Citat:
Ursprungligen postat av
Trixton
Varför är det sjukt? Jag har - i likhet med några miljarder andra människor gissar jag - inget giltigt pass. Om jag tappar min plånbok så får jag väl beställa ett nytt körkort. Det tar en vecka typ, och man behöver inte legitimera sig för att beställa ett. Möjligen blir det krångligt att få ut körkortet utan legitimation, men då får jag väl skaffa ett pass. Det finns gott om tider redan idag för att skaffa pass, så det bör gå rätt snabbt att få. För att legitimera mig hos polisen kan jag ta med frun, morsan, brorsan, chefen, eller någon av de andra i den långa rad personer som är giltiga att ha med för att styrka sin identitet.
Att jag skulle behöva legitimera mig av andra skäl under de vecka eller två det kan ta att få ordning på legitimationerna förefaller osannolikt.
Det låter snarare som att det är du som är sjuk, som går runt och bär på tvångstankar om att man måste kunna legitimera sig till vardags.
Man SKALL inte använda Identifikation för att hämta ut körkort eller identifikationshandling. Men man SKALL vara bra på att läsa instruktioner...
1. Signera avin
2. postanställd öppnar ditt kuvert med ID/KK (som finns på kontoret) och vidimerar dig (ditt utseende, vid behov stärkt av annan postanställd) samt din givna signatur matchat med ID handlingen.
3. du signerar igen för mottagandet av handlingen.
Det finns inga andra ställen att skriva på eller mer info att ge på talongen. Jag har gjort det två gånger och frågat var de postanställda tänker sig fylla i uppgifter från mitt ogiltiga ID? Alltid lika roligt. En postchef ritade dit en egen linje. Då trillade nog poletten ner.