2023-06-21, 11:03
Medlem
idiamindadas avatar
Vi proffs äter sushi med fingrarna. Försvenskad kinamat typ friterade grejer med sötsur sås är lika ”svenskt” som lasange och ätes med fördel med effektiva verktyg såsom sked/gaffel/kniv.
Citera
2023-06-21, 11:06
Medlem
CarlvonRosens avatar
Vilken märklig tråd, bestick kommer inte från Skandinaviska kulturen, pinnar är ifrån en kultur mycket äldre än Europa.

Man måste ju kunna blanda
Främst föredrar jag pinnar och den där gulliga skeden.
Citera
2023-06-21, 11:07
Medlem
-Neverenough-s avatar
Jag äter med pinnar om jag äter japansk mat, anledningen är att det passar bättre, gafflar och skedar är väl bättre när det ska skyfflas in mat vilket sällan är fallet med japansk mat.

Det går även bra att äta sushi med händerna, det är det många i Japan som gör, och jag skulle föreslå det som ett alternativ till de som inte kan äta med pinnar och inte vill se helt efterblivna ut och äta med kniv och gaffel.

Resten av Asien vet jag inte riktigt, i Thailand äter de ju sällan med pinnar själva, och maträtterna är ju ofta mer lämpade för sked/gaffel så varför skulle vi göra det i Sverige?

Vietnamesisk mat, ja det brukar inte passa med pinnar, i alla fall inte det jag äter.

Kinesisk mat (som jag har ätit) i Sverige smakar i storts sett likadant och är som gjord för att inte ätas med pinnar, utomlands är min erfarenhet annorlunda.

Sydkorea har ju iofs sin koreanska Yakinikku, den äts ju bäst med pinnar, men jag har inte sett det i Sverige.

Resten av Asien? Inte stenkoll direkt, Indier äter väl inte med pinnar, utan det är väl mest de ostasiatiska länderna?

Rent generellt tycker jag att mycket av den asiatiska maten i Sverige är skit jämfört med sin autentiska motsvarighet, rätterna är för stora och serveras på stora tallrikar, mycket är försvenskat, eller anpassat till sin marknad så maten är ofta inte gjord för att endast ätas med pinnar, samma sak med smakerna såklart, inget konstigt med det iofs.
Citera
2023-06-21, 11:08
Medlem
R5As avatar
Det är ganska neandertal när svenskar äter med kniv och gaffel och särskilt när det kommer till ris. Föredrar kniv och sked till de mesta som man gör i stora delar av Asien.
Citera
2023-06-21, 11:10
Medlem
Tradens avatar
Har varit på ett par asiatiska restauranger på sistone och ätit med pinnar. När jag satt och åt funderade jag på vad fördelen skulle vara, kunde inte riktigt komma någon fördel med pinnar, kanske att man blir mer fingerfärdig.
Citera
2023-06-21, 11:10
Medlem
Acronyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det finns ju en anledning att skeden, gaffeln och kniven uppfanns.
Försök äta en wonton soppa med pinnar.
Två jävla pinnar är ganska neandertal att försöka äta med. Soppa eller inte soppa.

Så det är för mig helt underligt när någon svensk dyker in på en asiatisk restaurang och önskar få pinnar äta med. Det är helt ärligt patetiskt.
Vem tror de att de imponerar på?
Kineserna bryr sig inte.
Japanerna hatar kineser.
Bordsgrannen bryr sig inte.
Resten av lokalen skiter fullständigt i om du kan jonglera tre riskorn mellan två spröt.
I köket finns både en sked och en gaffel, som uppfanns för att slippa äta mat plockepinn.
Vad är det du vill bevisa med att kunna plocka upp lite ris med fingerfärdighet som om du är på väg pulla av en ko mitt i sitt idisslande?

Käkar du sushi med gaffel också eller?
Citera
2023-06-21, 11:12
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Har varit på ett par asiatiska restauranger på sistone och ätit med pinnar. När jag satt och åt funderade jag på vad fördelen skulle vara, kunde inte riktigt komma någon fördel med pinnar, kanske att man blir mer fingerfärdig.

Fördelen är den att du får ner tempot, vi västerlänningar äter på tok för fort.
Med pinnar går det långsammare och du hinner känna hur maten smakar.
Citera
2023-06-21, 11:14
Medlem
Social status. Man kan uppfattas som en "tönt" om man inte kan äta med pinnar. Om man gör det, visar man att man har koll, är kulturellt bevandrad osv. Av samma skäl som att man äter med kniv&gaffel på ett visst sätt, gaffeln i vänster hand, kniven i höger osv. "Fint bordsskick" = bildad, högre status osv.
Citera
2023-06-21, 11:15
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Man anses väl som häftig om man äter med pinnar men det skiter jag i, jag äter alltid med kniv och gaffel på asiatiska restauranger.
La-di-da! Här skall vi hålla på och stila med kniv och gaffel på asiatiska restauranger! Själv äter jag allt direkt med händerna, behöver inte hävda mig med användning av bestick!
Citera
2023-06-21, 11:18
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
La-di-da! Här skall vi hålla på och stila med kniv och gaffel på asiatiska restauranger! Själv äter jag allt direkt med händerna, behöver inte hävda mig med användning av bestick!

Skulle vara kul att se dig äta soppa.
Citera
2023-06-21, 11:21
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Jag tycker bara att det är kul att äta med pinnar, jag försöker inte impa på någon. Det har inte heller någonting med respekt för asiatisk kultur att göra, jag äter tex inte indisk mat med händerna då jag tycker att det är ett jävla oskick.

Sen är maten gjord med pinnar i åtanke, rätt verktyg för rätt rätt.

Kul att vara lite "Ching-Chong" ett tag, that's all! Jag förstår inte varför du behöver överanalysera ätpinnarna TS.
Citera
2023-06-21, 11:24
Medlem
Jag äter näst intill alla mina måltider med pinnar och jag är helsvensk.

Låter som att TS är avis för hen har ingen aning om hur man gör.. humor!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in