2023-07-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
När du reggar ett splittnytt bankid som du / man har troligen spärrat och blockerat så måste NFC läsaren fram eller att man tar sig till ett kontor med sina mobiler utan NFC läsare. Och får sin identitet bekräftad.

Då menar bankerna av detta system, att det är stensäkert att ingen kan kopiera / norpa ditt bankid men hur funkar då QR koden ? Kan vilken mobil som helst avläsa en QR kod för min inloggning på en laptop och logga in med den ?

Är inte QR koden bunden till min enskilda mobils BankID som man håller i handen inkl lösenord på det Om det inte är så .. vad fanken ska man med QR kod till då ? Den är lika värdelös som en inloggningskod som är enskild

Så då är egentligen NFC reggen passé överflödig bara endast till för att ingen ska kunna skapa nya bankid i ens annans namn vilket sker ju inte så ofta att man vill blockera sina bankidn om man inte misstänker bedrägeri

Men då måste de först ha min bankdosa inkl mitt bankid i min mobil för att ens kunna logga in

QR koden är ju lika bra som NFC identifieringen. NFC identifieringen är överflödig

Vad QR koden ger för säkerhet är den förändras efter några sekunder och det är bara bankID som vet om den rätta QR koden. Det går inte att ta en skärmdump eller liknade för att få fram en rätt QR kod detta pga av att livslängden på en QR kod är bara några sekunder. QR koden är dessutom unik för just den webbsidan i det aktuella webbfönster dvs det finns ingen annan QR kod just då som är likadan.

Däremot så kan ju vem som helst med ett bankid välja att läsa av QR koden på din dator med då kommer ju inloggningen ske med deras uppgifter dvs det är inte du som loggar in då.
Citera
2023-07-24, 19:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
1. Jag har aldrig påstått detta.

2. Du har uppenbarligen inte förstått alls vad vi pratar om i tråden om du ens tror på det där själv.

3. Nej den är inte överflödig.

4. Varför skulle de behöva din bankdosa? Det de gör är att ringer dig, lurar i dig att skaffa ett BankID på deras telefon som de sen använder.

5. ID-kort är bra att ha vid registrering, för det innebär att en tjuv måste ha både ditt BankID och ditt ID-kort för att skapa ett eget BankID. När QR-kod är krav kommer det som du säger inte göra någon skillnad.

1. Vet inte vad du åsyftar här

2. Definitivt förstått vad det handlar om

3. Den är överflödig såtillvida att när du redan skapat ett BankID med identifiering så kan ändå vem som helst utföra ärenden på din telefon så länge de har en sifferkod till mobilen. Varför tror du folk stäl mobiler ifall de fjärravläser din skärm på osäkert wifi genom att se vilken kod du matar in. De behöver bara sno mobilen genom att typ vapenråna en på gatan och sen skickar de pengar vars de vill genom att lägga till nya betalningsmottagare och där kommer bankdosan in.

4. Jag har en dubbelsäkerhets åtgärd. Jag behöver både bankdosa och bankid för att lägga till nya betalningsmottagare inkl skapa mobilt Bank ID. Det är egentligen lagkrav numera på iaf 2 banker
Man kan även kräva en sms kod mm funktioner 3 stegs raket för att skapa bankid inkl lägga till nya PG BG nummer

5. Det har jag redan förstått sen länge. Det du verkar inte inse är att förövarna måste ha tillgång till din mobil med ditt bankid plus din kod plus din bankdosa för att ens kunna skapa ett nytt bankid på en främmande kriminella telefon.. Men nu har de lagt till man ska identifiera sig med legitimation och det är det som är syftet.

I övriga fall kan en förövare iaf sno din telefon eller avlyssna den och göra massor av bankärenden oavsett om man lagt in en identifiering eller inte
Senast redigerad av Sladdaren 2023-07-24 kl. 19:36.
Citera
2023-07-24, 19:36
Medlem
Citat:
1. Vet inte vad du åsyftar här

2. Definitivt förstått vad det handlar om

3. Den är överflödig såtillvida att när du redan skapat ett BankID med identifiering så kan ändå vem som helst utföra ärenden på din telefon så länge de har en sifferkod till mobilen. Varför tror du folk stäl mobiler ifall de fjärravläser din skärm på osäkert wifi genom att se vilken kod du matar in. De behöver bara sno mobilen genom att typ vapenråna en på gatan och sen skickar de pengar vars de vill genom att lägga till nya betalningsmottagare och där kommer bankdosan in.

4. Jag har en dubbelsäkerhets åtgärd. Jag behöver både bankdosa och bankid för att lägga till nya betalningsmottagare inkl skapa mobilt Bank ID. Det är egentligen lagkrav numera på iaf 2 banker
Man kan även kräva en sms kod mm funktioner 3 stegs raket

5. Det har jag redan förstått sen länge. Det du verkar inte inse är att förövarna måste ha tillgång till din mobil med ditt bankid plus din kod plus din bankdosa för att ens kunna skapa ett nytt bankid på en främmande kriminella telefon.. Men nu har de lagt till man ska identifiera sig med legitimation och det är det som är syftet.

I övriga fall kan en förövare iaf sno din telefon eller avlyssna den och göra massor av bankärenden oavsett om man lagt in en identifiering eller inte
1. Hur kan du inte göra det? Läs igen.

2. Nej, det är ju det du inte har. Att du ens tar upp att jag har en QR-kod på min dator och att du kan skanna den med din mobil och att du sen tror att du kan komma in på mitt konto är helt befängt. Det innebär att du inte förstår.

3. Ja? Ingen här har pratat om vad som händer med ditt BankID alla diskussioner har varit om BankID som skurken skapar åt dig. Därav vikten av NFC. Utan ditt ID-kort kan inget BankID skapats, alltså är det hålet täppt.

4. Ingen bryr sig.

5. Ja? Precis det jag påstod. Glad att du är med på banan.

Ja? Har jag påstått något annat?
Citera
2023-07-24, 19:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
1. Hur kan du inte göra det? Läs igen.

2. Nej, det är ju det du inte har. Att du ens tar upp att jag har en QR-kod på min dator och att du kan skanna den med din mobil och att du sen tror att du kan komma in på mitt konto är helt befängt. Det innebär att du inte förstår.

3. Ja? Ingen här har pratat om vad som händer med ditt BankID alla diskussioner har varit om BankID som skurken skapar åt dig. Därav vikten av NFC. Utan ditt ID-kort kan inget BankID skapats, alltså är det hålet täppt.

4. Ingen bryr sig.

5. Ja? Precis det jag påstod. Glad att du är med på banan.

Ja? Har jag påstått något annat?

2. Nä jag sa ju det att QR koden är bunden till min mobil / mitt bankID / min kod

Jag bryr mig inte mer om detta ämne.. Poängen är att NFC skyddar dig inte alls punkt i många fall av rån, stöld av mobiler, eller hemlig avlyssning med uppdraget att stäla mobilen ifrån tex en pensionär

Däremot skyddar en 2 stegs verifiering dig dvs bankdosa inkl bankid. För då måste ju tjuvarna ha båda, både mobilen och bankdosan som kanske ligger gömd i en byrålåda
Senast redigerad av Sladdaren 2023-07-24 kl. 19:44.
Citera
2023-07-24, 19:46
Medlem
Citat:
Jag bryr mig inte mer om detta ämne.. Poängen är att NFC skyddar dig inte alls punkt i många fall av rån, stöld av mobiler, eller hemlig avlyssning med uppdraget att stäla mobilen ifrån tex en pensionär

Däremot skyddar en 2 stegs verifiering dig dvs bankdosa inkl bankid. För då måste ju tjuvarna ha båda, både mobilen och bankdosan som kanske ligger gömd i en byrålåda
1. Bra, stick. Du är synbart oteknisk. Ingen har påstått att det hindrar dig från rån eller liknande, var du fått det vet ingen. Det jag sagt hela tiden är att det skyddar dig från att andra skapar BankID åt dig.

2. Ja? Och var jag har påstått motsatsen?
Citera
2023-07-24, 19:53
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
1. Bra, stick. Du är synbart oteknisk. Ingen har påstått att det hindrar dig från rån eller liknande, var du fått det vet ingen. Det jag sagt hela tiden är att det skyddar dig från att andra skapar BankID åt dig.

2. Ja? Och var jag har påstått motsatsen?

Långt ifrån och det handlar inte om teknik utan om säkerhetstjänster. Om jag har både sms, inkl bankdosa, inkl bankid för att både skapa blocka spärra och förnya BANKID inkl nya betalningsmottagare och andra tjänster som man måste registrera med 2 metoder eller 3.

Om vi sägar att jag tappar min mobil med mitt bankid så kan jag ju inte använda den för att logga in men jag kan använda bankdosan då för att logga in.

Och om nån hittar min mobil och tom vet min bankid -kod på min borttappade telefon som de upphittat.. så kan de liks förbannat inte utföra ärenden utan min bankdosa eftersom jag har aktiverat det så för känsliga tjänster och varför skulle jag jag både tappa min bankdosa inkl min bankid samtidigt

De finns redan teknik och teknologi som förhindrar att skapa nya bankIDN!!
Citera
2023-07-24, 20:05
Medlem
Citat:
Långt ifrån och det handlar inte om teknik utan om säkerhetstjänster. Om jag har både sms, inkl bankdosa, inkl bankid för att både skapa blocka spärra och förnya BANKID inkl nya betalningsmottagare och andra tjänster som man måste registrera med 2 metoder eller 3.

Om vi sägar att jag tappar min mobil med mitt bankid så kan jag ju inte använda den för att logga in men jag kan använda bankdosan då för att logga in.

Och om nån hittar min mobil och tom vet min bankid -kod på min borttappade telefon som de upphittat.. så kan de liks förbannat inte utföra ärenden utan min bankdosa eftersom jag har aktiverat det så för känsliga tjänster och varför skulle jag jag både tappa min bankdosa inkl min bankid samtidigt

De finns redan teknik och teknologi som förhindrar att skapa nya bankIDN!!
1. Ja grattis, du är i en minoritet.

2. Ja grattis, du förstår att om du tappar något är det borta. Det var smart tänkt av dig.

3. Ingen har påstått motsatsen, vad är din poäng?

4. Det är ju just det det tidigare inte gjort. QR-kod är valfritt idag, och det här med ID-kort är helt nytt.
Citera
2023-07-24, 20:08
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Håller inte med om att det är krångligt.

Då kanske du kan förklara hur det fungerar på ett sätt som alla förstår?

Citat:
Håller inte med om att det är osäkert.

De som blir kapade blir det pga att de inte klarar av att följa de enkla instruktionerna som finns. Blir du uppringd och ombedd att legitimera dig? Säg nej och lägg på, kontakta sen din bank

^ Någon variation av ovanstående står på alla banker varje gång du loggar in i princip. Klarar du inte av detta förtjänar du det som komma skall.

Är det enda sättet att kapa BankID?

Hos bilhandlaren:
-Bilen jag köpte stannade helt plötsligt.
-Jamen det var ju uppförsbacke!

-Lacken på bilen jag köpte har lossnat.
-Jamen det regnade ju!

-Bilen jag köpte går inte att starta.
-Jamen det är ju två minusgrader.

Ska man sälja bilar i Sverige så måste man ta hänsyn till att
det finns uppförsbackar, regn, och minusgrader i Sverige.

Ska man designa ett säkerhetssystem, som så gott som varenda svensk tvingas använda,
så måste man ta hänsyn till att alla användarna inte är IT-genier.

Det finns en hel del riktiga puckon i Sverige som behöver använda BankID.

Ändå är svenskar är inte uppseendeväckande korkade internationellt sett.
Genomsnitts IQ i Sverige är ca 99.
Genomsnitts IQ för alla människor på Jorden är ca 89.

Det finns många gamla människor i Sverige som inte kan ta till sig nymodigheter så lätt.

Det finns ca 800 000 analfabeter i Sverige, i åldrar lämpliga för BankID.
Hur lätt tror du att det är för dessa att "följa enkla instruktioner"?
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-07-24 kl. 20:12.
Citera
2023-07-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Då kanske du kan förklara hur det fungerar på ett sätt som alla förstår?
Är det enda sättet att kapa BankID?
Ja? Har du andra förslag?

Här har du ett exempel i tråden:
(FB) Banker har börjar med NFC avläsning för att hämta Mobilt BankID

Citat:
Ska man designa ett säkerhetssystem, som så gott som varenda svensk tvingas använda,
så måste man ta hänsyn till att alla användarna inte är IT-genier.
Vi pratar inte om folk som inte är tekniskt insatta i såna här trådar. Vi diskuterar i praktiken människor är anti sina egna pengar. Om du inte läser vad det står får du skylla dig själv. När du registrerar ett BankID blir du upplyst om att en signering klassas som en signatur på ett papper. Men du kanske tycker vi borde ha ett säkerhetssystem med pennor också?

Citat:
Det finns en hel del riktiga puckon i Sverige som behöver använda BankID.
Vi kan inte hålla tillbaka ett helt land för att vissa människor är korkade. Det går inte.

Citat:
Genomsnitts IQ i Sverige är ca 99.
De med IQ på 99 blir inte blåsta av att en bedragare ringer dem.

Citat:
Det finns många gamla människor i Sverige som inte kan ta till sig nymodigheter så lätt.
Dessa gamla människor är varmt välkomna att inte skaffa BankID och sedan ta konsekvenserna för det.

Citat:
Det finns ca 800 000 analfabeter i Sverige i åldrar lämpliga för BankID.
Hur lätt tror du att det är för dessa att "följa enkla instruktioner"?
Vem bryr sig om hur lätt det är för dessa? Om de inte ens kan läsa borde de inte ha ett BankID alls.
Citera
2023-07-24, 20:30
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Här har du ett exempel i tråden:
(FB) Banker har börjar med NFC avläsning för att hämta Mobilt BankID

Det där är INTE en beskrivning av hur BankID fungerar.

Citat:
Vi pratar inte om folk som inte är tekniskt insatta i såna här trådar.

Jag pratade just om människor som inte är tekniskt insatta i den här tråden.

Citat:
Vi diskuterar i praktiken människor är anti sina egna pengar. Om du inte läser vad det står får du skylla dig själv. När du registrerar ett BankID blir du upplyst om att en signering klassas som en signatur på ett papper. Men du kanske tycker vi borde ha ett säkerhetssystem med pennor också?

Om man har skapat ett system som folk inte klarar av att använda på rätt sätt
så är systemet inte anpassat för användarna.
Precis på samma sätt som en bil som inte tål regn inte är anpassad för användning utomhus i Sverige.

Citat:
Vi kan inte hålla tillbaka ett helt land för att vissa människor är korkade. Det går inte.

Vi behöver inte "hålla tillbaka" någonting annat än inkompetenta systemutvecklare.

Citat:
De med IQ på 99 blir inte blåsta av att en bedragare ringer dem.

Var har du fått den informationen ifrån?

Citat:
Dessa gamla människor är varmt välkomna att inte skaffa BankID och sedan ta konsekvenserna för det.

Jag känner gamla människor som inte har BankID.
Det är VÄLDIGT många ställen som dom INTE är ett dugg välkomna på.

Citat:
Vem bryr sig om hur lätt det är för dessa? Om de inte ens kan läsa borde de inte ha ett BankID alls.
Det är inte bra för Sverige om vi gör det svårare för dom att bidra till det svenska samhället.
Citera
2023-07-24, 20:56
Medlem
pok?s avatar
Har någon här med swedbank förnyat era bankid på sistone? Vore kul att veta om man behöver ett pass/nationellt ID bara för det också, eller om det bara sker när man beställer utan att man haft det innan. Viss text på deras hemsida får det att låta som det bara sker om man är inloggad med bankdosa och förnyar, och inte om man är inloggad med befintligt bank-id, men det är inte helt klart.

Alternativt, om man tar sig till bankkontoret för att göra det där, räcker körkort som identifikation då?
Citera
2023-07-24, 20:59
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Om du menar andra förslag på hur man kapar BankID så har jag ett antal.
Men dom delar jag inte med mig av.

(Och dom är nog rätt oberoende av användarens IQ.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in