2023-06-02, 20:05
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Jag ligger runt 45 vitt i månaden men skulle knappast definiera mig som höginkomsttagare. Men Ts har rätt i att jag inte söker jobb utan blir oftast uppsökt av rekryterare då jag har både teknisk erfarenhet och arbetsledande erfarenheter inom olika nischer i samma yrkesområde. Är rätt ensam om det och borde driva eget igentligen.

Höginkomsttagare i mina ögon börjar runt 100K o månaden. Är man slipad så kombinerar man det med lika mycket "momsfri" inkomst per månad. Enda sättet att leva gott idag, såvida man inte är född med silversked i mun.

vad fan ska man göra med kontanter idag? Man kan ju inte ens köpa en kaffelatteMachiatoAlaChreme på söder eller i majorna med kontanter längre...
Citera
2023-06-02, 20:09
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Taxerad inkomst är offentligt inte samma sak som lön.
Det är väl ingen större skillnad. Inkomst av tjänst redovisas separat och få har flera jobb.
Citera
2023-06-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boetsman
Som höginkomsttagare söker jag inte jobb längre.. jobb söker mig och då är det givetvis en annorlunda situation när man förhandlar..

Det har ju inte med om man är höginkomsttagare att göra, är man riktigt bra på det man gör så kommer erbjundanden. Sen hamnar man ju i ett bra förhandlingsläge när man blir uppsökt och erbjuden jobb, då kan man såklart ”ta i” när det gäller lönen/arvodet.
Citera
2023-06-02, 20:15
Medlem
Citat:
Som höginkomsttagare söker jag inte jobb längre.. jobb söker mig och då är det givetvis en annorlunda situation när man förhandlar..

Precis vad jag tänkte svara. Så är det. Men ni som nu tycker det låter stöddigt ska veta vilket otroligt slit under många år som ligger bakom för att hamna i denna situation.
Citera
2023-06-02, 20:23
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
För en person som exempelvis tjänar 20 000 kr per månad så kommer förmodligen nära på alla jobb den söker att innebära att lönelyft. Den kan förmodligen lugnt gå på intervju till nytt jobb och veta att får den jobbet så kommer lönen att öka.

För en person som exempelvis tjänar 45 000 kr per månad är det inte lika självklart. Man kan ha en uppfattning om löneläget beroende på vilket företag det är, vad de söker för kvalifikationer etc. Men jobbet skulle kunna ha en lön på allt mellan 35 000 och 55 000 kr.

Ska man likväl söka på och gå på en massa intervjuer och sen efterhand inse att det här innebär en lönesänkning om man byter? Eller uppger ni i själva ansökan vad ni har nu eller vad ni har för löneanspråk på nya jobbet så att de bara hör av sig om de kan matcha detta någorlunda?

Hur formulerar ni er i sådant fall?

Eller vad har ni för strategi?

Summorna ovanför är bara exempel. Diskutera gärna fritt kring olika liknande scenarios och hur ni brukar hantera situationen?

I regel läser man ju på om de jobben man är intresserad av, och får då en uppfattning om vilken erfarenhetsnivå som krävs, och får då indirekt en uppfattning om lönen. I min bransch (finans) sker i regel en stark lönetillväxt år 1-5, läser man då en annons och så står det något i stil med "du har en del erfarenhet av området" så kan man dra slutsatsen att de söker någon som är relativt nyexad. Står det "du ska ha 5-7 års erfarenhet" är det en lön därefter.

Som flera har nämnt tas löneanspråk också i regel upp tidigt i varje rekryteringsprocess, just för att inte slösa tid i onödan.
Citera
2023-06-02, 20:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Sen hamnar man ju i ett bra förhandlingsläge när man blir uppsökt och erbjuden jobb, då kan man såklart ”ta i” när det gäller lönen/arvodet.

Ja, i synnerhet om man trivs bra på sitt nuvarande och egentligen inte har planerat att byta. Då kan man överväga ett anbud om lönen är den rätta så att säga.
Citera
2023-06-02, 20:30
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Jag ligger runt 45 vitt i månaden men skulle knappast definiera mig som höginkomsttagare. Men Ts har rätt i att jag inte söker jobb utan blir oftast uppsökt av rekryterare då jag har både teknisk erfarenhet och arbetsledande erfarenheter inom olika nischer i samma yrkesområde. Är rätt ensam om det och borde driva eget igentligen.

Höginkomsttagare i mina ögon börjar runt 100K o månaden. Är man slipad så kombinerar man det med lika mycket "momsfri" inkomst per månad. Enda sättet att leva gott idag, såvida man inte är född med silversked i mun.

Fast tjänar man över 50k i månaden så är man att se som höginkomsttagare skulle jag säga.

Medianinkomsten i landet är 356 900 kr/ år

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/

I Danderyd är den högst i landet med 502 500 kr/år

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...-for-personer/

Har du en lön på 55k/mån betalar du statlig inkomstskatt (bryt vid 51 158kr/mån) och räknas således som höginkomsttagare och om du tjänade 52k/mån 2019 innebar det att du tillhörde de 10 % av befolkningen som tjänar mest.

https://xn--hginkomsttagare-8sb.se/
Citera
2023-06-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Skriv ner på en lapp båda två som ni byter men tala om att du vill ha ett realistiskt belopp.
Själv skriver jag gärna ett frågetecken på min lapp som jag skjuter över.

Jag har inte testat detta, men det låter mer som ett komiskt inslag för att visa att man har humor.
Citera
2023-06-02, 20:36
Medlem
Pannkakslaggs avatar
Citat:
Ja, så är det. Erbjudande och förfrågningar leder till nya möjligheter.
Citera
2023-06-02, 20:41
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är väl ingen större skillnad. Inkomst av tjänst redovisas separat och få har flera jobb.

Säljer du skog så går det t.ex. in på taxerad inkomst.

Efter att jag sålt av ett skifte så damp https://www.connoisseurint.se/carousel-works-6 ner i brevlådan vilket var mäkta underhållande. Jag må tjäna bra men har man den tidningen på "årsprenumeration" är man inte att se som fattig.

För egen del var det en engångshändelse vill jag lova. Möjligen kan barnbarnen, om jag får några, uppleva det samma.
Citera
2023-06-02, 20:47
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Tjänar 24K, och jag har fått lov att inse att det är helt lönlöst att söka andra jobb, för de som betalar mer kommer aldrig att anställa mig ändå.
Och de vanliga skitjobben på Ica, donken, hemtjänsten och liknande betalar alla mindre för typ 500% högre arbetsbelastning.

Ja, jag har yrkesutbildning för ett område där Ingångslönerna ligger runt 30K och uppåt, men finns inte en kotte som är intresserad av folk utan erfarenhet.
Inte blir det bättre av att tiden bara går heller, har gått 3 år sedan examen nu.

Gosse, knega på ska du se att det löser sig! Jag har snart 17 års arbetslivserfarenhet efter utbildning och först efter de senaste 6 åren skulle jag säga, har jag tjänat bra.
Citera
2023-06-02, 20:55
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
är de något av dessa startup som du verkligen missat som gick som tåget, med handen på hjärtat?

De är till stor del fortfarande ägda av vc fonder så lite svårt att säga. Men inget som hade gjort mig ekonomisk oberoende iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in