2023-06-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Sorry men ser framför mig ett grabbgäng som ska se på hockey och dricka bärs så plockar du upp dina pinnar för att äta chips.

Du kan släppa den bilden för jag skulle aldrig vid mina sinnes fulla bruk titta på vuxna män som, i ett försök att få bukt på sin latenta homofili, inte klarar av att vara i närheten av varandra utan att börja puckla på varandra.

Med det sagt tycker jag svenska restauranger borde apa efter och ta in ätpinnar.
Citera
2023-06-21, 10:07
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Man anses väl som häftig om man äter med pinnar men det skiter jag i, jag äter alltid med kniv och gaffel på asiatiska restauranger.

Det enda som är patetiskt är att överhuvudtaget äta på asiatiska restauranger i Sverige. De är ju, till 95 procent, skit och dåliga kopior. Bukfylla som gammal pizza.
Citera
2023-06-21, 10:11
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
De äter med händerna, och torkar sig i baken med händerna. Jag har synpunkter på det.

Ja, precis. Sen gräver de ofta i samma tallrik också, gärna 15 stycken på samma gång. Grisigt är det.

Att äta med pinnar är sannerligen ett mindre problem.
Citera
2023-06-21, 10:12
Medlem
enda gången jag (tvingas ) äta med pinnar är om jag är i Japan eller Korea.
Andra länder i asien som Thailand, Vietnam, Filipinerna m.m. äter ju med gaffel och sked

Men även Japan har blivit bättre, dom ställer fram båder bestick och pinnar även på
mindre enkla ställen.

Här i sverige äter jag aldrig med pinnar om det inte är sushi. Då är pinnarna bättre och enklare.
Citera
2023-06-21, 10:19
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det enda som är patetiskt är att överhuvudtaget äta på asiatiska restauranger i Sverige. De är ju, till 95 procent, skit och dåliga kopior. Bukfylla som gammal pizza.

Nja, jag gillar thaimat, god trots väldigt stark. Linnea/Basilika är favoritretaurangen.
Citera
2023-06-21, 10:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är väldigt svårt att äta såna där grytor man får på asiatiska bufféer med pinnar. Det beror nog på att jag inte brukar ta så mycket ris.
Citera
2023-06-21, 10:31
Medlem
Stakeholders avatar
För att en 14-bitars sushi äter man upp på tre minuter om man använder kniv och gaffel.

Med pinnar hinner man njuta av maten.
Citera
2023-06-21, 10:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det finns ju en anledning att skeden, gaffeln och kniven uppfanns.
Försök äta en wonton soppa med pinnar.
Två jävla pinnar är ganska neandertal att försöka äta med. Soppa eller inte soppa.

Så det är för mig helt underligt när någon svensk dyker in på en asiatisk restaurang och önskar få pinnar äta med. Det är helt ärligt patetiskt.
Vem tror de att de imponerar på?
Kineserna bryr sig inte.
Japanerna hatar kineser.
Bordsgrannen bryr sig inte.
Resten av lokalen skiter fullständigt i om du kan jonglera tre riskorn mellan två spröt.
I köket finns både en sked och en gaffel, som uppfanns för att slippa äta mat plockepinn.
Vad är det du vill bevisa med att kunna plocka upp lite ris med fingerfärdighet som om du är på väg pulla av en ko mitt i sitt idisslande?

Jag använder pinnarna på asiatiska restauranger och även ibland hemma när jag käkar asiatisk mat. Anledningen är att jag tycker det är trevligt och att jag käkar långsammare med pinnar vilket jag gillar.

Älskar att Kinakrogarna fortfarande är extremt konservativa. Det ska vara pinnar, fyra små rätter, guldfiskar och draktapet!
Citera
2023-06-21, 10:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Sushi är mer än mat, det är en hel kulturell upplevelse, och man äter inte den med ketchup gaffel och coca cola. Jag fattar inte ens varför TS äter sushi, han är uppenbarligen en fish and chips-man som ska äta snabbmat helst med händerna.

Sushiyama i Linköping har börjat servera "sushi" med ingredienserna på varann, alltså inte rullade snyggt, i en stor tallrik, en "bowl" som ser ut som en tallrik gröt. Det är ju totalt meningslöst, det blir ju lax med ris. Men kniv och gaffel behöver man.

Kan ju vara kul info att gafflar är en ganska ny uppfinning och inte förrän på 1800-talet började bönderna använda gafflar. Man åt med händer och sked och en vass kniv.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-21 kl. 10:52.
Citera
2023-06-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det finns ju en anledning att skeden, gaffeln och kniven uppfanns.
Försök äta en wonton soppa med pinnar.
Två jävla pinnar är ganska neandertal att försöka äta med. Soppa eller inte soppa.

Så det är för mig helt underligt när någon svensk dyker in på en asiatisk restaurang och önskar få pinnar äta med. Det är helt ärligt patetiskt.
Vem tror de att de imponerar på?
Kineserna bryr sig inte.
Japanerna hatar kineser.
Bordsgrannen bryr sig inte.
Resten av lokalen skiter fullständigt i om du kan jonglera tre riskorn mellan två spröt.
I köket finns både en sked och en gaffel, som uppfanns för att slippa äta mat plockepinn.
Vad är det du vill bevisa med att kunna plocka upp lite ris med fingerfärdighet som om du är på väg pulla av en ko mitt i sitt idisslande?
Dricker du öl och vin ur enkla plastglas också?
Citera
2023-06-21, 11:00
Medlem
svampdamps avatar
Jag använder kniv och gaffel när jag är på asiatisk restaurang. Men jag skäms lite över det när jag ser folk runtomkring mig äta med pinnar.
Citera
2023-06-21, 11:01
Medlem
Det är faktiskt konstigare att någon blir så upprörd över detta fenomen att de skapat en egen tråd för det. Personligen äter jag med pinnar om det är vad som dukas fram. Har lärt mig det för länge sedan, och har inga problem med det. Ganska övertygad om att andra restauranggäster inte kunde bry sig mindre, men TS verkar utgå från att de som äter med pinnar gör det för att imponera!?

Ska man vara konsekvent i att konstant äta med det mest praktiska hade nog sporks varit betydligt populärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in