2023-06-21, 09:36
Medlem
Man äter med pinnar för att det ska gå LÅNGSAMMARE att äta så man hinner att njuta av maten!

Lycka till till er som äter snabbt som soldater på slagfält!

Då kan ni lika gärna sitta hemma och äta potatismos!
Citera
2023-06-21, 09:36
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det brukar väl inte finnas lyckokakor på svenska kinarestauranger? Det är en helt amerikansk uppfinning och inget man har i Kina.
Jodå det finns lyckokakor i svenska k-restauranger.
Citera
2023-06-21, 09:37
Medlem
Ibland äter jag chips med ätpinnar, gillar inte att flotta ned mig. Men ja, i överlag är ätpinnar överlägsna gaffel (och vi ska inte ens börja prata om kniv som förhoppningsvis evolutionärt kommer försvinna inom de kommande 100 åren. Men det är en annan diskussion)
Citera
2023-06-21, 09:39
Medlem
Ät hur du vill... kolla inte på andra för dom kollar inte på dig... Vissa tycker det är roligt, andra är intresserade att lära sig något nytt och till slut så skryter ingen vanlig människa att dom äter med pinnar... Vad är poängen?

Tror att alla ska ta ett djupt andetag och inse att ingen bryr sig. Jag käkar med pinnar ibland för det får mig att tänka på när jag var i Japan, ska förhoppnings göra en till tur dit och ingen i Japan kommer bry sig om hur jag äter Sushi med händerna eller med pinnar...

Livet är för kort.
Citera
2023-06-21, 09:40
Medlem
Sushi äter jag med pinnar men somliga säger att de ska ätas med händerna, men det tycker jag är kladdigt. När vi äter asiatiskt med andra så brukar det ibland vara något barn eller tonåring i sällskapet som inte kan hantera pinnar och då får be om kniv och gaffel. Modern till barnet brukar då skämmas men jag tänker bara att de inte ätit asiatisk mat så ofta. Men å andra sidan går det inte att lära sig något utan att öva så att välja kniv och gaffel istället för pinnar är inte rätta sättet.

Det går att dra en analogi till annat lärande. Jag har lärt mig genom åren att bla äta med pinnar, betala räkningar via mobilen, åka tunnelbana i främmande länder, lärt mig främmande språk, köra bil med både manuel och automatisk låda, lärt mig använda den adaptiva farthållare, cardborrband, elektronisk bokning av tvättstugan, checka in elektroniskt på flyget, spela schack, boka tandläkartid på nätet osv.

Livet är ett långt lärande och att ondgöra sig över förmågan att äta med pinnar är ett sätt att tydligt visa upp sina inlärningssvårigheter.
Citera
2023-06-21, 09:40
Medlem
Galdars avatar
TS hur vågar du äta med kniv och gaffel , är du för fin för oss som äter med händerna .
Citera
2023-06-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det finns ju en anledning att skeden, gaffeln och kniven uppfanns.
Försök äta en wonton soppa med pinnar.
Två jävla pinnar är ganska neandertal att försöka äta med. Soppa eller inte soppa.

Så det är för mig helt underligt när någon svensk dyker in på en asiatisk restaurang och önskar få pinnar äta med. Det är helt ärligt patetiskt.
Vem tror de att de imponerar på?
Kineserna bryr sig inte.
Japanerna hatar kineser.
Bordsgrannen bryr sig inte.
Resten av lokalen skiter fullständigt i om du kan jonglera tre riskorn mellan två spröt.
I köket finns både en sked och en gaffel, som uppfanns för att slippa äta mat plockepinn.
Vad är det du vill bevisa med att kunna plocka upp lite ris med fingerfärdighet som om du är på väg pulla av en ko mitt i sitt idisslande?

Vadå, på en kinarestaurang äter alla soppan med sked, t.ex. porslinssked. Riset är kokat lagom kletigt så att du inte behöver jonglera med enskilda riskorn, och inte på svenskt vis. Övrig mat är uppskuren i lagom stora portioner för att kunna ätas med pinnar. Att äta med gaffel och kniv är slöseri med kökets arbete.

Att dela ut knivar till gäster kanske en gång i tiden var en säkerhetsrisk. Gästerna kan inte mörda varandra om de bara får pinnar och porslinsskedar.

F.ö.: Jag trodde främst det var det omvända som gällde - kineser hatar japaner för att jappsen inte har bett om ursäkt för att de tog ihjäl så många kineser under WW2.
Citera
2023-06-21, 09:51
Mesigt att äta med kniv och gaffel. Jag använder slägga och kofot!
Citera
2023-06-21, 10:02
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Ibland äter jag chips med ätpinnar, gillar inte att flotta ned mig. Men ja, i överlag är ätpinnar överlägsna gaffel (och vi ska inte ens börja prata om kniv som förhoppningsvis evolutionärt kommer försvinna inom de kommande 100 åren. Men det är en annan diskussion)
Sorry men ser framför mig ett grabbgäng som ska se på hockey och dricka bärs så plockar du upp dina pinnar för att äta chips.

Citera
2023-06-21, 10:04
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Jag är svensk och äter alltid asiatisk mat med pinnar. Det är en del av den kulinariska upplevelsen. Svenskar är ett fint folk som klarar av att äta mat på många sätt. I många kulturer äter man med händerna. Detta har du naturligtvis inga synpunkter på.
Citera
2023-06-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det finns ju en anledning att skeden, gaffeln och kniven uppfanns.
Försök äta en wonton soppa med pinnar.
Två jävla pinnar är ganska neandertal att försöka äta med. Soppa eller inte soppa.

Så det är för mig helt underligt när någon svensk dyker in på en asiatisk restaurang och önskar få pinnar äta med. Det är helt ärligt patetiskt.
Vem tror de att de imponerar på?
Kineserna bryr sig inte.
Japanerna hatar kineser.
Bordsgrannen bryr sig inte.
Resten av lokalen skiter fullständigt i om du kan jonglera tre riskorn mellan två spröt.
I köket finns både en sked och en gaffel, som uppfanns för att slippa äta mat plockepinn.
Vad är det du vill bevisa med att kunna plocka upp lite ris med fingerfärdighet som om du är på väg pulla av en ko mitt i sitt idisslande?
bordsgrannen bryr sig inte? det gor du ju visst .

och det mesta av det andra du skriver ar ocksa fel.
pa ett Kinesiskt matbord dukas det alltid med bade atpinnar och sked. skeden anvands med fordel till soppa som oftast serveras under middagar, skeden kan ocksa utan att skammas anvandas tillsammans med atpinnarna nar man ater ris.
pa engelska heter atpinnar chop-sticks vilket ar ett mer begripligt begrepp eftersom maten redan ar ”chopped” nar den serveras, alltsa man behover inte redskap for att ”pinna” fast maten(gaffel) for att sedan stycka upp(kniv).
jag kan i.o.f forsta att kina-maten i sverige ar anpassad for svenska marknaden d.v.s inte autentiskt tillagad och serverad.
men kniv o gaffel for att ata riktigt serverad Kinesisk mat ar lika omstandligt som att ata pizza med pinnar
Senast redigerad av Kirev 2023-06-21 kl. 10:10.
Citera
2023-06-21, 10:06
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Jag är svensk och äter alltid asiatisk mat med pinnar. Det är en del av den kulinariska upplevelsen. Svenskar är ett fint folk som klarar av att äta mat på många sätt. I många kulturer äter man med händerna. Detta har du naturligtvis inga synpunkter på.
De äter med händerna, och torkar sig i baken med händerna. Jag har synpunkter på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in