2023-07-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ah, du omhuldar den heretiska teorin att Israels Gud JHWH inte är Fadern, Sonen och den Helige Ande. Fastän Sonen själv tillskriver sig det namnet (JHWH) i Matt 28 och i Fil 2. Men tror man inte Bibeln så tror man inte Bibeln.
Jesus kallar Fadern SIN Gud, så det är två olika personer. Dessutom är Guds ande ingen person. Och vi kan få Guds (Faderns) ande och Kristi ande. Även där två olika andar. Ni tolkar bibeln fel för att ni inte kan skilja på olika andar. Läs 2Kor 3:17
Citera
2023-07-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan söka svaret på den frågan i dig själv. Varför är du villig att skriva inlägg efter inlägg om den? Det framstår som hela ditt liv svävar kring boken. Det känns fint.
Du förstår bara inte vitsen med ifrågasättande.
Citera
2023-07-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Nedan följer en korrekt Syllogism min hederliga herre
1. Alla kaniner är rosa
2. Pillerarm är en kanin
3. Alltså är Pillerarm rosa

K(x) beteckna "x är en kanin."
P(x) beteckna "x är rosa."
1.∀x (K(x) → P(x)) premiss
2. K(Pillerarm) premiss
3. P(Pillerarm) eftersom (1),(2)
Sådär, det visade att ditt logiska tänkande är fel även där.
Citera
2023-07-28, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Nej, du håller på med tro, som redan det ord du använder visar: "troligen", och då menar jag inte kristen tro som bygger på gudomlig uppenbarelse och är en gudomlig visshet, utan en mänsklig "jag antar"-tro.
En loser-tro
Du blandar ihop religiös tro med att inte tro. Jag tror inte min Ica har knark i sitt sortiment. Det är inte en religiös tro.
Citera
2023-07-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Nu har jag knappast inte läst bibeln så där ligger du före.
'Men varför säger Jesus att Gud har övergivit honom och
och på ett annat ställe att att han ger sitt liv av fri vilja.

Det är ,människor som skrivit Bibeln, människor som tror på Gud.
Därför kan ju de formulera det som de vill, eftersom de inte är opartiska.

Och varför ska Jesus behöva genomlida en hemsk död för våra synders skull?
Det borde vi i stället ha dåligt samvete för istället för att vara glada.
Därför att det kändes som att han blivit övergiven. Gud ville att han skulle ge sitt liv. Han bad om att få slippa, men det hände aldrig.

Han gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: »Fader, låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill, utan som du vill.« Matt 26:39

För att uppfylla lagen (Matt 5:19). Läs Heb 9, men det är överkurs utan relevant kunskap. Kort version:

Ja, enligt lagen renas nästan allting med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse. Heb 9:22

Han uppfyllde lagen genom att ge sitt liv, utgjuta blod så att säga. Blodutgjutelse var ett lagkrav för att få sina synder förlåtna (djuroffer t ex), så genom ett fullkomligt mänskligt offer får alla som tror sina synder förlåtna i det nya förbundet.

Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Joh 15:13
Citera
2023-07-28, 14:23
Medlem
Citat:
Kom ihåg att Gud testar oss

Detta är det kristna tänkandet i sin prydno:

Att tro är en sorts sport. Du måste klara kvalgränsen. Du måste tro tillräckligt starkt på den rätta läran för att bli insläppt i paradiset. Det är klart att om du bara nätt och jämnt blir insläppt så får du sitta på en av bakersta platserna i all evighet, där du inte kommer att se så mycket och där du för evigt får lukta på dina bänkgrannars svett (eftersom de också bara nätt och jämnt kom in i himlen och alltså inte är helt rena till ande och kropp.)

Att vara kristen är alltså en slags tävling i att tro starkast på kristendomens mest absurda påståenden. Samtidigt gäller det ju att undvika fällorna så att man inte plötsligt börjar tro på t.ex. Allah. Att tro rätt är verkligen inte lätt, vilket framgår av den här sketchen med Rowan Atkinson:

https://www.youtube.com/watch?v=Ut116mBuPpg
Senast redigerad av Egna-tankar 2023-07-28 kl. 14:47.
Citera
2023-07-28, 14:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du förstår bara inte vitsen med ifrågasättande.
Det kan underlätta att ifrågasätta en bok om man läst den först.

Du har noll inlägg som ifrågasätter Hinduismen. Jag tror bibeln ligger dig varmt om hjärtat och att den är betydelsefull i ditt liv. Du borde läsa några kapitel.
Citera
2023-07-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kan underlätta att ifrågasätta en bok om man läst den först.

Du har noll inlägg som ifrågasätter Hinduismen. Jag tror bibeln ligger dig varmt om hjärtat och att den är betydelsefull i ditt liv. Du borde läsa några kapitel.
Jag har tillräcklig koll på Bibeln. Att den förespråkar att man ska döda homosexuella och inte äta kräftor räcker för att ifrågasätta.

Att du tror att Bibeln är viktig för mig för att jag ifrågasätter är ett feltänk från din sida. Om du ifrågasätter Nordkoreas regim betyder det knappast att den ligger dig varmt om hjärtat.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-28 kl. 14:38.
Citera
2023-07-28, 14:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jag har tillräcklig koll på Bibeln. Att den förespråkar att man ska döda homosexuella och inte äta kräftor räcker för att ifrågasätta.

Att du tror att Bibeln är viktig för mig för att jag ifrågasätter är ett feltänk från din sida. Om du ifrågasätter Nordkoreas regim betyder det knappast att den ligger dig varmt om hjärtat.
Om jag skrev 40 inlägg på raken om Nordkorea med en väntetid av 30 sekunder mellan motkommentarer och min egen kommentar så skulle man nog kunna säga att mitt intresse för Nordkorea var ganska stort och låg nära hjärtat.

Jag tror från våra insatser i tråden att du och jag har exakt lika stort intresse av bibeln. Den enda skillnaden är att jag inser det medans du förnekar det. Min inställning är mer hållbar på sikt.
Citera
2023-07-28, 14:45
Medlem
Citat:
Kom ihåg att Gud testar oss

Varför vill inte Gud berätta för oss vad han vill?

Om Gud finns, och om han vill att vi ska tro på honom "på rätt sätt", så skulle det vara en smal sak för honom att visa oss hur vi ska tro.

Lyssna nu, Gud, så ska jag förklara för dig hur du kan visa oss din vilja.

Du börjar med att se till att alla människor på jorden kan höra dig. Du kommer att få reparera en hel massa döva öron, och sen får du ge en massa dementa människor deras uppfattningsförmåga tillbaka. Är det klart så långt?

Okej. Då går vi till punkt två. Du ska nu tala till alla människor på hela jorden, samtidigt, och på alla språk. Vi kan väl vara överens om att du slipper tilltala spädbarnen, och vi kan väl komma överens om en åldersgräns för hur gammal man måste vara för att behöva lyssna på dig, men i övrigt har du väl begripit vad som gäller?

Bra. Då går vi vidare. Du ska nu tilltala alla människor på hela jorden, samtidigt och på alla språk, och säga så här:

Människor! Jag är missnöjd med ert sätt att dyrka mig. Därför ska jag nu visa er klart och tydligt hur jag vill bli dyrkad av er. Lyssna nu:

Jag kommer att lyfta upp alla kyrkor, moskéer, församlingshem och helgedomar av alla slag över hela världen. Jag kommer att lyfta upp dem allesammans en meter över marken. Och sen kommer jag att släppa ner dem igen.

Då kommer alla kyrkor och helgedomar som jag avskyr att krossas till grus. Och om ni undrar varför jag avskyr dem, så beror det på att de som går till dessa helgedomar tror på mig och dyrkar mig på fel sätt.

Men alla helgedomar som jag gillar, där man dyrkar mig på rätt sätt, de kommer att landa mjukt och förbli helt oskadade.

Men vet ni vad? De helgedomar som jag gillar allra, allra bäst, där man dyrkar mig på det sätt jag gillar allra, allra mest, dem kommer jag inte ens att sätta ner på marken igen. De kommer att fortsätta att sväva en decimeter ovanför marken.

För nu är jag trött på att ni dyrkar mig på så många olika dumma sätt och slår ihjäl varandra för att ni tycker att andra människor dyrkar mig på fel sätt! Så nu får det räcka för min del. Nu ska jag visa er vad jag faktiskt vill ha av er människor.

Ja, se där, Gud, det var väl inte så svårt? Gå nu ut och lyft upp alla helgedomar på jorden och visa människorna vad som egentligen är din vilja! Se så, sätt igång nu!
Senast redigerad av Egna-tankar 2023-07-28 kl. 14:49.
Citera
2023-07-28, 14:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Är inte de tankeprocesser som pågår inom oss om detta, när man inte vetenskapligt kan bevisa om några tankar i bibeln är sanna, mycket intressantare än att diskutera fakta som "jorden är rund"?

VET du t.ex att du blir jord när du dör? Hur vet du det? Hur kan ett medvetande existera och sedan bara försvinna?

I själva verket kan man se bibeln som en katalysator för att tänka själva. Gud finns ju för dig om du tänker på honom. Tankar på "Jorden är rund" ger inte alls lika mycket själsligt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-28 kl. 14:50.
Citera
2023-07-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar

Om Gud finns, och om han vill att vi ska tro på honom "på rätt sätt", så skulle det vara en smal sak för honom att visa oss hur vi ska tro.

Lyssna nu, Gud, så ska jag förklara för dig hur du kan visa oss din vilja.

Du börjar med att se till att alla människor på jorden kan höra dig. Du kommer att få reparera en hel massa döva öron, och sen får du ge en massa dementa människor deras uppfattningsförmåga tillbaka. Är det klart så långt?

Okej. Då går vi till punkt två. Du ska nu tala till alla människor på hela jorden, samtidigt, och på alla språk. Vi kan väl vara överens om att du slipper tilltala spädbarnen, och vi kan väl komma överens om en åldersgräns för hur gammal man måste vara för att behöva lyssna på dig, men i övrigt har du väl begripit vad som gäller?

Bra. Då går vi vidare. Du ska nu tilltala alla människor på hela jorden, samtidigt och på alla språk, och säga så här:

Människor! Jag är missnöjd med ert sätt att dyrka mig. Därför ska jag nu visa er klart och tydligt hur jag vill bli dyrkad av er. Lyssna nu:

Jag kommer att lyfta upp alla kyrkor, moskéer, församlingshem och helgedomar av alla slag över hela världen. Jag kommer att lyfta upp dem allesammans en meter över marken. Och sen kommer jag att släppa ner dem igen.

Då kommer alla kyrkor och helgedomar som jag avskyr att krossas till grus. Och om ni undrar varför jag avskyr dem, så beror det på att de som går till dessa helgedomar tror på mig och dyrkar mig på fel sätt.

Men alla helgedomar som jag gillar, där man dyrkar mig på rätt sätt, de kommer att landa mjukt och förbli helt oskadade.

Men vet ni vad? De helgedomar som jag gillar allra, allra bäst, där man dyrkar mig på det sätt jag gillar allra, allra mest, dem kommer jag inte ens att sätta ner på marken igen. De kommer att fortsätta att sväva en decimeter ovanför marken.

För nu är jag trött på att ni dyrkar mig på så många olika dumma sätt och slår ihjäl varandra för att ni tycker att andra människor dyrkar mig på fel sätt! Så nu får det räcka för min del. Nu ska jag visa er vad jag faktiskt vill ha av er människor.

Ja, se där, Gud, det var väl inte så svårt? Gå nu ut och lyft upp alla helgedomar på jorden och visa människorna vad som egentligen är din vilja! Se så, sätt igång nu!
Varför vill du inte tro på vad profetetna har sagt?

Hur kan någon vara så dum som du och tro att hon är vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in