2023-10-02, 22:48
  #5077
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Vilket du givetvis inte har någon källa på?
Trots att du saknar källa - definiera "gigantiskt" samt "rasande takt".


Svårt att googla?

https://www.eurointegration.com.ua/eng/news/2023/07/24/7166369/

FAB har producerat sen Soviet tiden, ganska kass ifrån början med precision, men ryssen uppgraderar dom nu så dom blir lite träffsäkrare.

https://kyivindependent.com/russias-smart-bombs-pose-increasingly-serious-threat-to-ukraine/

Along with the specifically designed sophisticated smart munitions, Russia has been using the modified version of simple 500-kilogram air bombs that it has in vast numbers.

Produktionen har tripplats av Lancet, en ny modell är i produktion med.

Köps in iranska, producerar kopior på dessa med..

Finns hur jävla många källor som helst.
__________________
Senast redigerad av SpOeNdi 2023-10-02 kl. 22:55.
2023-10-02, 22:55
  #5078
Medlem
Och så till verkligheten. Ukraina rör sig framåt mot Tokmak igen! Även små framsteg vid ett par andra fronter.

https://deepstatemap.live/en#10/47.3881/35.8099
2023-10-03, 05:36
  #5079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det finns flera modeller av Orlan, dessa har inget med Iran-mopparna att göra, inget alls. Det högsta individnumret som hittats på en nedskjuten Orlan-10 var en bit över 300 vill jag minnas. Så ryssarna har nog ett gäng.

Orlan används för spaning och målanvisning.

Kopian av Irans moppe-drönare heter Izdeliye-54.





De drönare som det finns mest av är olika varianter av DJI Mavic på båda sidor.

De där sistnämnda är alltså om jag förstår dig rätt de som ukrainske fd försvarsministern kallade "bröllopsdrönare". Som ryska armen verkligen uppmuntrat användningen av men ukrainska fd försvarsministern försökt stoppa. Allt det där har jag fått från den ende som jag tycker rapporterar sakligt och neutralt om kriget "War in Ukraine" en ukrainsk youtubebloggare som jag har mycket stor respekt för.

Jag framstår antagligen som total svamlare om man ser på kunskap om beteckningar på olika vapen men har något slags hål i skallen för att ta in sådant. :-) Om man bortser från mina kunskaper om vad olika drönare heter tycker du min beskruivning av drönares användning nu under motoffensiven stämmer vad gäller ryssarnas användning mot ukrainskt infanteri?
2023-10-03, 06:32
  #5080
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Se t.ex.: https://sundries.com.ua/en/restrictions-that-apply-in-ukraine-on-taking-photos-and-videos/ eller https://tvoemisto.tv/en/news/turn_off_the_geolocation_and_dont_film_the_equipme nt_of_the_ukrainian_army__the_armed_forces_of_ukra ine_128332.html

Detta var förvisso förbjudet ända sedan kriget inleddes, men det tog ett tag innan de lyckades få folket att förstå det. Om man har tillstånd är det tillåtet, men inte på eget initiativ. Det första klippet du postade spelades in av ryssarna - den visar ett angrepp i själva stridszonen. Den andra bilden verkar vara genuin, men detta bör ha varit ett lagbrott förutsatt att inte fotografen hade tillstånd.
Ryssland har precis samma regler men ändå ser vi varenda träff som Ukraina gör.

Stoppa anonym spridning på nätet är inte lätt vilket får mig att tro att alla större träffar som respektive sida gör ser vi på nätet. Det får mig i varje fall mig att tro att Ryssland inte träffar så ofta trots anfall med 30-40 drönare och missiler.
2023-10-03, 06:52
  #5081
Medlem
Är det någon som lyssnar på P1 på radion nu, där de diskuterar Rysslands invasion av Ukraina och den ukrainaska offensiven?
Intressant hur även Sveriges radio nu säger att offensiven inte gått som tänkt och att målen med offensiven misslyckats (om än i andra ordalag). Men nämner även att Rysslands mål misslyckats.
Att man nu även ser att vindarna i väst börjar vända i stödet för Ukraina, hur det spelar Ryssland i händerna.
Jag önskar jag kunde länka nu direkt (finns inte i play appen) men hoppas det kommer upp i SR-playappen så kan jag "editera" mitt inlägg .
Hittade länken
https://sverigesradio.se/artikel/motoffensiven-kan-vara-i-slutskedet
__________________
Senast redigerad av Charlatanery-end 2023-10-03 kl. 06:56. Anledning: Länk tillagd
2023-10-03, 07:04
  #5082
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Är det någon som lyssnar på P1 på radion nu, där de diskuterar Rysslands invasion av Ukraina och den ukrainaska offensiven?
Intressant hur även Sveriges radio nu säger att offensiven inte gått som tänkt och att målen med offensiven misslyckats (om än i andra ordalag). Men nämner även att Rysslands mål misslyckats.
Att man nu även ser att vindarna i väst börjar vända i stödet för Ukraina, hur det spelar Ryssland i händerna.
Jag önskar jag kunde länka nu direkt (finns inte i play appen) men hoppas det kommer upp i SR-playappen så kan jag "editera" mitt inlägg .
Hittade länken
https://sverigesradio.se/artikel/motoffensiven-kan-vara-i-slutskedet
Har du exklusiv tillgång till den ukrainska generalstabens planer?
Det finns fö ingen planering som överlever den första dagen!
2023-10-03, 07:11
  #5083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Och så till verkligheten. Ukraina rör sig framåt mot Tokmak igen! Även små framsteg vid ett par andra fronter.

https://deepstatemap.live/en#10/47.3881/35.8099

Det där var underligt för precis samtidigt rapporterade andra källor ryssvänliga/neutrala källor att ryssarna gått till mindre offensiv i exakt samma område. (Både Weeb Union och War in Ukraine) Några har fel eller alla. Fronten kanske står still där i sydvästra delen av fickan?

Det där området ukrainarna gjort framsteg i enligt Deepstate är det enda område i fickan ukrainarna erövrat som ligger lika högt som ryssarnas försvarslinjer. I övrigt har ryssarna höjden på sin sida och därför verkar området vara extra viktigt.

Det är väldigt underligt hur målsättningen och målet för ukrainas motoffensiv krymper vartefter. Först och innan var det att skära av Krim och återerövra Bakhmut, sedan att erövra Tokmak och sätta Bakhmut i pressat läge men nu har målsättningen krympt ihop till att förhindra ryssarna från att göra offensiver. Om det var målsättningen så kan man säga att den ukrainska motoffensiven gjorde skäl för sin benämning och faktiskt var en mycket lyckad motoffensiv.
2023-10-03, 07:22
  #5084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det där var underligt för precis samtidigt rapporterade andra källor ryssvänliga/neutrala källor att ryssarna gått till mindre offensiv i exakt samma område. (Både Weeb Union och War in Ukraine) Några har fel eller alla. Fronten kanske står still där i sydvästra delen av fickan?

Det där området ukrainarna gjort framsteg i enligt Deepstate är det enda område i fickan ukrainarna erövrat som ligger lika högt som ryssarnas försvarslinjer. I övrigt har ryssarna höjden på sin sida och därför verkar området vara extra viktigt.

Det är väldigt underligt hur målsättningen och målet för ukrainas motoffensiv krymper vartefter. Först och innan var det att skära av Krim och återerövra Bakhmut, sedan att erövra Tokmak och sätta Bakhmut i pressat läge men nu har målsättningen krympt ihop till att förhindra ryssarna från att göra offensiver. Om det var målsättningen så kan man säga att den ukrainska motoffensiven gjorde skäl för sin benämning och faktiskt var en mycket lyckad motoffensiv.

Enkelt att avgöra är ju de olika källornas track record över tid. Bara att kolla hur de stått sig historiskt.

Tips: Dina källor är fullständigt irrelevanta och sitter och matar ur sig Kremls narrativ.
2023-10-03, 07:39
  #5085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Är det någon som lyssnar på P1 på radion nu, där de diskuterar Rysslands invasion av Ukraina och den ukrainaska offensiven?
Intressant hur även Sveriges radio nu säger att offensiven inte gått som tänkt och att målen med offensiven misslyckats (om än i andra ordalag). Men nämner även att Rysslands mål misslyckats.
Att man nu även ser att vindarna i väst börjar vända i stödet för Ukraina, hur det spelar Ryssland i händerna.
Jag önskar jag kunde länka nu direkt (finns inte i play appen) men hoppas det kommer upp i SR-playappen så kan jag "editera" mitt inlägg .
Hittade länken
https://sverigesradio.se/artikel/motoffensiven-kan-vara-i-slutskedet

Det nästan skrattretande i den här analysen som jag tycker i huvudsak är klok gällande motoffensiven är att denne proffessor i rysk krigföring konstaterar att den även varit ett ryskt misslyckande för att de själva inte gjort några landvinnande egna offensiver samtidigt som han konstaterar att allt i nuläget går rysslands väg. :-) Han framstår som helt enkelt dum.

Varför skall Ryssland göra stora militära offensiver när man nu dels stoppat ukrainas motoffensiv och håller på att vinna kriget genom att Nato-makthavarna blir besegrade av sina egna?

Hur dum får man vara?
2023-10-03, 07:56
  #5086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Enkelt att avgöra är ju de olika källornas track record över tid. Bara att kolla hur de stått sig historiskt.

Tips: Dina källor är fullständigt irrelevanta och sitter och matar ur sig Kremls narrativ.

Tips: Om deepstate rapporterar om ukrainsk framryckning i ett område medan en neutral War in Ukraine + en som hämtade uppgifterna från ryska källor Weeb Union som påstår att ryssarna rycker fram i precis samma område. Då är det någon eller alla som har fel och det var precis det jag skrev.

Att du automatiskt tror på Deepstate för den är proukrainsk var ganska meningslöst. Jag tror å min sida Deepstate inte avsiktligt ljuger men alla kan göra fel. Att automatiskt tro på saker för att de är från rätta sidan är inte klokt.
2023-10-03, 08:02
  #5087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tips: Om deepstate rapporterar om ukrainsk framryckning i ett område medan en neutral War in Ukraine + en som hämtade uppgifterna från ryska källor Weeb Union som påstår att ryssarna rycker fram i precis samma område. Då är det någon eller alla som har fel och det var precis det jag skrev.

Att du automatiskt tror på Deepstate för den är proukrainsk var ganska meningslöst. Jag tror å min sida Deepstate inte avsiktligt ljuger men alla kan göra fel. Att automatiskt tro på saker för att de är från rätta sidan är inte klokt.

Deepstatemap har visat sig stämma väldigt bra över tid. Dina ryssvänliga källor visar sig väldigt sällan stämma, därav är det du skriver helt ointressant för den som vill åt sanningen.

Hur står det till med självkännedomen egentligen? Känner du inte till din egna kultur där lögner premieras och är en del av ert dna?
2023-10-03, 08:06
  #5088
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Varför skall Ryssland göra stora militära offensiver när man nu dels stoppat ukrainas motoffensiv och håller på att vinna kriget genom att Nato-makthavarna blir besegrade av sina egna?
Är man den starkare parten i en konflikt så är det alltid en taktik att genomföra en egen offensiv precis när fienden gör den. En offensiv tar alltid resurser och fienden är alltid som mest sårbara under den.

Ryssarna försökte denna taktik vid Kupiansk vid den norra delen på fronten men den gav ingenting.

Ryssarna har visat omvärlden att de lagt alla sina resurser på att stoppa offensiven. De kommer inte ha förmågan att starta någon egen i närtid. Det är fakta.

Gällande konflikten inom Nato så är det pro-ryssars nuvarande narrativ i all propaganda. Frågan är om det verkligen är en konflikt eller inte. Jag gissar på vanlig rysk lögnpropaganda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in