• 1
  • 2
2023-07-03, 15:53
Medlem
Sheepahederns avatar
Jobbar på ett större företag där många företag- och firmabilar rullar runt dagligen.

Nu har våra arbetsledare uppmanat alla som kör företagsbilar att ta bild på GPS-puckens IMEI-nummer.

Detta lär vara nåt som arbetsgivaren begärt.

Varför begär man detta nummer? Är det olagligt snokande i körjournaler som är baktanken?

Vad jag vet så ska detta skötas digitalt och automatiskt via Skatteverket då de är dem som får se över körjournalen och de ska väl inte behöva IMEI-numret för detta?
Citera
2023-07-03, 16:01
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Jobbar på ett större företag där många företag- och firmabilar rullar runt dagligen.

Nu har våra arbetsledare uppmanat alla som kör företagsbilar att ta bild på GPS-puckens IMEI-nummer.

Detta lär vara nåt som arbetsgivaren begärt.

Varför begär man detta nummer? Är det olagligt snokande i körjournaler som är baktanken?

Vad jag vet så ska detta skötas digitalt och automatiskt via Skatteverket då de är dem som får se över körjournalen och de ska väl inte behöva IMEI-numret för detta?

Han är kanske trött på att många missbrukar sin bil. Här finns lite mer kring dylikt
https://www.imy.se/verksamhet/datask...-av-anstallda/
Citera
2023-07-03, 16:11
Medlem
Sheepahederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Han är kanske trött på att många missbrukar sin bil. Här finns lite mer kring dylikt
https://www.imy.se/verksamhet/datask...-av-anstallda/

Tack! Det som står styrker det jag tidigare. Det skall finnas en skälig grund och att omfattande "behandling" inte är accepterat. Begär man info från alla företagsbilar i syfte att ens kolla någon info som innefattar körjournalen så är arbetsgivaren ute på mycket tunn is i så fall.
Citera
2023-07-03, 16:42
Medlem
Citat:
Tack! Det som står styrker det jag tidigare. Det skall finnas en skälig grund och att omfattande "behandling" inte är accepterat. Begär man info från alla företagsbilar i syfte att ens kolla någon info som innefattar körjournalen så är arbetsgivaren ute på mycket tunn is i så fall.

Vad menas med företagsbil?
Citera
2023-07-03, 17:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Vad menas med företagsbil?
Antar att TS avser "förmånsbil" egentligen. Eftersom det är den man i någon större omfattning får använda för privat bruk.

Lite förklaringar finns här: https://www.mercedes-benz.se/vans/sv/foretagsbil
Citera
2023-07-03, 17:27
Medlem
Sheepahederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Antar att TS avser "förmånsbil" egentligen. Eftersom det är den man i någon större omfattning får använda för privat bruk.

Lite förklaringar finns här: https://www.mercedes-benz.se/vans/sv/foretagsbil

Förtydligar att det INTE är förmånsbil, vilket man får använda för privatbruk. Detta är företagsbilar som inte förmånsbeskattas. Skulle säga att det är tjänstebilar detta handlar om.
Senast redigerad av Sheepahedern 2023-07-03 kl. 17:34.
Citera
2023-07-03, 17:38
Medlem
Citat:
Förtydligar att det INTE är förmånsbil, vilket man får använda för privatbruk. Detta är företagsbilar som inte förmånsbeskattas. Skulle säga att det är tjänstebilar detta handlar om.

Det var det jag misstänkte. Parkeras dessa bilar vid ert hem om kvällarna osv? Är det flera anställda som ”delar” bil eller är var och en ansvarig för sin ”egna”?

Känner du med dig att du inte gjort något fel tycker jag du ska fråga arbetsgivaren om varför. Personligen låter det konstigt att begära ut nummerna för ”övervakning”.
Citera
2023-07-03, 17:48
Medlem
Sheepahederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Det var det jag misstänkte. Parkeras dessa bilar vid ert hem om kvällarna osv? Är det flera anställda som ”delar” bil eller är var och en ansvarig för sin ”egna”?

Känner du med dig att du inte gjort något fel tycker jag du ska fråga arbetsgivaren om varför. Personligen låter det konstigt att begära ut nummerna för ”övervakning”.

Ja många av oss kör dem till och från hemmet och vissa hämtar upp sina kollegor på morgonen innan dagen börjar. Det har vi hört av alla att det får vi göra utan att göra större privata resor(mer än 100mil/år)

Dock så reagerar jag eftersom dom begär IMEI-nummer från alla som kör bilar och det utan någon tilläggande förklaring/information om varför, vilket får mig och många andra på bygget att givetvis undra syftet om nu inte skatteverket måste ha detta nummer för att se körjournalen. Den ska ju skickas elektroniskt?
Citera
2023-07-03, 17:48
Medlem
Ghastens avatar
Det är bara att göra eftersom det är deras bilar. Är allt för många som fuskar.
Citera
2023-07-03, 17:59
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Varför begär man detta nummer?

De kanske håller på att byta 4G-abonemngen till en billigare operatör?
Citera
2023-07-03, 18:04
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Då förstår jag inte vad problemet är med att företaget vill veta när deras bilar används och till vad?

Det är ju deras skyldighet gentemot Skatteverket att hålla koll på att dras bilar INTE används som förmånsbilar, vilket annars kan ställa till med problem för företaget.

Vill du använda tjänstebil till något du inte har rätt till, så får du väl stå ut med risken att företaget får veta att du gör det.
Eller har du någon rimlig förklaring till att du inte vill att företaget ska veta när du använder företagets bil?
Senast redigerad av sykkelpump 2023-07-03 kl. 18:06.
Citera
2023-07-03, 18:22
Medlem
Sheepahederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då förstår jag inte vad problemet är med att företaget vill veta när deras bilar används och till vad?

Det är ju deras skyldighet gentemot Skatteverket att hålla koll på att dras bilar INTE används som förmånsbilar, vilket annars kan ställa till med problem för företaget.

Vill du använda tjänstebil till något du inte har rätt till, så får du väl stå ut med risken att företaget får veta att du gör det.
Eller har du någon rimlig förklaring till att du inte vill att företaget ska veta när du använder företagets bil?
Nej, men det är enbart skatteverket som får kolla detta så att arbetsgivaren utan rimliga skäl eller ens en förklaring ber om bild på detta känsliga nummer skapar uppenbart frågor kring dom som nyttjar bilarna. Visst, är det någon som missbrukar den mycket så köper jag att man vill kolla upp det. Men det betyder inte att man har rätten till det rent juridiskt och att dessutom begära dessa nummer på samtliga fordon utan förklaring är än mer intressant att veta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in