Citat:
Ursprungligen postat av
Ohren
Jag hade dålig koll på vad en Säkerhetsprövning innebärde och jag trodde dom bara skulle kontrollera henne, att dom skulle kolla mig det tänkte jag inte på.
Hon har pratat med arbetsgivaren som säger att dom jättegärna vill ha henne och ska försöka få till en ny Säkerhetsprövning till hösten. Kan hon komma igenom då om hon lägger korten på bordet och berättar hur det ligger till?
Jag vet 2 anledningar utöver mig om det är sambon dom slagit ner på, det ena är att hon har dubbla medborgarskap (Norden land) och det andra är antidepressiva, men kan dom se hennes sjukjournaler?
Det är bra att arbetsgivaren är intresserad och en ny prövning ska göras men du ska absolut inte följa med då blir det nobben direkt.
Det går inte att överklaga en säkerhetsorövning för närvarande men ett nytt förslag finns
https://www.arbetsgivarverket.se/akt...na-overklagas/
att det ska tillsättas en utredning angående att kunna överklaga.
Dubbla medborgarskap.
https://www.regeringen.se/contentass...tsprovning.pdf
I vissa länder är man enligt lag tvingad till att samarbeta och då kan det bli en lojalitskonflikt.
Sedan finns det även en sårbarhet att ta hänsyn till om hon har familj eller vänner kvar i sitt andra land.
Du skrev att din sista dom var för 2 år sedan, det är inte speciellt länge men behöver inte ha med saken att göra.
Däremot om ni umgås med gamla vänner till dig som också har blivit dömda så kan det sammanlagt bidra.
Sist men inte minst så ljög hon angående antidepressiva.
De behöver inte se hennes journal för att veta att hon ljög, de som håller på med detta har en inbyggd lögndetektortest.
Vissa kan säkert lura dem men jag förmodar att din tjej inte är en notorisk lögnare eller psykopat och då ser de på kroppsspråket att hon inte talade sanning om det.
För att gå vidare framåt om hon blir kallad igen (vilket inte är säkert) så måste hon lägga alla korten på bordet och hoppas att det blir accepterat.
Du måste berätta allt för henne om ditt förflutna.
Men om jag ska vara ärlig så ser det inte lovande ut.
Någon skrev att ni skulle fejka en separation men det kommer inte att lyckas.
De som gör prövningen har hört allt miljoner gånger tidigare och är väldigt svåra att lura för en vanlig människa.
Jag jobbar som resemontör och för att jobba på vissa företag behövs en säkerhetsprövning, några av mina kollegor har inte blivit godkända.
Några saker som de har ställt många frågor om till mig är sociala medier men det som jag delar har enbart med min träning och lite med familjen att göra så jag lägger aldrig ut något om mina resor i jobbet.
Delar hon mycket på sociala medier?