2023-05-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det där förstår däremot inte jag.

Om du inte behöver jobba, men ändå kan ställa mat på bordet.. vad menar du att du behöver mer?

nej, är det ekonomiskt fördelaktigt så kanske det är möjliga val..själv går jag mycket hellre hemma och städar själv isåfall, som nu, när jag renoverar huset i lugn och maklig takt.
skulle aldrig anställa en "städhjälp".
hela vitsen som jag ser det är ju att SLIPPA gå till ett jobb.

Då tycker jag man har felprioriterat.
Rik är ju en definition såklart, för mig är man rik om man har mat på bordet, kan betala alla räkningar, får vara frisk och bor i en fastghet/plats man trivs i och har en familj där man hjälps åt och med goda sunda värderingar.
Sedan om det är rik på pengar man menar då kan man fråga sig hur rik då? Det finns ju dom som är stenrika men jobbar ändå, detta beror väl på att det är just jobbet som gjort dom rika, man kanske trivs väldigt bra på sitt jobb. Sedan finns ju också de som har en hyffsad ekonomi och som inte jobbar. Inget är ju fel. Om man bara utgår ifrån att man vill slippa jobba får man nog tänka långsiktigt börja investera i liten skala och öka på allt eftersom, det finns ingen quick fix om man inte vinner på lotto. Aktier är osäkert, man behöver en stadig inkomst bredvid tills man fått en rejäl buffert
Citera
2023-05-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Varför skulle man ha andra rutiner eller levnadssätt för att man är miljonär? Möjligtvis kan det skilja om man är miljardär. Har själv tillgångar för åtskilliga miljoner med känner mig inte på något sätt speciell.

Tror det blir mindre ångest om morgonen om man måste upp för att tvätta kärringfittor på ålderdomshem eller vakna upp som miljonär och ver att du kan betala hyran och köpa ett nytt ps5 utan att blinka.
Citera
2023-05-11, 22:34
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av It1965g
Hade gärna tagit emot råd vad man ska göra för att lära sig mer om aktier

Finns inget att lära sig, om syftet är att du ska spekulera på börsen för att bli rik snabbt.

Warren buffet är intelligent och läser på om bolag 10 h om dagen, 7 dagar i veckan, i decennier efter decennier, om du gör detsamma kanske även du kan bli miljardär...men få har denna förmåga.
Citera
2023-05-11, 22:43
Medlem
Herrcykels avatar
Jag är miljonär men lever livet precis som vem som helst. Klockan ringer 06:30, men lämnar sängen oftast strax efter 7. Går till kontoret cirka 07:30 och fördriver tiden till kl 16-18. Åker hem, tränar, lagar mat osv innan läggdags. Ingen på mitt jobb vet om att jag inte skulle behöva jobba en enda dag till om jag inte velat, men det bryr jag mig inte om. Är nöjd med livet jag lever och har inget behov av att visa upp något liv av lyx. Kommer nog dock sluta jobba om några år när jag närmar mig 40, men får se hur jag känner då!
Citera
2023-05-11, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur stort andel investerar ni?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow
Vad menar du med vanliga svenskar? Tror inte jag känner någon som inte är miljonär. De flesta är helt vanliga svenskar, vanliga knegare med 8-16.30-jobb, en del bor i mindre orter. Ett par stycken är dock multimiljonärer.

Allt är såklart uppbundet i bostäder, men m.h.t. prisutvecklingen i Sverige är väl nästan alla svenskar miljonärer idag.

Hur gör man då? Ja, ett sätt kan vara att åka tillbaka i tiden och köpa någon av allmännyttans bortslumpade hyresrätter som ombildades till bostadsrätter i Stockholm. Många sköna miljoner som transfererades från vår gemensamma förmögenhet till vissa utvalda personer under ett antal år.
Citera
2023-05-11, 22:59
Medlem
Citat:
God dag alla flashback!

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow

Gör precis samma sak som alltid förutom en sak. Jag slutade lönearbeta för 20 år sedan och gör det jag vill för stunden.
Citera
2023-05-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinha
Mitt tips till alla är att bara göra det ni är bra på idag. Det går att tjäna pengar på nästan vad som helst. Gör det ni kan och det som ni trivs med. Starta eget och försök ert bästa.

Jag hade kanske tur men jag startade en e-handelssida och den tog fart på 1.5 år, idag driver jag fyra e-handelssidor som alla går bra. Aldrig behövt lägga ned något projekt, utan det har bara fungerat sedan första sidan jag gjorde.

Föreställ ert liv om fem år och försök att få till det som ni vill ha det. Satsa 100% på det och ge inte upp. Berätta inte för någon för de kommer förmodligen bara ställa till med problem. Avundsjuka och skepticism är galet vanligt i detta jante-landet.

Mina föräldrar var helt emot det, så bröt mer eller mindre banden med dem i 2-3 år tills de insåg företagandet var en bra väg i livet för mig.

Planera allt, föreställ er hur ni utför allt och hur resultatet blev, och bara kör. Försök öppna en e-handel om ni kqn, istället för en fysisk butik. Det är betyyyyydligt billigare.

En webbplats kostar mig 60kr per månad för webhosting och domännamn. Det är inte ens kostnaden av en pizza. Hade jag haft fysiska butiker hade det kostat tiotusentals med hyra och försäkring, anställda, m.m.

Jag började med dropshipping första året. Sedan gick jag över till att köpa in i (mindre) bulks och la paketen i min lägenhet och källarförråd, det var helt fullt med paket i vardagsrummet och hallen. Åkte varannan dag till postombudet (3min bilväg) och skickade paket till kunderna med "PostNord - Skicka direkt". Personalen kände igen mig efter ett tag haha (shoutout till Patrik på Preem). När jag började få in större volymer ordrar så gick jag över till 3PL (tredjeparts logistik) och kör det än idag. Hyr alltså plats i ett lager och de sköter all logistik åt mig. Jag varken ser eller rör paketen idag. Köper in från Asien och det skickas till lagret, lagret skickar till mina kunder när ordrar kommer in. Lagt minimalt på msrknadsföring. Gör 99% av allt helt gratis via Instagram.

Började med under 1000kr för allt (webbserver, domännamn, etikettmaskin för paket, m.m.). Idag drar mina fyra webbplatser in sammanlagt runt 450.000 SEK i vinst per månad och det ökar lite varje månad. Har inga anställda, utan jag sköter allting helt själv än idag (inkl. kundtjänst).

Se till att dokumentera hela er resa. Kollar ibland på mina gamla bilder med paket i vardagsrummet och det är sjukt hur mycket som hänt på bara 6 år. Enormt mycket kan hända på 5-10 år. Det tog mig lite över 1.5 år innan jag började tjäna över 10.000 SEK per månad, men bara ytterligare ett halvår efter det tjänade jag mer än på mitt förra kontorsjobb.

Som Zlatan sa, "bollen är rund - allting kan hända".

Men inget händer om ni aldrig försöker.

Vad är det för produkter som du köper in ifrån Asien och säljer vidare? Varför går kunden till dig, snarare än exempelvis Amazon eller Alibaba?
Citera
2023-05-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Fast nu är det ju så som det är med inflationen. Om det hade varit annorlunda så hade ju ditt sätt varit jättebra.
Nu är det ju inte så.

Du verkar inte förstå, så du får väl tro att du är fattig då.
Citera
2023-05-11, 23:21
Bannlyst
Citat:
God dag alla flashback!

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Osv…

//Pax-klow
Allt är investerat, jag tränar varje dag på sommaren, jobbar ca 10h/vecka, jag har inga dyra vanor och är mest hemma med familjen eller spelar golf.
Citera
2023-05-11, 23:22
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du verkar inte förstå, så du får väl tro att du är fattig då.

Jodå men om man spekulerar med kapitalet är riskabelt.
Dessutom om man siktar på 5% avkastning med höginflation så tar pengarna slut.

En dåre och hans pengar går snart skilda vägar
Citera
2023-05-11, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STRAIGHTBALLIN
Förmögenhet: 200MSEK
Fördelat: Aktier 150MSEK (portfölj om ca 50 högutdelande bolag) Fastigheter: 30MSEK Guld: 15MSEK Likvida medel/kontoplacering 5MSEK

Är rik från födseln men har genom kloka placeringar och reinversteringar ökat på förmögenheten rejält de senaste tio åren. Utdelningar per år varierar mellan 2,5-4MSEK men återinvesterar stora delar. Är 35 år gammal.

Lever som vanligt förutom att jag äger en väldigt stor våning i centrala Gbg. Delägare i en firma med OK vinst och lönen får anses vara ganska medel. (Ca 45K i månaden). Jobbar enbart för att jag älskar det, men behöver inte som man kanske kan förstå.

Börjar dagen med morgonträning kl 06, 6 dagar i veckan. Kommer hem till en fru som ordnat frukost för mig och barnen. Har 3 st pojkar! Går till jobbet medan jag kollar DI börsmorgon och kör på till kl 17. Några köp/sälj på börsen i månaden blir det ändå! en dag i veckan träffar jag mina polare på en riktigt stökig aw. Inte Exit-stökig men vissa tendenser finns där. Kvällarna är annars väldigt lugna och rogivande. Läser en del biografier (oftast talbok i löpspåret), reser mycket och går på många ”högprofilerade” events och går ofta ut och äter med familj och/eller vänner. På vardagar somnar jag 23, på helgen är det mycket större variation hehe.

Mitt tips är att spara mycket månatligen och placera KLOKT. Spring inte efter memestocks, instastocks eller annat bondfångeri. Tänk trygga bolag/diversifierat och sälj för guds skull aldrig ut dig om det verkligen inte finns skäl (kommande konkurs, skriande behov av likviditet osv). Amygdalan skriker ”spring” när siffrorna lyser röda men då öppnar jag plånboken o köper mer

How tacky of you to mention specific numbers about your fortune? Yes clearly you inherited your money.!!!!!!
Citera
2023-05-11, 23:28
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Fan vad fattigt att kolla på Tv4s morgon-tv. Ni miljonärer är fan sämst. Skaffa lite kulturell utbildning för fan. Ni har ju all tid i världen till det. Ni har pengar på kontot men missar fan LIVET.

SvD grabben!....SvD!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in