2023-06-27, 08:24
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Standard är väl rent av att den som har mest pengar betalar mest. Nivån under det dela 50/50. Det du verkar argumentera för är mer speciellt. Jag förstår inte riktigt varför du är sambo tillsammans med din sambos barn om du inte ser er alla som en familj, det låter psykopatiskt. Men behöver såklart inte vara det men.. då är det ju som sagt ert individuella case med just era förutsättningar.

Varför skulle det vara psykopatiskt? i djurriket så dödar lejonen honans avkomma från annat lejon innan han parar sig med henne.
En mänsklig variant av djurens skulle absolut kunna vara att inte betala för någon annans avkomma (i stort).
Barnen skall bekostas av sina föräldrar, inte mammas nya kille. Mamman 50%, Pappan 50% om då styvfar betalar 50% så blir det ju 150%..denna ekvation går inte ihop.
Citera
2023-06-27, 08:31
Medlem
När jag var sambo med en tjej som hade barn varannan vecka så betalade hon all mat m.m veckorna barnen var där och jag betalade maten veckorna vi var själva sen bodde vi ju större än vi behövde pga hennes barn så jag betalade 30% av hyran och hon 70%.

Blev nog en liten förlust för henne då jag åt mycket mer än henne men hon tjänade även bättre än mig.
Senast redigerad av Kebabfrulle 2023-06-27 kl. 08:34.
Citera
2023-06-27, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulkis
Hej!

Hur tycker ni att man ska tänka i ett samboförhållande där ena partnern har två barn och den andra är barnlös? Jag tänker främst på fasta kostnader som typ boende, el, bil osv. (men för all del också rörliga kostnader för t.ex. mat, men det brukar falla sig lite mer naturligt att vi bara turas om att handla) - är det rimligt att dela på kostnaderna 50/50 eller är det rimligare att den partnern som har två barn, som också ”tar del av kakan” så att säga, betalar mer? Hur mycket mer i så fall? 75/25 känns ju lite väl saftigt kanske. Jag _vet_ att det inte finns något rätt och fel och att alla får göra som de vill blablabla, men vad tycker ni är rättvist?

50/50 är det enda rimliga tycker jag. Du bor även med bonusbarnen.

Så räknar man bort pengarna av vad fadern eventuellt stoppar in. Den pengen går direkt till hushållskassan, så delar man på resten.
Citera
2023-06-27, 08:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
sjukaste tråden jag sett....
Om du inte ser din sambos barn som en del i din familj så är du på riktigt dum i huvudet.

Tror du att din sambos barn ser dig som deras förälder eller?
Citera
2023-06-27, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Rättvist är att man lägger alla inkomster i familjen i en pott, drar av kostnaderna, och delar lika på överskottet.
Ni är ju en familj.

Precis, TS låter som om det rör sig om inneboende och inte sambo.
Citera
2023-06-27, 08:49
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag antar att kvinnan med barn även får underhållsbidrag/underhållsstöd och barnbidrag

Delar ni även på dessa inkomster?
Citera
2023-06-27, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Får dom välja?

Det är liksom inte särskilt vanligt att man kan välja bort förälderns partner och hänsyn ska främst ske till dem utan val.

Min morsa körde alltid något i stil med Han har inte valt utan kom till en redan färdig familj med en massa barn så tog de alla pengar och köpte statusprylar, åkte iväg och åt på kvällarna, hyrde film till godis, läsk och chips medan jag vägde strax över fyrtio kilo och åt beroende på om det fanns mat även till mig och huruvida det skulle finnas till de yngsta barnen om jag åt något.

Det är ett val att flytta in i en bostad med barn. Men aldrig för barnen. Vill du inte betala något utan leva ungkarlsekonomi, håll dig kvar i en egen bostad. För hunger kanske slutar göra ont, men det gör inte kyla.
Citera
2023-06-27, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är fullständigt irrelevant.
Det handlar inte om vem som är förälder till vem utan det handlar om solidaritet inom familjen.

Såklart att solidaritet, gemenskap och ekonomisk jämlikhet är helt omöjliga koncept att greppa för många av er men det är iaf vad en familj handlar om.
Citera
2023-06-27, 09:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Får dom välja?

Det är liksom inte särskilt vanligt att man kan välja bort förälderns partner och hänsyn ska främst ske till dem utan val.

Min morsa körde alltid något i stil med Han har inte valt utan kom till en redan färdig familj med en massa barn så tog de alla pengar och köpte statusprylar, åkte iväg och åt på kvällarna, hyrde film till godis, läsk och chips medan jag vägde strax över fyrtio kilo och åt beroende på om det fanns mat även till mig och huruvida det skulle finnas till de yngsta barnen om jag åt något.

Det är ett val att flytta in i en bostad med barn. Men aldrig för barnen. Vill du inte betala något utan leva ungkarlsekonomi, håll dig kvar i en egen bostad. För hunger kanske slutar göra ont, men det gör inte kyla.

Men nu gör du massa antaganden här ang. partnerns ekonomi eller hur? Om hon klarade sig bra utan mannen innan varför ska mannen dela 50/50 om de inte är gifta?
Citera
2023-06-27, 09:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag antar att kvinnan med barn även får underhållsbidrag/underhållsstöd och barnbidrag

Delar ni även på dessa inkomster?
Med min princip, självklart. Alla löpande intäkter läggs i familjepotten.
Citera
2023-06-27, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Särbo är bäst! Man har det bästa från två världar och jag kan nästan lova dig att det inte blir dyrare än att ta hand om någon annans gökunge. Har eget vuxet barn och skulle inte kunna tänka mig ta hand om en gökunge och stå för kostnaden. Bli särbo!

Bäst för barnen också. Man ses när de är hos andra föräldern, allt blir frid och fröjd.
Citera
2023-06-27, 09:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Det är fullständigt irrelevant.
Det handlar inte om vem som är förälder till vem utan det handlar om solidaritet inom familjen.

Såklart att solidaritet, gemenskap och ekonomisk jämlikhet är helt omöjliga koncept att greppa för många av er men det är iaf vad en familj handlar om.

Jag fattar vad en familj betyder. Det är blodsband, inte vem som är "mammas nya kille".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in