• 1
  • 2
2023-08-04, 14:55
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Hej !

Great Escape är en klassiker!

// Chinatown

Hej !

Bör säga mer om denna när jag ändå har en stund. Great Escape har skön musik och så många olika roller att man inte riktigt vet vad som kommer hända. Den känns realistisk och samtidigt inte på vissa sätt. En blandning som fungerar både för den som vill veta vad som hände och de som vill ha mer av en kul upplevelse.

Coburn. Bronson. McQueen i samma film. Coburn har nog minsta rollen. Bra ändå!

// Chinatown
Citera
2024-03-09, 23:31
Varför står det på trivia-sektionen av "Affliction" att James Coburn, äh jag klistrar in det: James Coburn came out of retirement to act in the film. He would later win an Oscar for his performance.

Det stämmer ju inte alls. 97 av 98 tyckte detta var bra information. Blev arg när jag insåg att det absolut inte stämmer och blev skrämd över hur mycket felaktig information som cirkulerar. Den som skrivit det på imdb bör arkebuseras. Visar också på masspsykosens kraft då så få tillrättavisade misstaget. Kanske har svenska myndigheter rätt om desinformation. Men vad har någon att vinna på att lura i folk ointressant och felaktig fakta om James Coburn?

https://www.imdb.com/title/tt0118564...ef_=tt_trv_trv
Citera
2024-03-10, 15:17
Enligt Roger Ebert så kom praktiskt taget James Coburn ur pension för att göra Affliction. Jag väljer att tro på Coburns wikisida som inte nämner något om denna filmen och pension, annars framstår ju jag som ett fån.
Citera
2024-03-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Den kända western "The Magnificent Seven" från år 1960 blev inte bara starten på en serie av liknande filmer och långt senare en remake. Utan även startskottet för en rad kända skådespelare. Däribland Charles Bronson, Steve McQueen och James Coburn.

Charles Bronson blev under 1970-talet en av de mest inkomstbringande actionskådespelarna. Inte helt olikt Arnold Schwarzenegger under kommande decennier. Steve McQueen blev något av en legend som skapade sin karriär på egna villkor. James Coburn medverkade i flera filmer med dessa, men hoppade på alla möjliga typer av projekt under årens gång. Större roller och mindre roller.

Han började likt många i den generationen som biroller i olika TV-serier tills The Magnificent Seven öppnade upp för större roller.

Vilka är dina favoritfilmer med James Coburn? Finns det filmer med honom du inte gillar alls? Vilka är guldkornen i hans diskografi?

Järnkorset är i särklass, Peckinpah i högform, visar allt som är uselt med krig. Coburn gjorde allt rätt där och den rollen satte upp honom på en ny nivå som karaktärsskådespelare, inte bara ett utseende.
Citera
2024-03-10, 17:24
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Varför står det på trivia-sektionen av "Affliction" att James Coburn, äh jag klistrar in det: James Coburn came out of retirement to act in the film. He would later win an Oscar for his performance.

Det stämmer ju inte alls. 97 av 98 tyckte detta var bra information. Blev arg när jag insåg att det absolut inte stämmer och blev skrämd över hur mycket felaktig information som cirkulerar. Den som skrivit det på imdb bör arkebuseras. Visar också på masspsykosens kraft då så få tillrättavisade misstaget. Kanske har svenska myndigheter rätt om desinformation. Men vad har någon att vinna på att lura i folk ointressant och felaktig fakta om James Coburn?

https://www.imdb.com/title/tt0118564...ef_=tt_trv_trv

Vänta va? Affliction kom ut 1997. James Coburn var med i minst en film under flera år innan dess och betydligt fler år 1997. När exakt skulle han gått i pension? Är det bara extremt framgångsrika filmer som räknas?
Citera
2024-03-10, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister

Vänta va? Affliction kom ut 1997. James Coburn var med i minst en film under flera år innan dess och betydligt fler år 1997. När exakt skulle han gått i pension? Är det bara extremt framgångsrika filmer som räknas?

Jag vet inte, det är detta jag undrar med.
Citera
2024-03-14, 20:14
Medlem
Geomeisters avatar
Coburn dök tydligen upp i VÄLDIGT många tv-serier under början av sin karriär. De tidiga filmerna var med Steve McQueen. The Magnificent Seven och The Great Escape är klassiker. Emellan de två dök Hell Is For Heroes (1962) upp. En sevärd film. Den har inte samma status som de två övriga, men tror många skulle gilla den.

Senare på 1960-talet, År 1968 var han med i den mer udda/unika The President's Analyst. Inte den typiska filmen för en som Coburn och därför lite intressant, men ingen riktig hit i mina ögon.

Spolar vi fram till år 1976 var Coburn bland annat med i The Last Hard Men, en underhållande western med Charlon Heston och den påkostade, men ack så tråkiga Midway. The Last Hard Men gillade jag och tror många som gillar en klassisk action-western skulle göra detsamma. Midway som är full med kända namn är den kanske tråkigaste formen av krigsfilm jag kan komma på. Lång, seg och intetsägande.

Coburn startade sitt 1980-tal med High Risk (1981). En överdriven och rätt kul actionrulle. Skön omväxling från dagens dito.

Spolar vi fram till år 2002 och hans allra sista film hittar vi American Gun. Inte nödvändigtvis en av hans bästa filmer, men likväl en huvudroll och passande slut för en legend. Han avled på riktigt senare samma år. En godkänd film ändå.

En rankning av nämnda filmer kanske är på sin plats?

6. Midway
5. The President's Analys
4. American Gun
3. High Risk
2. The Last Hard Men
1. Hell Is For Heroes

Hemma har jag Duck, You Sucker! (1971) samt Firepower (1979) väntades på mig. Firepower har samma regissör som Charles Bronsons kända Death Wish så den kan kanske vara något. Duck, You Sucker är samma film som A Fistful of Dynamite.. Den "okända" av Sergio Leones verk. Sistnämnda inväntar jag att se till en värdig dag. Soundtracket är en stor favorit trots att jag aldrig ens sett filmen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in