2023-07-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Jo men ser dom hennes sjukjournaler? Jag vet att hon svarade att hon inte tagit antidepressiva vid intervjun.
Men ljög hon när hon sa att hon inte tagit antidepressiva (trots att hon gjort det)? Det är ju ett problem i så fall. Att hon ljög alltså. De kanske såg igenom det
Citera
2023-07-26, 17:36
Medlem
Citat:
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

Jag tror att en del av svaret HÄR är att du inte berättat för henne om dina tidigare problem, och hon har därför inte heller kunnat nämna dom under intervjuerna, trots att hon grillats.
Det ger dåligt intryck.
För antingen ljuger hon, eller också är det du som ljuger... Och då gör de ju helt rätt om de har något som helst val. De tar den andre...

Hade du varit öppenhjärtlig mot henne, speciellt när du visste att hon skulle på ett sådant intervju där hon skulle få denna typen av frågor -

då hade hon ju kunnat säga som det var... Min make hade en del problem när han var ung, men det är sonat nu, han har fått terapi, han sköter sig prickfritt sedan flera år... Ungefär...
Och då hade hon haft en chans att ändå få jobbet.

Nu hade hon ingen när hon togs fast med byxorna nere.

Sammanfattningsvis. Gör en pudel, avbön och bättring... Speciellt som erat förhållande har ju också fått sig sprickor...

Det här jobbet är säkert kört, men det finns säkert andra... Kanske t.o.m. hos samma arbetsgivare, bara hon är ärlig å öppen...
Citera
2023-07-27, 11:01
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag hade dålig koll på vad en Säkerhetsprövning innebärde och jag trodde dom bara skulle kontrollera henne, att dom skulle kolla mig det tänkte jag inte på.

Hon har pratat med arbetsgivaren som säger att dom jättegärna vill ha henne och ska försöka få till en ny Säkerhetsprövning till hösten. Kan hon komma igenom då om hon lägger korten på bordet och berättar hur det ligger till?

Jag vet 2 anledningar utöver mig om det är sambon dom slagit ner på, det ena är att hon har dubbla medborgarskap (Norden land) och det andra är antidepressiva, men kan dom se hennes sjukjournaler?

Det är bra att arbetsgivaren är intresserad och en ny prövning ska göras men du ska absolut inte följa med då blir det nobben direkt.

Det går inte att överklaga en säkerhetsorövning för närvarande men ett nytt förslag finns
https://www.arbetsgivarverket.se/akt...na-overklagas/
att det ska tillsättas en utredning angående att kunna överklaga.

Dubbla medborgarskap.
https://www.regeringen.se/contentass...tsprovning.pdf
I vissa länder är man enligt lag tvingad till att samarbeta och då kan det bli en lojalitskonflikt.
Sedan finns det även en sårbarhet att ta hänsyn till om hon har familj eller vänner kvar i sitt andra land.

Du skrev att din sista dom var för 2 år sedan, det är inte speciellt länge men behöver inte ha med saken att göra.
Däremot om ni umgås med gamla vänner till dig som också har blivit dömda så kan det sammanlagt bidra.

Sist men inte minst så ljög hon angående antidepressiva.
De behöver inte se hennes journal för att veta att hon ljög, de som håller på med detta har en inbyggd lögndetektortest.
Vissa kan säkert lura dem men jag förmodar att din tjej inte är en notorisk lögnare eller psykopat och då ser de på kroppsspråket att hon inte talade sanning om det.

För att gå vidare framåt om hon blir kallad igen (vilket inte är säkert) så måste hon lägga alla korten på bordet och hoppas att det blir accepterat.
Du måste berätta allt för henne om ditt förflutna.

Men om jag ska vara ärlig så ser det inte lovande ut.

Någon skrev att ni skulle fejka en separation men det kommer inte att lyckas.
De som gör prövningen har hört allt miljoner gånger tidigare och är väldigt svåra att lura för en vanlig människa.

Jag jobbar som resemontör och för att jobba på vissa företag behövs en säkerhetsprövning, några av mina kollegor har inte blivit godkända.
Några saker som de har ställt många frågor om till mig är sociala medier men det som jag delar har enbart med min träning och lite med familjen att göra så jag lägger aldrig ut något om mina resor i jobbet.

Delar hon mycket på sociala medier?
Citera
2023-07-27, 21:56
Medlem
Citat:
Ja vi får helt enkelt göra det, som du säger har vi inte direkt något att förlora.
Ja har man ändå inget att förlora så varför inte. Kolla upp allt noga och planera så du inte gör ett misstag av att gå dit nu när det verkar som hon ska få en annan chans.

Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Ta med sig folk på säkerhetsintervjun är lite ovanligt och kommer inte nödvändigtvis ses som ett plus. Det är alltså de som sköter kontrollen som ska övertygas också, inte hennes blivande arbetsgivare.
Ovanligt men vad ska man göra, han skulle bara kunna följa med som stöd, de behöver inte veta att det är han om de inte frågar.

Svårt att veta sånt här beroende på vilket företag och hur hela proceduren går till.

Jag själv har fått ett jobb där jag saknade i princip allt som behövdes i utbildningsväg men de såg att jag hade intresse och hade hög grad av självlärdhet så de testade och idag går det väldigt bra faktiskt så här ett par år senare.
Beror såklart på hur chefen är, mina kollegor sa att deras förra chef hade inte ens svarat på mitt cv.
Så jag hade tur att de just fått en ny/annan chef
Citera
2023-07-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MainF
Bara öppna register som blir gallrade, säpos databas gallras inte på det sättet.

Dessutom så lär de ju ha kvar dokumentation från dessa intervjuerna
Citera
2023-07-27, 22:18
Medlem
Miffeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Ja har man ändå inget att förlora så varför inte. Kolla upp allt noga och planera så du inte gör ett misstag av att gå dit nu när det verkar som hon ska få en annan chans.

Ovanligt men vad ska man göra, han skulle bara kunna följa med som stöd, de behöver inte veta att det är han om de inte frågar.

Svårt att veta sånt här beroende på vilket företag och hur hela proceduren går till.

Jag själv har fått ett jobb där jag saknade i princip allt som behövdes i utbildningsväg men de såg att jag hade intresse och hade hög grad av självlärdhet så de testade och idag går det väldigt bra faktiskt så här ett par år senare.
Beror såklart på hur chefen är, mina kollegor sa att deras förra chef hade inte ens svarat på mitt cv.

Jo, fast att man får ett jobb där man kanske inte uppfyller alla kunskapskrav/utbildningskrav är inte detsamma som att man anses vara en direkt säkerhetsrisk. Ett företag kan välja att utbilda en person om dom ser potential i den sökande. Dom kan däremot inte sudda bort tidigare narkotikadomar från en sökandes sambo för att få den sökande att passera säkerhetsprövningen.
Citera
2023-07-27, 22:26
Medlem
2215s avatar
Citat:
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?
Göra slut. Du kunde varit ärlig med ditt förflutna. En dom är något offentligt och kan dyka upp oavsett om du väljer att berätta eller inte. Hade du varit ärlig och hon valt att fortsätta med vetskap om dina tidigare synder, så hade den uppkomna situationen varit självvald för henne och därmed hennes eget ansvar. Nu drabbades hon av att du valt att hemlighålla relevanta delar av ditt förflutna, vilket är själviskt och oärligt av dig.
Citera
2023-07-27, 23:27
Medlem
Marakecas avatar
Citat:
Jo men ser dom hennes sjukjournaler? Jag vet att hon svarade att hon inte tagit antidepressiva vid intervjun.

Oklart vad de tittar på till säk2. Jag behövde Säk3 till mitt nuvarande jobb och de ställde då frågor om välbefinnande, sjukdomar, mediciner, konflikter med arbetsgivare, skulder och en massa annat. Hon kan ha fallit på vad som helst, men jag utgår från att de kan ta ut medicinska journaler när det gäller högre säkerhetsklasser, den sökande får dock lämna sitt medgivande innan sånt får göras.
Citera
2023-07-28, 13:00
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1

Det som finns att förlora är att hon ska eventuellt få göra en ny prövning i höst.
Att ta med sig någon "som stöd" på en säkerhetsprövning betyder indirekt att man inte är tillräckligt stark för att klara av ett sådant jobb.
Jag länkade tidigare i tråden att det för närvarande inte går att överklaga ett beslut.
Det enda hon kan göra är att vänta och se om de hör av sig.
Men det var ju inte bara sambons domar som spelade in utan även hennes dubbla medborgarskap och att hon ljög om att hon tar antidepressiv medicin.

Det är väldigt stor skillnad på den här typen av jobb som tråden handlar om än att få intern utbildning.
Väldigt bra att visa intresse för en anställning till arbetsgivaren men att höra av sig till de som gör en säkerhetsprövning och tjata tjänar inget till för hon har inte ens rätt till att få veta varför hon inte klarade prövningen.
Citera
2023-07-28, 15:32
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du kan ju börja med att vara ärlig med vem du är. Innan du blir avslöjad. Det finns säkert mer att berätta. Det är därför man har sådana kontroller för folk är mer påverkade av sin egen miljö än de tror. Bra att det upptäcks!
Fast hur ackurata är Säpo om de missar folk som Rakhmat Akilov?

Men jaga folk med en femma grönt, då jävlar spänner vi musklerna. Fucking Sverige.
Citera
2023-07-28, 15:35
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Typiskt missbrukare, gör alla andra till offer för deras problem.

En säkerhetsbedömning är i grund och botten en fråga om osannolikhet, hur osannolikt är det att hon skulle missbruka sin ställning på ett vis som skadar uppdragsgivaren? Genrellt sett är det ganska osannolikt men om hennes sambo med viss sannolikhet är en missbrukare så är det plötsligt inte så osannolikt längre. Sambon har då kriminella kontakter och andra eller sambon kan lägga press på henne genom olika metoder.

Finns nog inget mer att göra än för henne att göra slut med dig och bevisa långvarigt uppbrott innan hon ev. kan söka samma typ av tjänst igen. Det eller välja något annat. Ev. om man kan bevisa att du varit långvarigt fri från missbruk och ex. tillföra journalutdrag med slumpade drogtester, behandlingsinsatser osv.
Och hur vet du det? Kan man inte (miss)bruka utan kriminella kontakter eller vad påstår du egentligen?
Citera
2023-07-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Och hur vet du det? Kan man inte (miss)bruka utan kriminella kontakter eller vad påstår du egentligen?
Återigen handlar det om sannolikhet.

Hur många dömda för narkotikabrott har odlat sitt eget cannabis i småskalig produktion för egenbruk? Det är försvinnande få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in