2023-07-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Jo, men man behöver ju inte bränna offentligt för att kränka folk.

Så det ska alltså inte vara förbud mot att bränna den alltså.
Citera
2023-07-02, 14:37
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Så det ska alltså inte vara förbud mot att bränna den alltså.
Ja det tycker jag om det enda syftet är att kränka en religion.

Jag tycker också att det borde vara förbjudet att bränna flaggor för att kränka länder.
Citera
2023-07-02, 14:39
Medlem
Citat:

Jag tycker också att det borde vara förbjudet att bränna flaggor för att kränka länder.

Så förbudet ska gälla om man tänker på ett visst sätt men inte om man tänker att man bara vill elda upp den utan att ha detta speciella syfte?
Citera
2023-07-02, 14:39
Bannlyst
Vad är det för fel att bränna koranen? Det är en bok som innehåller massa fantasier som en sinneslöa idiot hittade på 600 talet. Det är dessutom en bok som finns i extrem upplago, så vad problemet?

Att hade Hitler skrivit dagböcker och man elda upp dom enda exemplaren då hade varit moralisk fel, eftersom många hade nog vill läsa förstår han sjuka hjärna. Vad dårarna Jesus och Muhammade fantiserade ihop för smörja, det kan man skita i det angår inte vår tid.
Citera
2023-07-02, 14:45
Avslutad
Först och främst borde Religion va förbjudet i första världen.

Folk är sjukt hjärntvättade.
Citera
2023-07-02, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Inte ens John Stuart Mill förespråkade total yttrandefrihet, det finns ingenting i den västerländska upplysningshistorien som försvarar denna typ av aktioner. Här är tre argument för tesen att bränna koranen är moraliskt fel:

1. Sverige är med i EU och har precis varit ordförandeland. Nyligen fördömde EU koranbränningarna i Sverige - med rätta! - och visar bara på att Sverige inte längre är en ö isolerad från omvärlden. Som korvgubben Johan Pehrson skulle ha sagt så måste Sverige acceptera samarbete med övriga EU-länder. Att ständigt gå emot EU och visa taggarna utåt kommer inte vara gynnsamt för Sverige som stolt mångkulturalistisk nationalstat. Vi borde istället rätta in oss i ledet eftersom det EU förordar är oftast 100% korrekt.

2. Att tillåta koranbränningar gör Erdoğan upprörd och kan hindra oss från att gå med i NATO. Alla forskare och politiker är rörande överens om att Sverige måste gå med i NATO för att slippa hamna i klorna på Putin. Så rörande överens att vi inte ens behöver ha en folkomröstning om saken. Således vore det ju extremt oansvarigt och omoraliskt att tillåta fler koranbränningar om det indirekt innebär att vi inte kan gå med i NATO.

3. Att bränna koranen är en rasistisk och xenofobisk aktion. Sverige är ett stolt mångkulturalistiskt land där alla har samma rättigheter oavsett hudfärg eller bakgrund. Att tillåta svenskar elda upp en sådan helig skrift inom den muslimska diasporan riskerar inte att bara leda hat och rasism mot muslimer, utan även spä på kriminalitet och otryggheten i våra förorter. Det är dags att vi väljer solidaritet framför hat, gemenskap framför vi-mot-dom, det är dags att lyssna på det en klok politiker och filosof en gång sade: "öppna era hjärtan!"

Dags att förbjuda koranbränningarna.

Du är antingen en lögnare eller dum i huvet. John Stuart Mill sa att vi måste köra över barbarerna. Källa

Citat:
Despotism is a legitimate mode of government in dealing with barbarians, provided the end be their improvement, and the means justified by actually effecting that end. Liberty, as a principle, has no application to any state of things anterior to the time when mankind have become capable of being improved by free and equal discussion. Until then, there is nothing for them but implicit obedience to an Akbar or a Charlemagne, if they are so fortunate as to find one.
Citera
2023-07-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja och koranen innehåller ju uppmaningar till mord, den borde därför vara olaglig och därmed är det också moraliskt rätt att elda upp den.
Fins mängder av Citat i Bibeln dör Gud uppmanar/ beordrar Mord ..Inte så konstikt då mycket/det mesta i Koranen också omnämns i Bibeln ( mest då GA
Testamentet) Egentligen är Judendomen och Islam rätt lika)
Citera
2023-07-02, 14:51
Medlem
Citat:
Nytta och konsekvenser har självfallet med moral att göra. Kallas för nyttoetik. Kolla upp.

Den långsiktiga konsekvensen av att islam sprider sig i Sverige är svenskarnas nedgång. Att bränna koranen och se barbarernas reaktioner uppmärksammar spridningen av den barbariska och frihetshatande religionen islam.
Citera
2023-07-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Fins mängder av Citat i Bibeln dör Gud uppmanar/ beordrar Mord ..Inte så konstikt då mycket/det mesta i Koranen också omnämns i Bibeln ( mest då GA
Testamentet) Egentligen är Judendomen och Islam rätt lika)

Jag har inte sett dessa citat i bibeln men däremot i koranen. Men detta är förstås goda skäl att inte bara bränna böckerna utan även att förbjuda dem. Det bör ses som olaga hot att sprida sådana skrifter.
Citera
2023-07-02, 14:54
Medlem
Citat:

I ett demokratiskt land är det alltid tillåtet att uppmärksamma och protestera mot olika länder och ismer, politiska eller religiösa. En sådan protest kan vara att elda upp en flagga eller bok som är inlindad i bacon.

Protesteraren får dock inte bruka våld och hen måste såklart hålla sig till lagar och förordningar.

Om anhängarna av de ismer som blir kritiserade känner sig kränkta så är det deras problem men dessa anhängare måste också såklart hålla sig till lagar och förordningar oavsett om de är MC-gäng-, nazister eller muslimer.

Avseende korankravaller verkar det som om koran-folket har svårt att hålla sig till demokratiska regler
Citera
2023-07-02, 15:12
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Inte ens John Stuart Mill förespråkade total yttrandefrihet, det finns ingenting i den västerländska upplysningshistorien som försvarar denna typ av aktioner. Här är tre argument för tesen att bränna koranen är moraliskt fel:

1. Sverige är med i EU och har precis varit ordförandeland. Nyligen fördömde EU koranbränningarna i Sverige - med rätta! - och visar bara på att Sverige inte längre är en ö isolerad från omvärlden. Som korvgubben Johan Pehrson skulle ha sagt så måste Sverige acceptera samarbete med övriga EU-länder. Att ständigt gå emot EU och visa taggarna utåt kommer inte vara gynnsamt för Sverige som stolt mångkulturalistisk nationalstat. Vi borde istället rätta in oss i ledet eftersom det EU förordar är oftast 100% korrekt.

2. Att tillåta koranbränningar gör Erdoğan upprörd och kan hindra oss från att gå med i NATO. Alla forskare och politiker är rörande överens om att Sverige måste gå med i NATO för att slippa hamna i klorna på Putin. Så rörande överens att vi inte ens behöver ha en folkomröstning om saken. Således vore det ju extremt oansvarigt och omoraliskt att tillåta fler koranbränningar om det indirekt innebär att vi inte kan gå med i NATO.

3. Att bränna koranen är en rasistisk och xenofobisk aktion. Sverige är ett stolt mångkulturalistiskt land där alla har samma rättigheter oavsett hudfärg eller bakgrund. Att tillåta svenskar elda upp en sådan helig skrift inom den muslimska diasporan riskerar inte att bara leda hat och rasism mot muslimer, utan även spä på kriminalitet och otryggheten i våra förorter. Det är dags att vi väljer solidaritet framför hat, gemenskap framför vi-mot-dom, det är dags att lyssna på det en klok politiker och filosof en gång sade: "öppna era hjärtan!"

Dags att förbjuda koranbränningarna.

Det kommer bli förbjudet när mussarna tagit över och inte innan.

Att som meningsmotståndare till att mussarna i framtiden kommer ta över ha något motsvarande en knapp som får personer med dessa värderingar att börja kaosa och bete sig djuriskt är väldigt tacksam ifall meningsmotståndaren i fråga vill få dessa att målas i dålig dager. Det är detta vi ser, två ytterkanter som söker mittenväljarnas stöd, båda genom våld.

Jag anser att din trådstart är partisk när du inte tar upp detta, att den är skevt skriven. Troll Trådstart?
Citera
2023-07-02, 15:17
Medlem
Bokbål sysslade man med i Nazi-Tyskland. Det hör ej hemma i en demokrati.

Naturligtvis bör Koranbränning förbjudas. Alla samhällen har haft gränser för yttrandefriheten. Hur mycket jag än hatar Socialdemokraterna får jag ej ställa mig på torget, dra av mig byxorna och bajsa på deras partiprogram. Det vore stötande och förargelseväckande och är därför förbjudet. På samma sätt är provokatörernas Koranbränningar stötande och förargelseväckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in