Det verkar inte vara så många som har svarat dig här hur man gör rent praktiskt.
Man skriver helt enkelt ett brev och skickar in det antingen via deras digitala sida dom.se eller i postlådan. I deras digitala postlåda indentifierar du dig med bankid och genom den vanliga postlådan ser du till att skriva under det bara.
Du ska skicka det till den tingsrätt där 'svarande' har sitt säte. Det kostar en avgift som jag har glömt exakt men 1500-2500 kronor bör det ligga runt. Talan ska givetvis innehålla alla nödvändiga uppgifter som namn, address, organisationsnummer om du har det. Sedan ska det innehålle det du begär av svarande. Det kan vara ett den tar bort uppgifterna, att den betalar ett skadestånd eller liknande.
Beträffande skadeståndsbeloppet har det tidigare skrivits om att om man tar det som småmål betalar ver och en för sina egna rättegångskostnader. Jag har dock inte själv verifierat detta men är så klart helt rimligt.
Tanken har slagit mig med att lämna in en egen ansökan just med att lagom belopp. Kan man plugga lite och skriver rimligt bra tillsammans med att man i praktiken jobbar gratis själv, så ställer man ju till med besvär och kostnader för motparten. Denne måste ju då överväga om det är värt att kämpa emot med risken att de dessutom faktiskt förlorar. Det ligger nära till hands att det kan bli en förlikning. Exempelvis att det tar bort uppgifterna men slipper riskera skadestånd och en utdragen rättsprocess.
Några andra tips är att motparten kommer att skriva sina argument, de kommer babbla på med sådana regler som kanske inte är relevanta paragrafer i andra lager och liknande. Detta förutom så klart YGL. De kommer att eventuelt ge dig extra arbeta att läsa in på väldigt mycket.
Strategin kan vara värd att tänka på med. Undvik egna känslor i skrivelsen, och undvik att skriva om subjektiva bedömningar som att databasen används av kriminella m.m. Möjligen som en parantes i slutet men inte som fokus. Fokusera på EU-domstolen, GDPR och att det faktiskt inte är journalisitisk verksamhet.
I Utredningen som kom nyss, gjorde de bl.a. en komparativ jämförelse med de övriga nordiska länderna och sådant kan vara bra att ta upp liksom många andra delar i utredningen.
Läs igenom pricknings domen, Endomol domen, Satakunnan domarna ( en i Eu-domstolen och en i Europadomstolen ). Har du tid och ork kolla gärna upp referenser som man ofta finner i både utredningen och i domarna.
Rätten till skydd av uppgifter är ju även en del av stadgan vilket är viktigt.
I övrigt kan jag bara säga att du skriver lite vad du vill. Du anger de argument du önskar och så vidare