2023-07-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohren
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?

Typisk knarkarattityd att tro att detta skulle kunna gå att lösa.
Citera
2023-07-25, 16:35
Medlem
Jag hade dålig koll på vad en Säkerhetsprövning innebärde och jag trodde dom bara skulle kontrollera henne, att dom skulle kolla mig det tänkte jag inte på.

Hon har pratat med arbetsgivaren som säger att dom jättegärna vill ha henne och ska försöka få till en ny Säkerhetsprövning till hösten. Kan hon komma igenom då om hon lägger korten på bordet och berättar hur det ligger till?

Jag vet 2 anledningar utöver mig om det är sambon dom slagit ner på, det ena är att hon har dubbla medborgarskap (Norden land) och det andra är antidepressiva, men kan dom se hennes sjukjournaler?
Citera
2023-07-25, 16:44
Medlem
Citat:
Vi pratar om 2 ringa narkotikadomar för cannabis, det är inget tungt missbruk vi pratar om. Jag har som sagt ordnad ekonomi, jobb och socialt liv och har haft det trots ett mindre missbruk av cannabis. Men det kanske spelar mindre roll?

Pensionärs delen menar hon som att hon är den som inte festar, sitter hemma och läser bok och tar det lugnt.

Det är det du är DÖMD för. Dom kanske utgår vad du kanske hypotetiskt sett gjort som du inte åkt fast för vilket kan vara mycket värre.
På vissa ställen ryker du för en p bot för 5 år sedan, eller någonsin suttit hos fogden.
Som arbetsgivare kan du helt bestämma vilka regler du vill ha och vem du anställer.

Det enda du nog kanske skulle kunna göra är att snacka med arbetsgivaren och förklara situationen. Dom har ju faktiskt ingen aning om att du idag är skötsam? Dom kanske tror att du ligger på hennes soffa med en spruta i armen? Är hon ändå redan rökt så kan det vara värt ett försök. Boka personligt möte och inte köra någon sms historia eller liknade, det fungerar inte. Klä dig propert och visa gärna lite extra att du verkligen bytt bana och att det bara var dumma "misstag".

EDIT: såg att hon ska på en TILL intervju, följ med, perfekt tillfälle att visa vem du är och att dom inte har något att frukta.
Citera
2023-07-25, 17:15
Bannlyst
För säkerhetsklass 2 och 3 verkar det rätt rigoröst:

https://www.stralsakerhetsmyndighete...rhetsprovning/

Citat:
Registerkontrollen sker genom sökning om personen förekommer i belastningsregistret, misstankeregistret, polisens allmänna spaningsregister eller uppgifter som behandlas med stöd av polisdatalagen.

Citat:
År 2014 fanns det 100 000 personer registrerade som "misstänkta" samt ett okänt antal andra registrerade som "kringpersoner", vilket omfattar personer som har haft kontakt med de misstänkta.

Vilket verkar innebära att om man haft en polare till exempel, som varit misstänkt för ett brott och du någon gång pratat i telefon eller umgåtts med denne finns med i misstankeregistret. Sjukt låter som någon som skulle kunna förekomma i Sovjet.
Citera
2023-07-25, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globohomobot
Typisk knarkarattityd att tro att detta skulle kunna gå att lösa.

Ja för du har aldrig gjort ett enda misstag i hela ditt liv förmodligen? Så jävla onödig kommentar.
Citera
2023-07-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brawndo
För säkerhetsklass 2 och 3 verkar det rätt rigoröst:

https://www.stralsakerhetsmyndighete...rhetsprovning/

Vilket verkar innebära att om man haft en polare till exempel, som varit misstänkt för ett brott och du någon gång pratat i telefon eller umgåtts med denne finns med i misstankeregistret. Sjukt låter som någon som skulle kunna förekomma i Sovjet.

Det känns helt överdrivet.
Citera
2023-07-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Det är det du är DÖMD för. Dom kanske utgår vad du kanske hypotetiskt sett gjort som du inte åkt fast för vilket kan vara mycket värre.
På vissa ställen ryker du för en p bot för 5 år sedan, eller någonsin suttit hos fogden.
Som arbetsgivare kan du helt bestämma vilka regler du vill ha och vem du anställer.

Det enda du nog kanske skulle kunna göra är att snacka med arbetsgivaren och förklara situationen. Dom har ju faktiskt ingen aning om att du idag är skötsam? Dom kanske tror att du ligger på hennes soffa med en spruta i armen? Är hon ändå redan rökt så kan det vara värt ett försök. Boka personligt möte och inte köra någon sms historia eller liknade, det fungerar inte. Klä dig propert och visa gärna lite extra att du verkligen bytt bana och att det bara var dumma "misstag".

EDIT: såg att hon ska på en TILL intervju, följ med, perfekt tillfälle att visa vem du är och att dom inte har något att frukta.

Ja vi får helt enkelt göra det, som du säger har vi inte direkt något att förlora.
Citera
2023-07-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ja vi får helt enkelt göra det, som du säger har vi inte direkt något att förlora.

Haha, jag hoppas att du skojar? . Hade garvat harmynt om jag var rekryterande chef och den sökandes pajas till sambo dyker upp för att försöka "snacka" till sig en godkänd säkerhetsprövning. Jag förstår att du säkert löser dina problem i betongen på det sättet men det fungerar inte så i den riktiga världen.
Citera
2023-07-25, 19:06
Medlem
Citat:
Hoppas någon kan hjälpa hur vi ska reda ut detta…

Min sambo sen 1 år tillbaka fick chansen att komma till intervju för sitt drömjobb vilket hon klarade galant, det sista hon behövde klara var en säkerhetsintervju (klass 2). Nu fick hon tillbaka att de nekade henne på den vilket hon inte fattade alls då hon aldrig varit involverad i något brottsligt och lever som en ”pensionär”.

Hon berättade då att dom frågade massa frågor om mig och tog även mitt personnr.

De var då jag förstod att hon säkerligen blivit nekad pga mig då jag är dömd sen tidigare och det är ingenting jag hade berättat för henne så det var inget hon sa på sin intervju.

Jag har 2 ringa narkotikadomar på mig varav den ena är 4 år sen och den andra 2 år sen. Sen den sista domen har jag ryckt upp mig, gått i terapi ett tag och slutat med allt. Sen träffade jag min nuvarande sambo.

Hur ska vi kunna lösa detta? Jag mår otroligt dåligt att mina tidigare dumma val i livet ska vara anledningen till att min sambo inte ska kunna jobba med sitt drömyrke?

Detta hände som sagt innan hon ens träffade mig så varför ska hon bli lidande av det? Har ni något tips hur vi ska lösa detta?
Du kan sluta förebrå dig själv. Min sambo genomgick samma procedur och har precis gått igenom en ny för att få arbetsuppgifter med högre säkerhet. Ditt register är söndagsskolan jämfört med mitt och jag hade rejäla skulder när hon började sitt jobb.
Grejen är den att de kollar djupt på en person och hon kan ha något bak i tiden som hon inte ens vet om själv eller så har du grova misstankar på dig. Ni lär aldrig få veta eftersom de har sekretess på detta
Citera
2023-07-25, 19:09
Medlem
Citat:
Jag vet 2 anledningar utöver mig om det är sambon dom slagit ner på, det ena är att hon har dubbla medborgarskap (Norden land) och det andra är antidepressiva, men kan dom se hennes sjukjournaler?

Släpp det där, jag har gått igenom säk klass 2, det är dina knarkdomar och det faktum att du är sambo med henne som satt stopp, så du kan släppa alla andra tankar på vad som skulle orsakat det hela.
Citera
2023-07-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du kan sluta förebrå dig själv. Min sambo genomgick samma procedur och har precis gått igenom en ny för att få arbetsuppgifter med högre säkerhet. Ditt register är söndagsskolan jämfört med mitt och jag hade rejäla skulder när hon började sitt jobb.
Grejen är den att de kollar djupt på en person och hon kan ha något bak i tiden som hon inte ens vet om själv eller så har du grova misstankar på dig. Ni lär aldrig få veta eftersom de har sekretess på detta
Så är det.
Säpos granskning ger bara svaret till sökande myndighet eller företag att inget finns att anmärka på eller att sökande rekommenderas att inte bli anställd. Beslutet tar anställande myndighet eller företag.
Men jag skulle vilja se den som anställer emot Säpos rekommendation.
Enda utvägen är troligen annan tjänst utan klassning.
Citera
2023-07-25, 19:45
Medlem
Men det måste ju kunna diskuteras? Det kan inte vara helt stopp för henne för all framtid för 2 ringa brott som är på hennes sambo, alltså inte ens på henne själv. Om inte nu men så om 3år när de försvunnit från mitt register?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in