2023-07-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
************************************************** *****************************
Inget förhindrar att en hacker styr gubbens dator. Förutom den intelligens han förhoppningsvis han har som gör att han lägger på när Abdulla vill att han ska installera TeamViewer på datorn.
Citera
2023-07-24, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Dvs om du ska hämta ett nytt bankid för en mobiltelefon eller att du spärrat ditt bankid istället bara för att uppdatera det och förnya det och sen spärra BankId antar jag. Om din telefon saknar NFC läsare och du har spärrat ditt Mobila BankID på telefonen måste man gå till ett bankkontor och lägga in mobilt bankid manuellt över disk

På vilka sätt är NFC läsare säkrare ang Bankid användningens beträffande ?
Jag behövde inte NFC, räckte med att fota QR-koden på mitt nationella id/pass.
Citera
2023-07-24, 22:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
För att tidigare kunde följande scenario ske:

- Hej Bertil 98 år gammal, jag heter Ahmed och ringer från Swedbank. Det är dags att förnya ditt BankID, ska jag gör det åt dig?
- Absolut Ahmed, du låter som en trovärdig person du och jag är inte alls dement.
- Perfekt, öppna BankID nu
- Det står något här om att skapa ett nytt BankID?
- Ja det är för att vi förnyar ditt
-Ah okej
- Ja då var det klart Bertil, ha en fortsatt trevlig dag nu medan jag länsar dina konton och köper saker i ditt namn
Perfekt, tack Ahmed. Det är bra att vi tog in såna som dig

Ovanstående går inte om Bertil måste skanna sitt ID-kort, då han inte har Ahmeds mobil i närheten.
Lite så, även om det mer sannolika scenariet är att Ahmed sitter med 98 olika bankID från Mehmnet-personer som bott kortvarigt i Sverige, fått någon tusenlapp och sen flyttat vidare.

Det här med att banken känner sin kund på riktigt är "otidsenligt", men inte så dumt.
Citera
2023-07-25, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Vad kul om man bor i Norrland och det enda bankkontoret befinner sig söder om Dalälven. Det blir lite långa resor efter att ha spärrat BankID.

Kiruna har 3 bankkontor och Luleå 7-8 bankkontor, däremot har du aldrig varit norr om Dalälven
Citera
2023-07-25, 10:58
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Håller inte med om att det är krångligt. Håller inte med om att det är osäkert.

De som blir kapade blir det pga att de inte klarar av att följa de enkla instruktionerna som finns. Blir du uppringd och ombedd att legitimera dig? Säg nej och lägg på, kontakta sen din bank

^ Någon variation av ovanstående står på alla banker varje gång du loggar in i princip. Klarar du inte av detta förtjänar du det som komma skall.

Bara några timmar efter att vi diskuterade detta knäppte jag på radion.
https://sverigesradio.se/avsnitt/all...eta-om-darknet
(Lyssna från 35:22 - )

BankID ÄR tillräckligt krångligt för att ganska vanliga människor inte ska förstå hur det fungerar,
och inte förstå riskerna.
Citera
2023-07-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fewr223
Spara era gamla mobiler och ha backup på bankid. Har fått springa till bankkontor en gång för att jag var dum att radera utan backup. Det var ingen rolig upplevelse.

Har verkligen alla nationellt id? Själv har jag kört körkort som id när det behövts men det behövs ju inte idag, till och med systemet ska börja med bankid.

Vad innebär det att ha "backup" av bankid på en telefon?
Citera
2023-07-25, 11:32
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Bara några timmar efter att vi diskuterade detta knäppte jag på radion.
https://sverigesradio.se/avsnitt/all...eta-om-darknet
(Lyssna från 35:22 - )

BankID ÄR tillräckligt krångligt för att ganska vanliga människor inte ska förstå hur det fungerar,
och inte förstå riskerna.

Möjligt. Men den begränsningen är helt enkelt något de som vill kunna identifiera sig digitalt får leva med. Alternativet att fysiskt söka upp inrättningar de vill interagera med, och visa upp sitt ID-kort.

Säkerhet är tyvärr rätt svårt att få rätt, och väldigt svårt att få ett smidigt användningsflöde på. BankID har lyckats hyfsat - bättre än de flesta; försök t.ex. confa din e-mailklient att skicka och ta emot krypterade meddelanden och återkom sedan och berätta om du tyckte det var enklare eller svårare.
Jag noterar att du själv inte gett förslag på hur det skulle kunna vara säkrare och mer lättbegripligt; det enda du gjort är att lipa om inkompetenta systemutvecklare - som om systemutvecklare förväntades besitta gudomliga krafter att trotsa logikens lagar men bara lät bli för att de är lata eller vill jävlas.

För att återgå till din bil-analogi: Tycker du att det är absurt att bilar fortfarande får användas, med tanke på att de kan vara inblandade i olyckor, gå sönder och bli stulna? Tycker du att vi borde förbjuda bilar tills dessa tre defekter rätts ut? Eller tycker du att det kanske är så att allmänheten tills vidare får acceptera de begränsningarna eftersom alternativet är att promenera överallt? Är världens samlade kår av bilkonstruktörer "inkompetenta" för att de inte har eliminerat de här defekterna? Kanske bör vi även sluta med hus tills dess att vi klurat ut hur vi gör det omöjligt för dem att brinna upp eller rasa samman?
Senast redigerad av vhe 2023-07-25 kl. 11:34.
Citera
2023-07-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Bra att Bertil har ett Nationellt id-kort eller ett pass (körkort går inte) så han kan fixa det själv
Min gamla mor har varken Nationellt id-kort eller ett pass och ingen NFC läsare på sin lite äldre mobil så hon får gå till banken när de öppnar det har varit semester stängt inågra veckor nu men snart kan hon få sitt nya bankid.

Ja tyvärr måste vi alla göra mer nu för att skydda oss efter Vänsterextrema Feministerna fick våldta samhället.

Men hjälp din mor att fixa ID handlingar bara. Så har hon sen.
Citera
2023-07-25, 11:54
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana

Att ha en telefon till med BankID på, så att du fortfarande har tillgång till BankID om du tappar bort din primära telefon.
Citera
2023-07-25, 12:11
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Möjligt.
Men den begränsningen är helt enkelt något de som vill kunna identifiera sig digitalt får leva med.
Ofta så har människor inte något val.

Citat:
Alternativet att fysiskt söka upp inrättningar de vill interagera med, och visa upp sitt ID-kort.
Ofta så finns det inga inrättningar att besöka fysiskt som alternativ.

Citat:
Säkerhet är tyvärr rätt svårt att få rätt, och väldigt svårt att få ett smidigt användningsflöde på. BankID har lyckats hyfsat - bättre än de flesta; försök t.ex. confa din e-mailklient att skicka och ta emot krypterade meddelanden och återkom sedan och berätta om du tyckte det var enklare eller svårare.
Om du menar "konfigurera" så kan min e-mailklient skicka och ta emot
krypterade meddelanden utan någon speciell konfigurering.
Jag förstår inte vad som skulle vara svårt.

Citat:
Jag noterar att du själv inte gett förslag på hur det skulle kunna vara säkrare och mer lättbegripligt;
Ett system som är väldigt enkelt och lättbegripligt är engångs-skrap-koder a la trisslott,
som en del använder, eller har använt.
Det är både säkrare och osäkrare än BankID, fast i olika avseenden.
När det gäller just framtagningen av koderna så är det betydligt lättare
att förstå hur det fungerar, och vilka riskerna är.
Kommunikationen med motparten har dock sitt eget krångel och sina egna risker.

Citat:
det enda du gjort är att lipa om inkompetenta systemutvecklare - som om systemutvecklare förväntades besitta gudomliga krafter att trotsa logikens lagar men bara lät bli för att de är lata eller vill jävlas.
Jag har inte lipat. Jag har gnällt.
Olika systemutvecklare besitter gudomlighet i olika utsträckning.

Citat:
För att återgå till din bil-analogi: Tycker du att det är absurt att bilar fortfarande får användas, med tanke på att de kan vara inblandade i olyckor, gå sönder och bli stulna?
Nej

Citat:
Tycker du att vi borde förbjuda bilar tills dessa tre defekter rätts ut?
Nej

Citat:
Eller tycker du att det kanske är så att allmänheten tills vidare får acceptera de begränsningarna eftersom alternativet är att promenera överallt?
Nej

Citat:
Är världens samlade kår av bilkonstruktörer "inkompetenta" för att de inte har eliminerat de här defekterna?
Jag känner inte till någon samlad kår av bilkonstruktörer.
Världens bilkonstruktörer har diversifierad kompetens.
En del har gjort väldigt bra saker.
Andra har klantat till det ordentligt.

Citat:
Kanske bör vi även sluta med hus tills dess att vi klurat ut hur vi gör det omöjligt för dem att brinna upp eller rasa samman?
Varför skulle vi göra det?
Citera
2023-07-25, 12:14
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Kiruna har 3 bankkontor och Luleå 7-8 bankkontor, däremot har du aldrig varit norr om Dalälven

Jag tänkte på Skandiabanken som bara har ett kontor i hela landet.
Citera
2023-07-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana

Backup är det väl inte egentligen inte, men du har dina andra enheter som backup. Man kan ju ha upp till fem bankid aktiva samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in