• 1
  • 2
2023-07-20, 06:19
Medlem
urgentmessages avatar
Jag åkte fast för grov rattfylla för 1,5 år sen och dömdes till 1 månads fängelse och indraget körkort.
Har suttit av min tid i fängelse
Dock körde jag bil ändå några gånger när jag hade indraget körkort (ej under påverkan), och råkade köra på en person en av de gångerna. Nu har jag blivit åtalade för olovlig körning och vållande till kroppsskada. Personen jag körde på har stämt mig på några tusenlappar, vilket jag kommer betala såklart.
Frågan jag har är vad mitt ytterligare straff kan bli, för att jag körde bil med indraget körkort.
Någon som vet ungefär vad det kan bli? Kan det bli fängelse igen?
Citera
2023-07-20, 06:49
Medlem
Enterprises avatar
Förmodligen inte. Men om du äger en bil borde de beslagta denna.
Citera
2023-07-20, 06:51
Medlem
Full-Retards avatar
Hur råkar man köra på någon?
Citera
2023-07-20, 07:11
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgentmessage
Jag åkte fast för grov rattfylla för 1,5 år sen och dömdes till 1 månads fängelse och indraget körkort.
Har suttit av min tid i fängelse
Dock körde jag bil ändå några gånger när jag hade indraget körkort (ej under påverkan), och råkade köra på en person en av de gångerna. Nu har jag blivit åtalade för olovlig körning och vållande till kroppsskada. Personen jag körde på har stämt mig på några tusenlappar, vilket jag kommer betala såklart.
Frågan jag har är vad mitt ytterligare straff kan bli, för att jag körde bil med indraget körkort.
Någon som vet ungefär vad det kan bli? Kan det bli fängelse igen?

Inte en chans du "råkar" köra på någon men om det är första gången dagsböter typ..
Straffskalan för olovlig körning i Sverige är som följer12:
Första olovliga körningen av normalgraden ger vanligtvis 30 dagsböter.
Andra olovliga körningen motsvarar grovt brott och ger 50 dagsböter.
Tredje olovliga körningen motsvarar 70 dagsböter.
Fjärde olovliga körningen ger 100 dagsböter.
Därefter får man fängelse, vanligtvis 14-30 dagar.
Straffet för olovlig körning är böter vilket i det här fallet innebär dagsböter. Antalet dagsböter som döms ut kan vara mellan 30 och 150
Från bing med hänvisningar till lawline.. sök på "olovlig körning straffskala"

Vållande till kroppskada blir ju också bara typ dagsböter om det inte är grovt för då kan det bli fängelse.

Förstår varför GD för Kriminalvården vill ha mer elektronisk övervakning AKA fotboja.. du verkar som en perfekt kandidat.
Citera
2023-07-20, 07:12
Medlem
När du kört bil med indragen behörighet så blir rubriceringen grov olovlig körning. Då du dessutom orsakat en trafikolycka blir spärrtiden förlängd och som du skriver även vållande till kroppsskada.

Det blir saftigare böter än förra gången är min tanke. Din bil kanske ryker enligt TBL7. Fängelsefrågan vågar jag inte uttala mig om.
Citera
2023-07-20, 07:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Du har ju fortfarande prövotid från villkorlig frigivning.

Du kommer få den samt nytt straff inbakat o med tanke på misstankar så ligger fängelse nära till hands tyvärr.
Citera
2023-07-20, 08:15
Medlem
dwgs avatar
Då du inte kan bete dig i trafiken så är mitt förslag att du åker kommunalt resten av livet
Citera
2023-07-20, 09:25
Medlem
grey.eagles avatar
Vet av en som åkte dit på drogfylla när den körde bil, fick indraget körkort 12 månader.

Därefter av någon anledning så körde denne bil en gång till utan körkort och blev ertappad, spärrtiden utökades med 20 månader. Så all in all, 32 månader utan körkort.
Citera
2023-07-20, 09:45
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
När du kört bil med indragen behörighet så blir rubriceringen grov olovlig körning. Då du dessutom orsakat en trafikolycka blir spärrtiden förlängd och som du skriver även vållande till kroppsskada.

Det blir saftigare böter än förra gången är min tanke. Din bil kanske ryker enligt TBL7. Fängelsefrågan vågar jag inte uttala mig om.

Tack för svar. TBL7 är inte aktuellt då jag inte har någon bil
Böter har jag inte tidigare fått, utan bara fängelse.
Citera
2023-07-20, 09:48
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vet av en som åkte dit på drogfylla när den körde bil, fick indraget körkort 12 månader.

Därefter av någon anledning så körde denne bil en gång till utan körkort och blev ertappad, spärrtiden utökades med 20 månader. Så all in all, 32 månader utan körkort.

Det var ett milt straff. Ingen böter, skyddstillsyn eller fängelse? (utöver indraget körkort alltså)
Citera
2023-07-20, 09:51
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Du har ju fortfarande prövotid från villkorlig frigivning.

Du kommer få den samt nytt straff inbakat o med tanke på misstankar så ligger fängelse nära till hands tyvärr.

Nej, jag fick aldrig någon villkorlig frigivning.
Citera
2023-07-20, 09:52
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgentmessage
Det var ett milt straff. Ingen böter, skyddstillsyn eller fängelse? (utöver indraget körkort alltså)

Denne körde inte på någon. Denne blev stoppad då de kollade dennes regnr och såg att denne inte hade körkort, därför stoppades denne. Tycker 20 månaders tillägg låter tufft.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in