2023-06-27, 10:57
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Har man tagit sig an ansvaret det innebär med s.k. "bonusbarn" så får man svälja sin heder och acceptera den nitlotten man dragit. En främlings ungar är nu ditt ansvar och du får bekosta dom precis som om dom vore dina egna.
Citera
2023-06-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
sjukaste tråden jag sett....
Om du inte ser din sambos barn som en del i din familj så är du på riktigt dum i huvudet.

Haha shit, starka ord. Jo jag ser dem som en del i min familj, såklart. Men nej, jag ser dem inte som mina egna barn, jag ser dem som mina bonusbarn - eftersom de är det.
Citera
2023-06-27, 11:33
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
För att mannens intressen spiller över och blir en ekonomisk press på den färdiga familj han inte önskar "belastas" av. Antingen är du en del av lösningen eller en del av problemet.

På vilket sätt blir han en del av problemet om han tillför mer än han tar ut? Jag ifrågasätter grundpremissen att mannen automatiskt drar 50% av utgifterna i en familj bestående av fler än två personer.

Citat:
Min familjs inkomst bör ha legat på över fyrtio tusen för 25 år sedan. Ändå fick jag inte äta mig mätt eller hade vinterkläder.

Båda mina föräldrar var läkare, jag åt mig inte mätt heller av den enkla anledningen att min pappa åt så lite mat att han inte köpte tillräckligt till mig. Jag förstår att du är märkt av din barndom men det är jag också. Min mamma lämnade min far för en man som tjänade mer än honom.
Citera
2023-06-27, 11:37
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Hej!

Hur tycker ni att man ska tänka i ett samboförhållande där ena partnern har två barn och den andra är barnlös? Jag tänker främst på fasta kostnader som typ boende, el, bil osv. (men för all del också rörliga kostnader för t.ex. mat, men det brukar falla sig lite mer naturligt att vi bara turas om att handla) - är det rimligt att dela på kostnaderna 50/50 eller är det rimligare att den partnern som har två barn, som också ”tar del av kakan” så att säga, betalar mer? Hur mycket mer i så fall? 75/25 känns ju lite väl saftigt kanske. Jag _vet_ att det inte finns något rätt och fel och att alla får göra som de vill blablabla, men vad tycker ni är rättvist?

Vill du inte ha barn och investera allt du kan i dem bör du flytta ut.
Citera
2023-06-27, 11:40
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Hej!

Hur tycker ni att man ska tänka i ett samboförhållande där ena partnern har två barn och den andra är barnlös? Jag tänker främst på fasta kostnader som typ boende, el, bil osv. (men för all del också rörliga kostnader för t.ex. mat, men det brukar falla sig lite mer naturligt att vi bara turas om att handla) - är det rimligt att dela på kostnaderna 50/50 eller är det rimligare att den partnern som har två barn, som också ”tar del av kakan” så att säga, betalar mer? Hur mycket mer i så fall? 75/25 känns ju lite väl saftigt kanske. Jag _vet_ att det inte finns något rätt och fel och att alla får göra som de vill blablabla, men vad tycker ni är rättvist?

Ett förhållande där parterna har olika inkomster fungerar inte med gemensam ekonomi. Det bästa är att den med höga inkomster (ofta mannen) inte berättar om sina inkomster. Det blir lätt jobbigt i förhållanden om den ”fattigare” parten får reda på hur mycket pengar den rikare har. Det skall man aldrig avslöja!

Vad gäller hushållet så kan båda föra över pengar till en gemensam pott för hyra och mat. Givetvis kan den rikare parten vara lite generösare.

Vad gäller barnen, så har partnern dem på heltid så utgår väl understöd från exet? Barnbidraget skall väl också täcka mat och hyra, inte bara kläder? Det är därför rimligt att en del av dessa pengar matas in i den gemensamma hushållskassan.

Annars blir dessa barn som gökungar i ditt liv, du föder upp andras barn. Vill du det? Det är då lätt att få tanken att du utnyttjas av din partner.
Senast redigerad av BorgeH 2023-06-27 kl. 12:03.
Citera
2023-06-27, 11:43
Medlem
LKKINGENs avatar
Tror inte du behöver vara orolig.
Den som är barnlös och väljer att bli sambo och uppfostra den andres valpar är en idiot så om det är du så vet du och är det din partner så vet du att denne gör det får att få ha en relation och känna sig icke ensam om jag säger så.
Citera
2023-06-27, 11:48
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
På vilket sätt blir han en del av problemet om han tillför mer än han tar ut? Jag ifrågasätter grundpremissen att mannen automatiskt drar 50% av utgifterna i en familj bestående av fler än två personer.

Båda mina föräldrar var läkare, jag åt mig inte mätt heller av den enkla anledningen att min pappa åt så lite mat att han inte köpte tillräckligt till mig. Jag förstår att du är märkt av din barndom men det är jag också. Min mamma lämnade min far för en man som tjänade mer än honom.

Ni är båda trasigt gods, märks på hur ni diskuterar.
I de flesta sunda familjer är man mån om fördelningen och ingen går hungrig eller väljer partner efter plånbok.
Jag är säker TS avsåg en sund familjebild, så kanske lämna era PTS därhän
Citera
2023-06-27, 11:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Ni är båda trasigt gods, märks på hur ni diskuterar.
I de flesta sunda familjer är man mån om fördelningen och ingen går hungrig eller väljer partner efter plånbok.
Jag är säker TS avsåg en sund familjebild, så kanske lämna era PTS därhän

Men världen är inte sund längre. Jag är trött på att män alltid ska förlora på all fejkjämställdhet. Ska det vara jämställt ska inte män förlora mer hela tiden. Om ni ska envisas med att byta namn på "brandmän" till "brandperson" så ska ni fan byta namn på "feminism" också. Varför ska ni ha maktmonopol?
Citera
2023-06-27, 11:55
Medlem
Slänger in en brandfackla här för alla er som har kapat den här tråden för att snacka om hur synd det är om män (eller kvinnor för den delen, även om jag håller med i sak så är det off topic) - vi är alltså två kvinnor som lever tillsammans.

Och nej, vi är inte ultrabutchflator; ja, vi rakar oss under armarna och nej, vi tycker inte att alla män ska dö.
Citera
2023-06-27, 11:56
Medlem
Det blir ju skitjobbigt att stå och dividera om kronor och ören.
Ni lever som en familj, gissningsvis är planen att ni ska fortsätta vara en familj i framtiden också. Det blir aldrig 100% rättvist, folk har olika lön, är sjuka olika mycket, har olika personliga utgifter etc. Sedan vill man ju knappast att ens partner ska sitta och ha det jobbigt med ekonomin medan man själv samlar på hög, hur kul blir familjelivet då.

Ta alla utgifter på ett kort, lägg in barnbidraget och eventuellt underhåll, de är till för att betala för barnen. Dela kvarvarande summa rakt av. Ser ni något som är galet skevt i utgifterna därefter så ta den diskussionen när det kommer. Skit i småungar på Flashback som tror att vanliga människor är ute efter att leva på sin partner och att någon vill åt lönen de knappade till sig på konsultbolaget.
Senast redigerad av FranzIam 2023-06-27 kl. 12:01.
Citera
2023-06-27, 12:07
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men världen är inte sund längre. Jag är trött på att män alltid ska förlora på all fejkjämställdhet. Ska det vara jämställt ska inte män förlora mer hela tiden. Om ni ska envisas med att byta namn på "brandmän" till "brandperson" så ska ni fan byta namn på "feminism" också. Varför ska ni ha maktmonopol?

Balans betyder lika, inget annat.
Feminismen försöker överkompensera såklart, samtidigt som det finns orättvisor kvar till mäns fördel och vissa orättvisor åt båda håll går aldrig komma ifrån av naturliga orsaker så det inte är eftersträvansvärt att söka lösning
Men här är det offtopic så bättre du startar ett separat ämne över din ilska där

På ämnet, ”Fuck off” kontot som TS pratar om tycker jag är en självisk avvart man får vara lite flexibel på. Vissa saker är värt investera i även om det gäller andra, bonusbarnen kommer vara där och hjälpa i framtiden - vad vi ger får vi ofta tillbaka.
Vi har för många med stockholmsmentalitet här i landet
Citera
2023-06-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Inte så mycket att tjafsa om, enligt mig. Antar fördomsfullt att hon gör mer arbete på hemmaplan.

Där antar du nog fel, eller såhär - vi har bestämt att hon tar större ansvar för det som är direkt kopplat till barnen, typ hämtningar och lämningar och tidiga helgmorgnar, men i övrigt delar vi tämligen lika. Kan det vara så att ditt antagande bottnar i ett annat antagande om att jag är man? Vi är två tjejer som lever tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in