Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-29, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ibland. Inte alltid.

Ja tyvärr så är det ju så det är.
Citera
2023-12-29, 21:04
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Funkar väl fortfarande att beställa och hämta ut ett pass med körkort? Gjorde det sist för 1 månad sen.

Förmodligen! Jag fick/kunde dock inte gå den vägen? Min situation var dock lite speciell.

För att boka tid för passförnyelse (Stockholm) så krävde de att det skulle göras medelst BankID, ett BankID som jag alltså inte hade och således inte kunde förnya utan ett giltigt pass (vilket hade gått ut).

Räckte att en anhörig med BankID bokade in mig i sitt namn som referens varpå jag på passkontoret därefter kunde visa upp mitt körkort som personbevis. Sammantaget ingen biggie så sett - åtminstone inte såhär "post-covid" då pass-köerna inte är lika gigantiska som häromåren - men lite av ett semi moment-22 blev det.
Citera
2023-12-29, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Varför är det sjukt? Jag har - i likhet med några miljarder andra människor gissar jag - inget giltigt pass. Om jag tappar min plånbok så får jag väl beställa ett nytt körkort. Det tar en vecka typ, och man behöver inte legitimera sig för att beställa ett. Möjligen blir det krångligt att få ut körkortet utan legitimation, men då får jag väl skaffa ett pass. Det finns gott om tider redan idag för att skaffa pass, så det bör gå rätt snabbt att få. För att legitimera mig hos polisen kan jag ta med frun, morsan, brorsan, chefen, eller någon av de andra i den långa rad personer som är giltiga att ha med för att styrka sin identitet.

Att jag skulle behöva legitimera mig av andra skäl under de vecka eller två det kan ta att få ordning på legitimationerna förefaller osannolikt.

Det låter snarare som att det är du som är sjuk, som går runt och bär på tvångstankar om att man måste kunna legitimera sig till vardags.

Man SKALL inte använda Identifikation för att hämta ut körkort eller identifikationshandling. Men man SKALL vara bra på att läsa instruktioner...

1. Signera avin
2. postanställd öppnar ditt kuvert med ID/KK (som finns på kontoret) och vidimerar dig (ditt utseende, vid behov stärkt av annan postanställd) samt din givna signatur matchat med ID handlingen.
3. du signerar igen för mottagandet av handlingen.

Det finns inga andra ställen att skriva på eller mer info att ge på talongen. Jag har gjort det två gånger och frågat var de postanställda tänker sig fylla i uppgifter från mitt ogiltiga ID? Alltid lika roligt. En postchef ritade dit en egen linje. Då trillade nog poletten ner.
Citera
2023-12-29, 23:05
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Man SKALL inte använda Identifikation för att hämta ut körkort eller identifikationshandling. Men man SKALL vara bra på att läsa instruktioner...

1. Signera avin
2. postanställd öppnar ditt kuvert med ID/KK (som finns på kontoret) och vidimerar dig (ditt utseende, vid behov stärkt av annan postanställd) samt din givna signatur matchat med ID handlingen.
3. du signerar igen för mottagandet av handlingen.

Det finns inga andra ställen att skriva på eller mer info att ge på talongen. Jag har gjort det två gånger och frågat var de postanställda tänker sig fylla i uppgifter från mitt ogiltiga ID? Alltid lika roligt. En postchef ritade dit en egen linje. Då trillade nog poletten ner.

Det finns ju ingen som fastställer din identitet när du beställer ett nytt körkort, så det nya körkortet kan inte vara mycket att hänga i granen när det gäller att identifiera sig.

Har du inget körkort eftersom du inte vet hur det går till? Det här är faktiskt ett diskussionsforum för vuxna människor.

Din granne kan beställa ett nytt körkort i ditt namn (om du hade haft körkort), men han kan inte hämta ut det för att han inte kan legitimera sig.
Citera
2024-07-15, 17:32
Medlem
"Nu kan du skaffa mobilt BankID med pass eller nationellt id-kort! Steg 1: Logga in på din bank med BankID"

Hur i helvete tänkte dom här?
Citera
2024-07-15, 17:38
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
"Nu kan du skaffa mobilt BankID med pass eller nationellt id-kort! Steg 1: Logga in på din bank med BankID"

Har du inte alternativet bankdosa?

Jag har mobilt bank-id men också en dosa som reserv om telefonen skulle komma bort så att inloggning kan göras.
Senast redigerad av Bazze1 2024-07-15 kl. 17:41.
Citera
2024-07-15, 23:19
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto

Ja du, ganska många har två telefoner. Eller så kan man ha något som kallas för surfplatta, som man kan ha mobilt bank-id på. Om man bara har det på en enhet och den blir borta så blir det förstås bökigt att skaffa ett nytt. Men många har som sagt bank-id på flera enheter. Jag har haft det så ända sedan "bank-id på fil" kom för drygt 20 år sedan.

Vill man av någon anledning inte ha det på flera enheter så får man väl använda en bankdosa, eller gå in på banken.

Man väljer själv vad som känns bäst.
Citera
2024-07-22, 16:58
Medlem
Jag kan ju tycka att det har gjorts något omständigt ändå.
Ett innehav utav ett nationellt id-kort eller pass garanterar knappast att förfrågan är legitim, bara att den gjorts av någon som har ett pass tillhörande en viss person i sin hand.

Om man inte kan göra detta - typ:
Kod som skickas till folkbokföringsadress, bild på giltig ID-handling som görs med appen via en guide, samt ett identitetsverifierande samtal från någon identity broker som sysslar med sådant - man brukar få filma en rotation av ansiktet med selfiekameran och svara på några frågor. Ungefär denna process gör nyare fintech-bolag som Revolut om man glömmer sina uppgifter och har svårt att se hur det skulle vara för osäkert, särskilt om det rör sig om en förnyelse där man kan identifiera sig med en existerande elektronisk legitimationshandling för att starta processen!
Citera
2024-10-07, 18:52
Hur får man igång nfc läsare på iphone? Står att alla nyare modeller har det, men..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in