2023-07-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Korrekt.

Och du kan inte komma på ett exempel där man inte bör agera så att man får en positiv reaktion från omgivningen?
Citera
2023-07-27, 17:49
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Kristna får t ex äta allt slags kött, även gris som är orent enligt Moses lagförbund.

Är grisarna lika räddade som du då o frälse själv? Kan du kanske ta med dig alla grisar du ätit till Nordkorea på molnet?

Griskött är karma och orent. Men kristna tror ju inte på karma och reinkarnation så det är väl inget de bryr sig om. Deras bardo är typ time to be a pig och helvetet efteråt.
Citera
2023-07-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Själva poängen med moral är att det finns vissa saker man måste göra och vissa man inte får göra. Det vill säga, man tvingar folk att agera på ett visst sätt - vilket är bra. Staten finns till för att tvinga in skatt och för att tillämpa lagen med våld om så krävs.
Hur fan fick du till att man ska betala skatt i begreppet moral?
Citera
2023-07-27, 17:50
Medlem
Citat:
Inte enligt bibeln.
När ska du lära dig att inte ifrågasätta det jag skriver?

Han såg himlen öppen, och det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den ner på jorden, och i den fanns alla markens fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. En röst sade till honom: »Petrus, slakta och ät!« Petrus svarade: »Nej, nej, herre! Aldrig har jag ätit något oheligt eller orent.« Då hörde han för andra gången en röst: »Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra till orent.« Apg 10

Det som var orent gjorde Gud rent.
Citera
2023-07-27, 17:51
Medlem
Citat:
Hur fan fick du till att man ska betala skatt i begreppet moral?

För att jag anser att det är det klaraste och tydligaste exemplet på en entitet som tillämpar vad man kallar berättigat våld. För att våldet ska vara berättigat så måste det finnas en riktig moral.
Citera
2023-07-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Griskött är karma och orent. Men kristna tror ju inte på karma och reinkarnation så det är väl inget de bryr sig om.
Man får som kristen inte äta griskött enligt gamla testamentet.
Citera
2023-07-27, 17:54
Medlem
Citat:
För att jag anser att det är det klaraste och tydligaste exemplet på en entitet som tillämpar vad man kallar berättigat våld. För att våldet ska vara berättigat så måste det finnas en riktig moral.
Så du anser inte att man ska stödja de som inte själva kan försörja sig, och typ äldre som behöver vård. Men så bra, då förstår jag vad ditt begrepp om moral är.
Citera
2023-07-27, 17:55
Medlem
Citat:
Så du anser inte att man ska stödja de som inte själva kan försörja sig, och typ äldre som behöver vård. Men så bra, då förstår jag vad ditt begrepp om moral är.

Det där hittade du på.
Citera
2023-07-27, 17:57
Medlem
Citat:
Jag anser att punkterna jag angav vad objektiva. Vilken punkt är inte objektiv?
Samtliga. Men vi kan väl ta den här.
Citat:
21. Den mäktigaste tänkbara varelsen existerar. Namnet är Gud.
Känns det som att det är sakligt och objektivt?
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-27 kl. 17:59.
Citera
2023-07-27, 17:58
Medlem
Citat:
När ska du lära dig att inte ifrågasätta det jag skriver?

Han såg himlen öppen, och det kom ner något som liknade en stor linneduk. Hängande i sina fyra hörn sänktes den ner på jorden, och i den fanns alla markens fyrfotadjur och kräldjur och himlens fåglar. En röst sade till honom: »Petrus, slakta och ät!« Petrus svarade: »Nej, nej, herre! Aldrig har jag ätit något oheligt eller orent.« Då hörde han för andra gången en röst: »Vad Gud gjorde till rent skall inte du göra till orent.« Apg 10

Det som var orent gjorde Gud rent.
Förlåt. Ska aldrig mer ifrågasätta något religiöst.
Citera
2023-07-27, 17:58
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Citat:
Man får som kristen inte äta griskött enligt gamla testamentet.

Vem fan skulle äta det om det inte bjöds och var någon annans ansvar? Kristna låtsasregler gäller inte och universum har skapats av karma och inte en varelse. Därför är det smutskarma att äta griskött. Det är olycka.

Utrota alla grisar och skicka dem till ett bättre liv med mantra och esoterisk ritual så vi kan äta bra kött igen. Det är lagen.
Citera
2023-07-27, 18:01
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Det var inte mina egna ord, jag citerade ur evangeliet. Så det är inte min far etc.

Om han inte hade blivit korsfäst hade många andra profetior inte uppfyllts. Men det var översteprästerna och romarna inte medvetna om, bara några lärjungar.

Huvudsaken är ju frälsningen för att han gav sitt luv för oss på korset, så jag förstår inte alls vad du menar. Alla kristna är tacksamma för det.

Jesus gav inte sitt liv på korset, de tog hans liv på ett fruktansvärt brutalt sätt.
Oh jag förstår inte alls varför man ska vara tacksam för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in