Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Möjligt.
Men den begränsningen är helt enkelt något de som vill kunna identifiera sig digitalt får leva med.
Ofta så har människor inte något val.
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Alternativet att fysiskt söka upp inrättningar de vill interagera med, och visa upp sitt ID-kort.
Ofta så finns det inga inrättningar att besöka fysiskt som alternativ.
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Säkerhet är tyvärr rätt svårt att få rätt, och väldigt svårt att få ett smidigt användningsflöde på. BankID har lyckats hyfsat - bättre än de flesta; försök t.ex. confa din e-mailklient att skicka och ta emot krypterade meddelanden och återkom sedan och berätta om du tyckte det var enklare eller svårare.
Om du menar "konfigurera" så kan min e-mailklient skicka och ta emot
krypterade meddelanden utan någon speciell konfigurering.
Jag förstår inte vad som skulle vara svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Jag noterar att du själv inte gett förslag på hur det skulle kunna vara säkrare och mer lättbegripligt;
Ett system som är väldigt enkelt och lättbegripligt är engångs-skrap-koder a la trisslott,
som en del använder, eller har använt.
Det är både säkrare och osäkrare än BankID, fast i olika avseenden.
När det gäller just framtagningen av koderna så är det betydligt lättare
att förstå hur det fungerar, och vilka riskerna är.
Kommunikationen med motparten har dock sitt eget krångel och sina egna risker.
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
det enda du gjort är att lipa om inkompetenta systemutvecklare - som om systemutvecklare förväntades besitta gudomliga krafter att trotsa logikens lagar men bara lät bli för att de är lata eller vill jävlas.
Jag har inte lipat. Jag har gnällt.
Olika systemutvecklare besitter gudomlighet i olika utsträckning.
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
För att återgå till din bil-analogi: Tycker du att det är absurt att bilar fortfarande får användas, med tanke på att de kan vara inblandade i olyckor, gå sönder och bli stulna?
Nej
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Tycker du att vi borde förbjuda bilar tills dessa tre defekter rätts ut?
Nej
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Eller tycker du att det kanske är så att allmänheten tills vidare får acceptera de begränsningarna eftersom alternativet är att promenera överallt?
Nej
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Är världens samlade kår av bilkonstruktörer "inkompetenta" för att de inte har eliminerat de här defekterna?
Jag känner inte till någon samlad kår av bilkonstruktörer.
Världens bilkonstruktörer har diversifierad kompetens.
En del har gjort väldigt bra saker.
Andra har klantat till det ordentligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Kanske bör vi även sluta med hus tills dess att vi klurat ut hur vi gör det omöjligt för dem att brinna upp eller rasa samman?
Varför skulle vi göra det?