2024-01-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Vad exakt kollar de upp?

Idag fick jag veta att jag eventuellt kan bli aktuell för en säkerhetsprövning. De ska kolla internet anor (ser de vad jag har surfat och skrivit?), de kollar varför jag är singel, varför jag inte har skaffat barn och familj, relation till pengar (fattig som fan) och annat. Inga skulder men en bostadsrätt. Inga droger, ingen rökning, inga skulder, kommer i tid och har noll sjukdagar, lojal och bra människa. Men magstarkt åsikter. Blir man fälld då?

Om de intervjuar tänker jag säga att jag valde att vara ovaccinerad för ibland har även staten fel och det får förödande konsekvenser. Jag vägrar sålla mig till ledet att lyda varenda order utan att tänka själv.

De kollar främst om du har något riskbeteende under en intervju om du använd droger tidigare, problem med gambling, har ett kriminellt förflutet eller nära kontakt med kriminella eller medlem i organisationer som ses som riskabla etc

Sen direkta kontroller är polisens olika register, ekonomi kronofogden så du inte har stora skulder, och om det finns någon koppling till främmande makt dubbelt medborgarskap eller släktingar som kommer från högriskländer etc
Citera
2024-01-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potofgold
Vad exakt kollar de upp?
Jag vägrar sålla mig till ledet att lyda varenda order utan att tänka själv.
Vad de kollar beror helt på vilken tjänst på vilket jobb.
En stor skillnad mellan programmerare av IT-system på Regeringskansliet mot lokalvård på Riksbanken.
Den andra meningen jag lät vara kvar däremot är nog ingen höjdare ens om det är på Donken du söker jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in