2023-07-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
utan ska det vara så svårt att förstå att telefoner utan NFC avläsning gör sig absolut inte säkrare bara för att man har
infört ett NFC system. Det är poängen
Jo, för då kan ingen skapa ett BankID på ditt konto remote.
Citera
2023-07-24, 18:40
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Jo, för då kan ingen skapa ett BankID på ditt konto remote.

Vet du att ett bankid registrering håller 10 år. Dvs vid just det tillfället du skapar det så ska hux flux en hacker norpa det.. Väldigt loongshoot långsökt men ok, sen kommer man använda bankid med qr kod var du än är under 10 år om man nu anser att man inte behöver förnya det eller ta bort det
Citera
2023-07-24, 18:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Betala en korv med swish??
E du galen???

Tillåme Stormarknaden hade minsta köp på 50kronor med swish.
Dyrt med swish och gör folk arbetslösa i onödan jämfört mot kontanter.

Ute i europa skulle folk tänka att det är en fattig stackare eller nån med sinnessjukdom om man inte har 20spänn på fickan utan försöker betala såna struntsummor med kort eller än värre swish som är dyrt som fan på småköp.

De flesta föreningar brukar ta kontanter förövrigt.

Självklart kopplar man dosan till datorn och signerar de viktiga sakerna som staten tvingar en till.

Man använder inte bank id ute på stan.
Vad svamlar du om? Bor du ens i Sverige? I så fall, har du varit utomhus de senaste tre åren?

Swish är helt dominerande för alla småköp. Men det kan naturligtvis användas för stora köp tillika. Det finns inte en korvgrillning, glasskiosk eller fik som inte helst tar betalt i Swish. Till och med ungar som står och säljer hemgjord saft vid vägkanten vill ha Swish.

För en förening är det det absolut enklaste sättet att ta betalt. Att hålla på och krångla med löspengar är ett jäkla otyg. Swish är perfekt, ingenting att plocka med, ingenting att räkna, ingenting att vara rädd att tappa bort, ingenting att behöva åka till banken med för att sätta in. Pengarna rakt in på kontot och rakt in i bokföringen. Man kan ha privatkonton så det inte kostar nånting, men även om man får betala 1,50 per transaktion så är det värt det. Så naturligtvis betalar man med Swish för grillkorven. Enkelt för kunden, enkelt för föreningen.

Ute i Europa? Till och med negrerna i Afrika har sin variant på Swish, M-Pesa. Eller rättare, Swish är vår variant a M-Pesa. De var långt före oss med mobilbetalningar.

Norrmännen har sitt Vipps, danskarna har MobilePay, polackerna har Blik. Olika länder har kommit olika långt, men det är bara en tidsfråga innan mobilbetalningar dominerar helt.
Citera
2023-07-24, 18:48
Medlem
Citat:
Vet du att ett bankid registrering håller 10 år. Dvs vid just det tillfället du skapar det så ska hux flux en hacker norpa det.. Väldigt loongshoot långsökt men ok, sen kommer man använda bankid med qr kod var du än är under 10 år om man nu anser att man inte behöver förnya det eller ta bort det
Är du hög? Vad snackar du ens om? Vem har ens nämnt att någon ska norpa det under skapandet av BankID?
Senast redigerad av rawtaliban 2023-07-24 kl. 18:53.
Citera
2023-07-24, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Är det inte bara personnummer i datan på nfc chippet i id kort? Eller är det krypterad data i chippet?

Om första alternativet
Så kan Ahmed skriva över Bertils personnummer (som går att hitta på ratsit) på en tom nfc tag och sedan scanna normalt?

Kebab tekniker Ahmed klara nog inte av det. Jag har mitt ID kort på bankid, så tydligen bilddata på NFC. Det är ett sätta höja säkerheten, numera även sunkiga Kina telefon NFC avläsare.
Citera
2023-07-24, 19:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Är du hög? Vad snackar du ens om? Vem har ens nämnt att någon ska norpa det?

När du reggar ett splittnytt bankid som du / man har troligen spärrat och blockerat så måste NFC läsaren fram eller att man tar sig till ett kontor med sina mobiler utan NFC läsare. Och får sin identitet bekräftad.

Då menar bankerna av detta system, att det är stensäkert att ingen kan kopiera / norpa ditt bankid men hur funkar då QR koden ? Kan vilken mobil som helst avläsa en QR kod för min inloggning på en laptop och logga in med den ?

Är inte QR koden bunden till min enskilda mobils BankID som man håller i handen inkl lösenord på det Om det inte är så .. vad fanken ska man med QR kod till då ? Den är lika värdelös som en inloggningskod som är enskild

Så då är egentligen NFC reggen passé överflödig bara endast till för att ingen ska kunna skapa nya bankid i ens annans namn vilket sker ju inte så ofta att man vill blockera sina bankidn om man inte misstänker bedrägeri

Men då måste de först ha min bankdosa inkl mitt bankid i min mobil för att ens kunna logga in

QR koden är ju lika bra som NFC identifieringen. NFC identifieringen är överflödig
Senast redigerad av Sladdaren 2023-07-24 kl. 19:05.
Citera
2023-07-24, 19:14
Medlem
Citat:
När du reggar ett splittnytt bankid som du / man har troligen spärrat och blockerat så måste NFC läsaren fram eller att man tar sig till ett kontor med sina mobiler utan NFC läsare. Och får sin identitet bekräftad.

Då menar bankerna av detta system, att det är stensäkert att ingen kan kopiera / norpa ditt bankid men hur funkar då QR koden ? Kan vilken mobil som helst avläsa en QR kod för min inloggning på en laptop och logga in med den ?

Är inte QR koden bunden till min enskilda mobils BankID som man håller i handen inkl lösenord på det Om det inte är så .. vad fanken ska man med QR kod till då ? Den är lika värdelös som en inloggningskod som är enskild

Så då är egentligen NFC reggen passé överflödig bara endast till för att ingen ska kunna skapa nya bankid i ens annans namn vilket sker ju inte så ofta att man vill blockera sina bankidn om man inte misstänker bedrägeri

Men då måste de först ha min bankdosa inkl mitt bankid i min mobil för att ens kunna logga in

QR koden är ju lika bra som NFC identifieringen. NFC identifieringen är överflödig
1. Jag har aldrig påstått detta.

2. Du har uppenbarligen inte förstått alls vad vi pratar om i tråden om du ens tror på det där själv.

3. Nej den är inte överflödig.

4. Varför skulle de behöva din bankdosa? Det de gör är att ringer dig, lurar i dig att skaffa ett BankID på deras telefon som de sen använder.

5. ID-kort är bra att ha vid registrering, för det innebär att en tjuv måste ha både ditt BankID och ditt ID-kort för att skapa ett eget BankID. När QR-kod är krav kommer det som du säger inte göra någon skillnad.
Citera
2023-07-24, 19:14
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Vilken QR pratar du om?

Jag tror inte att folk i gemen, inkl jag, förstår hur BankID fungerar.
Citera
2023-07-24, 19:16
Medlem
Vad många inte har insett är att den nya funktionen att identifiera sig med NFC mot nationellt ID och Pass ger bankerna möjlighet att ha en utökad digital identifiering av sina kunder vid vissa tilläfllen.

Detta är nog något bankerna kommer att använda mer och mer i framtiden. Här är en länk där Swedbank informerar om detta.
När du ska aktivera utökat BankID, för att till exempel lägga till nya betalningsmottagare eller öka Swish-gränsen, kan du göra det med digital ID-kontroll. Undantagsvis kan du även behöva bekräfta din identitet en extra gång när du ska beställa Mobilt BankID.
https://www.swedbank.se/privat/digit...onellt-id.html
Citera
2023-07-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Vilken QR pratar du om?

Jag tror inte att folk i gemen, inkl jag, förstår hur BankID fungerar.
Sladdaren gör det tydligt att han inte heller förstår hur det fungerar, dessvärre.
Citera
2023-07-24, 19:24
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Sladdaren gör det tydligt att han inte heller förstår hur det fungerar, dessvärre.

BankID är krångligt och pinsamt osäkert.

Ca 17 000 svenskars BankID blir kapade varje år.

https://www.svd.se/a/753rOB/kraftig-...ngar-i-sverige
Citera
2023-07-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
BankID är krångligt och pinsamt osäkert.

Ca 17 000 svenskars BankID blir kapade varje år.

https://www.svd.se/a/753rOB/kraftig-...ngar-i-sverige
Håller inte med om att det är krångligt. Håller inte med om att det är osäkert.

De som blir kapade blir det pga att de inte klarar av att följa de enkla instruktionerna som finns. Blir du uppringd och ombedd att legitimera dig? Säg nej och lägg på, kontakta sen din bank

^ Någon variation av ovanstående står på alla banker varje gång du loggar in i princip. Klarar du inte av detta förtjänar du det som komma skall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in