2023-06-27, 00:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Det slösas något ofantligt med vatten i dagsläget eftersom det knappt kostar någonting. En prisökning skulle motivera Svensson att tänka lite mer på sin vattenkonsumtion och det välkomnar jag.

Normalt sätt har vi inte vattenbrist i Sverige, det är senare års torrare väderlek som har påverkat vattenförsörjningen. Normalt sett är det bra att vattnet cirkulerar i vattenledningarna. Det är ett kretslopp, inte vatten som bara försvinner. Men fortsätter den torrare väderlek, ja då måste vi bli mer sparsamma med vattnet.
Citera
2023-06-27, 01:05
Medlem
Det kommer att bli ännu svårare för oss som inte har råd med egen bostad. Tack Sverige! Ni har gjort det jättebra för oss.
Citera
2023-06-27, 01:19
Medlem
Börjar ju känna igen mig allt mer i boomer-kritiken som har flugit på andra sidan Atlanten.

Som del av den yngre generation som genom riskabla huslån (där flera av oss säkerligen blir skuldsatta för livet) och därmed höga räntor för att bekosta bostadskarriärer åt boomers så har man tänkt tanken redan.

När man sedan märker att Sverige över tid har sålts ut och utarmats blir man återigen påmind om problembeskrivningen. Ex. hur man har eftersatt och/eller sålt ut infrakstruktur som nu ska bekostas genom allt högre avgifter, i största del av yngre och medelålders medelklass. Vårdplatser och pandemiberedskap en skugga av sitt förra jag, likaså försvarsmakten.

När man ser ex. boomers i Malmö flytta från staden till dyra smultronställen på Österlen eftersom det inte längre känns tryggt, när de vurmat för mer invandring och tystat problemen och kallat andra rasister, det känns ju inte jättekul. Samtidigt kan unga varken i Malmö eller på Österlen bo där de växt upp om de ska ha mer än ett sorkhål att leva i.

Att man skulle få pension är ju även det högt ovisst som ung idag. Men boomers ska ha sin och, återigen, blir det vi som betalar för det! Det samma gäller alla nya dyra diabetesläkemedel, blodförtunnande och bypassoperationer. Vi kommer hålla liv i våra krävande boomers tills de mjölkat oss snustorra.

Jag UPPLEVER även att boomers spenderar sina föräldrars arv på ett helt annat vis. Man skaffar husbil och sommarhus i Spanien, man "lever sin ålderdom". "Men va trevligt barn, då kan ni komma och BESÖKA oss!" när barnen knappt eller inte grejar skaffa eget hus åt sina familjer.

Sedan ser man boomers på flashback som dillar om hur de som statligt anställda lullat runt å har 7 miljoner på kontot för de minsann har sparat pengar. Visar ju på en total oförståelse för dagens levnadskostnader och sparhorisonter för yngre idag. Lite lättare att spara om man slipper amortera 4 miljoner för en villa i en småort.

Så absolut, passar på att ge ett finger åt Sveriges boomers!

Jag har själv ingen lust att betala för det hela och Sverige är i mina ögon utdömt att gå vägen av ett avvecklingsland. Istället tänker jag att om 10 år eller så innan de har hunnit mjölka mig allt för mycket då sälja huset i Sverige, köpa hus i Norge eller medelhavsland (där vi nu också skjuter till pengar på svensk belåning från EU) där man antingen får bättre betalt eller har lägre omkostnader. Kan jobba på distans eller tura till ex. Norge. Jag känner noll lojalitet mot ett land som nästan hela vägen har satt mig i andra rummet och nu vill att jag ska pröjsa för allt.

Det är mitt råd också till unga svenskar med förmåga. Blicka utåt, lär er andra språk och se över era möjligheter. Lås er inte fast till Sverige i den mån det går. Det blir inte bättre, tvärt om.
Senast redigerad av blorkadork 2023-06-27 kl. 01:26.
Citera
2023-06-27, 01:47
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?
De saker som vatten och el attackeras av omöjliga regleringar. Våra nuvarande politiker är de skyldiga. De är korrupta idioter som tror folk inte fattar vad som sker.
Citera
2023-06-27, 04:02
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Då säger jag som vanligt: Även med ökade löner i åtanke, hur i helvete kan det kosta MER idag att lägga nya rör, och hur kan det ibland ta LÄNGRE tid än det gjorde förr? Hur kan det kosta MER idag att lägga ut billiga jämra plaströr jämfört med betong eller JÄRN? Eller bly. Har ingen effektivisering skett? Bygg- och anläggningsbranscherna är skyddade verkstäder?

Jag blir så förbannad.

Det är idag dyrare att lägga plåttak på ett redan existerande hus än det var för min farfar att lägga tegel (ren superlyx idag) på sin kåk. Justerat för KPI givetvis. Och, inte går det mycket snabbare heller. Var arbetskraften gratis förr? Det kan man ju tro, men gubben som la tegel på taket tjänade inte mer än min farfar som jobbade i fabrik - visst är skatterna högre idag, men inte 500% högre liksom. Ok, det kanske de är. Men industrin är flera tusen procent effektivare än då, varför sackar en del branscher efter? Har aldrig sett mer och bättre utrustade bygg- och anläggningsarbetare än idag, då borde det ju inte bara gå fortare utan även kosta mindre (om än till högre timpenning) än förr.

Jag är säkert naiv. Ekonomisk idiot. Men hur tusan kan det exempelvis kosta mer att lägga ner billig fiber än det förr kostade att dra ut separata kopparledningar för el- och tele? Ja, jag vet att många torp inte fick någondera, men det var (återigen) inga problem för min farfar att få el och tele framdraget, att få fiber däremot var både dyrt och svårt. 2km från kommunhuset fågelvägen så inte direkt ödebygd.

Maskiner kostar mycket? Absolut, men det tycks som att mycket i samhället är optimerat för att bygga sådant som inte är så nödvändigt. Småjobb som mindre avloppsledningar (fast många och långa), kabeldragning i mindre skala, kanske det inte finns (företagsekonomiska) skäl att rationalisera - pengarna tickar in ändå.

Det verkar ibland som att det borde vara billigare att bygga en helt ny stad från scratch än att uppgradera nuvarande. Lägger man ihop kostnaden för vattenrör till/från hus, stambyte, tak, fasad, fönster, osv, är kostnaden snabbt mer än rimligt pris för nyproduktion.

Trist för alla som tvångsanslutits till kommunalt vatten/avlopp, tycks som att egen brunn och eget avlopp kan vara en god affär framöver.
Det bör givetvis vara tiofaldigt billigare och enklare att lägga rör idag jämfört med på 60-talet.

Den enda anledningen till ökning av vettenkostnaden är att denna pissregering letar ställen att driva in skattepengar. Precis som syftet med orimliga elpriser, vägtullar och allt annat påhitt. Och allt detta för att finansiera en dysfunktionell offentlig sektor och massinvandringen och dess effekter på övriga samhället som rättsväsende, bostadsmarknad osv.

De korrupta kleptokraterna bör dock läsa på om något som kallas laffer-effekten. Plastpåseskatten blev ett skolexempel i det. Nu lämnar också produktiva delen av befolkningen Sverige i drösar, då vanstyret börjat bli så tydligt. Ytterligare ett problem som förstärker laffer-effekten.
Senast redigerad av Kosmos. 2023-06-27 kl. 04:05.
Citera
2023-06-27, 04:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Vattenavgiften, den s.k. VA-taxan, kan komma att bli fyra gånger så hög i framtiden. Den bedömningen gör branschorganisationen Svenskt vatten.

Orsaken är alla gamla vattenledningar som behöver bytas ut. Med dagens takt tar det 200 år att byta ut dem.

– Vi behöver jobba minst dubbelt så snabbt, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt vatten, till SVT Nyheter.

Enligt Dalhielm kan VA-taxan för en snittvilla öka från 700 kr/mån till 3 000 kr/mån inom 10-20 år. Han efter-lyser även en ”nationell diskussion” om priserna som varierar inom landet.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/vattenavgiften-kan-fyrfaldigas

Det betyder att 1 liter vatten som kostar nu 0,05 kr kommer att bli 0,20 kr. Detta var enbart för kommunalt kallvatten. Varmvatten vet jag inte.
Men vad tycker ni?

Det här är naturligtvis bara skitsnack för att fortsätta att suga kronor och ören ur Svensson på samma sätt som man höjt priset på el, mat och drivmedel. Detta ska ses som en dold skattehöjning. Staten är inte din vän, det är inte av omsorg för medborgaren som staten gör detta, tro aldrig det.
Citera
2023-06-27, 04:34
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Det bör givetvis vara tiofaldigt billigare och enklare att lägga rör idag jämfört med på 60-talet.

Den enda anledningen till ökning av vettenkostnaden är att denna pissregering letar ställen att driva in skattepengar. Precis som syftet med orimliga elpriser, vägtullar och allt annat påhitt. Och allt detta för att finansiera en dysfunktionell offentlig sektor och massinvandringen och dess effekter på övriga samhället som rättsväsende, bostadsmarknad osv.

De korrupta kleptokraterna bör dock läsa på om något som kallas laffer-effekten. Plastpåseskatten blev ett skolexempel i det. Nu lämnar också produktiva delen av befolkningen Sverige i drösar, då vanstyret börjat bli så tydligt. Ytterligare ett problem som förstärker laffer-effekten.
Nej regeringen letar saker där de kan reglera DIG. Det är vad El-marknaden och en framtida Vattenmarknad handlar om.
Sluta vara naiv och tro på asen i riksdagen /Regering/EU.
Citera
2023-06-27, 04:37
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Nej regeringen letar saker där de kan reglera DIG. Det är vad El-marknaden och en framtida Vattenmarknad handlar om.
Sluta vara naiv och tro på asen i riksdagen /Regering/EU.
Förstår inte din poäng? Utveckla...
Citera
2023-06-27, 04:40
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Förstår inte din poäng? Utveckla...
Svårt att vara tydligare än "att politikerna vill reglerar dig och ditt liv" . På alla sätt de kan komma på .
Citera
2023-06-27, 05:40
Medlem
KillPus avatar
Det är som vanligt i detta land. Man bildar kommunala VA bolag som tar pengar fr folket. Sen tar kommunen pengar fr dessa bolag (som ska gå till nya ledningar) och ger dem till SOC mm. SOC mm ger dem till snart 1 million i detta land som inte bidrar med en skit. Eller bidrar bara med skit till VA-system. Och en del korkade svenskar tror på att VA-avgifter måstar höjas pga "gamla ledningar"
Citera
2023-06-27, 05:53
Medlem
BombaMoskvas avatar
Med andra ord kommer VA-taxorna att behöva dubblas inom 10-20 år i förhållande till allt annat som stiger i pris med bara 100%. Lätt att glömma inflationen.
Citera
2023-06-27, 06:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Jag tror inte det handlar om underdimensionering. Gjutjärnsledningar bör ses som färskvara.
Vet att det är så och då handlar det inte om gamla gjutjärnsledningar utan redan utbytta och helt ok stammar som med normal belastning skulle hålla i årtionden utan bekymmer, sen har man efter dessa hamnat i marken ändrat detaljplanerna och helt plötsligt ska samma stammar klara en ökad belastning på par 100%.

Inte direkt så man behöver vara ingenjör för förstå att när man dimensionera rören vid bytet så överdimensionerade man de för klara x mängd, men inte flera hundra %. Allt handlar om pengar och ingen betalar mer än vad man behöver.

Gäller avlopp, dricksvatten och även dagvatten näten, de sista är ju bara tänka hur snabbt det blir för litet om man tidigare har anpassat för ett villaområde där tomter sväljer en del men vägar mm med asfalt levererar och sen växer området till det dubbla och bredvid smäller man upp ett handelscentrum med enbart asfalterade ytor över stora områden och rätt snabbt har du kanske 4-500% mer regnvatten som ska kunna tas emot vid ett skyfall.

Har du sett en karta över allt som ligger i marken i en stad så skulle du förstå vilken jävla röra det är då gammalt och nytt blandas, man leder om vatten hit och dit och inte helt ovanligt man har fel på ritningar. Man bygger in pumpstationer för få undan avlopp och dagvatten. Har man större dagvatten kapacitet kan man ha överrinnare inbyggda ifall en pumpstation stannar så inte skit går bakåt i ledningarna och upp i bostäder etc.

Gissa vad som händer om det störtregnar så dagvatten nära max kapacitet och så går strömmen pga åska och par pumpar för avlopp stannar? Då bokstavligen blandas skit och dagvatten och då det fullt i röret så trycks blandningen bakåt i rör med klenare diameter, källare svämmar över, det står som fontäner ur dagvatten brunnar och det blir översvämningar.

Så gör inte som man brukar se på nyheter att folk går i skiten, badar, åker gummibåt och fan vet vad i vattnet. Sen kan du funder varför skrivs det aldrig om detta från kommunerna som oftast äger skiten? De mörkar, de vet,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in