Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-05-31, 07:11
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej de ser ut som de kört ner i en bombkrater och blivit beskjutna med handeldvapen. Ser du inte det på bilden?
XD, såvitt jag vet ser inte bombkratrar ut som diken. Kratrar brukar vara rätt så runda…
Citera
2023-05-31, 17:14
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
XD, såvitt jag vet ser inte bombkratrar ut som diken. Kratrar brukar vara rätt så runda…

Okej, är du någon sorts ballistisk expert?
Beroende på vad som finns i backen, vilken typ av explosiv vara som levereras och hur den detonerar så får du olika typer av hål.
Citera
2023-05-31, 17:33
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Okej, är du någon sorts ballistisk expert?
Beroende på vad som finns i backen, vilken typ av explosiv vara som levereras och hur den detonerar så får du olika typer av hål.
Ok, visa en enda stridsspets som exploderar så att det bildas ett längsgående dike. Jag hämtar popcorn så länge.
Citera
2023-05-31, 20:11
  #28
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, de står ju mitt ute på en blöt lerig åker så det är märkligt att det inte är fullt med tjock lera i däcken. Tycker mig också kunna se en övermålad McdDonald´s logga på bägge bilarna så detta måste vara fejk.
Alla ser ju hur blött o lerigt det är samt loggan från en känd hamburgerrestaurang.
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cp...humveesepa.jpg

Buttericks säljer samma "krossat glas" klistermärken som syns på bilarna.
Jag tror precis som du att man kört dessa bilar från Syrien och placerat dem i Ryssland. Den enda rimliga förklaringen.

Eller så kan det vara så att amerikansk utrustning har används i attacken.
Men vi kör på din historia den låter finare.

Ditt försök till sarkasm, eftersom du är för okunnig.

Även om det är torrt, så fastna jord i däcken på fordon som kör i terräng. Oavsett vad, så förklarar det inte den totala frånvaron av hjulspår, att det ena fordonet har ett hjul som har släpats i sidled, eller för den delen den IS-loggan på dörren. Det förklarar inte heller varför ett av fordonen på bilderna som ryssarna släppte, hade ökenkamouflage.
Citera
2023-06-01, 18:58
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ditt försök till sarkasm, eftersom du är för okunnig.

Även om det är torrt, så fastna jord i däcken på fordon som kör i terräng. Oavsett vad, så förklarar det inte den totala frånvaron av hjulspår, att det ena fordonet har ett hjul som har släpats i sidled, eller för den delen den IS-loggan på dörren. Det förklarar inte heller varför ett av fordonen på bilderna som ryssarna släppte, hade ökenkamouflage.

Ukraina har fått en massa fordon som bara stod o skräpade.
Att måla om fordonen innan leverans hade kanske inte så hög prioritet. Det är bättre med ett fordon på slagfältet än tio stycken på lackering. Fordonen beräknas ändå ha väldigt kort livslängd.
Du hänger upp dig på konstiga detaljer. Hjulspår kanske uteblir om bilen studsat i hålet. Det är inte alltid jord fastnar.

Här är en bild där allt är blött o ändå fastnar det inte i däcken.
https://image.nyteknik.se/222743.web...30&format=webp
Citera
2023-06-01, 19:24
  #30
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ukraina har fått en massa fordon som bara stod o skräpade.
Att måla om fordonen innan leverans hade kanske inte så hög prioritet. Det är bättre med ett fordon på slagfältet än tio stycken på lackering. Fordonen beräknas ändå ha väldigt kort livslängd.

Ukrainarna har varit noga med att måla om fordon från väst, vars färg inte stämmer med deras krav.

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du hänger upp dig på konstiga detaljer. Hjulspår kanske uteblir om bilen studsat i hålet. Det är inte alltid jord fastnar.

Så saknar du varje tillstymmelse till erfarenhet av terrängkörning, eller är du ett rysstroll?

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Här är en bild där allt är blött o ändå fastnar det inte i däcken.
https://image.nyteknik.se/222743.web...30&format=webp

Så eftersom hjul på ett fordon som står parkerade på en grusplan i regn och blir avspolade inte blir skitiga, så blir inte hjul på fordon som kör genom en "bombkrater" (d.v.s. egentligen ett grävt dike) heller skitiga?

Vad ska du komma med för idiotisk förklaring nästa gång?
Citera
2023-06-01, 19:34
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Ok, visa en enda stridsspets som exploderar så att det bildas ett längsgående dike. Jag hämtar popcorn så länge.

Jag skrev inte att det nödvändigtvis måste bli ett dike av en bomb.
Du skrev att kratrar brukar vara rätt så runda. Då skrev jag att det inte alltid är så.

Men efter att beskådat bilden med mitt norra öga så ser jag att det minsann verkar vara ett dike som någon lagt stockar över.
Någon typ av längstgående hål iallafall. Om man nu vill kalla det dike så gör det. Det förändrar inte faktum att hålen/dikena innehåller två bilar.
Citera
2023-06-01, 21:13
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
I tillägg till vad användaren Stenballe skrev här ovan, så skulle det förvåna mig om man hade någon form av bombsikte anpassat för den flyghöjden och den farten över målet.

Man tvingas nog höfta in bomberna, helt enkelt.
Den här typen av bromsade bomber har använts sedan åtminstone Vietnamkriget och är tänkta att användas precis så här. Man flyger in lågt och snabbt, och bomben bromsar så att flygplanet hinner undan innan det smäller. Jag vågar lova att Su-34 har någon form av CCIP symbolik i HUD:en som gör det till en barnlek att träffa om man ostört får bomba ett väl synligt och stort mål.

Eftersom man kommer in fasligt snabbt på trädtoppshöjd så är det endast förplanerade mål och ytbekämpning som är realistiskt. En stor byggnad ska man naturligtvis kunna träffa.

Varför de ser ut att missa så grovt är inte lätt att veta. De kanske trodde att det skulle stå nåt värdefullt där på gräset för det syntes på satellitbilderna från förra veckan, eller så skrek deras radarvarnare att de var nära att dö, eller så hade de helt enkelt felnavigerat och missade målet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback