Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-26, 17:14
  #1
Medlem
Jag kommer tyvärr behöva outa mig själv som något av en boomer då jag är osäker på om länken nedan fungerar:
https://t.me/combat_ftg/2935
Det handlar alltså om räden in på ryskt territorium där ukrainarna/separatisterna/milisen ockuperar en gränsstation vid Graivoron och Ryssland gör ett motanfall med SU-34 som släpper bomber på låg höjd men helt missar byggnaden och istället träffar åkern bredvid.
Jag blev lite förbluffad av filmen, att rysk precision inte var bra visste jag men att den var så här usel hade jag ingen aning om. Jag visste heller inte om att man använde modernt attackflyg på det här viset, är det inte en ganska extremt låg överflygning i filmen?
Vad är det egentligen som gör att precisionen är så låg? Jag uppskattar svar som inte är fyllda med en massa trams om orcher och vodka för jag är genuint förbryllad.
Citera
2023-05-26, 17:27
  #2
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Jag kommer tyvärr behöva outa mig själv som något av en boomer då jag är osäker på om länken nedan fungerar:
https://t.me/combat_ftg/2935
Det handlar alltså om räden in på ryskt territorium där ukrainarna/separatisterna/milisen ockuperar en gränsstation vid Graivoron och Ryssland gör ett motanfall med SU-34 som släpper bomber på låg höjd men helt missar byggnaden och istället träffar åkern bredvid.
Jag blev lite förbluffad av filmen, att rysk precision inte var bra visste jag men att den var så här usel hade jag ingen aning om. Jag visste heller inte om att man använde modernt attackflyg på det här viset, är det inte en ganska extremt låg överflygning i filmen?
Vad är det egentligen som gör att precisionen är så låg? Jag uppskattar svar som inte är fyllda med en massa trams om orcher och vodka för jag är genuint förbryllad.

Jo, de flyger extremt lågt, och det gör de för att minska risken för att konsekvensutsättas av Ukrainskt luftvärn.
På låg höjd i den hastigheten är det väldigt svårt att träffa något med "dumma" bomber.
Det är dumt att ens försöka.

Förmodligen har piloterna fått i uppdrag att anfalla posteringen, men då de inte velat utsätta sig för hög risk att bli nerskjutna så har de gått in på låg höjd, med resultat som väntat...
Citera
2023-05-26, 17:59
  #3
Medlem
T-80Us avatar
I tillägg till vad användaren Stenballe skrev här ovan, så skulle det förvåna mig om man hade någon form av bombsikte anpassat för den flyghöjden och den farten över målet.

Man tvingas nog höfta in bomberna, helt enkelt.
Citera
2023-05-26, 18:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, de flyger extremt lågt, och det gör de för att minska risken för att konsekvensutsättas av Ukrainskt luftvärn.
På låg höjd i den hastigheten är det väldigt svårt att träffa något med "dumma" bomber.
Det är dumt att ens försöka.

Förmodligen har piloterna fått i uppdrag att anfalla posteringen, men då de inte velat utsätta sig för hög risk att bli nerskjutna så har de gått in på låg höjd, med resultat som väntat...

Målet missas totalt, men varför droppas det facklor (flares)? Rädda för stingers på den låga höjden?
Citera
2023-05-26, 18:27
  #5
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Målet missas totalt, men varför droppas det facklor (flares)? Rädda för stingers på den låga höjden?

Jag skulle gissa att det är så.
De flyger över ett område som Ukraina kontrollerar, har ett uppdrag att utföra enligt order, men de fokuserar nog på att bara göra vad de ska och komma därifrån med livet i behåll.
Risken att bli nerskjuten är mindre på låg höjd, men blir man träffad är chansen att överleva mycket lägre.
Citera
2023-05-26, 21:51
  #6
Medlem
Utan att ha sett filmen så väljer jag ändå att gissa lite. Man vet dessutom inte vad uppdraget för piloterna var.
Kanske någon sprang på åkern?
Kanske ville man använda tryckvågen till att slå ut människorna i byggnaden utan att förstöra själva huset.

Eller så kanske de bara missade.
Man kan bara gissa sig till vad syftet var.
__________________
Senast redigerad av 45Lokar 2023-05-26 kl. 21:53.
Citera
2023-05-26, 21:58
  #7
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Utan att ha sett filmen så väljer jag ändå att gissa lite. Man vet dessutom inte vad uppdraget för piloterna var.
Kanske någon sprang på åkern?
Kanske ville man använda tryckvågen till att slå ut människorna i byggnaden utan att förstöra själva huset.

Eller så kanske de bara missade.
Man kan bara gissa sig till vad syftet var.

Syftet var huset.
Dom missade helt enkelt, den ena värre än den andra.
Det är tydligen deras nya typ av glidbomber som användes. Sådana dom råkat tappa några gånger över sitt egna territorium.
Citera
2023-05-26, 22:24
  #8
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Utan att ha sett filmen så väljer jag ändå att gissa lite. Man vet dessutom inte vad uppdraget för piloterna var.
Kanske någon sprang på åkern?
Kanske ville man använda tryckvågen till att slå ut människorna i byggnaden
utan att förstöra själva huset.

Eller så kanske de bara missade.
Man kan bara gissa sig till vad syftet var.

Nu är jag ingen expert på området, men man skickar knappast två attackplan för att slå ut någon som "springer på en åker", och de där bomberna var alldeles för små och klena för att slå ut någon med en tryckvåg.
De missade för att de attackerade med "dumma" bomber från låg höjd/kort avstånd..
Citera
2023-05-26, 23:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, de flyger extremt lågt, och det gör de för att minska risken för att konsekvensutsättas av Ukrainskt luftvärn.
På låg höjd i den hastigheten är det väldigt svårt att träffa något med "dumma" bomber.
Det är dumt att ens försöka.

Förmodligen har piloterna fått i uppdrag att anfalla posteringen, men då de inte velat utsätta sig för hög risk att bli nerskjutna så har de gått in på låg höjd, med resultat som väntat...

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
I tillägg till vad användaren Stenballe skrev här ovan, så skulle det förvåna mig om man hade någon form av bombsikte anpassat för den flyghöjden och den farten över målet.

Man tvingas nog höfta in bomberna, helt enkelt.
Finns en artikel kring ämnet där anledningen inte är pga. luftvärn.
Tvärtom så har den låga flyghöjden bidragit till att man kunnat bli nedskjutna med enklare luftvärn som stingers mm.

Att man bombar på låg höjd och missar så mycket beror på att man helt enkelt inte har eller har extremt få guidade bomber, de var helt enkelt för dyra så man slutade tillverka dom till stor del.

Man tvingas därför ner på låg höjd för att ha en chans att träffa målen, vilket gjort att Ryssland förlorat så mycket stridsflyg och inte fått något luftherravälde.
Citera
2023-05-27, 01:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu är jag ingen expert på området, men man skickar knappast två attackplan för att slå ut någon som "springer på en åker", och de där bomberna var alldeles för små och klena för att slå ut någon med en tryckvåg.
De missade för att de attackerade med "dumma" bomber från låg höjd/kort avstånd..

Klart man kan skicka två flygplan för att spränga fordon/folk på en åker.
Jämför bombens explosionsradie med byggnaden. Den kanske inte var så klen.
Men den kan ju vara designad till att ta ut folk på en åker snarare än att spränga sönder en byggnad.
Kanske en skenmanöver för att locka till sig uppmärksamhet medans man gjorde något annat under tiden.

Ingen av oss vet.
Citera
2023-05-28, 19:48
  #11
Medlem
Megaforces avatar
Det är möjligt att Ryssarna fått information om att det skulle finnas en bunker eller skyddsrum i åkern bredvid byggnaden vilket är fullt möjligt om man byggt till det i efterhand.
Citera
2023-05-28, 21:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är möjligt att Ryssarna fått information om att det skulle finnas en bunker eller skyddsrum i åkern bredvid byggnaden vilket är fullt möjligt om man byggt till det i efterhand.
Nå er vel denne grensestasjon ved Grajvoron på russisk side av grensen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback