2023-06-28, 13:50
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Finns dock en problematik här, och det är ju det där med "inkomster", vilket oftast bara är en bisarr kommunistisk föreställning djupt rotad i det svenska folkhemmet.

Jag hamnade själv vid ett sådant "förhandlingsbord" en gång och försökte från första början konstatera hur bisarrt upplägget var, men vi var ändå tvugna att dra den här "förhandlingen" till botten. D.v.s. vid någon punkt säger tjejen "om du tjänar X och jag Y, så betalar du 80% och jag 20%", jag säger "okej", och hon säger "så då är vi överrens?", och jag svarar att "Ja det blir ett jättebra upplägg".

Sen lät jag poletten trilla ned en bit innan jag meddelade att jag säger upp mig från mitt förvärsarbete, så nu ska hon (fattig) betala alla våra kostnader. Själv har jag nämligen tillräckliga säkerheter för att belåna min vardag.

Haha, klockrent. Gissar att relationen inte höll, att hon inte ville pröjsa för en "free loader"?

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte vad du menar. Jag ifrågasätter att mannen ska uppvisa traditionella värderingar när kvinnor inte är traditionella. Jag förstår inte varför det inte ska vara ömsesidigt. Det är redan mer än hälften av männen som i princip står helt utanför marknaden och det kommer att bli 80% inom ett par år. Men ditt argument är att dessa 80% av männen ska simpa ännu mer för det ständigt försämrade utbudet av kvinnor? Nej tack. Om du vill ha mig, visa mig att du är på min nivå, annars får det vara. Om du vill att jag bjuder på en traditionell dejt, visa att du inte har några andra män som du dejtar samtidigt.

Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, så man ju också göra. Men i min bok bör man ha samma levnadsstandard i en familj, även bonusbarn om jag nu hade haft det. Förstår inte riktigt det här med millimeterrättvisa. Desto viktigare att alltid behålla rejält "fuck off"-kapital (prenup).

Varför skriver du prenup om ni nu är en familj och allt ska delas lika?

Startar man från scratch i tjugoårsåldern och bygger en familj så köper jag att båda lönerna går in i hushållet och man inte har en prenup såvida inte någon ärvt något släktgods eller liknande. Träffas man i medelåldern när man samlat på sig kapital eller slösat bort allt och ännu viktigare om det finns tidigare barn med i relationen, ja då ändras spelplanen rejält för mig. Prenup absolut, men även utgifterna. Köper man boende tillsammans eller flyttar någon in osv? Jag har råkat ut för golddiggers som utan att skämmas inte betalt en krona i "hyra", värme, el, mat, telefon osv osv. I deras förvridna hjärna så menar de att jag haft utgifterna oavsett. Har naturligtvis inte blivit något långvarigt med sådana.

Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Beror iof på åldern på barnen, men om den med barn står för mer av "barn"-sakerna (cyklar, kläder, presenter, leksaker, barnsaker, inträde m.m) så jämnar det ut sig i stort.

Att de inbakade barn-utgifter i familjeeknomin kommer med är nått man får räkna med, ni är ju en familj trots allt och det är väll rättvist att även du ska ska bidra på ett hörn.

Sätt 2/3 av av bådas inkomst på ett gemensam konto, 1/3 behåller ni privat.
Gemensamt betalar allt vardagliga.
Sambon tar de lite större barn-kostnaderna när de dyker upp.
Sen va glad att ni har varandra och undvik att bråka om ekonomi

Låter rimligt men tycker också att det spelar in hur närvarande den andra äkta föräldern är. Om pappan eller mamman fullkomligt skiter i ungen så är det naturligt att "låtsaspappan/mamman" steppar upp och tar ett större ansvar och agerar normal förälder. Finns föräldern kvar i bilden och sköter sig så är det bäst för alla att låtsaspappan/mamman håller sig i bakgrunden.

Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Jag fattar inte varför dessa fördelningsfrågor ständigt dyker upp?
Är man i ett seriöst förhållande som sambo eller gift så är allt utom en gemensam kassa obegripligt för mig, bonusbarn eller inte kvittar.

När du själv upplevt hur vissa människor, främst kvinnor, utnyttjar situationen så kommer du se annorlunda på det. Ungefär som någon som inte själv har barn ska leka expert på barnuppfostran. Åsikter kan förändras och klarna när man får erfarenheter.
Citera
2023-06-28, 23:55
Medlem
kaffekvarn22s avatar
Rimligtvis tar du inte ens en diskussion med din sambo. Vadfan ska du säga? "Jag vill inte betala maten för dina ungar"?

Betala för kidsen i den mån du tycker att det känns rimligt. Lever du med sambons barn får du nog se till att betala vissa kostnader. Slutar det med att du betalar alla inköp så kan du väl ta upp det med sambon men annars låt bli.
Citera
2023-06-29, 08:46
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Asså din stövel…

Jag slutade läsa här pga brott mot 1.6 att outa mig som stövel.

Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Din nuvarande tjej har ju redan brytit upp barnets kärnfamilj. Så hur fan menar du nu?.

Min frus förra man är död. Hur är det hennes fel?

Eller är han det? Vems fel är det då? Om han lever?

Vem bär skulden för att du är dum och otrevlig?

Men, du har åtminstone vett att fråga, när du inte förstår; så jag avslutar, med ett gott råd:

Citera
2023-06-29, 08:57
Medlem
RostigHinks avatar
En total urspårning raderad och varningar utdelade. Tillbaka till ämnet. Andra personliga problem får tas i egna trådar i lämpliga forum.

/Moderator
Citera
2023-06-29, 09:04
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Min frus förra man är död. Hur är det hennes fel?

Eller är han det? Vems fel är det då? Om han lever?

Vem bär skulden för att du är dum och otrevlig?

Men, du har åtminstone vett att fråga, när du inte förstår; så jag avslutar, med ett gott råd:

Lämna boxen. Testa vingarna. Luften är härlig

Okej, så du börjar bete dig som ett litet barn när du får svar på tal. Rimligt.

Ja, jag ska lämna boxen, testa vingarna och därefter leda med plånboken i nästa relation. Hoppas jag också kan få en singelmamma på kroken!!
Citera
2023-06-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekvarn22
Rimligtvis tar du inte ens en diskussion med din sambo. Vadfan ska du säga? "Jag vill inte betala maten för dina ungar"?

Betala för kidsen i den mån du tycker att det känns rimligt. Lever du med sambons barn får du nog se till att betala vissa kostnader. Slutar det med att du betalar alla inköp så kan du väl ta upp det med sambon men annars låt bli.
Jag citerar dig för det fetmarkerade.

Som HBTQ kan hon ta den med Cissi Wallin.
https://www.expressen.se/amelia/kvin...llt-pa-mannen/

Så fort kvinnor får makt, uppträder de som män och kämpar för att hålla kvinnor nere.

TS är en sjukt tydlig bild av det hela. Att vilja ha alla förmåner hon har som "man" (icke barnafödande part).

När jag var 16 år reste jag min röst i en diskussion om att homosexuella absolut inte ska få adoptera pga alla de skadliga konsekvenser det medför barn. Jag var den enda i hela klassrummet. Resten var tysta. Jag ifrågasatte vad de egentligen föreställde sig. Påtalade skillnaden mellan vuxna pars förhållanden och att de inte är pedofiler utan ett kärlekspar med samma rättigheter att betraktas som sådana och även kunna bilda familjer. Som enda människa som höjde rösten precis som jag önskade bli jurist, kostade det mig något. Det var inte "gratis" för mitt anseende att tala om att när människor är lämpliga föräldrar, eller om barn utsätts pga att de inte är det- utifrån så är det alla andra som bär den skulden.

Jag bryr mig inte om utifall jag blir avstängd. Jag fick definitivt höra att jag inte var fin nog för min linje eller min skola heller och medvetet arbetade det för att jag skulle känna mig oönskad nog för att rättfärdiga omplacering till "den sämre sortens människor".

Bara för att någon vill slicka fitta istället för att suga kuk, är den inte ett offer. Tvärtom delas intresset med män förövrigt. Själv är jag helt ointresserad av oralsex och vad andra gör i sängen. Jag dömer efter beteenden.

Om det här inte är urgamla patriarkala maktstrukturer av att vilja ha privilegier i hushållet och att tynga ner den barnafödande parten ekonomiskt vilket innebär bättre för en själv, sämre för kvinnor och barn med andra som sköter de bitar som inte behagar en själv (det tar knappast stopp vid det ekonomiska) då behöver vi ha nya teorier om hur HBTQ, kvinnor och andra människor förtrycker människor med mindre makt än dem så fort de uppnår en position. I det här fallet är maktpositionen grundad av att inte ha fött barnen utan att ha motkrav rörande hushållet utifall kvinnan ska "förtjäna" kärlek, en vuxen partner etc.

Det är inte bara mat utan allt annat om TS anser att endast egna kostnader ska betalas. Vilket innebär en ekonomisk besparing då hon slipper full hyra, kommer undan genom hushållets kostnader är i större förpackningar, el, vatten, bredband blir billigare. Hotell och annat vid semestrar. Hon kan fokusera till fullo på egen karriär etc och slipper vara hemma med barn VAB etc.

Cissi Wallin har insett att livet ser annorlunda ut från botten jämfört mot när man tittar ner. Ur maktposition kan man hävda sina egna rättigheter och klandra andra för att de inte tar eget ansvar .

Det händer alla grupper när de uppnår maktpositioner och likvärdiga rättigheter att de blir förtryckare. En rom som föds i Sverige, saknar helt likvärdiga möjligheter som en annan svensk medborgare. Sannolikt gäller det för det numera oftare "goda" exemplet somalier. Precis som det gjort för majoriteten av kvinnorna även om det idag är lättare att vara kvinna. Det innebär inte att samhället om det styrdes av romer skulle bli jämlikt utan förtryck mot andra. Inte heller om det styrdes av somalier. Inte heller om det helt styrdes av kvinnor (Cissi fixar inte att se hur få verkliga maktpositioner som kvinnor har i topp eftersom hennes egen maktposition känns så skönt). Detsamma gäller HBTQ.

Strukturerna har inte sin betydelse i vem som upprätthåller dem, utan deras existens . Men slickar man fitta hellre än suger kuk och vill få göra det så billigt som möjligt utan att åsamka privilegier som kan uppnås i en parrelation eller mna lever som en medelklassfitta i medelåldern med vit klädsel är det väldigt svårt att hålla i minnet hur det ser ut underifrån.

Jag är förövrigt som de flesta som vet att jag provocerar, inte någon skolbokstyp. Tvärtom har jag förvärrats genom olika medel utbildning för ingen gillar någon som kommer från botten och slår hårt som fan mot alla ens vanföreställningar om den egna rätten.

[b]TS vågar inte ta diskussionen eftersom en annan ur HBTQ kanske omedelbart kommer känna igen de patriarkala maktstrukturer som hon anses foga sig u der som straff för att hon är en belastande barnföderska. Istället är hon en äkta förtryckare som säger att hon minsann kommer undervisa andra i hur fel jag har.

Ring Cissi Wallin. Hon vill få fittan avpolletterad.
Citera
2023-06-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Jag citerar dig för det fetmarkerade.

Som HBTQ kan hon ta den med Cissi Wallin.
https://www.expressen.se/amelia/kvin...llt-pa-mannen/

Så fort kvinnor får makt, uppträder de som män och kämpar för att hålla kvinnor nere.

TS är en sjukt tydlig bild av det hela. Att vilja ha alla förmåner hon har som "man" (icke barnafödande part).

När jag var 16 år reste jag min röst i en diskussion om att homosexuella absolut inte ska få adoptera pga alla de skadliga konsekvenser det medför barn. Jag var den enda i hela klassrummet. Resten var tysta. Jag ifrågasatte vad de egentligen föreställde sig. Påtalade skillnaden mellan vuxna pars förhållanden och att de inte är pedofiler utan ett kärlekspar med samma rättigheter att betraktas som sådana och även kunna bilda familjer. Som enda människa som höjde rösten precis som jag önskade bli jurist, kostade det mig något. Det var inte "gratis" för mitt anseende att tala om att när människor är lämpliga föräldrar, eller om barn utsätts pga att de inte är det- utifrån så är det alla andra som bär den skulden.

Jag bryr mig inte om utifall jag blir avstängd. Jag fick definitivt höra att jag inte var fin nog för min linje eller min skola heller och medvetet arbetade det för att jag skulle känna mig oönskad nog för att rättfärdiga omplacering till "den sämre sortens människor".

Bara för att någon vill slicka fitta istället för att suga kuk, är den inte ett offer. Tvärtom delas intresset med män förövrigt. Själv är jag helt ointresserad av oralsex och vad andra gör i sängen. Jag dömer efter beteenden.

Om det här inte är urgamla patriarkala maktstrukturer av att vilja ha privilegier i hushållet och att tynga ner den barnafödande parten ekonomiskt vilket innebär bättre för en själv, sämre för kvinnor och barn med andra som sköter de bitar som inte behagar en själv (det tar knappast stopp vid det ekonomiska) då behöver vi ha nya teorier om hur HBTQ, kvinnor och andra människor förtrycker människor med mindre makt än dem så fort de uppnår en position. I det här fallet är maktpositionen grundad av att inte ha fött barnen utan att ha motkrav rörande hushållet utifall kvinnan ska "förtjäna" kärlek, en vuxen partner etc.

Det är inte bara mat utan allt annat om TS anser att endast egna kostnader ska betalas. Vilket innebär en ekonomisk besparing då hon slipper full hyra, kommer undan genom hushållets kostnader är i större förpackningar, el, vatten, bredband blir billigare. Hotell och annat vid semestrar. Hon kan fokusera till fullo på egen karriär etc och slipper vara hemma med barn VAB etc.

Cissi Wallin har insett att livet ser annorlunda ut från botten jämfört mot när man tittar ner. Ur maktposition kan man hävda sina egna rättigheter och klandra andra för att de inte tar eget ansvar .

Det händer alla grupper när de uppnår maktpositioner och likvärdiga rättigheter att de blir förtryckare. En rom som föds i Sverige, saknar helt likvärdiga möjligheter som en annan svensk medborgare. Sannolikt gäller det för det numera oftare "goda" exemplet somalier. Precis som det gjort för majoriteten av kvinnorna även om det idag är lättare att vara kvinna. Det innebär inte att samhället om det styrdes av romer skulle bli jämlikt utan förtryck mot andra. Inte heller om det styrdes av somalier. Inte heller om det helt styrdes av kvinnor (Cissi fixar inte att se hur få verkliga maktpositioner som kvinnor har i topp eftersom hennes egen maktposition känns så skönt). Detsamma gäller HBTQ.

Strukturerna har inte sin betydelse i vem som upprätthåller dem, utan deras existens . Men slickar man fitta hellre än suger kuk och vill få göra det så billigt som möjligt utan att åsamka privilegier som kan uppnås i en parrelation eller mna lever som en medelklassfitta i medelåldern med vit klädsel är det väldigt svårt att hålla i minnet hur det ser ut underifrån.

Jag är förövrigt som de flesta som vet att jag provocerar, inte någon skolbokstyp. Tvärtom har jag förvärrats genom olika medel utbildning för ingen gillar någon som kommer från botten och slår hårt som fan mot alla ens vanföreställningar om den egna rätten.

[b]TS vågar inte ta diskussionen eftersom en annan ur HBTQ kanske omedelbart kommer känna igen de patriarkala maktstrukturer som hon anses foga sig u der som straff för att hon är en belastande barnföderska. Istället är hon en äkta förtryckare som säger att hon minsann kommer undervisa andra i hur fel jag har.

Ring Cissi Wallin. Hon vill få fittan avpolletterad.

Mm, fast det där faller också eftersom varken hon eller jag fött barnen, utan min sambos exfru… men jag kanske förtrycker henne också på något sätt. För övrigt vabbar jag ofta och gärna, och vi delar redan lika på mat osv. I nuläget betalar jag mer för boendet än vad min sambo gör, men frågan, om vi nu faktiskt ska låtsas att du fortfarande diskuterar trådens ämne, var vad som är rimligt och inte.
Citera
2023-06-30, 10:41
Medlem
Vad gäller boendekostnader och levnadskostnader m.m så delas det med fördel lika beroende på lön.

Däremot kan du alltid diskutera med din sambo om övriga saker, att hon betalar för extra kostnader kring barnen. Jag betalar själv mobil, kläder och extra saker för min dotter från mitt tidigare äktenskap. Det ska inte han behöva göra.
Vi har delat upp så båda har ungefär lika mycket till pensionssparande, eget sparande och nöjen.
All bonus däremot får vi själva förvalta och delar sällan på. Vi jobbar båda hårt för att tjäna pengar och ha ett bra liv. Det innefattar lite frihet också.
Citera
2023-07-07, 17:45
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Har du valt att ge dig in i ett förhållande där din partner har barn sedan tidigare så får du köpa hela paketet. Du kan inte plocka russinen ur kakan och förvänta dig ekonomisk lättnad, i samband med att du valt din partner har du även valt att släppa in två bonusbarn. Det är lika bra att du förlikar dig med den tanken, annars kommer du skapa många konflikter över ekonomin.
Bra inlägg!

Man (tycker jag) betalat efter förmåga och räknar inte procent på slitage ect, det låter ju helt absurt..
Har själv ett "bonusbarn", nu utflyttad iofs men jag ångrar inte en sekund att jag ställt upp på honom samt med en starkare ekonomi betalt mer än vad min sambo har gjort för boende, vardag & nöje.

Inte behöver man vara "simp" för det utan snarare en bra partner.
Citera
2023-07-07, 21:50
Medlem
Timoteuss avatar
Skall man svara helt uppriktigt på detta?
Jag har aldrig haft bonusbarn, men tror att min betalningsvilja skulle hänga ihop med en massa annat än enbart principer.

Tex på hur min relation till barnen är och faktiskt hur gamla de är. Om det tex är fråga om att min nya fru har nästan myndiga barn som knappt vill säga hej för att de inte vill ha en bonusförälder, skulle jag inte känna enorm lust att hosta upp för datorer, kläder och resor och annat svindyrt som stora barn behöver. Om det inte skulle vara av hänsyn till min fru, då fick jag ju göra det ändå. Är det barn som jag har en meningsfull relation till, vore det bara roligt att ge dem saker, upplevelser, djur osv.

Vore det fråga om små barn skulle jag nog ärligt talat fundera en del på hur mycket min frus ex betalar i förhållande till vad jag förväntas bidra med. Men om exet är en skräphög, och min fru inte rår på honom, så får man väl även där bidra efter bästa förmåga.

Dock: hade det varit fråga om väldigt många barn hade jag kanske tagit en diskussion med frun om bostaden eftersom den ju lär bli oerhört mycket dyrare än om jag hade haft en egen lya och kräver djup skuldsättning.

Likadant med sådant som att sända extra pengar till ungdomar som studerar, betala körkort, hjälp till egen bostad osv. Det känns ju som om enskilda förhandlingar krävs för dessa saker.

Nu har jag själv varit ett styvbarn med en styvförälder som var en elak fan, så för den sakens skull så vill jag hellre vara lite för snäll än tvärtom.
Är dock mycket glad över att vara barnlös.
Citera
2023-07-07, 22:10
Medlem
Det är bättre att ni är ihop men bor i separata boenden. Kvinnor har en jävla förmåga att se till sitt eget. Barnens pappa kommer ju också att vara med och betala, barnbidrag vill förmodligen mamman att det skall gå direkt in på ett konto till barnen. Så bra knullar inte mamman att det är värt kostnaden för dig.
Mannen är alltid looser i situationer som dessa! Tro mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in