2023-07-02, 16:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vill du elda kyrkor också? Präster?

Nej, jag vill att vi fortsatt ska få elda koraner i Sverige.

Offentliga tillställningar där man bränner koraner på bål, kanske en återkommande tv-sänd koranbränning från Skansen en gång i veckan i syfte att markera att i Sverige bränner vi vilka böcker vi vill.

Kyrkor och präster är en annan fråga i en annan tråd tänker jag.
Citera
2023-07-02, 17:05
Medlem
När svenska staten har återställt alla fynd från vikingatiden som dom valt att smälta ner så kan jag börja fundera på att visa respekt för andras heliga ting.
Citera
2023-07-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag vill att vi fortsatt ska få elda koraner i Sverige.

Offentliga tillställningar där man bränner koraner på bål, kanske en återkommande tv-sänd koranbränning från Skansen en gång i veckan i syfte att markera att i Sverige bränner vi vilka böcker vi vill.

Kyrkor och präster är en annan fråga i en annan tråd tänker jag.

Fast det är nog det närmaste jämförbara. Så helig är koranen för muslimer. Motsvarar typ att bränna storkyrkan i Stockholm.
Citera
2023-07-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ortensord
Bokbål sysslade man med i Nazi-Tyskland. Det hör ej hemma i en demokrati.

Naturligtvis bör Koranbränning förbjudas. Alla samhällen har haft gränser för yttrandefriheten. Hur mycket jag än hatar Socialdemokraterna får jag ej ställa mig på torget, dra av mig byxorna och bajsa på deras partiprogram. Det vore stötande och förargelseväckande och är därför förbjudet. På samma sätt är provokatörernas Koranbränningar stötande och förargelseväckande.
Det är att ganska fundamental skillnad på att bränna upp sina egna böcker och bränna upp någon annans.
Det är meningen att det ska vara provocerande det är det som är hela poängen med koran eldandet. Provocerande är en part av demokrati processen.
Citera
2023-07-02, 17:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast det är nog det närmaste jämförbara. Så helig är koranen för muslimer. Motsvarar typ att bränna storkyrkan i Stockholm.

Och?

Jag skiter högaktningsfullt i hur helig Koranen är för muslimer, det är inte relevant.

I Sverige är yttrandefriheten helig för mig, det kan ingen muslim i världen ändra på.

Vi ska inte förbjuda koranbränning eller att tala illa om islam, tvärtom, det bör uppmuntras att bränna koraner och kritisera islam.
Citera
2023-07-02, 17:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ortensord
Bokbål sysslade man med i Nazi-Tyskland. Det hör ej hemma i en demokrati.

Naturligtvis bör Koranbränning förbjudas. Alla samhällen har haft gränser för yttrandefriheten. Hur mycket jag än hatar Socialdemokraterna får jag ej ställa mig på torget, dra av mig byxorna och bajsa på deras partiprogram. Det vore stötande och förargelseväckande och är därför förbjudet. På samma sätt är provokatörernas Koranbränningar stötande och förargelseväckande.

Men du får elda upp vilka partiprogram du vill trots att de är heliga för partimedlemmarna.

Det blir ungefär som att pissa och bajsa på partiprogrammet och medlemmarna.

Som sagt, syftet med koranbränning är att provocera.

Det som förbjuds går under jorden men slutar inte att existera.
Citera
2023-07-02, 17:25
Medlem
Citat:

Löjligt, en koran är en massproducerad skitbok som du kan köpa och då blir det din egendom.
Du rår över din egendom

Det motsatta gäller storkyrkan.
Citera
2023-07-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Löjligt, en koran är en massproducerad skitbok som du kan köpa och då blir det din egendom.
Du rår över din egendom

Det motsatta gäller storkyrkan.

Ja, fast så ser inte muslimer på saken. Koranen tillhör Allah även om du har köpt den i bokhandeln tryckt av judebonniers.
Citera
2023-07-02, 17:39
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och?

Jag skiter högaktningsfullt i hur helig Koranen är för muslimer, det är inte relevant.

I Sverige är yttrandefriheten helig för mig, det kan ingen muslim i världen ändra på.

Vi ska inte förbjuda koranbränning eller att tala illa om islam, tvärtom, det bör uppmuntras att bränna koraner och kritisera islam.

Fast nu har ju Sverige de facto inte yttrandefrihet. Det finns en paragraf som heter hmf och den används för att skydda alla möjliga minoritetsgrupper från ”kränkande ord”. Faktum är att inget land har eller har någonsin haft någon absolut yttrandefrihet.
Citera
2023-07-02, 17:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Fast nu har ju Sverige de facto inte yttrandefrihet. Det finns en paragraf som heter hmf och den används för att skydda alla möjliga minoritetsgrupper från ”kränkande ord”. Faktum är att inget land har eller har någonsin haft någon absolut yttrandefrihet.

Jag skiter faktiskt i att inget land haft absolut yttrandefrihet, argumentet biter inte. Målet bör vara mer yttrandefrihet, inte mindre.

Att elda en bok är inte kränkande ord.(Dock kan det finnas kränkande ord i boken.)

Att elda koranen är i sig inte hets mot folkgrupp och det ska inte heller bli det för att några pappskallar och dess okritiskt tänkande lärjungar skriker sig hesa.
Citera
2023-07-02, 17:50
Medlem
TS trollar uppenbarligen för att veva igång reaktioner.
Men med det sagt hade jag inte varit förvånad om det blev förbjudet, vi förbjudet att en bok bränns, samtidigt som innehållet i boken inte förbjuds eller fördöms trots att den på många sätt är oförenligt med demokrati och yttrandefrihet.
Logiskt..
Citera
2023-07-02, 17:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus

1. Sverige är med i EU och har precis varit ordförandeland. Nyligen fördömde EU koranbränningarna i Sverige - med rätta! - och visar bara på att Sverige inte längre är en ö isolerad från omvärlden. Som korvgubben Johan Pehrson skulle ha sagt så måste Sverige acceptera samarbete med övriga EU-länder. Att ständigt gå emot EU och visa taggarna utåt kommer inte vara gynnsamt för Sverige som stolt mångkulturalistisk nationalstat. Vi borde istället rätta in oss i ledet eftersom det EU förordar är oftast 100% korrekt.
För det första. EU är inte muslimskt, utan i grunden sekulärt. Det är förstås så att man ska visa hänsyn för alla som bor inom EU, men då bör de som bor här visa hänsyn för kulturella regler och normer.

För det andra, vi är inte en mångkulturalistisk nationalstat. Vi är ett sekulärt svenskt samhälle med ett parallellsamhälle av en minoritet som inte accepterar var de bor någonstans.

Citat:
2. Att tillåta koranbränningar gör Erdoğan upprörd och kan hindra oss från att gå med i NATO. Alla forskare och politiker är rörande överens om att Sverige måste gå med i NATO för att slippa hamna i klorna på Putin. Så rörande överens att vi inte ens behöver ha en folkomröstning om saken. Således vore det ju extremt oansvarigt och omoraliskt att tillåta fler koranbränningar om det indirekt innebär att vi inte kan gå med i NATO.
Att gå med i NATO är emot folkviljan, vi har en självbild att vi är neutrala. Folkvalda har emellanåt tummat på den neutraliteten, bl a under WWII.

Vi är inte under hot av Putin så länge vi förhåller oss neutrala. Vi har inget av intresse för Putin annat än möjligtvis skog uppe i norr, men då står Samerna redo med sina attackrenar.

Citat:
3. Att bränna koranen är en rasistisk och xenofobisk aktion. Sverige är ett stolt mångkulturalistiskt land där alla har samma rättigheter oavsett hudfärg eller bakgrund. Att tillåta svenskar elda upp en sådan helig skrift inom den muslimska diasporan riskerar inte att bara leda hat och rasism mot muslimer, utan även spä på kriminalitet och otryggheten i våra förorter. Det är dags att vi väljer solidaritet framför hat, gemenskap framför vi-mot-dom, det är dags att lyssna på det en klok politiker och filosof en gång sade: "öppna era hjärtan!"

Dags att förbjuda koranbränningarna.
Nej, det är inte en xenofobisk och rasistisk aktion. Det är en symbolisk handling att visa att vi inte lever i en teokrati utan ett demokratiskt sekulärt samhälle där vi kan elda biblar, maos lilla röda eller mein kampf hur mycket vi vill.

Det är märkligt att en liberal förespråkar underkastelse för en tyrannisk religion utan humanistisk syn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in