2024-12-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Ja det kan man nog kalla det även om jag hade undvikit uttrycket brott i detta sammanhanget. Jag hade nog mer formulerat det som att man har rätt till skydd för sina personuppgifter. Rätt till respekt för privatlivet m.m.

I och med att de kanske har utgivningsbevis hade jag undvikit YGL och de svenska lagarna helt i princip. GDPR är en förordning och kan åberopas som den är. Tillsammans med att domarna i Eu-domstolen har företrädesrätt. Många med utgivningsbevis säger att GDPR inte gäller dem och att YGL har företräde och det ska man givetvis angripa. Sedan så klart kan man även hänvisa till IMY's egna skrifter och att de nu anser att de kan utreda frågan. Vilket det faktiskt måste.

Hade jag själv orkat hade jag nog själv gett mig in på det här
Åberopa? Egentligen räcker det väl att fram anger en populistisk benämning för "brottet" tex de ljuger om mig eller "de uppger olovligen privata personuppgifter"
Sen ska väl Rättsväsendet, respektive domstol kunna lagen till 100% och Svensk Rätt i sin helhet och man ska inte som privatperson behöva berätta för en domstol vilken del av lagstiftningen som ska användas eller vilken lag det är brott mot ?
Citera
2024-12-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SethEnslow
Om nu denna kvinnan och MrKoll har förlikats i domstol, vad är det då som hindrar oss alla från att dra MrKoll inför rätta, på samma grunder? Då bör vi väl alla uppnå samma resultat? Eller var det något specifikt i kvinnans rättsfall gällande GDPR som gjorde att MrKoll backade/blev rädda och gick med på en förlikning?
Det speciella var att kvinnan hade en av de bästa advokaterna på området om inte den bästa.
Nej inget hindrar oss att dra MrKoll inför rätta för vad de gjort och det kommer jag att göra också
Citera
2024-12-07, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Hej i detta fall har jag stämt bara Garrapatica AB. Förra året stämde jag Staten i ett annat fall som handlade om också Personlig integritet och vann emot JK själv utan någon ombud jag är ingen jurist har ingen formell jurist utbildning men jag är bra på skapa texter och härma färdigheter som jurister har, är duktig på och inhämta information detta gäller alla Yrken i samhället.

Verka som man måste stämma allihopa själv för att ta tillvara på sårbara gruppers rättigheter, Har saknat fast jobb inte kunnat få det 99.9% på grund av belastningsregistret, risken finns att jag blir känd för detta och exponeras och därmed får 0 fast jobb och bostad och ett normalt liv, Samtidigt så har man inte haft ändå ett normalt liv så det kanske inte spelar någon roll.
intressant, är i exakt samma situation. Ska stämma flera av dessa nu och 2025.

själv utan någon ombud jag är ingen jurist har ingen formell jurist utbildning men jag är bra på skapa texter och härma färdigheter som jurister har
CHECK !
är duktig på och inhämta information detta gäller alla Yrken i samhället.
CHECK !
Verka som man måste stämma allihopa själv för att ta tillvara på sårbara gruppers rättigheter
CHECK !
Har saknat fast jobb inte kunnat få det 99.9% på grund av belastningsregistret
CHECK !
Risken finns att jag blir känd för detta och exponeras och därmed får 0 fast jobb och bostad och ett normalt liv, Samtidigt så har man inte haft ändå ett normalt liv så det kanske inte spelar någon roll
CHECK !
Citera
2024-12-07, 23:50
Medlem
Kan man inte ta hjälp av Noyb, och göra någon form av grupptalan? Tror många att kunnat tänka sig att haka på något sådant istället för att dra igång en rättsprocess på egen hand.

Dåligt bevandrad i detta, vore kul med lite vägledning för hur man tar det vidare om det är så att ett större antal vill driva en process ihop
Citera
2024-12-08, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
Åberopa? Egentligen räcker det väl att fram anger en populistisk benämning för "brottet" tex de ljuger om mig eller "de uppger olovligen privata personuppgifter"
Sen ska väl Rättsväsendet, respektive domstol kunna lagen till 100% och Svensk Rätt i sin helhet och man ska inte som privatperson behöva berätta för en domstol vilken del av lagstiftningen som ska användas eller vilken lag det är brott mot ?

Absolut du har rätt, det borde räcka. Man ska inte behöva ange paragrafer och sådant i sin skrivelse till domstolen. De ska kunna lagen! Dock är min erfarenhet att de faktiskt är väldigt dåliga på det. Jag har noll förtroende för tingsrätterna.
Jag kan tillägga att det kan vara viktigt att "åberoba" eu-domstolen även i den muntliga förhandlingen för det ställer större krav på tingsrätten att faktiskt bemöta detaljerna. Domaren måste då i princip skriva sin tolkning.

En annan grej som kanske borde nämnas är att man kan framföra önskemål om expertvittnen. Om man vet någon som är duktig på tolkning ev eu-rätten, dess företräde m.m. kan det ge en riktig boost i tingsrättsförhandlingen.
Senast redigerad av Pelle-snabb 2024-12-08 kl. 10:00.
Citera
2024-12-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
bra info.
men "måste du vända dig till polisen som utfört förundersökningen."
Hur ska man veta vilken polis? hur ska man veta om förundersökningen? Detta betyder alltså att bara de som fått reda på förundersökningen av den brottsutsatte eller förövaren typ kan känna till detta? Då ska dessa inte finnas på Krimfup ?

De flesta databaserna har dem inte, men det finns en genväg att få dessa och veta vem det är: i alla de fall där häktningsförhandling har skett så vet man vem det gäller.

Från domstolen kan man enkelt begära samtliga häktningsförhandlingar kommande veckan …
Citera
2024-12-09, 09:14
Medlem
6AllanBallan9s avatar
https://www.gp.se/debatt/nar-ska-kvinnors-ratt-till-trygghet-vaga-tyngst.04b227b7-2c5f-4116-a8db-e64346ef35d2
Citera
2024-12-09, 14:02
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6AllanBallan9
https://www.gp.se/debatt/nar-ska-kvinnors-ratt-till-trygghet-vaga-tyngst.04b227b7-2c5f-4116-a8db-e64346ef35d2
hahaha

Centerpartiet försöker göra denna fråga till kvinno fråga. Någon på x beskrev hela situationen perfekt citat

"så hela nationens privata integritet ska kränkas för att Frida ska kunna finplocka vem som ska ge henne kuk någon enstaka kväll?"
Citera
2024-12-09, 17:43
Medlem
Citat:

"så hela nationens privata integritet ska kränkas för att Frida ska kunna finplocka vem som ska ge henne kuk någon enstaka kväll?"

Haha så sant.. Något säger mig att det snarare är män som borde akta sig för dessa kvinnor.
Citera
2024-12-09, 18:38
Medlem
TommyTaos avatar
Citat:
hahaha

Centerpartiet försöker göra denna fråga till kvinno fråga. Någon på x beskrev hela situationen perfekt citat

Ska du skriva en replik?
Citera
2024-12-09, 20:55
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TommyTao
Ska du skriva en replik?
Vore faktiskt intressant!
Kan lova det finns kvinnor som också blir drabbade hårt av att dom finns med i dessa register!

Och inte kan få arbete för dom gjorde något dumt i sin ungdom. Så nu lever dom som fattiga damer och måste hitta en partner som kan få snylta av! Men dom blir också snabbt bortvalda när deras sanna natur blir uppenbar!
Citera
2024-12-09, 21:28
Medlem
Herregud vad efterblivet. 99% av alla kvinnomisshandlare är ju inte dömda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in