2023-06-26, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?
Det är ett sätt att plantera höjningen i förtid. Sedan kan de höja lite i taget utan att folk blir förvånade.
Citera
2023-06-26, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men om nu investeringarna är eftersatta (och vinstuttagen är blygsamma), så är det väl snarare efterblivet att hävda att vattnet alltid ska vara nästintill gratis. Bensin säljs på världsmarknaden och skillnaden i priset jämfört med Saudi torde ha att göra med skatter/avgift i Sverige och ev. statliga subventioner i Saudi (det senare känner jag inte till, men vore inte förvånad jfr Venezuela).

Svenskt vatten upprepar det som en dogm att "priset på vatten är för lågt".

Grejen är att vi har riktigt bra förutsättningar för väldigt billigt vatten i stora delar av vårt land.

Att vattnet bara kostar någon krona per kubikmeter är ett uttryck för vad det faktiskt kostar att rena det.

Sedan att DISTRIBUTIONSNÄTET är eftersatt har inte med kbm-priset att göra utan har att göra med låg effektivitet och kompetens inom den kommunala organisationen som tar hand om va-nätet och räknar ut hur mycket som behövs för att utföra nödvändiga investeringar. Vilket är tur för skulle man släppa dessa idioter lösa så skulle de överdimensionera och överrenovera alla ledningar och reningsverk pga de helt enkelt tror att deras arbete är det viktigaste i universum. Plus att varje kommun tror att de ska växa med 50 % de närmsta 20 åren.

Svensk Vatten är en lobbyorganisation. Mycket går sannolikt ut på att skapa standarder som innebär överdimensionering pga det gynnar leverantörer och entreprenörer inom området, som i sin tur deltar i utformandet av "standarderna".

Orsaken till att vi ens diskuterar frågan är att Svensk vatten har anställda informatörer som vet att det råder sk "nyhetstorka" på sommaren och att det då är lättare att nå ut med sitt idiotiska budskap. De upprepar samma mantra varje sommar. Kolla bara på mongot som uttalar sig och vill ha en "diskussion" om att priserna varierar över landet. Hahaha! Men vad märkligt då - förutsättningarna ÄR ju helt annorlunda regionalt och lokalt. Klart som fan att priserna kommer att variera.
Senast redigerad av AndersStenberg 2023-06-26 kl. 22:50.
Citera
2023-06-26, 22:58
Medlem
Tur man har egen brunn.
Men nu kostar säkert isvatten på restaurangen 20 kr
Citera
2023-06-26, 23:08
Medlem
Hazizas avatar
Trots våra extrema skatter och avgifter, klarar inte staten av att underhålla vår mest grundläggande infrastruktur. Skrämmande.

Men 150 miljarder till EUs coronafond finns det pengar till.
Våra politiker säljer ut oss fullständigt, för ett fint välbetalt jobb när politiker karriären är över.
Citera
2023-06-26, 23:10
Medlem
volvo 240s avatar
Vad är det för skräpmaterial ledningarna är byggda i då? Jag menar det finns ju ledningar i Italien som är över 2000 år gamla. Eller är det typ blyrör som måste bytas pga det?
Citera
2023-06-26, 23:22
Medlem
nils.bloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Varmvattnet är ju också kommunalt. Där är dock uppvärmningskostnader den största biten även framöver.

Som svar på din fråga. Vi kan ju inte låta vattenledningarna rosta sönder/ falla i bitar. Någon måste betala för upprustningen. Det rimliga är att vattenkonsumenten gör det.
Exakt. Eftersatt underhåll är väl den stora orsaken till höjningen.
Citera
2023-06-26, 23:39
Medlem
Imagine charging money for something that is a basic human right. Gov scum.
Citera
2023-06-27, 00:15
Medlem
Bara tacka stockholms idioterna som ska fylla pooler och vattna gräsmattan när dom bara måste ut till oss på landet när sommarn står för dörren.

Håll er till erat älskade skithål även under den bästa tiden på året i sverige tack.
Citera
2023-06-27, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Det slösas något ofantligt med vatten i dagsläget eftersom det knappt kostar någonting. En prisökning skulle motivera Svensson att tänka lite mer på sin vattenkonsumtion och det välkomnar jag.

Fast minskar folket vattnet dom använder så minskar deras inkomster och då får dom höja priset ännu mer för att finansiera bytet av rören.

Till tråden, dags att investera i en egen sjö kanske?
Citera
2023-06-27, 00:21
Medlem
ceyifam2s avatar
Då säger jag som vanligt: Även med ökade löner i åtanke, hur i helvete kan det kosta MER idag att lägga nya rör, och hur kan det ibland ta LÄNGRE tid än det gjorde förr? Hur kan det kosta MER idag att lägga ut billiga jämra plaströr jämfört med betong eller JÄRN? Eller bly. Har ingen effektivisering skett? Bygg- och anläggningsbranscherna är skyddade verkstäder?

Jag blir så förbannad.

Det är idag dyrare att lägga plåttak på ett redan existerande hus än det var för min farfar att lägga tegel (ren superlyx idag) på sin kåk. Justerat för KPI givetvis. Och, inte går det mycket snabbare heller. Var arbetskraften gratis förr? Det kan man ju tro, men gubben som la tegel på taket tjänade inte mer än min farfar som jobbade i fabrik - visst är skatterna högre idag, men inte 500% högre liksom. Ok, det kanske de är. Men industrin är flera tusen procent effektivare än då, varför sackar en del branscher efter? Har aldrig sett mer och bättre utrustade bygg- och anläggningsarbetare än idag, då borde det ju inte bara gå fortare utan även kosta mindre (om än till högre timpenning) än förr.

Jag är säkert naiv. Ekonomisk idiot. Men hur tusan kan det exempelvis kosta mer att lägga ner billig fiber än det förr kostade att dra ut separata kopparledningar för el- och tele? Ja, jag vet att många torp inte fick någondera, men det var (återigen) inga problem för min farfar att få el och tele framdraget, att få fiber däremot var både dyrt och svårt. 2km från kommunhuset fågelvägen så inte direkt ödebygd.

Maskiner kostar mycket? Absolut, men det tycks som att mycket i samhället är optimerat för att bygga sådant som inte är så nödvändigt. Småjobb som mindre avloppsledningar (fast många och långa), kabeldragning i mindre skala, kanske det inte finns (företagsekonomiska) skäl att rationalisera - pengarna tickar in ändå.

Det verkar ibland som att det borde vara billigare att bygga en helt ny stad från scratch än att uppgradera nuvarande. Lägger man ihop kostnaden för vattenrör till/från hus, stambyte, tak, fasad, fönster, osv, är kostnaden snabbt mer än rimligt pris för nyproduktion.

Trist för alla som tvångsanslutits till kommunalt vatten/avlopp, tycks som att egen brunn och eget avlopp kan vara en god affär framöver.
Senast redigerad av ceyifam2 2023-06-27 kl. 00:24.
Citera
2023-06-27, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Hur det ser ut med gamla ledningar är väldigt olika beroende från kommun till kommun. I den kommun där jag är förtroendevald och jobbat med dessa frågor har vi en föryngringstakt på ~100 år.
Men generellt sett så kommer det att bli dyrare längre fram. Jämfört med andra länder så har så är det svenska vattnet billigt. Tyvärr så vinner man inga politiska poäng genom att satsa på VA och infrastruktur, så kortsiktiga politiker och väljare tycker det är viktigare med ett flådigt badhus än att lägga pengarna på det mest grundläggande.

Försök inte lägga det på väljare. Vi vet alla hur politiker fungerar. De går dit vinden blåser. Det är så de fått sin position. Det kallas liberalism och vi har fått det av skräplandet usa. Desto högre position desto mer tydligt blir det.
Citera
2023-06-27, 00:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Ja en prisökning håller såklart ner konsumtionen i vart fall om man har individuell mätning. Men huvudproblemet kvarstår. Ledningarna behöver bytas ut även om vi minskar förbrukningen. Detta skall betalas av någon . Någon är konsumenterna.

Vattenbristen påverkas positivt av de kommande prishöjningarna.

Jag lägger märke till att få deltar i tråden. Det beror nog på att den inte har någon koppling till invandring !

Att höja priset på det kommunala vattnet är ett sätt att finansiera invandringen. Nödvändiga investeringar har kommuner fått sätta på undantag pga höga kostnader för migrationen. Så även detta med kommunala vattenledningar påverkas av migrationens kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in