Citat:
Finns dock en problematik här, och det är ju det där med "inkomster", vilket oftast bara är en bisarr kommunistisk föreställning djupt rotad i det svenska folkhemmet.
Jag hamnade själv vid ett sådant "förhandlingsbord" en gång och försökte från första början konstatera hur bisarrt upplägget var, men vi var ändå tvugna att dra den här "förhandlingen" till botten. D.v.s. vid någon punkt säger tjejen "om du tjänar X och jag Y, så betalar du 80% och jag 20%", jag säger "okej", och hon säger "så då är vi överrens?", och jag svarar att "Ja det blir ett jättebra upplägg".
Sen lät jag poletten trilla ned en bit innan jag meddelade att jag säger upp mig från mitt förvärsarbete, så nu ska hon (fattig) betala alla våra kostnader. Själv har jag nämligen tillräckliga säkerheter för att belåna min vardag.
Jag hamnade själv vid ett sådant "förhandlingsbord" en gång och försökte från första början konstatera hur bisarrt upplägget var, men vi var ändå tvugna att dra den här "förhandlingen" till botten. D.v.s. vid någon punkt säger tjejen "om du tjänar X och jag Y, så betalar du 80% och jag 20%", jag säger "okej", och hon säger "så då är vi överrens?", och jag svarar att "Ja det blir ett jättebra upplägg".
Sen lät jag poletten trilla ned en bit innan jag meddelade att jag säger upp mig från mitt förvärsarbete, så nu ska hon (fattig) betala alla våra kostnader. Själv har jag nämligen tillräckliga säkerheter för att belåna min vardag.
Haha, klockrent. Gissar att relationen inte höll, att hon inte ville pröjsa för en "free loader"?
Citat:
Jag fattar inte vad du menar. Jag ifrågasätter att mannen ska uppvisa traditionella värderingar när kvinnor inte är traditionella. Jag förstår inte varför det inte ska vara ömsesidigt. Det är redan mer än hälften av männen som i princip står helt utanför marknaden och det kommer att bli 80% inom ett par år. Men ditt argument är att dessa 80% av männen ska simpa ännu mer för det ständigt försämrade utbudet av kvinnor? Nej tack. Om du vill ha mig, visa mig att du är på min nivå, annars får det vara. Om du vill att jag bjuder på en traditionell dejt, visa att du inte har några andra män som du dejtar samtidigt.
Exakt.
Citat:
Varför skriver du prenup om ni nu är en familj och allt ska delas lika?
Startar man från scratch i tjugoårsåldern och bygger en familj så köper jag att båda lönerna går in i hushållet och man inte har en prenup såvida inte någon ärvt något släktgods eller liknande. Träffas man i medelåldern när man samlat på sig kapital eller slösat bort allt och ännu viktigare om det finns tidigare barn med i relationen, ja då ändras spelplanen rejält för mig. Prenup absolut, men även utgifterna. Köper man boende tillsammans eller flyttar någon in osv? Jag har råkat ut för golddiggers som utan att skämmas inte betalt en krona i "hyra", värme, el, mat, telefon osv osv. I deras förvridna hjärna så menar de att jag haft utgifterna oavsett. Har naturligtvis inte blivit något långvarigt med sådana.
Citat:
Beror iof på åldern på barnen, men om den med barn står för mer av "barn"-sakerna (cyklar, kläder, presenter, leksaker, barnsaker, inträde m.m) så jämnar det ut sig i stort.
Att de inbakade barn-utgifter i familjeeknomin kommer med är nått man får räkna med, ni är ju en familj trots allt och det är väll rättvist att även du ska ska bidra på ett hörn.
Sätt 2/3 av av bådas inkomst på ett gemensam konto, 1/3 behåller ni privat.
Gemensamt betalar allt vardagliga.
Sambon tar de lite större barn-kostnaderna när de dyker upp.
Sen va glad att ni har varandra och undvik att bråka om ekonomi
Att de inbakade barn-utgifter i familjeeknomin kommer med är nått man får räkna med, ni är ju en familj trots allt och det är väll rättvist att även du ska ska bidra på ett hörn.
Sätt 2/3 av av bådas inkomst på ett gemensam konto, 1/3 behåller ni privat.
Gemensamt betalar allt vardagliga.
Sambon tar de lite större barn-kostnaderna när de dyker upp.
Sen va glad att ni har varandra och undvik att bråka om ekonomi
Låter rimligt men tycker också att det spelar in hur närvarande den andra äkta föräldern är. Om pappan eller mamman fullkomligt skiter i ungen så är det naturligt att "låtsaspappan/mamman" steppar upp och tar ett större ansvar och agerar normal förälder. Finns föräldern kvar i bilden och sköter sig så är det bäst för alla att låtsaspappan/mamman håller sig i bakgrunden.
Citat:
När du själv upplevt hur vissa människor, främst kvinnor, utnyttjar situationen så kommer du se annorlunda på det. Ungefär som någon som inte själv har barn ska leka expert på barnuppfostran. Åsikter kan förändras och klarna när man får erfarenheter.