Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Men nu gör du massa antaganden här ang. partnerns ekonomi eller hur? Om hon klarade sig bra utan mannen innan varför ska mannen dela 50/50 om de inte är gifta?
För att mannens intressen spiller över och blir en ekonomisk press på den
färdiga familj han inte önskar "belastas" av. Antingen är du en del av lösningen eller en del av problemet.
Finns inga skäl för kvinnor längre att tyngas ner av män. Och varför ska hon ha samma ekonomiska situation som ensamstående men istället hela tiden behöva tänka på vad han vill göra på semestrar, köpa för materiella saker etc? Du förstår, hon behöver då betala för att varenda unge ska göra saker hennes sambo önskar eller utesluta dem pga brist på pengar.
Absolut, jag fick varken saker till skolutflykter eller pengar till klassresor eller följa med på semester utan istället sitta hemma och svälta. 7 dagar borta, 10 matlådor till mig och ena syskonet. Var det rättvist?
Min familjs inkomst bör ha legat på över fyrtio tusen för 25 år sedan. Ändå fick jag inte äta mig mätt eller hade vinterkläder. Min mamma bidragsfuskade för att hennes sambo inte skulle betala för oss och fick 19 000 kr när jag var 13 år i bidrag och det har alltid funnits arbetare i mitt hem när jag växte upp. I tonåren heltidsarbetande min mammas sambo och fick femhundra om dagen tror jag att det var. Förklara mig ekonomiska utsatthet om det inte berodde på sexism?