2023-06-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är väl ingen större skillnad. Inkomst av tjänst redovisas separat och få har flera jobb.

Förhoppningsvis är det iallafall några som löneväxlar och det syns inte om jag inte har helt fel.
Citera
2023-06-02, 22:50
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Behövs ärligt inte så mycket för att bli headhuntad idag. Får ständigt jobbförfrågningar genom Linkedin och ibland även frågan personligen.

Nä, men jobbförfrågningar är inte alltid detsamma som ett erbjudande. De skickar ibland samma förfrågan till flera kandidater som uppfyller kriterierna, det är fortfarande en process i 9/10 fall även för de som är mer eftertraktade än genomsnittet. Det ska fortfarande klicka på flera sätt mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. En headhunter har sällan bara en person i åtanke eftersom de måste tänka strategiskt, även om de kan favorisera någon. De har trots allt en deadline i slutändan och en roll att tillsätta.

Så när någon säger att "jobben kommer" till den som är höglönetagare och eftertraktad så är det inte hela sanningen, eftersom han/hon inte alltid är ensam i just den processen. Det är lite som i Hollywood när de skickar ett manus till en eftertraktad skådespelare, det innebär inte att det är den enda som får se manuset eller att det är den enda de har i åtanke. De har kanske 3 personer i åtanke, som de sedan ska välja mellan.

Är man däremot en riktig a-lister så kanske man får ett erbjudande (nästan) direkt, dvs att arbetsgivaren/rekryteraren redan tagit sitt beslut att de vill anställa personen, men oftast beror det på att kandidaten i så fall har ett väldigt gott och etablerat anseende och är "känd" på olika sätt, alternativt att personen redan jobbat med företaget i andra sammanhang. Men det är långt från standard för de flesta "eftertraktade" kandidater som blir kontaktade av rekryterare. Däremot ökar chanserna enormt och i det stora hela är det såklart väldigt lätt att få jobb för den här sortens kandidater eftersom de hela tiden är påtänkta på olika sätt och de sällan behöver söka efter jobb själva.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-06-02 kl. 23:14.
Citera
2023-06-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
vad fan ska man göra med kontanter idag? Man kan ju inte ens köpa en kaffelatteMachiatoAlaChreme på söder eller i majorna med kontanter längre...
Så här är det, har du inga kontanter så är du inte heller fri och Om/När skiten brakar loss så är siffrorna du har på bankkontot värdelösa. Äger du guld utan att äga vapen så blir du snabbt av med guldet..

Metaller och kunskap i självförsörjning är, och har, alltid varit de enda viktiga i en materiell värld som idag.

Men med de nya digitala valutorna som införs snart så behöver kreti och pleti inte oroa sig över sin ekonomi framöver. Man får nämligen inte spara dessa pengar utan gör du inte av med dom innan månaden är slut så tar staten tillbaka dom
Citera
2023-06-02, 22:53
Medlem
Arbetar inom IT och blir ständigt kontaktad av rekryterare, ibland är det nästan lite hysteriskt. De flesta jobben är skit. Små värdelösa konsultbolag utan några kunder av värde. Utländska rekryterare som försöker slå sig på den svenska marknaden med totalt värdelösa erbjudanden. Ibland trillar det däremot ner intressanta annonser som är värda att följa upp. Att ange ett löneanspråk som en del av svaret ser jag inte som något konstigt. Gjorde det vid ett tillfälle och fick ingen negativ respons på det.
Citera
2023-06-02, 23:02
Medlem
Om du har en hög lön och ett eftertraktat arbete så sitter du inte och söker jobb på platsbanken.se så länge du inte är extremt missnöjd på ditt nuvarande jobb.

Du finns på linkedin där du har en bra presentation. Då kommer flera rekryterare (personer som sitter och jagar folk åt företag som inte vill lägga ut annonser på platsbanken och drunkna i ansökningar). Dessa jobbar på provision. De kommer vara trevliga och fråga hur man trivs på sitt nuvarande jobb och om man möjligtvis är intresserad av att pröva en ny arbetsgivare.

Här kan man ganska tidigt ta upp lön som en viktig sak och då kommer det inte vara bortkastad tid.

De flesta som jobbar inom IT (jag gör det) känner igen detta och jag är säker på att det är likadant inom flera andra branscher.
Citera
2023-06-02, 23:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Nu när man börjar få bra erfarenhet (10+år i samma branch) så söker jag inte aktivt utan blir kontaktad. Är det något av intresse frågar jag tidig om löneläget. Vet ej om det är en trend men vart på flera "förutsättningslösa mötet" som är väldigt avslappnade över typ en lunch. Efter det brukar jag kolla läneläget om det är intressant.

Är det för en specifik tjänst finns det oftast ett spann där dom sen väger in erfarenhet. Är det en konsulttjänst är det oftast högre.
Iaf frågar jag hyfsat tidigt för att inte slösa min eller deras tid för att veta att om det ens är i närheten av vad jag tänkt mig.
Har alltid blivit bemött väl på det.
Citera
2023-06-02, 23:44
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
För en person som exempelvis tjänar 20 000 kr per månad så kommer förmodligen nära på alla jobb den söker att innebära att lönelyft. Den kan förmodligen lugnt gå på intervju till nytt jobb och veta att får den jobbet så kommer lönen att öka.

För en person som exempelvis tjänar 45 000 kr per månad är det inte lika självklart. Man kan ha en uppfattning om löneläget beroende på vilket företag det är, vad de söker för kvalifikationer etc. Men jobbet skulle kunna ha en lön på allt mellan 35 000 och 55 000 kr.

Ska man likväl söka på och gå på en massa intervjuer och sen efterhand inse att det här innebär en lönesänkning om man byter? Eller uppger ni i själva ansökan vad ni har nu eller vad ni har för löneanspråk på nya jobbet så att de bara hör av sig om de kan matcha detta någorlunda?

Hur formulerar ni er i sådant fall?

Eller vad har ni för strategi?

Summorna ovanför är bara exempel. Diskutera gärna fritt kring olika liknande scenarios och hur ni brukar hantera situationen?

När man börjar tjäna lite mer så skjuts ju gränsen för vad man kallar höginkomsttagare tyvärr.

Sist jag blev headhuntad så sa jag tydligt att jag är intresserad av att prata med dem, men att jag är idag är väldigt väl kompenserad och jag har väldigt svårt att se att någon som inte vet hur jag presterar på daglig basis ska kunna erbjuda mig något bättre än min arbetsgivare som vet exakt hur mycket jag drar in och vad jag tillför. De frågade flera gånger om min lön men jag sa att det är inte i mitt intresse att ge ut den informationen och om jag väljer att byta (jag var ganska tydlig med att det är mitt val) så gör jag det enbart om det nya företaget inser mitt värde.

Efter mycket om och men fick jag ett pangerbjudande. Jag insåg att min chef måste ju värdera mig ännu mer så jag berättade för honom om erbjudandet och fick ett ännu bättre att stanna kvar. (Jag har nu 71 i fast lön, men det finns ett bonussystem och potentiellt andra förmåner också).

Generellt så var min takeaway att det är ett riktigt power move att inte berätta din lön och inte heller ge något löneanspråk.
Senast redigerad av IRME 2023-06-02 kl. 23:48.
Citera
2023-06-02, 23:49
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Ja men också ärlig...

Så du var bara här för att skryta..
Citera
2023-06-02, 23:57
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Som höginkomsttagare söker jag inte jobb längre.. jobb söker mig och då är det givetvis en annorlunda situation när man förhandlar..

Jäpp! Så är det.
Men så vill en statlig myndighet headhunta dig och du masar dig dit för att bli erbjuden 10k mindre än på ditt förra jobb och inga löneförmåner.
Citera
2023-06-03, 00:26
Medlem
fittleifs avatar
Citat:
Som höginkomsttagare söker jag inte jobb längre.. jobb söker mig och då är det givetvis en annorlunda situation när man förhandlar..
Instämmer helt med dig. Jag har ökat min lön och förmåner utan att jag sökt mig till en ny arbetsgivare.
Citera
2023-06-03, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Så du var bara här för att skryta..

Definitivt, jag är ju inte anonym eller något..
Citera
2023-06-03, 00:36
Citat:
Ja men också ärlig...
Definiera höginkomsttagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem