• 6
  • 7
2023-07-04, 17:33
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om de nu inte gör det utan kör raka vägen mellan firman och kunderna och har allt i ordning så hade det ju inte varit något problem om arbetsgivaren kollat loggarna. Det är ju någon form av avikelse de är rädda för?

Problemet är att de kan börja bråka om minsta lilla.
”Hallå du parkerade bilen i 42 minuter under din 40 minuters rast”. Eller liknande dumheter.
Och även om man stannar hos älskarinnan en snabbis på väg till ett jobb…
Citera
2023-07-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Fast det kan du inte bara anta sådär från ingenstans.
Och så låter du arg på det.
Tänk på hälsan och den iq som finns kvar…

Han skulle inte böla som en 5 åring om han inte hade fuskat, hoppas arbetsgivaren dessutom kickar honom från arbetet.
Citera
2023-07-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepahedern
Tack! Det som står styrker det jag tidigare. Det skall finnas en skälig grund och att omfattande "behandling" inte är accepterat. Begär man info från alla företagsbilar i syfte att ens kolla någon info som innefattar körjournalen så är arbetsgivaren ute på mycket tunn is i så fall.
Vadå "tunn is"? Hur ska man kunna vara arbetsgivare om man inte får kontrollera de man betalar för?
Citera
2023-07-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Mmm man alla har inte "puck" heller , jag jobbade på en firma för bara fem år sen där man körde körjournal. Asså inte för att chefen tyckte så utan jag köpte en och skrev ner allt helt på egen hand och på eget bevåg helt och hållet.

För att jag har prata med en som sket i det och därför åkte på 150 lax i böter. Så är det om Skattmasen kollar och det är bara dom som kollar det. Firmaägarn har inte nått med det att göra.

Jo men ett företag vill ju inte lita blint på att alla "sköter körjournalen" på egen hand. Risken är rätt stor att den inte utförs korrekt och då åker även företaget på böter.
Att företag kör puckar på tjänstebilarna är ju en självklarhet idag mer eller mindre.
Citera
2023-07-04, 18:50
Medlem
Citat:
Tror du regelverk för vad en arbetsgivare får göra med en viss typ av information är taget ur luften? Gissar att du själv snokar och kontrollerar dina anställda eller önska dig kunna göra det om du hade möjligheten? Ja, dom har tillhörigheter... min integritet är inget av dem.

Du jättejättefel. När du sitter i företagets tjänstebil så är din resa till och från jobb HELT OCH HÅLLET företagets information och dom kollar varje meter och varenda klockslag om dom så vill.

Att du inte har rätt att göra en privat resa med tjänstebilen så fort det passar dig hoppas jag att redan listat ut.
Citera
2023-07-05, 08:32
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Nja låter man firman man jobbar på betala bränslet är man ju en idiot anser jag , man ber ju om problem. . Sånt ska man ha en rak och ärlig kommunikation med chefen om.

För vad händer om du krockar 35 mil bort Be inte om trubbel och håll egen rygg fri brukar jag lära dom unga, jag är gammal i gamet. Klart man tankar ur egen ficka om man kör en sväng på fritiden.

Klart som fan att man nyttjat detta nån gång förr (Fast soppan har jag stått för själv alltid) men i dag tycker jag alla blivit för gnidna. Alla är mer egoistiska och kan vända minsta mot en och hotar bara för att man kan göra det. Senaste chefen var äkta svinig... Jag fick inte köra trettio meter för att stanna på en MC för att ta en korv på hemvägen. Han såg mit en gång, stannade , vevade ner rutan, Sa du får inte köra en meter på fritiden, Du ska köra bilen hem och ta egen bil sa han.

jag var kvar en månad till på den firman och det är sista stället jag jobbade på

Tyvärr så blev jag sjuk av alla stress så...

Hört talas om några roliga fall. Några tog sin bil till Tyskland för att storhandla kröken och så bryr man sig inte städa ur den och något händer som gör att chefen tittar till den och hittar färjebiljetter bland skräpet.
En annan hade t o m ljugit för sin boss om var han skulle så snodde de bilen för honom på helt fel ställe
Citera
2023-07-05, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hört talas om några roliga fall. Några tog sin bil till Tyskland för att storhandla kröken och så bryr man sig inte städa ur den och något händer som gör att chefen tittar till den och hittar färjebiljetter bland skräpet.
En annan hade t o m ljugit för sin boss om var han skulle så snodde de bilen för honom på helt fel ställe

Haha jo.
Ja vist finns det folk till allt. Det går ju som aldrig att komma från i ett samhälle typ och det finns ju inga spärrar på en del. Precis som överallt annars så är det ju.

Det gäller ju att vara lite smidig. Man kanske använder en bil vid flytt en gång eller om man köper ett kylskåp och passar på när man är i det området när man gör det så att det bara blir en avstickare på hundra meter.

Jag har alltid tankat när jag gör något som tar några mil minst detta ska inte min chef betala tycker jag, förr i tiden så utnyttjade jag det lite mer, över 20 år sen men jag läste på och så polaren som krockade. Där hade han ju frågat och fått lov att använda firmans bil. Problemet är inte vad ägaren vill. problemet är vad man har för avtal med försäkringsbolaget. försämringen täcker kanske bara under jobbets utförande och till och från parkeringen med betoning på ens egen bostad hemma. Något en del kanske inte ens tänker på.

Får man åka till ett fruntimmer efter jobbet eller ens hämta på dagis och vad händer där om man krockar eller övrigt som kan hända? Där har vi ju något värre än att en chef "blir sur" eller att skattmasen ger 150 lax i böter.

Men en sak jag tycker ska ingå är att kunna svänga in och handla mat på hemvägen. Det är ju sjukt skevt om man ska åka hem två mil i kö, starta upp kalla bil och köra tillbaka två mil för att handla mat och sen två mil hem igen där det är kö

Firman där jag svängt in på hemvägen där chefen stannade och sa till att det fick jag inte där sa jag upp mig direkt. Det är skillnad på vad som är vettigt och ren idioti. Då ska man komma ihåg att min attityd är att jag tankar på fritiden och servar bilen själv på min fritid. Så det blev ett byte av vindrutetorkare på arbetstid och tanka det gjorde jag på arbetstid tiden ut som jag var kvar. Bilen fick han tillbaka ostädad och otvättad med nån lykta trasig. kollat olja och sånt. har alltid skött bilarna ok. Det är enda gången.
Har alltid lämnat tillbaka bilen nystädad, tvättad och genomgången där firman vart ok och det har jag gjort på min fritid.
Börjar chefen bete sig dumt då svarar jag med samma sak tillbaka så är det bara.
Citera
2023-07-05, 20:31
Medlem
Sheepahederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Varför ställer du en fråga kring detta i trådstart för att sedan påstå att du vet att företaget inte har rätt till numret på pucken?
Är du korkad eller?
Klart som fan att dom har rätt att veta numret på pucken. Puckens nummer behöver registreras på rätt bil och rätt förare för att kunna rapportera och ta fram körjournalen på rätt bil. Dels för företagets skull för att kunna se hur bilen används eller missbrukas, men också för att företaget har en SKYLDIGHET att kunna redovisa hur bilen används gentemot skatteverket.
Du har ingen rätt till integritet med denna bil över huvudtaget, det är en tjänstebil. Är du snäll kanske du kan fråga om du får använda den privat några gånger.
Våra bilar snurrar bland förare hela tiden. Ingen knytning mellan bil och individ sker.

Jag skrev att företagen inte får lusläsa körjournaler,, vilket är förbjudet enligt lag, inte det du önskade jag skrev - är du korkad eller?
Citera
2023-07-06, 13:53
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Haha jo.
Ja vist finns det folk till allt. Det går ju som aldrig att komma från i ett samhälle typ och det finns ju inga spärrar på en del. Precis som överallt annars så är det ju.

Det gäller ju att vara lite smidig. Man kanske använder en bil vid flytt en gång eller om man köper ett kylskåp och passar på när man är i det området när man gör det så att det bara blir en avstickare på hundra meter.

Jag har alltid tankat när jag gör något som tar några mil minst detta ska inte min chef betala tycker jag, förr i tiden så utnyttjade jag det lite mer, över 20 år sen men jag läste på och så polaren som krockade. Där hade han ju frågat och fått lov att använda firmans bil. Problemet är inte vad ägaren vill. problemet är vad man har för avtal med försäkringsbolaget. försämringen täcker kanske bara under jobbets utförande och till och från parkeringen med betoning på ens egen bostad hemma. Något en del kanske inte ens tänker på.

Får man åka till ett fruntimmer efter jobbet eller ens hämta på dagis och vad händer där om man krockar eller övrigt som kan hända? Där har vi ju något värre än att en chef "blir sur" eller att skattmasen ger 150 lax i böter.

Men en sak jag tycker ska ingå är att kunna svänga in och handla mat på hemvägen. Det är ju sjukt skevt om man ska åka hem två mil i kö, starta upp kalla bil och köra tillbaka två mil för att handla mat och sen två mil hem igen där det är kö

Firman där jag svängt in på hemvägen där chefen stannade och sa till att det fick jag inte där sa jag upp mig direkt. Det är skillnad på vad som är vettigt och ren idioti. Då ska man komma ihåg att min attityd är att jag tankar på fritiden och servar bilen själv på min fritid. Så det blev ett byte av vindrutetorkare på arbetstid och tanka det gjorde jag på arbetstid tiden ut som jag var kvar. Bilen fick han tillbaka ostädad och otvättad med nån lykta trasig. kollat olja och sånt. har alltid skött bilarna ok. Det är enda gången.
Har alltid lämnat tillbaka bilen nystädad, tvättad och genomgången där firman vart ok och det har jag gjort på min fritid.
Börjar chefen bete sig dumt då svarar jag med samma sak tillbaka så är det bara.

En hel del kan mycket väl ligga som en kollektiv bestraffning. Rötägg som missbrukar något finns alltid, och då straffar man de som sköter sig mer än bra.
Jobbat på ställe där när jag började var helt OK att på bensinkortet även plocka med en korv eller dricka utan att någon brydde sig. Chefen hade full förståelse eftersom dagarna kunde vara väldigt lugna.
Så en dag kunde någon idiot inte låta bli att börja handla cigaretter också.
Då tog det slut. Bensinkortet gick plötsligt bara att köpa bensin på. Kunde fan inte ens handla torkarblad när det behövdes.
15 pers sköter sig och en ställer till det så alla drabbas.
Citera
2023-07-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
En hel del kan mycket väl ligga som en kollektiv bestraffning. Rötägg som missbrukar något finns alltid, och då straffar man de som sköter sig mer än bra.
Jobbat på ställe där när jag började var helt OK att på bensinkortet även plocka med en korv eller dricka utan att någon brydde sig. Chefen hade full förståelse eftersom dagarna kunde vara väldigt lugna.
Så en dag kunde någon idiot inte låta bli att börja handla cigaretter också.
Då tog det slut. Bensinkortet gick plötsligt bara att köpa bensin på. Kunde fan inte ens handla torkarblad när det behövdes.
15 pers sköter sig och en ställer till det så alla drabbas.

Exakt så är det ju. man kan ju utnyttja det lite men man får ju göra det med förstånd. När du säger det japp vi råkade ut för samma sak på en firma med 16 man.

Allt gick fint sen hade nån tagit ut liknade tio YES (Bland annat det var mer liknade) som det inte fanns någon förklaring till under året och en annan en borrmaskin och massa verktyg.

Då tog det helt stopp. Det dumma är ju att man kan ju råka ut för saker, man behöver ett poster som (Som man ska ha i bilen mes som man så klart inte har just då så klar). Eller en mås skiter en mitt på huvet eller något annat av allt som kan hända. jag tycker man ska ha sätt att köpa en liter nedkylt vatten dagar när det är närmare trettio och har jag firma så ska det finnas peng till sånt till gubbarna.

Det hade jag gjort eller åkt ut till gubbarna med en kall dricka och en ostmacka eller en kanelbulle. och sagt är det så här kallt få ni ta en paus , sätt er i skuggan och drick något.

man ska ju ge och ta i samförstånd, men många i jag håller ju på och är sura och mer jävlas känns det som och det är därför jag inte vill jobba inom bygg längre. man jobbar ju som juden som avrättas annars. man ska ju arbeta ihjäl sig mer... och det är inte någon vänlig attetyd längre. ^
^man är som en slav mer, ja välbetald slav.

Jag tycker att man kan vara lite snälla med varandra och visa omtanke. I dag blir det som att man blir straffad även om man sköter sig till punkt och pricka. Har trettio år i denna bransch så jag vet vad jag snackar om. ja vet att andra branscher och har det tufft ja. Så är det, och facket lägger sig platt det man tar upp. byt arbetsgivare tycker dom på mantra. Man tar in hos en ny så visar det sig att han är ännu värre.

Nä dra åt helvete, jag går på A-kassa nu och har fan ingen lust att sätta min fot på det här igen.

Fast själva yrket är superkul och jag är duktig på det. nä fuck off.
Senast redigerad av Brodrude 2023-07-06 kl. 14:17.
Citera
2023-07-06, 21:35
Medlem
Citat:
Våra bilar snurrar bland förare hela tiden. Ingen knytning mellan bil och individ sker.

Jag skrev att företagen inte får lusläsa körjournaler,, vilket är förbjudet enligt lag, inte det du önskade jag skrev - är du korkad eller?

NEJ, du har fel. Arbetsgivaren får lusläsa din körjournal hur mycket hen vill. Du har en TJÄNSTEBIL UTAN FÖRMÅN!

Sluta påstå en massa du inte förstår!
Citera
2023-07-07, 11:36
Medlem
Citat:

Var har du fått det sista ifrån? Vilken lag syftar du på då?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in