2023-06-02, 20:55
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Frågan kommer upp tidigt i varje kontakt jag haft med rekryterare.

-Vad krävs för att du ska vara intresserad av ett byte?
-Lägst xxxxx:-/mån, förmånsbil, bonus osv.

Både rekryterare och kandidater förstår ju vad som gäller, ingen byter ju jobb utan att gå plus om man inte vill växla ner förstås.
Citera
2023-06-02, 20:58
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Helt rätt! Går man in på fel lönenivå så hamnar man på fel lönenivå permanent! En bra fråga är att fråga varför de vill ha dig. Stor skillnad att bli headhuntad och stt söka ett jobb!
Ingen företagsägare tycker om en "legosoldat" en sak som är bra är att fråga företaget vad de är beredda att betala för dina tjänster? Skriv ner på en lapp båda två som ni byter men tala om att du vill ha ett realistiskt belopp.
Själv skriver jag gärna ett frågetecken på min lapp som jag skjuter över.

Skulle jag få ett på tok för lågt belopp så skulle jag resa mig och tacka för mig utan att vända mig om. Skulle jag få ett högre belopp än förväntat så skulle jag ha mitt pokerface på och säga att jag hade hoppats på något högre men det är inom fönstret som ingångslön.
Sedan gäller det att prestera och motsvara förväntningarna.

Första kontakten är ju alltid med en headhunter på Linkedin eller telefon. Lite svårt att utbyta lappar då.

Eller hur gick det till när du gjorde detta?

När jag frågar om lönen får jag alltid till svar "kan du berätta vad du har idag?". Då fläskar jag alltid på minst +30%. Reaktionen blir att "jag ska se om det går at matcha".
Citera
2023-06-02, 20:58
Måste inte arbetsgivare uppge lön i annonsen sedan något EU-direktiv 2022?
Citera
2023-06-02, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är väl ingen större skillnad. Inkomst av tjänst redovisas separat och få har flera jobb.

enorm skillnad, du kan löneväxla till pension halva lönen (har inte extra siffror) tjänar 100/mån kan du taxera 50 osv.
Citera
2023-06-02, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Som höginkomsttagare söker jag inte jobb längre.. jobb söker mig och då är det givetvis en annorlunda situation när man förhandlar..
Vad är din definition av höginkomsttagare?
Citera
2023-06-02, 21:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Oavsett om det är jag som söker ett jobb eller företaget som söker mig så är det sällan lönefrågan som är avgörande utan andra villkor. När man når över en viss lönenivå och har en hälsosam ekonomi så är det allt mer andra villkor som spelar roll, både formella och informella.
Citera
2023-06-02, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Alla löner är väl offentliga i Sverige.

På sätt och vis, visst kan du få ut taxerad, men det är inte 100% samma sak. Jobbar du statligt kan du uppge hela organisationen du jobbar för och få ut på papper vad de har i månadslön rakt av. Det är väldigt lätt och effektivt och det finns inga om och men.

Sedan är väl effekten helt annorlunda. Privat har man generellt mycket bättre löneutveckling så där har man inte riktigt samma problem.

Personligen tycker jag att statlig anställning är jättebra när man är ny och behöver lära sig och få meriter, medans privat är bättre om man söker pengar.
Citera
2023-06-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Första kontakten är ju alltid med en headhunter på Linkedin eller telefon. Lite svårt att utbyta lappar då.

Eller hur gick det till när du gjorde detta?

När jag frågar om lönen får jag alltid till svar "kan du berätta vad du har idag?". Då fläskar jag alltid på minst +30%. Reaktionen blir att "jag ska se om det går at matcha".
Förr gjorde jag det hyffsat ofta i affärer men nu var det längesedan. Har gjort det i affärer där positionerna har varit låsta typ när bilaffärer har kommit in på pris, jag kan vara stenhård och lämna om jag typ har begärt 550k för min bil och vi kommer överens om att leka "löjliga leken" (byta papperlappar och jag skriver 500k (10%reducering) och får en lapp där det står 350k då är inte bilen till salu längre vid ett tillfälle sade motparten, det var ju bara ett prisförslag missbud kallade jag det och sade du fick en chans EN CHANS!

Citat:
Ursprungligen postat av Forestallning
Jag har inte testat detta, men det låter mer som ett komiskt inslag för att visa att man har humor.
Visst har det ett inslag av humor över sig men det blir fort allvar när siffrorna exponeras.
Citera
2023-06-02, 22:06
Medlem
Tlagnojs avatar
Jag brukar bara svara att jag tjänar X nu och jag förväntar mig +25% om det ska vara intressant givet att övriga förmåner är likvärdiga, givet att det jobbet som man frågar om är något som verkar roligt.
Citera
2023-06-02, 22:29
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Gosse, knega på ska du se att det löser sig! Jag har snart 17 års arbetslivserfarenhet efter utbildning och först efter de senaste 6 åren skulle jag säga, har jag tjänat bra.
Ja och vilket välbetalt jobb påstår du har personlig assistans som merit?

Det är bara att inse fakta.
Lönen som kommer nu i juni, tillsammans med barnbidrag och underhållsstöd, ger oss ungefär 500 kronor mer än vad socialbidraget hade varit.
Tiden går, och arbetsmöjligheterna blir inte bättre. Bilen kommer någon gång att ge upp, och vi kommer inte ha råd att laga den mer, och då är det verkligen kört att hitta ett jobb för min utbildning (byggtekniskt arbete) då de jobben har en tendens att ligga så förlagda att det inte är någon garanti att det går bra bussar dit, så då blir det kört på den fronten.

När min brukare dör så är jag dömd till att hoppa in på deltid i äldrevården till lägre timlön.

Det känns skit, och jag är högst oroad.
Samhället som enhetlig entitet betraktat är en gigantisk skitstövel, för det var skitsnack att utbildning ger möjligheter i livet.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-06-02 kl. 22:37.
Citera
2023-06-02, 22:37
Medlem
Detta är extremt svårt i vissa branscher, men jag tycker man märker på hur en annons är skriven.

Sen så är det sällan det inte går igenom en rekryteringsbyrå eller att man själv uppsökt företag utan att själva annonserat att en tjänst..
Citera
2023-06-02, 22:38
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Som höginkomsttagare söker jag inte jobb längre.. jobb söker mig och då är det givetvis en annorlunda situation när man förhandlar..
Totalt irrelevant inlägg. Läste du ens TS eller ville du känna dig bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in