2023-10-01, 10:11
  #5053
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tittade som tidigare på de där Deepstatekartorna i morse och såg som tidigare inga förändringar värda att nämna och medn andra ord som vanligt de senaste tio-Tolv. Mitt påstående att fronterna inte har rört sig nämvärt senaste veckan på dessa platser har nu besannats med råge och jag lägger ned detta meningslösa tjafs slutgiltigt nu.

Se sanningen i ögonen: Ukrainas motoffensiv har sedan en tid helt avstannat.
Fast nu är det lite fantasi igen tror jag.

I nordöstra delen av fickan så har fronten rört sig och det ser ut som att Ukraina breddat ingången på den och avancerat ca 800m utmed den stora vägen. Dock har de tappat lite mark i den södra delen.

Växla mellan 28 september och 30 september och kolla själv.
https://deepstatemap.live/en#13/47.4535/35.9083

800m är ändå 800m och inga 20m som lever i din värld.

Det är dock inga nya byar som befriats om du tycker att det är det enda som är nämnvärt.
2023-10-01, 16:57
  #5054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast nu är det lite fantasi igen tror jag.

I nordöstra delen av fickan så har fronten rört sig och det ser ut som att Ukraina breddat ingången på den och avancerat ca 800m utmed den stora vägen. Dock har de tappat lite mark i den södra delen.

Växla mellan 28 september och 30 september och kolla själv.
https://deepstatemap.live/en#13/47.4535/35.9083

800m är ändå 800m och inga 20m som lever i din värld.

Det är dock inga nya byar som befriats om du tycker att det är det enda som är nämnvärt.

"Nämnvärt" var det jag. Om fronten flyttar sig en liten bit utan att det militära läget förändras nämnmvärt som det gjort åt båda hällen vid östra delen av fickanså är det inte en nämnvärd förändring.

Däremot hade liknande förändring i västra deklen av fickann varit verkligen nämvärd eftersom ukrainska försörjningsvägen (den asfalterade) i nuläget ligger mycket nära de ryska linjerna.

Markområden har olika betydelse på grund av tex höjdläge, vegetation och eventuella vägar.

Du följer kriget på ett sätt som inte ger dig kunskaper och förståelse. På engelskspråkiga och för den delen svenskspråkiga Nato-vänliga sidan är kunskapsninvån mycket låg.

"War in Ukraine" (på facebook) som är gjord av en ukrainare är ett lysande undantag. Han fattar dessutom att ekonomiska faktorer spelar avgörande roll i krig och rapporterar om detta. Han är i mina ögon den absolut säkraste och minst partiske militäre bedömaren av motoffensiven.

I morse uppehöll han sig vid att den västerländska vapenindustrin var så pass monopoliserad att detta blivit ett mycket stort och allvarligt problem för Ukraina. Han analyserar idag en tysk vapenplattform och dess kostnadseffektivitet.

Hade döäremot
2023-10-01, 17:13
  #5055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Fast nu är det lite fantasi igen tror jag.

I nordöstra delen av fickan så har fronten rört sig och det ser ut som att Ukraina breddat ingången på den och avancerat ca 800m utmed den stora vägen. Dock har de tappat lite mark i den södra delen.

Växla mellan 28 september och 30 september och kolla själv.
https://deepstatemap.live/en#13/47.4535/35.9083

800m är ändå 800m och inga 20m som lever i din värld.

Det är dock inga nya byar som befriats om du tycker att det är det enda som är nämnvärt.

NYT skriver att "ingen part har erövrat mer mark i Ukraina i år"
https://www.nytimes.com/interactive/2023/09/28/world/europe/russia-ukraine-war-map-front-line.html
Den senaste tiden har NYT haft flera artiklar som belyser Kievs svårigheter att lyckas i motoffensiven.
New york Times är subjektiv och pro-ukrainsk men de försöker åtminstone att förhålla sig till verkligheten.
Vilket inte man kan säga om flera av de fanatiska pro-ukrainska "flashbackarna" på detta ämnesforum
2023-10-01, 18:13
  #5056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Och du kan fortfarande inte hänvisa till ett enda ryzzkt framsteg det senaste halvåret?

Den här tråden handlar om ukrainas motoffensiv oxh inte framsteg för Ryssland.

Nej, Ukrainas motoffensiv har hitintills varit ett stort misslyckande. De framstg man uppnått har skett till ett mycket högt pris vad gäller soldatliv och materiel.

Dock verkar det som Ukraina samlar materiel och anfallsdugliga trupper dels vid flodstranden västerr om Dnepr och dels i fickan man skapat vid Robotyne. Det är möjligt Ukraina kommer göra flodövergång och ett starkt anfall ned mot Tokmak närmaste tiden. Än är hoppet inte ute för Nato.
2023-10-01, 18:26
  #5057
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Den här tråden handlar om ukrainas motoffensiv oxh inte framsteg för Ryssland.

Nej, Ukrainas motoffensiv har hitintills varit ett stort misslyckande. De framstg man uppnått har skett till ett mycket högt pris vad gäller soldatliv och materiel.

Dock verkar det som Ukraina samlar materiel och anfallsdugliga trupper dels vid flodstranden västerr om Dnepr och dels i fickan man skapat vid Robotyne. Det är möjligt Ukraina kommer göra flodövergång och ett starkt anfall ned mot Tokmak närmaste tiden. Än är hoppet inte ute för Nato.
Ja och EFTERSOM ni ryssar inte gjort några framsteg det senaste halvåret så är slutsatsen att det beror på en lyckad motoffensiv. Hur tänkte du argumentera emot det?
Och du, ordet "hitintills" finns inte, uralmongol. "framstg" och "västerr" går också att ifrågasätta. Ni får trimma upp ryssboten!
2023-10-02, 10:37
  #5058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Största problem är inte vad Ukraina gjort eller inte gjort, Felet ligger enbart hos Ryssland som inte kan låt bli först att tafsa, sedan våldta sitt fredliga grannland.

I denna tråd diskuteras och kommenteras ukrainas motoffensiv som de kallat den.

Deepstate, som är en ukrainsk sida som dessutom verkar stå ukrainska armen (och INTE säkerhetstjänsten) nära har gjort en analys av motoffensiven hitintills. Det vore intressant om du läste den (förutsatt att du begriper engelska) och kommenterade den här.

https://nitter.net/RALee85/status/17...1LyUCEhUEAAA#r
2023-10-02, 11:32
  #5059
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Den här tråden handlar om ukrainas motoffensiv oxh inte framsteg för Ryssland.

Nej, Ukrainas motoffensiv har hitintills varit ett stort misslyckande. De framstg man uppnått har skett till ett mycket högt pris vad gäller soldatliv och materiel.

Dock verkar det som Ukraina samlar materiel och anfallsdugliga trupper dels vid flodstranden västerr om Dnepr och dels i fickan man skapat vid Robotyne. Det är möjligt Ukraina kommer göra flodövergång och ett starkt anfall ned mot Tokmak närmaste tiden. Än är hoppet inte ute för Nato.

I det första fetade är det ju sanning med modifikation då tråden inte enbart handlar om rapporteringar från fronten utan även bedömningar om framtiden och huruvida offensiven så långt ska ses som misslyckad eller ej.

Det krävs ju inte så mycket fantasi att även rysk offensiv förmåga påverkar hur man betraktar motoffensiven i helhet, en mindre lyckad offensiv insats blir ju ett riktigt praktfiasko om motparten har stark offensiv förmåga, där de i sin tur efteråt kan sopa backen med Ukraina som ju inte får en till chans.

Ifall Ryssland såväl historiskt och i framtida bedömningar däremot har låg offensiv förmåga, blir ju även en mindre lyckad offensiv insats betydligt mindre misslyckande då det i framtiden finns fler tillfällen.

Det stämmer förvisso att det hittils inte skett några större landvinster och att sannolikheten inte är jättehög att det på kort tid blir så, vilket gör det naturligt för pro-ryssar att gotta sig så i detta faktum då det i övrigt inte finns mycket alls att glädjas av för ryssarnas del.

Men om vi bortser från offensivens absolut första början där man hade felaktig strategi som snabbt övergavs, har du något belägg att Ukrainas förluster så långt är oacceptabelt höga i förhållande till ryska förlutser och vad man kan förvänta sig i sådana miltära sammahang?

Man får ju naturligtvis tycka vad man vill om hur mycket förluster Ukraina borde haft eller inte haft, men om det inte kan beläggas av sakkunniga blir det ju lätt lite fel om enbart personligt tyckande upphöjs till absolut faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Nu erkänner t.o.m. ukrainska DeepState mer eller mindre att Våroffensiven har kört fast och inte kommer att resultera i en avgörande seger för Ukraina: https://nitter.net/RALee85/status/1708316924197609878?cursor=YQEAAPCwHBn2JuqF06WS1Ju 1L4bDu9HFqpa1L8iAvcHvkp61L7jHubmZx_K1L_6GsPHxuJe1L 5jBuNnm6PK1L8iFsu385aa1L9yBvYH5pcW1L5SDsJHA0dy1L9b GvfXBqfW1L6CAuImy54C2L7DCvtWy9KW1L96HtfGwiZe1L_zAt IGIpvy1L6jCutXLusm1L_SD1Nmlj_C1L_yBu5nGoJ-1L_qDtc3FxaO1L4CG0KXOnpa1L6SB18nmsZa1L9yEvLHagZlsA PA0uPGTz p61L6jAs62Mg462L8rAvOne1pW1L8KC2M35tKq1L7SFt5H2qZ6 1L7LGvuXp0p-1L8jC1J2Ntva1L9DD3Y2xt1EA8AmDtrmErJi1L 9jAt-31-5u1L5yBsrHpspaiAPAstpXzoO61L5yAs_Xdw9e1L7LHu63a_52 1L5KBtI3x-Za1L4TFveGD_K21L6qEsPGj8qe1LyUCE hUEAAA#r

"Denna sommar har visat att vi inte kommer att kunna diktera fredsvillkor 2024".

Det är väl faktiskt inte helt felaktigt att ryssarnas starka försvar och bristen på tid innan kommande väderförändringar faktiskt grusat de mest optimistiska förväntningar.
Däremot kan man ju fråga sig om det ur anfallarens perspektiv skall ses som en sådan praktvinst att det tar längre tid att bli utkastad än förväntat?

Eller ser du några tecken på att ryssen har någon stark offensiv förmåga kvar för att vända på utvecklingen, även om Ukraina går långsammare än väntat?

Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ukraina hade kunnat undvika det och sedan avsluta det lika snabbt. De fick sitt krig, precis som de ville. De fick sitt fortsatta krig, precis som de ville. Idioterna har nu ett tio punkters program som de inte tänker avvika från, punkter som Ryssland aldrig skulle gp med på. Så uppenbart vill de fortsätta låta Ryssland våldta sitt land. Idioter.

Jojo, det finns ju också exempel på psykopater med sådan deformerad moraluppfatning att de våldsamt våldtar och dödar småbarn, och senare hävdar till sitt försvar att det är barnets fel att det sedan dödats, då det inte hade behövt hända om barnet inte gjort motstånd.

Dina åsikter i frågan säger inget mer än att du också är en ärkepsykopat enligt ovan, som inte alls har någon plats i det ens allra minsta civiliserade samhälle. Enda skillnaden är väl att brottslingar enligt ovan som med sin blotta existens smutsar ner samhällskroppen i bästa fall hamnar bakom lås eller bom, eller avrättas. Det är ju inte fullt lika lätt när motsvarande smuts hamnat i beslutspositioner i annat land med kärnvapen, men de blir inte mindre smuts för det.

Faktum är att det nog också säger att alla människor med grundläggande känsla för rätt och fel inte bara har det moraliskt önskvärt att bekämpa ryssarna och deras apologetiker, utan inlägg av din typ är nog en påminnelse om att det tom för alla någorlunda civiliserade människan kan ses som en moralisk plikt att göra så.
__________________
Senast redigerad av Pederhosen 2023-10-02 kl. 11:48.
2023-10-02, 12:05
  #5060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
I det första fetade är det ju sanning med modifikation då tråden inte enbart handlar om rapporteringar från fronten utan även bedömningar om framtiden och huruvida offensiven så långt ska ses som misslyckad eller ej.

Det krävs ju inte så mycket fantasi att även rysk offensiv förmåga påverkar hur man betraktar motoffensiven i helhet, en mindre lyckad offensiv insats blir ju ett riktigt praktfiasko om motparten har stark offensiv förmåga, där de i sin tur efteråt kan sopa backen med Ukraina som ju inte får en till chans.

Ifall Ryssland såväl historiskt och i framtida bedömningar däremot har låg offensiv förmåga, blir ju även en mindre lyckad offensiv insats betydligt mindre misslyckande då det i framtiden finns fler tillfällen.

Det stämmer förvisso att det hittils inte skett några större landvinster och att sannolikheten inte är jättehög att det på kort tid blir så, vilket gör det naturligt för pro-ryssar att gotta sig så i detta faktum då det i övrigt inte finns mycket alls att glädjas av för ryssarnas del.

Men om vi bortser från offensivens absolut första början där man hade felaktig strategi som snabbt övergavs, har du något belägg att Ukrainas förluster så långt är oacceptabelt höga i förhållande till ryska förlutser och vad man kan förvänta sig i sådana miltära sammahang?

Man får ju naturligtvis tycka vad man vill om hur mycket förluster Ukraina borde haft eller inte haft, men om det inte kan beläggas av sakkunniga blir det ju lätt lite fel om enbart personligt tyckande upphöjs till absolut faktum.



Det är väl faktiskt inte helt felaktigt att ryssarnas starka försvar och bristen på tid innan kommande väderförändringar faktiskt grusat de mest optimistiska förväntningar.
Däremot kan man ju fråga sig om det ur anfallarens perspektiv skall ses som en sådan praktvinst att det tar längre tid att bli utkastad än förväntat?

Eller ser du några tecken på att ryssen har någon stark offensiv förmåga kvar för att vända på utvecklingen, även om Ukraina går långsammare än väntat?



Jojo, det finns ju också exempel på psykopater med sådan deformerad moraluppfatning att de våldsamt våldtar och dödar småbarn, och senare hävdar till sitt försvar att det är barnets fel att det sedan dödats, då det inte hade behövt hända om barnet inte gjort motstånd.

Dina åsikter i frågan säger inget mer än att du också är en ärkepsykopat enligt ovan, som inte alls har någon plats i det ens allra minsta civiliserade samhälle. Enda skillnaden är väl att brottslingar enligt ovan som med sin blotta existens smutsar ner samhällskroppen i bästa fall hamnar bakom lås eller bom, eller avrättas. Det är ju inte fullt lika lätt när motsvarande smuts hamnat i beslutspositioner i annat land med kärnvapen, men de blir inte mindre smuts för det.

Faktum är att det nog också säger att alla människor med grundläggande känsla för rätt och fel inte bara har det moraliskt önskvärt att bekämpa att ryssarna och deras apologetiker, utan inlägg av din typ är nog en påminnelse om att det tom för alla någorlunda civiliserade människan kan ses som en moralisk plikt att göra så.

Hear hear! Härföraren Pederhosen har talat till de ukrainska soldaterna och folket!

Det gör ingenting att motoffensiven misslyckats och inte uppnått något av strategiskt värde. Ryssarna är så usla på egna offensiver så där har Ukraina inget att frukta och ukrainarna kommer få senare tillfällen där de kanske lyckas. Försöker man tillräckligt många gånger så.

Sedan övergår han till att diskutera psykopater...
2023-10-02, 12:18
  #5061
Medlem
tr0llelitos avatar
Satan vad effektiva Ukraina är med sina drönare. Många sprängda vatniks blir det!
https://twitter.com/NOELreports/status/1708780022989795731
2023-10-02, 13:36
  #5062
Medlem
tr0llelitos avatar
Ho-ly SHIT, senaste dygnet tror jag man slog rekord.

FYRTIOÅTTA artilleripjäser demolerade. Helt sinnessjukt vad skickliga UAF är!
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1708804717407510872

Ryzzen krackelerar rejält. Snart bryter de ihop! Slava Ukraini
2023-10-02, 13:43
  #5063
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Du förväxlar raljerande med förbannad för det är vad jag blev - å ukrainska folkets och soldaternas vägnar. Du sitter och skriver ungefär som: Spela roll att motoffensivebn inte uppnått något av betydelse? Ryssarna är så usla att anfalla så Ukraina får ny chans nästa år och om de misslyckas då kan man försöka ytterligare en gång osv osv
Men han har ju rätt. Med Ukrainas anfall så har man definitivt hållit Ryssland stången och stoppat dem från att ha någon form av egen offensiv. Deras styrkor har endast fått agera brandsläckare. Precis som Ryssland gjorde i inledningen av kriget och Ukraina fick göra allt för att stoppa Rysslands offensiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nato/du står och väntar på att Zelenski hissar vit flagg.
Bara för att vi faller in i en period av inga offensiver så behöver inte det betyda att vi väntar på Ukrainas kapitulation fattar du väl. Jag vill nog påstå att även vid en statisk frontlinje så är det Ryssland som kommer att förlora mer manskap och material precis som vi sett under den tidiga delen av invasionen.

Vi vet redan att flera länder inom Nato redan har planerat för mer vapen och utrustning under 2024 varav F-16 står högt upp.

En sak som jag i varje fall tycker är imponerande av Ukraina under deras offensiv är att med endast ca 50-60 Leoparder och kanske dubbla antalet stridsfordon kunnat föra en offensiv mot en krigsmakt som i varje fall pro-ryssar hävdar har flerfaldigt med stridsvagnar och stridsfordon. Min enkla utvärdering är att Ryssland visat att de inte kan göra så mycket mot en så relativt liten styrka. Det visar på stor brist hos Ryssland istället.

Kan Ryssland hålla ut under 2024 också?

Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Har du läst analysen av motoffensiven de gjort på Deepstate?
Citat:
Conclusion. It was a tough summer for the Defense Forces, but the defensive campaign for Bakhmut was no walk in the park either. Of course, we didn't achieve strategic successes, but the Robotyne protrusion holds potential. The only condition is time, and there's practically none. A new defensive line is already being built east of Tokmak. The enemy is fortifying the Krasna Polyana-Volnovaha-Donetsk line. Never underestimate the enemy's engineering capabilities. On the other hand, 2023 demonstrated the superiority of Ukrainian infantry in equal battles. Where there was a lack of intelligence and artillery, the quality of infantry evened things out. The summer has shown that the war will not end on our terms in 2024. Ukraine needs to prepare for new challenges that will have to be faced soon.
Jag tycker inte att sammanfattningen pekar åt något håll. De använder i varje fall inte dina ord om att det var "totalt misslyckad". Det är igen fantasi från dig.
__________________
Senast redigerad av Conception 2023-10-02 kl. 13:47.
2023-10-02, 13:44
  #5064
Medlem
tr0llelitos avatar
Såhär bra går det för ryssen i motoffensiven. Även kallat "formation skithög":
https://twitter.com/Cornubot/status/1708792721463287815
De saknar verkligen helt förmåga att organisera sig, kloakmongoler

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in