Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-07-24, 14:55
Medlem
Geomeisters avatar
Den kända western "The Magnificent Seven" från år 1960 blev inte bara starten på en serie av liknande filmer och långt senare en remake. Utan även startskottet för en rad kända skådespelare. Däribland Charles Bronson, Steve McQueen och James Coburn.

Charles Bronson blev under 1970-talet en av de mest inkomstbringande actionskådespelarna. Inte helt olikt Arnold Schwarzenegger under kommande decennier. Steve McQueen blev något av en legend som skapade sin karriär på egna villkor. James Coburn medverkade i flera filmer med dessa, men hoppade på alla möjliga typer av projekt under årens gång. Större roller och mindre roller.

Han började likt många i den generationen som biroller i olika TV-serier tills The Magnificent Seven öppnade upp för större roller.

Vilka är dina favoritfilmer med James Coburn? Finns det filmer med honom du inte gillar alls? Vilka är guldkornen i hans diskografi?
Citera
2023-07-24, 17:33
Medlem
Chinatowns avatar
Hej !

Great Escape är en klassiker!

// Chinatown
Citera
2023-07-24, 18:04
Medlem
Såg en film för många år sedan på en drive-in bio i Lusaka. Our Man Flint, kultfilm då, förmodligen ganska kass nu.
Sedan så anser jag att förlagan till The Magnificent Seven, d.v.s De Sju Samurajerna är bra mycket bättre.
Vidare, hade inte många utav de du nämnde ganska gedigna karriärer innan? Jag känner att jag borde kollat innan jag skrev det sistnämnda…
Till sist så tycker jag att Mifune och Coburn från de båda filmerna är behållningen.
Citera
2023-07-24, 18:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
High risk, rätt rare men eftersom jag är filmnörd o samlare har jag den givetvis. Var rätt ok med Coburn som slirig ranchägare i sydamerika.

Karln är så jäkla bra i alla sina filmer. Min absoluta favorit är ju lätt A Fistful of Dynamite, duck you sucker
Citera
2023-07-24, 23:01
Medlem
Pilletants avatar
Järnkorset
Citera
2023-07-26, 14:47
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilletant
Järnkorset

Järnkorset är en sevärd krigsfilm. Vad gillar du mest med filmen?
Citera
2023-07-26, 15:12
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Bästa är naturligtvis slutet.

(Peckinpah levererar självklart på estetisk toppnivå genom hela filmen)

Mest ironiskt är att filmen floppade då den kom ut. Biobesökarna trodde att det vankades krigsfilm och fick istället en antikrigsfilm.

Det visade sig dessutom svårförståeligt för dåtides publik att det saknades hjältar. Bara skurkar som slogs mot skurkar bjöds. Marikåren dök aldrig upp och tog livet av nazisterna och kommunisterna. Svårbegripligt 1977 (och än idag för den genomsnittslige biobesökaren).
Citera
2023-07-26, 15:37
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Såg en film för många år sedan på en drive-in bio i Lusaka. Our Man Flint, kultfilm då, förmodligen ganska kass nu.

Coburn gjorde två Flint-filmer, Our man Flint (1966) och In Like Flint (1967). Detta var amerikanska James Bond-parodier. Annars gjordes det många såna Bond-liknande filmer i Europa på 60-talet, både parodier och mer seriösa. Men utöver Flint gjordes det även en serie filmer i USA baserade på böckerna om Matt Helm. Dessa var kioskböcker om en agent/yrkesmördare av en svensk-amerikansk snubbe som hette Donald Hamilton. Matt Helm-filmerna blev också rena parodier precis som Flint-filmerna. Helm spelades av den gamle salongsberusade smörsångaren Dean Martin. Det gjordes fyra Matt Helm-filmer. (I den sista Helm-filmen var skådespelerskan Sharon Tate med, hon kom senare att bli mördad av Charles Manson-sekten).

Citat:
The films used the name Matt Helm, his cover identity, plus book titles and some very loose plot elements, but otherwise the series bore no resemblance to the character, atmosphere, or themes of Hamilton's original books, nor to the hard-edged action of Bond. Martin played the part with his own persona of a fun-loving, easygoing, wisecracking playboy with plenty of references to singing and alcohol consumption.

Flint-filmerna är för övrigt bland de tidigaste där hjälten använder österländsk martial arts. Coburn tränade sånt och tog privatlektioner av självaste Bruce Lee. Det var på den tiden Lee bodde i USA och undervisade kung fu samtidigt som han var med i TV-serien The Green Hornet, (i början av 70-talet flyttade han tillbaka till Hong Kong och gjorde sina kung fu-filmer).

En annan tidig film med martial arts är The Manchurian Candidate (1962) där Frank Sinatra slåss med Henry Silva i nåt som ska föreställa ett karate-slagsmål.
Citera
2023-07-26, 15:47
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Karln är så jäkla bra i alla sina filmer. Min absoluta favorit är ju lätt A Fistful of Dynamite, duck you sucker

Coburn var även med i en annan spaghettivästern, A Reason to Live, a Reason to Die (1972).

En italiensk-spansk-fransk-västtysk samproduktion i regi av Tonino Valerii, han hade varit regi-assistent åt Sergio Leone för de två första dollar-filmerna.

Jag minns inte om jag sett denna så kan inte säga nåt om filmen.
Citera
2023-07-26, 19:58
Medlem
Pilletants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Ljudet och realismen. Fast en del är ju realism på 70 tals vis och inte så genomtänkt, däremot sliwmotionbitarna väger upp det hela. Att jämföra med enemy at gates där ljudet låter som om man poppar popcorn
Citera
2023-07-27, 01:05
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Derek Flint! 🤘🏻
Citera
2023-07-28, 23:07
Medlem
Geomeisters avatar
Intressant att Bruce Lee dykt upp i tråden. Han ska ju lärt upp både Steve McQueen och James Coburn. Finns en mäktig samt tragisk bild när bl.a. McQueen och Coburn bär på Bruce Lees kista. Endast några år efter de lärt känna varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in