2025-02-26, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Det verkar inte ha kommit någon dom från HFD ännu. Jag hittar ingen information heller om när dom kan vara på plats. Någon som vet? Ska man kontakta HFD kanske för att få ett ungefärligt datum?

Jag vet inget mer än att dagboksbladet inte innehöll någon dom igår när jag fick den
Citera
2025-02-26, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetrobateFuture
Jag vet inget mer än att dagboksbladet inte innehöll någon dom igår när jag fick den

Mål: Ä 3457-24

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2025/02/eus-dataskyddsforordning-kan-fa-betydelse-for-om-det-rader-sekretess-for-personuppgifter-i-brottmals domar-aven-pa-det-grundlagsskyddade-omradet/
Citera
2025-02-26, 14:34
Medlem

https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/nyheter/2025/02/eus-dataskyddsforordning-kan-fa-betydelse-for-om-det-rader-sekretess-for-personuppgifter-i-brottmals domar-aven-pa-det-grundlagsskyddade-omradet/
Citera
2025-02-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regrrr544t3

Det där är HD, men de vill ha dom från HFD.
Citera
2025-02-26, 14:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Har fått svar från Verifiera.

Citat:
Hej,

Tack för din skrivelse till Verifiera AB, org. nr: 556926–3394, som har uppfattats som en framställan om rätt till radering med stöd av dataskyddsförordningen avseende förekomst/er av personuppgifter.

Personuppgifter behandlas inom ramen för det utgivningsbevis som Verifiera omfattas av. Verifieras publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks yttrandefrihetsgrundlagen. Verifiera behandlar personuppgifter genom att följa den reglering av yttrandefrihetsgrundlagen och dess hänvisningar till tryckfrihetsförordningen. Det innebär att Verifiera inte omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR).

Högsta domstolen har i ett mål om sekretessförbehåll för offentliga handlingar tolkat den svenska dataskyddslagen. Beslutet innebär att dataskyddslagen inte förbjuder att domstolar inför sekretessförbehåll med hänvisning till GDPR.

Däremot gäller avgörandet inte hur brottmålsdomar generellt får behandlas eller publiceras. HD betonar att en sådan förändring kräver en lagändring. Detta innebär att Verifiera fortsatt kan behandla och publicera brottmålsdomar med stöd av yttrandefrihetsgrundlagen.

Verifiera hänvisar till beslut från IMY den 20 september 2024,

“Nyhetsbyrån Vivalto Information AB har beviljats utgivningsbevis för webbplatsen www.vivalto.se. Eftersom Nyhetsbyrån Vivalto Information AB:s verksamhet är grundlagsskyddad är dataskyddsförordningen inte tillämplig.“

Med ett undantag saknas nu uppgifter om dig som omfattas av GDPR i bolagets databaser. Undantaget utgörs av de personuppgifter som förekommer i detta mejlsvar som kommer att sparas i ytterligare en tid till styrkande av din begäran.
Citera
2025-02-26, 14:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av regrrr544t3

Det där är en av Högsta Domstolens domar från gårdagen, HFD betyder Högsta förvaltningsdomstolen och det gäller Prolegias begäran om att få ut handlingar från Åklagarmyndigheten.
Citera
2025-02-26, 14:48
Medlem
Citat:
Det där är en av Högsta Domstolens domar från gårdagen, HFD betyder Högsta förvaltningsdomstolen och det gäller Prolegias begäran om att få ut handlingar från Åklagarmyndigheten.

Ah ok. Tack. Jag är mäkta irriterad på Upplysning som vägrar ta bort. Kan man hänvisa till HD domen?
Citera
2025-02-26, 14:50
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Alla jag har snackat med i min krets har fått samma svar.
Var väl lite det spåret vi var inne på igår, de kommer tjafsa.

Citat:

Men vad spelar HFDs dom för roll nu, det blir väl betydelselös mot bakgrund av HDs domar igår?
EU-domstolen är väl det enda intressanta nu som kommer i sommar.
Citera
2025-02-26, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Alla jag har snackat med i min krets har fått samma svar.
Var väl lite det spåret vi var inne på igår, de kommer tjafsa.

Ja, och ingen jag känner har fått svar från Lexbase sen igår.

Citat:
Men vad spelar HFDs dom för roll nu, det blir väl betydelselös mot bakgrund av HDs domar igår?
EU-domstolen är väl det enda intressanta nu som kommer i sommar.

Relativt så, det är nog bara juridiska intresseklubben som vill veta. Till överintressets försvar så är det rätt ofta man har nytta av att vara vetgirig inom detta område.
Citera
2025-02-26, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

Ja det klart han försöker tolka det så. Det är emellertid inte det som framgår av beslutet. Sedan försöker han göra något käbbel om att det skulle krävas en lagändring för att det skulle vara förbjudet att behandla redan nu publicerade domar, det är precis tvärtom mot det Petter Asp (referenten i ärendet) sade i intervjuer igår.

Att HD inte anger något om nuvarande publiceringar beror på att det inte var föremål för prövningen. Det framgår däremot att de underkänner den svenska modellen. Det framgår således att de anser att förordningen är tillämpbar med de konsekvenser som följer. Det som sägs i p. 42-43 är inte ett obiter dictum uttalande, utan tar sikte på förordningens tillämpning framför svensk grundlag.
Citera
2025-02-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ja, och ingen jag känner har fått svar från Lexbase sen igår.

Det råder, förstås, fullkomlig panik där just nu.

Eftersom utgivningsbeviset inte gäller databaserna så är det plötslig öppen gata för alla möjliga juridiska åtgärder direkt mot företaget (i vanliga fall tar ju ansvarig utgivare smällen, men nu är den biten överspelad).

Fy fan att sitta i styrelsen och veta att allt man själv och de anställda gör, från en dag till en annan, sker under straffansvar (bortsett ifrån deras halvdana försök till riktig journalistik).
Citera
2025-02-26, 15:23
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsvarsadvokat
Ja det klart han försöker tolka det så. Det är emellertid inte det som framgår av beslutet. Sedan försöker han göra något käbbel om att det skulle krävas en lagändring för att det skulle vara förbjudet att behandla redan nu publicerade domar, det är precis tvärtom mot det Petter Asp (referenten i ärendet) sade i intervjuer igår.

Att HD inte anger något om nuvarande publiceringar beror på att det inte var föremål för prövningen. Det framgår däremot att de underkänner den svenska modellen. Det framgår således att de anser att förordningen är tillämpbar med de konsekvenser som följer. Det som sägs i p. 42-43 är inte ett obiter dictum uttalande, utan tar sikte på förordningens tillämpning framför svensk grundlag.
Ja precis. I den meningen har min uppfattning inte ändrats, det vill säga att beslutet ger en riktning åt vilket håll ett sådant mål med skadestånd som följd skulle kunna komma att behandlas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in