2023-07-03, 21:11
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Jobbar på ett större företag där många företag- och firmabilar rullar runt dagligen.

Nu har våra arbetsledare uppmanat alla som kör företagsbilar att ta bild på GPS-puckens IMEI-nummer.

Detta lär vara nåt som arbetsgivaren begärt.

Varför begär man detta nummer? Är det olagligt snokande i körjournaler som är baktanken?

Vad jag vet så ska detta skötas digitalt och automatiskt via Skatteverket då de är dem som får se över körjournalen och de ska väl inte behöva IMEI-numret för detta?

Är det din bil eller?? Företaget vill ha informationen och du använder deras egendom=antingen lämnar du igen bil och utrustning eller ge dom informationen... Ganska lätt va?
Citera
2023-07-03, 21:39
Medlem
galts avatar
Tycker det ändå är en bra fråga för att veta vad som gäller enligt skatteverket, dels för att inte arbetsgivaren gör något fel och åka på böter. Har tex haft hand om personaliggare med ID06 och finns regler som att den inte får användas som underlag för fakturering eller för att kolla egen personal utan anledning.
Citera
2023-07-03, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Varje anställd med företagsbil har rätt att göra högst 10 privata resor på högst 10mil per tillfälle per år.

Resa från huvudkontoret till hem räknas som en privat resa enligt Skatteverket

Resa hemifrån till en byggarbetsplats räknas som tjänsteresa

Resa hemifrån till huvudkontoret räknas som en privat resa.

Så om arbetsgivaren vill följa reglerna så så kan det finnas mycket som inte har förmånsbeskattas

Nja, resor till och från kontoret räknas också som tjänsteresa. Däremot är reglerna väldigt hårda och följer man som punkt till pricka får man knappt ta en avstickare på 1km för att handla på vägen hem.

Detta har blivit ganska enkelt för Skatteverket att kontrollera då de allra flesta körjournaler är elektroniska idag, nästintill 100% om bilen inte är äldre än typ 2010.
En ganska känslig fråga för arbetsgivaren då ”firmabil” ofta användes som argument till några kronor lägre i lön, -”Du får ju även en firmabil”.
Underförstått att den anställde kan nyttja denna på fritiden trots att så inte är fallet.

Men, men… Märkligt att arbetsgivaren inte redan har dessa nummer och ännu märkligare med anställda som inte vill lämna ut det. Som sagt är det arbetsgivarens egendom och om det är sagt att bilen bara får användas i tjänsten är det enbart skumt att vägra hjälpa till. Det är trots allt bara för arbetsgivaren att be om bilnycklarna och kolla själv. Vad ska den anställde säga liksom? -”Nej, du får inte kolla upp din bil.”.

Sen ska tilläggas att arbetsgivaren inte får använda eventuell information mot den anställde utan att informera den anställde om övervakningen samt presentera skäl.
Senast redigerad av Moderatorhora 2023-07-03 kl. 21:57.
Citera
2023-07-03, 22:07
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Nej, men det är enbart skatteverket som får kolla detta så att arbetsgivaren utan rimliga skäl eller ens en förklaring ber om bild på detta känsliga nummer skapar uppenbart frågor kring dom som nyttjar bilarna. Visst, är det någon som missbrukar den mycket så köper jag att man vill kolla upp det. Men det betyder inte att man har rätten till det rent juridiskt och att dessutom begära dessa nummer på samtliga fordon utan förklaring är än mer intressant att veta.

Självklart är det skatteverket som efterfrågar detta, det är en kontroll på g.
Annars hade företagarne bara bett om ett inviduellt nr, om han mot allt förmodan inte redan är ett knapp tryck från att se körningen…. Som alla mina tidigare arbetsgivare har kunnat.

Även som jag kan se på mina anställda.
Självklart skatteverket.

Du fuskar väl inte ts?

Ps, det är 100mil / år, Men MAX under 10 tillfällen per år, detta gäller även resor från hemmet till firman (inte kund / bygge) utan firman, då resonerar skatteverket att bilen kunde ha stått där under natten, alltså en provat resa!

Lycka till
Citera
2023-07-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Czn00
Dom sitter och tjurar och pratar om lagar och regler för att dom precis begår skattebrott, betala era jävla förmånskatt och sluta blåsa staten och eran arbetsgivare......

Jag betalar mina 4500kr och är nöjd med min förmånsbil, sluta juda er, sen kan AG begära vafan dom vill, har du läst avtalet du har skrivit på för tjänstebilen? jag är ganska säker på att dom har utrymme för sånt här.

Du är bara en idiot om du tror att en servicebil är en förmån
A men då kan vi hantverkare lämna in bilen så för du åka med rensslangarna till avloppen i din bil-
Du får hämta på vår firma.

Många hantverkarbilar går reggade som lastbil dessutom, får bara ha två säten. ofta bättre stötdämpare bak.

Försökte köra fyra ikeagarderober med tillbehör i min privata golf en gång men då gick dämparna i botten och det bara skrapade efter en vägbula så jag och kompisen fick slänga in hälften i skogen, lämna av grejerna och åka tillbaka för att hämta upp det.

Min hanverksbil har kraftiga fästen så när jag kör maskiner som där den ena väger strax över hundra kilo så kan den fästas. Det och en massa mer grejer skulle aldrig gå att köra i din fjantiga "Förmånsbil".

Du får gärna bråka hur mycket du vill om det här,, Jag kan tala om att det ofta är slitsamt och i bland en del stress med allt bilköande som en idiot som du aldrig har förstånd att ta hänsyn till. men om du vill åka och hämta allt och hålla koll på det medans jag sätter mig i ditt hem och tar en kopp kaffe så länge så varsågod.

En del människor alltså, klarar inte av att se helheten och tror att dom är smarta när dom i själva verken framstår som helt tvärt om.

Privat så vill inte jag åka en meter i min servicebil i och det vill inte min fru heller.

Uppe på det så tjänar vi hälften mot många vi är och jobbar hos så håll käften... är du så jävla dum att du på riktigt tror på att vi skulle jobba kvar om vi skulle betala för den fina förmånen att få äran att glida i servicebil inkletad i Fogmassa, betong, en del farligt klet exempel Blandat med mindre partiklar av folks avföring.

Ta en som jobbar på Anticimex tex. kan ju ha ägg från kackerlackor och all möjligt skit. Detta gäller även vi hantverkare som ju fan river och är överallt.

Antigen är du ett roll eller otroligt jävla dum i huvudet. om du bara visste vilken skit man är och håller på med i bland. Tänk själv för fan. Allt som händer i samhället. jag har grejat med lägenheter och hus där folk dött och legat i olika grad. Den stanken kan ligga kvar länge och inget du vill ha i nån bil.

men vi har ju lärt oss att se psykologiskt vem som är idiot eller inte när man är ute på jobb. En sån som dig läser jag av på en halv sekund. Kan tala om att du blir bemött exakt som du förtjänar.
Som man bäddar får man ligga.

Tror du verkligen på att om vi hantverkare som kanske tjänar runt 32 lax men då minus 4500 skulle stanna på våra jobb... man tjänar ju för fan mer att sitta i kassan på affären i sådan fall.
Citera
2023-07-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galt
Tycker det ändå är en bra fråga för att veta vad som gäller enligt skatteverket, dels för att inte arbetsgivaren gör något fel och åka på böter. Har tex haft hand om personaliggare med ID06 och finns regler som att den inte får användas som underlag för fakturering eller för att kolla egen personal utan anledning.

Det är facket som sätter stopp.

ID06 är inte stämpelklocka. Den är enbart till när skattmasen dyker upp för att kolla vem som jobbar och kan då se om det betalas skatt. Så där är den saken löst. Dessutom är det bara lite större jobb som kräver ID06- Det är nån summa och kostar jobbet under det så är det inget ID06. Behövs inte om nån snickare bygger en altan exempelvis.

när det gäller servicebilarna så är "pucken" till för att se hur bilarna rullar, och så det enbart till för skattmasen... Det är typ samma som för ID06 Alltså inte en stämpelklocka.

Men det finns undantag.

Det är när man starkt kan misstänka att någon missköter sig grovt. Folk kan ju se att det dyker upp bilar där dom inte ska vara. Som små byar och helt andra samhällen i närheten på tider när gubbarna ska vara på jobbet.

Men då måste arbetsgivaren ta kontakt med fackförbundet och saga till vem man vill kolla och varför. Jag kan inte hela förfarandet exakt.
Jag har jobbat på ett starkt växande företag i Göteborg och omnejder. jag var men när vi var 60 man och växte till nån tusen säkert.

Där hade man sett just så, bilar på helt andra ställen som vid stora shoppingcentra fem mil bort på helg. Det är ju inte konstigt om någon då tror att fan har ni jobb där, och vadå jobbar gubbarna på helg?

Den stora skrällen kom när en gubbe på firman övningskörde med sin son på helg och krockade. Då fick arbetsgivaren nog och satte ner foten...

Det blev böter från skattmasen på några och det var inga småpengar heller... över hundra k på några få. En gubbe hade vart borta nära en tredjedel så han fick betala tillbaka och sparken med en gång.

Men jag blev förvånad att det det var så få faktiskt. En stor firma men väldigt lite fusk faktiskt.

Ja just ja förr skrev man ner allt manuellt i en Körbok. Ett jäva kollande hela tiden på kilometervisaren, ett jävla bök som jag aldrig gillat. När det kom puck så var jag bara glad.

Dock ett aber för mig med orolig mage, kan behöva gå på toa fyra-fem gånger om dan i perioder. hur förklarar man det vid koll och det är ju vid köpcentra och bensinmackar och Macdollnads man hittar toaletter. Blir det något tjafs om det i framtiden så kommer jag säga upp mig och bara gå ut från yrket för gott. Tänk å det om ni undrar varför ni inte får tag på en hantverkare.

Bra hantverkare.
Citera
2023-07-03, 22:46
Medlem
Citat:
Detta är inget jag säger emot om någon individ strular och missköter sig.

Men nu har arbetsledarna uppmanat alla när vi var samlade vid ett möte att ta kort på detta nummer och skicka in det. Många har reagerat precis som jag och undrat varför, och många vet också om att skulle arbetsgivaren masskontrollera alla fordons körjournal så är det inte juridiskt försvarbart med dom lagar som finns då många sköter sig och håller sig inom reglernas ramar gällande nyttjandet av fordonen.

Jag fattar och håller med. Det jag säger till dig är att fråga din chef anledningen de vill åt numret. Vet inte varför du frågar FB. Enligt lag så ska de meddela arbetstagaren att en kontroll ska göras. Om de inte har gjort det kan de inte gå igenom körjournalen. Punkt slut.

Hur ska vi i detta forum veta varför din arbetsgivare ska ha numret på GPS. Största misstanka är att de vill kontrollera någon i personalen eller så har de fått skatteverket i röven. Bästa är att du kollar med din chef.
Citera
2023-07-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Är det din bil eller?? Företaget vill ha informationen och du använder deras egendom=antingen lämnar du igen bil och utrustning eller ge dom informationen... Ganska lätt va?

Det funkar inte så. Bra arbetsgivare skiter fullständigt i sånt bara jobben går ihop och lönar sig och först och främst kunden ska vara nöjd. Sen om en anställd vill ta en sväng någonstans i bland skiter dom i, ja dom som är bra. Det här handlar om skatt och att man inte ska kunna utnyttja servicebilen på sin fritid som om det är en privatbil. Det är skattmasen som bryr sig och det är en skattefråga för att det inte ska bli orättvist. En bra arbetsgivare vill så klart att gubbarna trivs och att dom inte hoppar över till konkurrenter. ( vad har du att erbjuda som arbetsgivare, klart man hoppar över till din konkurrent då givetvis, jag hatar gnidna stackare. man ska inte jobba åt såna)

Sen ska man aldrig glömma att det finns något som heter bilförsäkring också.

Försäkringen på en servicebil gäller inte på fritiden vilket otroligt få känner till och arbetsgivare tänker sällan på det. Eller att den gäller Viket är bra för man kan ju ställa till det grovt om man har otur) men självrisken är fan så mycket högre.

Det hände en kompis, självrisken var så hög att han valde att skita i självrisken och stod för reparationer för femtiotusen ur egen ficka. Efter det vill han inte låna företaget bil för att fixa något på fritiden.
Senast redigerad av Brodrude 2023-07-03 kl. 23:00.
Citera
2023-07-04, 00:12
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
TS verkar ha något emot att dennes arbetsgivare vill ha koll på företagets tillhörigheter.

Om du inte fotar kommer ju arbetsgivaren göra det på egen hand.

Eller så omorganiserar man delar av företaget och tjänster försvinner samtidigt som nya tillkommer.

Citat:
Tror du regelverk för vad en arbetsgivare får göra med en viss typ av information är taget ur luften? Gissar att du själv snokar och kontrollerar dina anställda eller önska dig kunna göra det om du hade möjligheten? Ja, dom har tillhörigheter... min integritet är inget av dem.

Jag tycker du gör bort dig. Antingen är du en kverulant eller har du inte rent mjöl i påsen. Om jag jobbar för tullen kan jag inte bara ta tulltjänstebilen och köra privata ärenden och behandla den som min egen och hävda integritet när AG undrar hur bilen används. Är du en riktig korkskalle så börjar du tjafsa med chefen om det här. AG har noll lust att snoka i de anställdas privatliv.

Jag kan dra en anekdot för dig. En av mina vänner berättade om att de plötsligt hade problem med stölder på arbetsplatsen. Framför allt var det i herrarnas omklädningsrum. Pengar som försvann ur byx/jackfickor och från plånböcker. Omklädningsrummen var alltid låsta och personalen hade tillgång till nyckel. Det började med en känsla att "fasen hade inte jag två femhundralappar i plånboken" eller "katten också jag har tappat hundringen i jackfickan" osv. Till slut var det så mycket att de båda delägarna en helg installerade en dold kamera i taket i herrarnas omklädningsrum. På onsdagen hade de ett personligt samtal med en kille som jobbat där i 6-8 månader. Efter givit honom chansen att erkänna s de att de hade honom på band när han länsar kollegornas fickor och plånböcker. Han vägrade titta på skärmen. Han gjorde ingen polisanmälan utan eskorterades till ytterdörren så var det över. Det var naturligtvis olagligt att sätta upp en dold kamera, men det löste problemet för alla.

Är det inte så att bilarna används för att tjäna pengar svart på eller utanför arbetstid så är det som flera sagt som verkar ha insyn i regler och rutiner skatteverket som undrar. Du är anställd på ett företag och att börja snacka om integritet osv, om AG vill veta vem som kör vilket fordon och hur det används är bara löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Självklart är det skatteverket som efterfrågar detta, det är en kontroll på g.
Annars hade företagarne bara bett om ett inviduellt nr, om han mot allt förmodan inte redan är ett knapp tryck från att se körningen…. Som alla mina tidigare arbetsgivare har kunnat.

Även som jag kan se på mina anställda.
Självklart skatteverket.

Du fuskar väl inte ts?

Ps, det är 100mil / år, Men MAX under 10 tillfällen per år, detta gäller även resor från hemmet till firman (inte kund / bygge) utan firman, då resonerar skatteverket att bilen kunde ha stått där under natten, alltså en provat resa!

Lycka till

Jag vet en man som säljer fordon till företag i en viss bransch. Säljaren kan följa varenda maskin han sålt. Han ser exakt var de befinner sig dygnets alla timmar. Kan säljaren det så kan så klart AG också det.

Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det är facket som sätter stopp.

ID06 är inte stämpelklocka. Den är enbart till när skattmasen dyker upp för att kolla vem som jobbar och kan då se om det betalas skatt. Så där är den saken löst. Dessutom är det bara lite större jobb som kräver ID06- Det är nån summa och kostar jobbet under det så är det inget ID06. Behövs inte om nån snickare bygger en altan exempelvis.

när det gäller servicebilarna så är "pucken" till för att se hur bilarna rullar, och så det enbart till för skattmasen... Det är typ samma som för ID06 Alltså inte en stämpelklocka.

Men det finns undantag.

Det är när man starkt kan misstänka att någon missköter sig grovt. Folk kan ju se att det dyker upp bilar där dom inte ska vara. Som små byar och helt andra samhällen i närheten på tider när gubbarna ska vara på jobbet.

Men då måste arbetsgivaren ta kontakt med fackförbundet och saga till vem man vill kolla och varför. Jag kan inte hela förfarandet exakt.
Jag har jobbat på ett starkt växande företag i Göteborg och omnejder. jag var men när vi var 60 man och växte till nån tusen säkert.

Där hade man sett just så, bilar på helt andra ställen som vid stora shoppingcentra fem mil bort på helg. Det är ju inte konstigt om någon då tror att fan har ni jobb där, och vadå jobbar gubbarna på helg?

Den stora skrällen kom när en gubbe på firman övningskörde med sin son på helg och krockade. Då fick arbetsgivaren nog och satte ner foten...

Det blev böter från skattmasen på några och det var inga småpengar heller... över hundra k på några få. En gubbe hade vart borta nära en tredjedel så han fick betala tillbaka och sparken med en gång.

Men jag blev förvånad att det det var så få faktiskt. En stor firma men väldigt lite fusk faktiskt.

Ja just ja förr skrev man ner allt manuellt i en Körbok. Ett jäva kollande hela tiden på kilometervisaren, ett jävla bök som jag aldrig gillat. När det kom puck så var jag bara glad.

Dock ett aber för mig med orolig mage, kan behöva gå på toa fyra-fem gånger om dan i perioder. hur förklarar man det vid koll och det är ju vid köpcentra och bensinmackar och Macdollnads man hittar toaletter. Blir det något tjafs om det i framtiden så kommer jag säga upp mig och bara gå ut från yrket för gott. Tänk å det om ni undrar varför ni inte får tag på en hantverkare.

Bra hantverkare.

Låter som det mest troliga. De flesta AG har varken intresse, tid eller lust att snoka i anställdas privatliv. Blir jobbet gjort och allting fungerar så skiter man i om den anställde tar sig någon frihet/förmån ibland.

Trist att du har besvär med magen. Jag har anlitat ca 35 hantverkare under åren lopp. De flesta har varit odugliga skojare. Det sagt så hade jag en rätt stor renovering förra året. Gick på strax under miljonen. Betalade fakturorna samma dag de anlände. Det blev lite dyrare än jag förespeglats, men jag betalade med ett leende på läpparna. Jag kunde följa hantverkarna dagligen. De meddelade mig under helgen när de skulle komma var här exakt på klockslaget, jobbade hela dagen utom för kort fika/lunch osv. Inget stå och snacka i telefon eller surfa på nätet. De plockade i ordning varje dag och dammsög. Det tog dem 10 minuter. Deras verktyg var minutiöst välskötta. Servicebilen alltid städad och allt var på sin plats, inget slänga in i bilen och ligga huller om buller inte. Innan de drog varje dag så gjorde de en lista på saker som behövdes och åkte och handlade det på vägen hem. De behövde alltså ALDRIG komma hit på morgonen för att sedan "sticka och köpa material". Artiga, trevliga, tog av sig skorna och tröjan när de skulle in i husets rena ytor eller gå på wc. Så av dessa ca 35 hantverkare har jag haft färre än 5 som varit ordentliga yrkesmän som kunnat uppföra sig och som varit anständiga när det kommer till fakturering. Det är ett rejält underbetyg för branschen. De ärliga hantverkarna binder ris för sin egen rygg genom att inte erkänna att branschen genomsyras av skojare och fuskare.

Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Du är bara en idiot om du tror att en servicebil är en förmån
A men då kan vi hantverkare lämna in bilen så för du åka med rensslangarna till avloppen i din bil-
Du får hämta på vår firma.

Många hantverkarbilar går reggade som lastbil dessutom, får bara ha två säten. ofta bättre stötdämpare bak.

Försökte köra fyra ikeagarderober med tillbehör i min privata golf en gång men då gick dämparna i botten och det bara skrapade efter en vägbula så jag och kompisen fick slänga in hälften i skogen, lämna av grejerna och åka tillbaka för att hämta upp det.

Min hanverksbil har kraftiga fästen så när jag kör maskiner som där den ena väger strax över hundra kilo så kan den fästas. Det och en massa mer grejer skulle aldrig gå att köra i din fjantiga "Förmånsbil".

Du får gärna bråka hur mycket du vill om det här,, Jag kan tala om att det ofta är slitsamt och i bland en del stress med allt bilköande som en idiot som du aldrig har förstånd att ta hänsyn till. men om du vill åka och hämta allt och hålla koll på det medans jag sätter mig i ditt hem och tar en kopp kaffe så länge så varsågod.

En del människor alltså, klarar inte av att se helheten och tror att dom är smarta när dom i själva verken framstår som helt tvärt om.

Privat så vill inte jag åka en meter i min servicebil i och det vill inte min fru heller.

Uppe på det så tjänar vi hälften mot många vi är och jobbar hos så håll käften... är du så jävla dum att du på riktigt tror på att vi skulle jobba kvar om vi skulle betala för den fina förmånen att få äran att glida i servicebil inkletad i Fogmassa, betong, en del farligt klet exempel Blandat med mindre partiklar av folks avföring.

Ta en som jobbar på Anticimex tex. kan ju ha ägg från kackerlackor och all möjligt skit. Detta gäller även vi hantverkare som ju fan river och är överallt.

Antigen är du ett roll eller otroligt jävla dum i huvudet. om du bara visste vilken skit man är och håller på med i bland. Tänk själv för fan. Allt som händer i samhället. jag har grejat med lägenheter och hus där folk dött och legat i olika grad. Den stanken kan ligga kvar länge och inget du vill ha i nån bil.

men vi har ju lärt oss att se psykologiskt vem som är idiot eller inte när man är ute på jobb. En sån som dig läser jag av på en halv sekund. Kan tala om att du blir bemött exakt som du förtjänar.
Som man bäddar får man ligga.

Tror du verkligen på att om vi hantverkare som kanske tjänar runt 32 lax men då minus 4500 skulle stanna på våra jobb... man tjänar ju för fan mer att sitta i kassan på affären i sådan fall.

Det låter som du borde byta jobb.
Citera
2023-07-04, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Jag är redan på väg faktiskt. Inom "Data"... pluggat lite Linux server i dag. jag går på A-kassa men pluggar helt på egen hand. Kör mitt race fullt ut.
Citera
2023-07-04, 00:34
Medlem
Citat:
Eller så omorganiserar man delar av företaget och tjänster försvinner samtidigt som nya tillkommer.

Jag tycker du gör bort dig. Antingen är du en kverulant eller har du inte rent mjöl i påsen. Om jag jobbar för tullen kan jag inte bara ta tulltjänstebilen och köra privata ärenden och behandla den som min egen och hävda integritet när AG undrar hur bilen används. Är du en riktig korkskalle så börjar du tjafsa med chefen om det här. AG har noll lust att snoka i de anställdas privatliv.

Jag kan dra en anekdot för dig. En av mina vänner berättade om att de plötsligt hade problem med stölder på arbetsplatsen. Framför allt var det i herrarnas omklädningsrum. Pengar som försvann ur byx/jackfickor och från plånböcker. Omklädningsrummen var alltid låsta och personalen hade tillgång till nyckel. Det började med en känsla att "fasen hade inte jag två femhundralappar i plånboken" eller "katten också jag har tappat hundringen i jackfickan" osv. Till slut var det så mycket att de båda delägarna en helg installerade en dold kamera i taket i herrarnas omklädningsrum. På onsdagen hade de ett personligt samtal med en kille som jobbat där i 6-8 månader. Efter givit honom chansen att erkänna s de att de hade honom på band när han länsar kollegornas fickor och plånböcker. Han vägrade titta på skärmen. Han gjorde ingen polisanmälan utan eskorterades till ytterdörren så var det över. Det var naturligtvis olagligt att sätta upp en dold kamera, men det löste problemet för alla.

Är det inte så att bilarna används för att tjäna pengar svart på eller utanför arbetstid så är det som flera sagt som verkar ha insyn i regler och rutiner skatteverket som undrar. Du är anställd på ett företag och att börja snacka om integritet osv, om AG vill veta vem som kör vilket fordon och hur det används är bara löjligt.

Jag vet en man som säljer fordon till företag i en viss bransch. Säljaren kan följa varenda maskin han sålt. Han ser exakt var de befinner sig dygnets alla timmar. Kan säljaren det så kan så klart AG också det.

Låter som det mest troliga. De flesta AG har varken intresse, tid eller lust att snoka i anställdas privatliv. Blir jobbet gjort och allting fungerar så skiter man i om den anställde tar sig någon frihet/förmån ibland.

Trist att du har besvär med magen. Jag har anlitat ca 35 hantverkare under åren lopp. De flesta har varit odugliga skojare. Det sagt så hade jag en rätt stor renovering förra året. Gick på strax under miljonen. Betalade fakturorna samma dag de anlände. Det blev lite dyrare än jag förespeglats, men jag betalade med ett leende på läpparna. Jag kunde följa hantverkarna dagligen. De meddelade mig under helgen när de skulle komma var här exakt på klockslaget, jobbade hela dagen utom för kort fika/lunch osv. Inget stå och snacka i telefon eller surfa på nätet. De plockade i ordning varje dag och dammsög. Det tog dem 10 minuter. Deras verktyg var minutiöst välskötta. Servicebilen alltid städad och allt var på sin plats, inget slänga in i bilen och ligga huller om buller inte. Innan de drog varje dag så gjorde de en lista på saker som behövdes och åkte och handlade det på vägen hem. De behövde alltså ALDRIG komma hit på morgonen för att sedan "sticka och köpa material". Artiga, trevliga, tog av sig skorna och tröjan när de skulle in i husets rena ytor eller gå på wc. Så av dessa ca 35 hantverkare har jag haft färre än 5 som varit ordentliga yrkesmän som kunnat uppföra sig och som varit anständiga när det kommer till fakturering. Det är ett rejält underbetyg för branschen. De ärliga hantverkarna binder ris för sin egen rygg genom att inte erkänna att branschen genomsyras av skojare och fuskare.

ja alltså och det är ju faktiskt en av anledningen till varför jag inte trivs. Du satte fingret på det.

just med det jag jobbar med så är det sjukt svårt att komma i amma gäng med dom skötsamma och jag själv är ju skötsam.

jag har fått styra uppå hela byggen och skällt på gubbar men då är alla sura mot mig. bara för att jag vill ha lite ordning. Sist jag gjorde det så var ett helt hus fullt med grejer, Alls det såg fan ut som ett dagis. Du vet när ungar drar fram något och tröttnar och drar fram något nytt. Upprepa.

Ungefär som att man dratt fram några lister och sågat lite, Allt låg kvar. Sen nått annat...Upprepa.

Jag körde det sjysta stilen. Men grabbar på fredag eftermiddag så städar vi. Det sket alla fullständigt i. Sen tog jag i lite. Fan gubbar det här går inte det måste ni ju fatta.

Sen sa dom till ägaren på den firman att jag försökte mästra dom som det hette. Så jag fick honom på mig sen. Fan sicket gäng. Det är mycket sånt där ute. och det pajar även för oss som vill hålla ordning. har nog nått kort på skiten liggandes någonstans.

Ja sen har vi det här med folk som inte fattar vårt yrke och gnäller, kunder som fan inte är bättre. finns rätt sjuka kunder också..
Senast redigerad av Brodrude 2023-07-04 kl. 00:37.
Citera
2023-07-04, 00:52
Medlem
Citat:

Är det verkligen lagligt för en bilförsäljare att övervaka bilar som han sålt och inte längre äger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in