Jag tror dom flesta som räknas som höginkomsttagare och ligger i det övre lönespannet, dvs. 58k-100k+ väldigt sällan behöver löneförhandla särskilt hårt. Arbetsgivarna som letar efter dessa människor, ofta inom IT, vet redan vad det kommer kosta att erhålla den specifika kunskap/skill som dom letar efter.
Duktiga rekryterare håller koll på vad den ungefärliga lönen brukar ligga på rent marknadsmässigt för dom tjänsterna som det rekryteras för, sedan har man alltid ett utrymme att gå uppåt för att kunna möta löneanspråket från personerna i fråga.
Av den anledningen behöver man i regel inte löneförhandla uppe på högre nivåer. Personligheten så upplever jag att rekryterare nuförtiden ställer frågan rätt tidigt under processen ifall dom verkligen är intresserade. "Ungefär vad har du förväntningar gällande lön, vart ligger du idag?" etc.
Sedan brukar dom vilja fortsätta processen ifall du angett ett anspråk som dom vet att dom kan möta.
Sedan tycker jag också personligheten att man så klart kan väga in andra fördelar man får genom anställningen. Får man betald mobil + dator som man får använda fritt på fritiden så är ju detta också en bra förmån. Bra tjänstepension är också viktigt och även bonusar, och kanske längre semester än normalt? 6 veckor är vanligt hos många nu. Detta bör man väga in ihop med lönen.