2023-06-02, 14:11
Medlem
Black.Panthers avatar
är det inte risk att man ses som lite för kaxig om man skriver den lön man vill ha?

kan tänka mig att man skrämmer bort arbetsgivare om man inte har en väldigt speciell kompetens.
Citera
2023-06-02, 14:26
Medlem
Jag tror dom flesta som räknas som höginkomsttagare och ligger i det övre lönespannet, dvs. 58k-100k+ väldigt sällan behöver löneförhandla särskilt hårt. Arbetsgivarna som letar efter dessa människor, ofta inom IT, vet redan vad det kommer kosta att erhålla den specifika kunskap/skill som dom letar efter.

Duktiga rekryterare håller koll på vad den ungefärliga lönen brukar ligga på rent marknadsmässigt för dom tjänsterna som det rekryteras för, sedan har man alltid ett utrymme att gå uppåt för att kunna möta löneanspråket från personerna i fråga.

Av den anledningen behöver man i regel inte löneförhandla uppe på högre nivåer. Personligheten så upplever jag att rekryterare nuförtiden ställer frågan rätt tidigt under processen ifall dom verkligen är intresserade. "Ungefär vad har du förväntningar gällande lön, vart ligger du idag?" etc.

Sedan brukar dom vilja fortsätta processen ifall du angett ett anspråk som dom vet att dom kan möta.

Sedan tycker jag också personligheten att man så klart kan väga in andra fördelar man får genom anställningen. Får man betald mobil + dator som man får använda fritt på fritiden så är ju detta också en bra förmån. Bra tjänstepension är också viktigt och även bonusar, och kanske längre semester än normalt? 6 veckor är vanligt hos många nu. Detta bör man väga in ihop med lönen.
Senast redigerad av harlettoscara 2023-06-02 kl. 14:30.
Citera
2023-06-02, 14:34
Medlem
Jag ligger runt 45 vitt i månaden men skulle knappast definiera mig som höginkomsttagare. Men Ts har rätt i att jag inte söker jobb utan blir oftast uppsökt av rekryterare då jag har både teknisk erfarenhet och arbetsledande erfarenheter inom olika nischer i samma yrkesområde. Är rätt ensam om det och borde driva eget igentligen.

Höginkomsttagare i mina ögon börjar runt 100K o månaden. Är man slipad så kombinerar man det med lika mycket "momsfri" inkomst per månad. Enda sättet att leva gott idag, såvida man inte är född med silversked i mun.
Citera
2023-06-02, 16:27
Medlem
Prodelins avatar
Sökte ett jobb på myndighet, hade alla träffar för anställning, HR ringde mig innan bokning med chef och intervju, hon vill som hon sa dubbekolla så vi inte ligger fel i löneläge, jag sa mitt löneläge idag och vad jag inte går under, svaret var att det blir svårt möte det då det blir för stort avstånd i gruppen, kan du inte gå ner i lön en bit?

Vad är detta för inställning? bara för att jag ligger högre så ska jag kollektivt straffas för att de övriga i gruppen ligger lägre, Sverige idag är helt otroligt sossigt....alla för alla och alla ska ner i skiten, ingen får ha mer.

Jag menar vad ska man svara på det? jag svarade att vi har över 10% inflation och jag borde egentligen ligga ännu högre och du vill jag ska gå ner från min nuvarande lön!!
Citera
2023-06-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Sökte ett jobb på myndighet, hade alla träffar för anställning, HR ringde mig innan bokning med chef och intervju, hon vill som hon sa dubbekolla så vi inte ligger fel i löneläge, jag sa mitt löneläge idag och vad jag inte går under, svaret var att det blir svårt möte det då det blir för stort avstånd i gruppen, kan du inte gå ner i lön en bit?

Vad är detta för inställning? bara för att jag ligger högre så ska jag kollektivt straffas för att de övriga i gruppen ligger lägre, Sverige idag är helt otroligt sossigt....alla för alla och alla ska ner i skiten, ingen får ha mer.

Det är därför att statliga löner är offentliga och folk monitorerar lönerna.

Jag kommer själv från staten och det folk gjorde inkl. jag själv var att dra ut listor på t.e.x alla i teamet så du kan jämföra hur du ligger i lön inför löneförhandlingar.

Kommer du in med för hög lön kommer folk bli arga, be om högre lön och sedan sluta när det inte går. Jag själv slutade p.g.a det och det var många som gick innan mig för samma anledning.

Givetvis ska du inte gå ned i lön såvida du inte älskar det du ska jobba med eller en viss förmån.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2023-06-02 kl. 18:50.
Citera
2023-06-02, 19:09
Medlem
Man förhandlar på intervjun. Så att man får ett hum om ungefär hur mycket och duger det inte så söker man sig vidare.

Man kan berätta lite om sig själv och rollen man haft och vilken lön på ett ungefär och förklara vad man har för förväntningar så att personen som intervjuar är på samma spår, finner man varandra där så löser sig resten.
Citera
2023-06-02, 19:12
Medlem
Kottkompotts avatar
Tjänar 24K, och jag har fått lov att inse att det är helt lönlöst att söka andra jobb, för de som betalar mer kommer aldrig att anställa mig ändå.
Och de vanliga skitjobben på Ica, donken, hemtjänsten och liknande betalar alla mindre för typ 500% högre arbetsbelastning.

Ja, jag har yrkesutbildning för ett område där Ingångslönerna ligger runt 30K och uppåt, men finns inte en kotte som är intresserad av folk utan erfarenhet.
Inte blir det bättre av att tiden bara går heller, har gått 3 år sedan examen nu.
Citera
2023-06-02, 19:44
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra

Jag kommer själv från staten och det folk gjorde inkl. jag själv var att dra ut listor på t.e.x alla i teamet så du kan jämföra hur du ligger i lön inför löneförhandlingar.

Kommer du in med för hög lön kommer folk bli arga, be om högre lön och sedan sluta när det inte går. Jag själv slutade p.g.a det och det var många som gick innan mig för samma anledning.

Givetvis ska du inte gå ned i lön såvida du inte älskar det du ska jobba med eller en viss förmån.

Har själv tagit ut listor för att kolla och om nån jobbar privat är det lätt få ut lönen på någon genom Ratsit och deras lönekoll, förra årets inkomst.
Staten är lite underliga egentligen, vissa myndigheter får massor med miljarder för att driva olika projekt men man kan inte betala marknadsmässiga löner.
Citera
2023-06-02, 19:55
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra

Alla löner är väl offentliga i Sverige.
Citera
2023-06-02, 19:55
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
ALLTID, varför ödsla sin tid annars? Har haft så många head hunters som försökt rekrytera till start-ups och erbjuder 50% av min lön. "Men du får optioner och kan bli jätterik om 5 år om det går bra". Sure, men jag är ingen vc-firma och räkningar ska betalas.

är de något av dessa startup som du verkligen missat som gick som tåget, med handen på hjärtat?
Citera
2023-06-02, 20:02
Medlem
Frågar om löneintervall vid första samtal, lägsta är det jag kan tänka mig högsta 10k mer.

Lärde mig detta efter slösat tid på en myndighet som enligt dom hade marknadsmässiga löner, fick ett erbjudande på 42k och 5v semester när jag jag redan hade 51k och 6 veckor.
Citera
2023-06-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Alla löner är väl offentliga i Sverige.

Taxerad inkomst är offentligt inte samma sak som lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in