2023-06-16, 17:55
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vill.Ha.Den.I.2an
det stämmer inte! du får det os som datorn levererades med. varför tror du att det kommer upp en lista?
yt film på det?

Ok, nån lista kommer inte upp (och det skrev jag inte heller), men man får alltså möjligheten att installera det senaste os som datorn stöder. Om man startar med Alt-Cmd-R

Du vill ha nån Tub-film som ”bevis”?

https://www.youtube.com/watch?v=Ziy1N9qIJXI&t=42s
Citera
2023-06-16, 18:08
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Ok, nån lista kommer inte upp (och det skrev jag inte heller), men man får alltså möjligheten att installera det senaste os som datorn stöder. Om man startar med Alt-Cmd-R

Du vill ha nån Tub-film som ”bevis”?

https://www.youtube.com/watch?v=Ziy1N9qIJXI&t=42s

är du hörselskadad? vid 0:48 är det en viktig sak jag tror du missar.

ts skrev att han bytt hdd, vid 2:12 är det något bra också som gäller om du har gamla hdd:n i macen.
Citera
2023-06-16, 18:50
Moderator
Rassas avatar
Citat:
är du hörselskadad? vid 0:48 är det en viktig sak jag tror du missar.

ts skrev att han bytt hdd, vid 2:12 är det något bra också som gäller om du har gamla hdd:n i macen.

Jag förstår inte vad du far efter. Att starta med Alt-Cmd-R startar macOS återställning via Internet och ger dig möjlighet att installera om macOS och uppgradera till den senaste versionen som datorn stöder. Det är precis det han säger vid 0.48.

Du kanske ska kolla vad Apple själva säger:

” Alternativ-kommando-R: Starta med macOS Återställning via internet. Använd den här tangentkombinationen för att installera om macOS och uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med datorn.”

https://support.apple.com/sv-se/guid...0#mchl69906860
Citera
2023-06-16, 19:01
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du far efter. Att starta med Alt-Cmd-R startar macOS återställning via Internet och ger dig möjlighet att installera om macOS och uppgradera till den senaste versionen som datorn stöder. Det är precis det han säger vid 0.48.

Du kanske ska kolla vad Apple själva säger:

” Alternativ-kommando-R: Starta med macOS Återställning via internet. Använd den här tangentkombinationen för att installera om macOS och uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med datorn.”

https://support.apple.com/sv-se/guid...0#mchl69906860

då förstår du inte vad snubben säger. installera "macos that the system was shipped with" vid 0:48

jag har varit i ts skor, raderat hdd i menyn, och sedan installera macos, fick då macos lion på imac 2011 som den kom med, det går inte att använda appstore eller något annat då certifikaten och länkarna i appstore har ändrats.

man sitter i skiten utan ett installationsmedia med nyare os.

har du gjort det du föreslår, eller bara kill-gissning om hur du tycker det ska fungera?

far efter? inget som man inte har belägg för ska väl föreslås, kanske bara går in i random trådar och svarar bara för att få upp räknare av inlägg
Senast redigerad av Vill.Ha.Den.I.2an 2023-06-16 kl. 19:20.
Citera
2023-06-16, 19:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
då förstår du inte vad snubben säger. installera "macos that the system was shipped with" vid 0:48

jag har varit i ts skor, raderat hdd i menyn, och sedan installera macos, fick då macos lion på imac 2011 som den kom med, det går inte att använda appstore eller något annat då certifikaten och länkarna i appstore har ändrats.

har du gjort det du föreslår, eller bara kill-gissning om hur du tycker det ska fungera?

far efter? inget som man inte har belägg för ska väl föreslås, kanske bara går in i random trådar och svarar bara för att få upp räknare av inlägg
Youtubaren nämner tre olika varianter där den andra varianten är att uppdatera till nyaste möjliga (som är kompatibel) som Rassa skriver och variant nr 2 är att ominstallera ursprungs-O/S. Så ni har båda rätt på sätt och vis. Men Rassa har rätt med tangenterna, för man ska trycka på Shift också för att ominstallera ursprungs-O/S.

Se även Apples egen dokumentation:
Citat:
Alternativ-kommando-R: Starta med macOS Återställning via internet. Använd den här tangentkombinationen för att installera om macOS och uppgradera till den senaste versionen av macOS som är kompatibel med datorn.

Alternativ-skift-kommando-R: Starta med macOS Återställning via internet. Använd den här tangentkombinationen för att installera om den version av macOS som följde med datorn eller den närmaste versionen som fortfarande är tillgänglig.
Citera
2023-06-16, 19:59
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Ja, du har rätt. Jag måste fan vara hörselskadad. Vid ungefär 0.38 nämner han Alt-Cmd-R för installera det senaste os som datorn stöder. Fel av mig.
Citera
2023-06-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ja, eftersom du gjorde Cmd-R. Jag skrev: Håll ner Alt-Cmd-R (fast det står nog option eller opt. på tangenten, det är i alla fall den som är direkt till vänster om Cmd).

Då ska du kunna välja det OS som är det senaste som kan installeras på din dator, i det här fallet bör det vara 10.15 (Catalina). Då klarar är datorn användbar ett par, tre år till.
Jo jag testade även de 3 tangenterna men det verka bli samma som cmd+r.
Ok såg nu vad det skrevs senare i tråden. Ska ta mig en ordentlig koll! Tack alla
Senast redigerad av brewedstar 2023-06-16 kl. 22:28.
Citera
2023-06-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ja, du har rätt. Jag måste fan vara hörselskadad. Vid ungefär 0.38 nämner han Alt-Cmd-R för installera det senaste os som datorn stöder. Fel av mig.

jag påstod väl aldrig att tangentkombon var fel? utan vad som händer, i ett scenario med en fungerande disk med macos på och en ny totalt oformaterad.
Citera
2023-06-18, 01:17
Medlem
megacrexs avatar
Gjorde detta på min MBP 15" 2012 9.1
Fungerade!
Citera
2023-06-18, 16:26
Medlem
Citat:
Starta om datorn och håll ner Alt-Cmd-R. Då får du valet att installera den senaste versionen som är kompatibel med din Mac.

Om det inte funkar kan du testa macOS Catalina Patcher:

http://dosdude1.com/catalina/

Dit bör du kunna surfa även om Safari är för gammalt.
Nu gjorde jag en ny omstart med cmd+alt+r och precis som du skrev så fick jag tillslut Catalina (senaste macOS jag kan ha). Du hade rätt! Stort tack! Skriver nu från min dator. Äntligen, så skönt! Hoppas datorn flyter bättre nu med ny hårddisk. Hade gött!
Citera
2023-06-22, 10:18
Medlem
invandrar-leffes avatar
Har man en dator som är mer än 10 år gammal så är det enda vettiga sättet att skaffa ett nytt os att köpa en ny dator. Att knöka in ett nytt os i en så gammal dator kan inte betraktas som annat än dumsnålt. Gamla datorer kan få nytt liv med optimerade linuxdistros men det är ju en diskussion för något annat forum.
Citera
2023-06-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Har man en dator som är mer än 10 år gammal så är det enda vettiga sättet att skaffa ett nytt os att köpa en ny dator. Att knöka in ett nytt os i en så gammal dator kan inte betraktas som annat än dumsnålt. Gamla datorer kan få nytt liv med optimerade linuxdistros men det är ju en diskussion för något annat forum.

Varför skulle en gamma dator inte kunna få ”nytt liv” med ett nytt OS…?

Jag trixade in High Sierra i min 2009 MBP 15” och det funkade generellt sett kalasbra, fast det egentligen inte var kompatibelt enligt Apple
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in