2023-06-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Nej du är ju kvinna, enbart män förväntas ge mer ekonomiskt i ett förhållande.
Kan man ju tycka
Men
Jag ville inte mina barn skulle få det sämre ekonomiskt
Så jag väljer alla dagar mina barn framför kärlek
Citera
2023-06-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men nu gör du massa antaganden här ang. partnerns ekonomi eller hur? Om hon klarade sig bra utan mannen innan varför ska mannen dela 50/50 om de inte är gifta?
För att mannens intressen spiller över och blir en ekonomisk press på den färdiga familj han inte önskar "belastas" av. Antingen är du en del av lösningen eller en del av problemet.

Finns inga skäl för kvinnor längre att tyngas ner av män. Och varför ska hon ha samma ekonomiska situation som ensamstående men istället hela tiden behöva tänka på vad han vill göra på semestrar, köpa för materiella saker etc? Du förstår, hon behöver då betala för att varenda unge ska göra saker hennes sambo önskar eller utesluta dem pga brist på pengar.

Absolut, jag fick varken saker till skolutflykter eller pengar till klassresor eller följa med på semester utan istället sitta hemma och svälta. 7 dagar borta, 10 matlådor till mig och ena syskonet. Var det rättvist?

Min familjs inkomst bör ha legat på över fyrtio tusen för 25 år sedan. Ändå fick jag inte äta mig mätt eller hade vinterkläder. Min mamma bidragsfuskade för att hennes sambo inte skulle betala för oss och fick 19 000 kr när jag var 13 år i bidrag och det har alltid funnits arbetare i mitt hem när jag växte upp. I tonåren heltidsarbetande min mammas sambo och fick femhundra om dagen tror jag att det var. Förklara mig ekonomiska utsatthet om det inte berodde på sexism?
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-06-27 kl. 10:04.
Citera
2023-06-27, 10:02
Medlem
Hade aldrig orkat hålla på och dela upp pengar. Vad ska du göra med de extra du får över? Ta en efterrätt när ni äter ute medan hon får titta på? Dra iväg till New York på semestern medan hon får stanna hemma?

I vår familj är det bådas pengar in och bådas pengar ut.
Citera
2023-06-27, 10:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
För att mannens intressen spiller över och blir en ekonomisk press på den färdiga familj han inte önskar "belastas" av. Antingen är du en del av lösningen eller en del av problemet.

Finns inga skäl för kvinnor längre att tyngas ner av män. Och varför ska hon ha samma ekonomiska situation som ensamstående men istället hela tiden behöva tänka på vad han vill göra på semestrar, köpa för materiella saker etc? Du förstår, hon behöver då betala för att varenda unge ska göra saker hennes sambo önskar eller utesluta dem pga brist på pengar.

Det är ju så kvinnor generellt resonerar kring pengar. Mäns pengar är våra pengar, kvinnors pengar är hennes pengar. Jag vet inte om du är man eller kvinna men förutsatt att du är man, hur många gånger har kvinnor bjudit dig på dejter och betalat åt dig? Har det hänt någon gång ens?

Vad händer när en man och en kvinna separerar? Vem förlorar mest ekonomiskt från ett statistiskt perspektiv?
Citera
2023-06-27, 10:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Hej!

Hur tycker ni att man ska tänka i ett samboförhållande där ena partnern har två barn och den andra är barnlös? Jag tänker främst på fasta kostnader som typ boende, el, bil osv. (men för all del också rörliga kostnader för t.ex. mat, men det brukar falla sig lite mer naturligt att vi bara turas om att handla) - är det rimligt att dela på kostnaderna 50/50 eller är det rimligare att den partnern som har två barn, som också ”tar del av kakan” så att säga, betalar mer? Hur mycket mer i så fall? 75/25 känns ju lite väl saftigt kanske. Jag _vet_ att det inte finns något rätt och fel och att alla får göra som de vill blablabla, men vad tycker ni är rättvist?
Jag har varit i den situationen, och vi har delat ekonomiskt 50/50. Det är för att man ingår ett paket när man väljer den typen av konstellation.

Sen är det såklart så att om vi går på Gröna Lund så kommer ju biljetter etc. från mig till mina barn o s v.

Jag har alltid levt väldigt jämställt dock, och familjen oavsett blodsband är viktigare än den enskilde.
Citera
2023-06-27, 10:26
Medlem
Väljer man att flytta ihop med varandra så delar man naturligtvis på kostnaderna så att den ena inte lever i misär och den andra i välstånd. Begriper inte varför man väljer att flytta ihop med någon öht om man inte ser den personen som den andra halvan av sig själv. Separera istället så gör du nog både dig själv och henne en tjänst.
Citera
2023-06-27, 10:31
Medlem
Ghastens avatar
Dela på kostnader bostad, mat mm det får du ta som visste vad du gav dej in på.

Du betalar väl aldrig kläder och sånt till barnen? Det tycker jag exet och mamman ska göra inte du.
Citera
2023-06-27, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
På hennes lediga dag, är hon helt ledig (typ drar och shoppar med väninnor) eller gör hon "dolt" hushållsarbete?

Nä, tekniskt sett är det inte en ledig dag, utan en och en halv timme mindre om dagen. Och då… ja, då åker hon hem.
Citera
2023-06-27, 10:47
Medlem
haresEars avatar
Märks att man är på flashback....

Hör saker som "Du är plastpappa skall inte betala", "Den med barn betalar mer" etc.

Låt mig klargöra vissa saker, personen du flyttade ihop med, barnen valde aldrig dig, antagligen har de respekt och tycker om dig för du är en bra person.

Du kan antingen vara en inte så omtyckt person, snåla och vara pettimeter, då tror jag dina chanser i förhållanden är relativt små.

Eller så börjar du dela allt lika, eller ger mer än du behöver, det är så man bör uppträda om man tycker om nånting. Pengar får man nya varje månad.

Jag har flera bonusbarn, skulle aldrig ens fundera på att hålla pengar för mig själv. Vi är en familj och man gör allt för den. Något annat är inte acceptabelt.

Ibland funderar jag hur dumma i huvudet folk är, varför inte betala extra för att underlätta för den som har barnen? Helvete vad folk är egoistiska
Citera
2023-06-27, 10:49
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-Gardiner
Hade aldrig orkat hålla på och dela upp pengar. Vad ska du göra med de extra du får över? Ta en efterrätt när ni äter ute medan hon får titta på? Dra iväg till New York på semestern medan hon får stanna hemma?

I vår familj är det bådas pengar in och bådas pengar ut.

Haha sånt här har jag också funderat på, de sparar väl till sin egen pension, eftersom de redan räknat ut att de kommer leva själva....
Citera
2023-06-27, 10:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Nä, tekniskt sett är det inte en ledig dag, utan en och en halv timme mindre om dagen. Och då… ja, då åker hon hem.
Inte så mycket att tjafsa om, enligt mig. Antar fördomsfullt att hon gör mer arbete på hemmaplan.
Citera
2023-06-27, 10:55
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Väljer man att flytta ihop med varandra så delar man naturligtvis på kostnaderna så att den ena inte lever i misär och den andra i välstånd. Begriper inte varför man väljer att flytta ihop med någon öht om man inte ser den personen som den andra halvan av sig själv. Separera istället så gör du nog både dig själv och henne en tjänst.

Håller med. Hade känts helt galet att se på när den andre hela tiden skulle behöva säga ”jag har tyvärr inte råd”, om man tex går på en restaurang eller dylikt. Det är ju inget kul liv tillsammans. Jag skulle också utgå från att man delar kostnader tillsammans på ett rättvist sätt, så att båda (och ev. barn) kan ha det bra ihop. Annars kan man lika gärna leva själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in