2024-12-07, 19:28
Medlem
Eidermags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wacky50
Tror det är max ett halvt prisbasbelopp dvs 57300/2

Men här gäller det ju inte bara pengar utan att du vill att domstolen ska tvinga dom att ta bort dig. Kan det fortfarande vara småmål då?
Citera
2024-12-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eidermag
Men här gäller det ju inte bara pengar utan att du vill att domstolen ska tvinga dom att ta bort dig. Kan det fortfarande vara småmål då?
Ja, det är min fundering också. Poängen är inte att stämma dom på pengar, utan att mina personuppgifter ska tas bort.
Citera
2024-12-07, 20:06
Medlem
Eidermags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg
Ja, det är min fundering också. Poängen är inte att stämma dom på pengar, utan att mina personuppgifter ska tas bort.

Precis. Så även för att du också begär skadestånd så gäller ju en del av stämningen ändå inte pengar alls. Så det vore ju väldigt konstigt om hela målet blir småmål bara för att en del handlar om skadestånd under ett visst värde. Tror inte det är så enkelt för det skulle ju vara ett stort kryphål isånafall.
Citera
2024-12-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wennerberg

Det är inte värdet i bara pengar som räknas utan det hela. Du kan exempelvis begära en fullgörelse att de ska ta bort dina uppgifter med stöd av GDPR. Då kan ju frågan komma upp hur mycket ekonomisk värde det ligger i att de har kvar dina uppgifter. De har tydligen ett visst värde men det når knappast upp till halva basbeloppet enligt min mening.

En grej som kan komplicera det lite att med värde ska man även räkna in andra rättsförhållande spm kan komma att aktualiseras.
Exempelvis var det en resebyrå som fick ett krav på sig från en passagerare på någon tusenlapp, men resebyrån invände och sade att det finns ju fler passagerare och att summan då kommer att överstiga gränsen. Det blev nu ett allmänt mål av det.

Men sedan kom en dom i ett annat mål https://lagen.nu/dom/nja/2010s336 där det klargjordes att i det fallet andra rättsförhållande ska räknas med ska det vara konkreta förhållande och inga spekulationer.
Man kan tänka sig att din motpart här gör invändningen att i det fallet du vinner skulle alla andra med kunna begära skadestånd och således skulle värdet kunna bli mycket större och det blir ett allmänt mål av det. Det är där domen från HD kommer in som du ser ovan. Hänvisa till den om det skulle behövas. Titta gärna runt lite i de andra domarna som du hittar länkat till i https://lagen.nu/1942:740#K1P3dS1 ( Rättegångsbalken 1Kap §3d)
Ps:
Dessa domar kan vara svåra att läsa och man måste se var referentens förslag slutar och själva domen börjar men övning ger färdighet
Citera
2024-12-07, 22:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Det verkar inte vara så många som har svarat dig här hur man gör rent praktiskt.
Man skriver helt enkelt ett brev och skickar in det antingen via deras digitala sida dom.se eller i postlådan. I deras digitala postlåda indentifierar du dig med bankid och genom den vanliga postlådan ser du till att skriva under det bara.
Du ska skicka det till den tingsrätt där 'svarande' har sitt säte. Det kostar en avgift som jag har glömt exakt men 1500-2500 kronor bör det ligga runt. Talan ska givetvis innehålla alla nödvändiga uppgifter som namn, address, organisationsnummer om du har det. Sedan ska det innehålle det du begär av svarande. Det kan vara ett den tar bort uppgifterna, att den betalar ett skadestånd eller liknande.
Beträffande skadeståndsbeloppet har det tidigare skrivits om att om man tar det som småmål betalar ver och en för sina egna rättegångskostnader. Jag har dock inte själv verifierat detta men är så klart helt rimligt.

Tanken har slagit mig med att lämna in en egen ansökan just med att lagom belopp. Kan man plugga lite och skriver rimligt bra tillsammans med att man i praktiken jobbar gratis själv, så ställer man ju till med besvär och kostnader för motparten. Denne måste ju då överväga om det är värt att kämpa emot med risken att de dessutom faktiskt förlorar. Det ligger nära till hands att det kan bli en förlikning. Exempelvis att det tar bort uppgifterna men slipper riskera skadestånd och en utdragen rättsprocess.

Några andra tips är att motparten kommer att skriva sina argument, de kommer babbla på med sådana regler som kanske inte är relevanta paragrafer i andra lager och liknande. Detta förutom så klart YGL. De kommer att eventuelt ge dig extra arbeta att läsa in på väldigt mycket.
Strategin kan vara värd att tänka på med. Undvik egna känslor i skrivelsen, och undvik att skriva om subjektiva bedömningar som att databasen används av kriminella m.m. Möjligen som en parantes i slutet men inte som fokus. Fokusera på EU-domstolen, GDPR och att det faktiskt inte är journalisitisk verksamhet.
I Utredningen som kom nyss, gjorde de bl.a. en komparativ jämförelse med de övriga nordiska länderna och sådant kan vara bra att ta upp liksom många andra delar i utredningen.
Läs igenom pricknings domen, Endomol domen, Satakunnan domarna ( en i Eu-domstolen och en i Europadomstolen ). Har du tid och ork kolla gärna upp referenser som man ofta finner i både utredningen och i domarna.

Rätten till skydd av uppgifter är ju även en del av stadgan vilket är viktigt.
I övrigt kan jag bara säga att du skriver lite vad du vill. Du anger de argument du önskar och så vidare

Antar att man anger det som brott mot dataskyddsförordningen?

Har funderat på om det ens går det att driva mål mot parter med utgivningsbevis som småmål, åtminstone förtal tror jag inte går? Fast vad fan vet jag.
Citera
2024-12-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Skönt att se att det finns folk som tål en kritisk sanning.

Min rekommendation skulle nog vara att anmäla till IMY, men sitta lugnt i båten med att väcka talan om det hela. Det pågår flera rättsprocesser relaterade till det här, inklusive GDPRWarriors två stämningar. Att invänta utgången av dem är gratis, och de kommer förmodligen ge en stark indikation om det är värt att gå vidare med eller ej.
Visst men betänk också att pengarna tar slut snabbt hos Lexbase, Mrkoll, Krimfup och de andra när de ska börja öppna plånboken och betala skadestånden...
Kan vara bra att passa på medan det finns något att hämta. Det blir ju inte "gratis" om deras pengar hinner ta slut under tiden man väntar. Ärendena går i någotsånär turordning efter inlämningsdatum
Citera
2024-12-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesen
Något som inte går till åtal publiceras aldrig i dessa databaser. Därmed inget att tas bort ifrån. DU bränner din trovärdighet med sådant här bullshit.
Vad snackar du om nu? Det finns ostraffade också i dessa databaser. Har du inte koll på det ? Det är för att de som verkligen vill ha svart på vitt måste betala. Därför blandar man dömda med ostraffade och intäkterna skjuter i taket.
Citera
2024-12-07, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Jo. Det finns visst.

Ser att du ägnat dagen åt olika typer av påhopp på olika personer, så borde inte lägga tid på dig, men gör ett litet undantag.

Med tanke på dina okunniga svar så är det ingen idé att gå in på lagstiftning och förarbeten, utan ger dig följande länk och ett citat:

https://lawline.se/answers/ar-nedlagd-forundersokning-allman-handling

Jag har själv tillgång till databaser med ett mycket stort antal beslut om nedlagd förundersökning.

Självklart sparar databaserna alla myndighetsbeslut de kommer över (hell, du kan till och med se adressändringar årtionden tillbaka i vissa databaser).

Jag kommer inte skriva mer till dig, med tanke på att du inte ens kände till ovanstående, vilket bevisar inte bara att du hade dålig koll utan även att ditt försök att såga min trovärdighet istället kraschade din egen.
bra info.
men "måste du vända dig till polisen som utfört förundersökningen."
Hur ska man veta vilken polis? hur ska man veta om förundersökningen? Detta betyder alltså att bara de som fått reda på förundersökningen av den brottsutsatte eller förövaren typ kan känna till detta? Då ska dessa inte finnas på Krimfup ?
Citera
2024-12-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n2222

Har funderat på om det ens går det att driva mål mot parter med utgivningsbevis som småmål, åtminstone förtal tror jag inte går? Fast vad fan vet jag.
Det går ju som T-mål i alla fall. Det var en uppmärksammad förlikning mellan en kvinna i Stockholm och mrkoll / Nusvar våren 2023 då ärendet togs upp av Tingsrätt. ( (FB) Kammarrätten Avslog Verifieras Överklagande idag! ) Användaren EddieGriffin "Kan nog bli svettigt för MrKoll och Lexbase framöver. För ett tag sedan gjordes ju en förlikning mellan MrKoll och något fruntimmer som ställt myglarbolaget inför rätta.
"
Kan aldrig tänka mig det går att göra som T-mål men inte FT-mål
Nej nu kommer snart dammluckorna öppnas och pengarna ta slut snabbt hos Lexbase & Co när de ska ersätta olagligheterna
Senast redigerad av etthittebarn 2024-12-07 kl. 23:14.
Citera
2024-12-07, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av etthittebarn
Det går ju som T-mål i alla fall. Det var en uppmärksammad förlikning mellan en kvinna i Stockholm och mrkoll / Nusvar våren 2023 då ärendet togs upp av Tingsrätt. Kan aldrig tänka mig det går att göra som T-mål men inte FT-mål

Ja, lite jobbigt och riskabelt med ordinära tvistemål.
Citera
2024-12-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n2222

Ja det kan man nog kalla det även om jag hade undvikit uttrycket brott i detta sammanhanget. Jag hade nog mer formulerat det som att man har rätt till skydd för sina personuppgifter. Rätt till respekt för privatlivet m.m.

I och med att de kanske har utgivningsbevis hade jag undvikit YGL och de svenska lagarna helt i princip. GDPR är en förordning och kan åberopas som den är. Tillsammans med att domarna i Eu-domstolen har företrädesrätt. Många med utgivningsbevis säger att GDPR inte gäller dem och att YGL har företräde och det ska man givetvis angripa. Sedan så klart kan man även hänvisa till IMY's egna skrifter och att de nu anser att de kan utreda frågan. Vilket det faktiskt måste.

Hade jag själv orkat hade jag nog själv gett mig in på det här
Senast redigerad av Pelle-snabb 2024-12-07 kl. 23:01.
Citera
2024-12-07, 23:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Ja det kan man nog kalla det även om jag hade undvikit uttrycket brott i detta sammanhanget. Jag hade nog mer formulerat det som att man har rätt till skydd för sina personuppgifter. Rätt till respekt för privatlivet m.m.

I och med att de kanske har utgivningsbevis had jag undvikit YGL och de svenska lagarna helt i princip. GDPR är en förordning och kan åberopas som den är. Tillsammans med att domarna i Eu-domstolen har företrädesrätt. Många med utgivningsbevis säger att GDPR inte gäller dem och att YGL har är starkare och det ska man givetvis angripa. Sedan så klart kan man även hänvisa till YGL's egna skrifter och att de nu anser att de kan utreda frågan. Vilket det faktiskt måste.

Hade jag själv orkat hade jag nog själv gett mig in på det här

Bra tips, vi får se varåt det lider. IMY får säga sitt först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in