Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-14, 21:52
  #1
Medlem
bytte till en ssd i min MacBook Pro 2012. Fick som väntat det gamla operativsystemet och tänkte installera det nyaste som går, High sierra tror jag.
Problemet är att jag inte kommer in på massvis av hemsidor. Safari är troligen för gammalt. Går ej att uppgradera safari och att tanka hem chrome eller annan webbläsare funkar inte.
Laddade hem ett os på en kompis pc och förde över på USB och sen in i min dator. Funkade inte heller. Nåt felmeddelande bara.
Hur ska jag göra? Tacksam för svar! Mvh
Citera
2023-06-14, 22:02
  #2
Medlem
oskichs avatar
Kolla om datorn klarar av nyare varianter av OSX:

https://www.macworld.se/article/1569...tibilitet.html

Annars kan jag varmt rekommendera Linux Mint på äldre Macar :-)
Citera
2023-06-14, 22:55
  #3
Medlem
Hmm kanske de. Får bli plan B. Tack
Citera
2023-06-14, 23:15
  #4
Medlem
Håller med föregående talare, mint eller ubuntu borde vara en bra lösning, framförallt mint
Citera
2023-06-14, 23:16
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska kunna uppdatera utan problem till Catalina.
Använd inte datorn fören du har gjort alla uppdateringar som går, det är bara att tjata på!
Citera
2023-06-14, 23:31
  #6
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
du kommer inte få hem den där via applestore.

testa high sierra


packa upp installationsmediat till din hdd, tag bort, allt nedan förutsätter att din .dmg ligger i din application mapp.



ha 8gb usb till hands gör sedan:

sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume
Citera
2023-06-15, 17:32
  #7
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewedstar
bytte till en ssd i min MacBook Pro 2012. Fick som väntat det gamla operativsystemet och tänkte installera det nyaste som går, High sierra tror jag.
Problemet är att jag inte kommer in på massvis av hemsidor. Safari är troligen för gammalt. Går ej att uppgradera safari och att tanka hem chrome eller annan webbläsare funkar inte.
Laddade hem ett os på en kompis pc och förde över på USB och sen in i min dator. Funkade inte heller. Nåt felmeddelande bara.
Hur ska jag göra? Tacksam för svar! Mvh

Starta om datorn och håll ner Alt-Cmd-R. Då får du valet att installera den senaste versionen som är kompatibel med din Mac.

Om det inte funkar kan du testa macOS Catalina Patcher:

http://dosdude1.com/catalina/

Dit bör du kunna surfa även om Safari är för gammalt.
Citera
2023-06-15, 23:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Starta om datorn och håll ner Alt-Cmd-R. Då får du valet att installera den senaste versionen som är kompatibel med din Mac.

Om det inte funkar kan du testa macOS Catalina Patcher:

http://dosdude1.com/catalina/

Dit bör du kunna surfa även om Safari är för gammalt.
Jepp jag gjorde cmd+r vid førsta uppstarten och fick då det gamla os:et.
Citera
2023-06-15, 23:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Håller med föregående talare, mint eller ubuntu borde vara en bra lösning, framförallt mint

Får felmeddelande nær jag forsøker gå in på Linux Hemsida «Safari kan inte uppætta en sæker forbindelse till servern» Får just det meddelandet på typ Alla hemsidor.

Men kan forsøka ladda hem det via kompisens pc och sen in på usb Kanske
Citera
2023-06-16, 00:28
  #10
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewedstar
Får felmeddelande nær jag forsøker gå in på Linux Hemsida «Safari kan inte uppætta en sæker forbindelse till servern» Får just det meddelandet på typ Alla hemsidor.

Men kan forsøka ladda hem det via kompisens pc och sen in på usb Kanske
Prova att ladda hem filen via Terminal.

Sök ”curl” så hittar du info saken, exempelvis detta:
https://stackoverflow.com/questions/...ile-using-curl
Citera
2023-06-16, 16:44
  #11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brewedstar
Jepp jag gjorde cmd+r vid førsta uppstarten och fick då det gamla os:et.

Ja, eftersom du gjorde Cmd-R. Jag skrev: Håll ner Alt-Cmd-R (fast det står nog option eller opt. på tangenten, det är i alla fall den som är direkt till vänster om Cmd).

Då ska du kunna välja det OS som är det senaste som kan installeras på din dator, i det här fallet bör det vara 10.15 (Catalina). Då klarar är datorn användbar ett par, tre år till.
Citera
2023-06-16, 17:34
  #12
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ja, eftersom du gjorde Cmd-R. Jag skrev: Håll ner Alt-Cmd-R (fast det står nog option eller opt. på tangenten, det är i alla fall den som är direkt till vänster om Cmd).

Då ska du kunna välja det OS som är det senaste som kan installeras på din dator, i det här fallet bör det vara 10.15 (Catalina). Då klarar är datorn användbar ett par, tre år till.


det stämmer inte! du får det os som datorn levererades med. varför tror du att det kommer upp en lista?
yt film på det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback