2023-05-11, 15:53
Medlem
Rocinhas avatar
Förmögenhet: mellan 16.000.000 och 20.000.000 SEK.
Jobbar med: e-handel

Jag vaknar ofta runt kl 10, men ibland så sent som 14 (dock inte ofta). Duschar. Äter inte frukost. Brukar kolla mina mail och något på TV eller YouTube fram t.om. kl 12. Just nu följer jag Robinson.

Efter det blir det lunch, antingen hemma om jag förberett något, men inte sällan blir det någon takeaway. Käkade burgare idag. Tar med maten hem och äter.

Ser över mina e-handelssidor, kundtjänst och sociala mediekonton för företagen fram t.om 15.30 ungefär.

Går ut på promenad med sambon, om det är bra väder drar vi och badar. Ibland drar vi bara och handlar också. Vi ser iaf till att gå ut iaf en gång per dag.

Kommer hem mellan 16.30-17.00. Hanterar ordrar som kommit in under dagen. Gör en del marknadsföring via email eller sociala medier.

Klockan 18 blir det middag, slänger ihop något enkelt, typ pasta, tacos eller någon kycklingwok. Äter fram t.om 18.20 typ.

Spelar en del spel, kollar lite videos fram t.om. kl 22.00. Efter det blir det ibland film, eller att man kollar lite resemål, eller letar saker att köpa (kläder, möbler, m.m.). Lite av allt möjligt.

Lägger mig någon gång mellan 01.00-02.00.

Så kan en vanlig dag se ut i Sverige. Men försöker resa utomlands så mycket det går, helst iaf en resa varannan månad. Allt mellan weekendresor till 30-dagars resor.

Investerar nästan ingenting i aktier, är dålig på det. Har runt 300k jag investerar, resten sitter bara på kontot. Bor i en billig bostadsrätt som kostar mig runt 5k per månad, billig bil och har låga utgifter. 99% av allt jag köper är utemat, vilket blir runt 2500 i månaden. En genomsnittslig månad spenderar jag runt 8000kr med ally inkluderat (boende, bil, m.m.). Blir det resor, upp emot 25k per månad.

Är ganska nöjd som det är men planerar utlandsflytt, för tråkigt här i Sverige och har tur att mitt jobb är platsoberoende . Gillar inte svenskar eller Sverige i allmänhet. Tråkigt och osocialt folk. Vill ha mer action, liv, bättre mat och mer saker att göra. Så blir utlandsflytt detta eller nästa år.

Jobbar bara runt 10h per vecka (aktivt arbete).
Inte en enda krona i skuld, inte ens något gammalt CSN.

Stressar aldrig och har det relativt skönt.
Är runt 30 år gammal.
Mitt "tidigare liv" var väldigt likt detta, fast jag jobbade hemifrån som systemutvecklare på den tiden. Gick över till e-handel och startade eget. Har inte ångrat det en sekund.

Lättare än jag trodde. Så önskar jag hade börjat med detta tidigare.
Senast redigerad av Rocinha 2023-05-11 kl. 15:57.
Citera
2023-05-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocinha
Investerar nästan ingenting i aktier, är dålig på det. Har runt 300k jag investerar, resten sitter bara på kontot.

Det är i min mening ett enormt misstag att inte ha pengarna investerade om man har så pass mycket. Om du nu är så framgångsrik som du berättar, så har du säkert förmågan att sätta dig in tillräckligt för att placera pengarna på ett bra sätt. Det krävs inte mycket ansträngning för att hitta lite bra indexfonder där man inte behöver bry sig särskilt mycket.
Citera
2023-05-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Ett par tänkvärda snippets om vad "miljonär" historiskt sett har inneburit:
The term "millionaire" comes from French and was first used in 1786. It was used to describe the men who became rich off of speculative investments in North America. By the standards of the 18th century, a millionaire was someone who had amassed an unimaginable amount of wealth.

In the wake of more than a century of inflation, $1 million hasn't retained the exceptional buying power it had in 1900. In 2022 dollars, it would be equivalent to about $34.8 million.
(Källa)

och
Who wants to be a millionaire? A lot of people. After all, that’s synonymous with being rich.

But these days, many wealth seekers say $1 million is no longer enough to be considered wealthy. With the rising cost of living, and the lengthy retirements many people must plan for, financial experts say the new benchmark for the rich is $5 million.

“It can be said that the new $1 million is $5 million,” said Ajay Gupta, vice president, wealth management adviser at Merrill Lynch in San Diego. “We’ve seen a lot more $5 million net worth families than before.”
(från 2007 - inflationsjusterat (vilket är för lågt) skulle det motsvara ca. 75 MSEK idag. Källa)

För egen del skiljer sig mitt liv nog inte markant från vilken övre medelklass som helst men så är drygt 90% av förmögenheten ännu relativt illikvid. Det går en hel del hårt jobb och tankemöda åt att dels växa den (genom att växa bolaget), dels att få den just mer likvid. Återkommer om några år och berättar hur det har gått om tråden lever då

Jag skulle säga att dollarmiljonär smäller fortfarande ganska högt. Är man inte helt bakom flötet så kan man gå i pension och ha ett helt OK liv med ett sånt kapital.
Citera
2023-05-11, 16:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Och varför skulle man inte jobba om man är miljonär?

För att man inte behöver?
Citera
2023-05-11, 16:17
Medlem
Rocinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det är i min mening ett enormt misstag att inte ha pengarna investerade om man har så pass mycket. Om du nu är så framgångsrik som du berättar, så har du säkert förmågan att sätta dig in tillräckligt för att placera pengarna på ett bra sätt. Det krävs inte mycket ansträngning för att hitta lite bra indexfonder där man inte behöver bry sig särskilt mycket.

Ser bara ingen mening med det. Har redan mer än både jag och sambon behöver. Vi planerar flytt till sydostasien dessutom, där pengarna kommer räcka iaf tre gånger så länge. Sen kommer vi nog inte bo där hela livet, men tanken är iaf 5-6 år.

Känns bara skönt att veta att jag när som helst har tillgång till allt. Har det utspritt i flera olika banker. En liten summa (under 10k) i crypto också, vilket jag mest använder för domännamn och webhosting. Behöver inte mer än så.

Sambon är mer intresserad av aktier och försöker lära sig hur man investerar. Ibland går det upp, ibland ned. Hon ligger iaf på plus (några enstaka procent) hittills detta året, vilket är bra. Även hon har ganska bra med pengar, men hon investerar runt 15% av hennes kapital. Vi har bara inte orken att lära oss om det. Har aldrig behövt göra det och ser bara inte meningen i det. Mer pengar är väl bra att ha, men ser ingen risk i att våra företag skulle gå under "any time soon". Får in tillräckligt därifrån och det nöjer jag mig med.

Personligen försöker jag vara så självständig som det bara går. Byggt alla mina webbplatser från grunden, hanterar egna servrar m.m.

Om jag inte förstår något så vill jag inte ha med det att göra. Aktier är svårt för mig. Vissa kanske tycker det är enkelt. Precis som jag tycker e-handel och systemutveckling är enkelt, men för vissa är det svårt.

Vill inte bara lägga allt i någon fond och låta andra sköta det. Föredrar att vara helt self-sufficient. Bara är så som person. Har absolut noll intresse av aktiemarknaden. Än mindre har jag intresse för villor, klockor, bilar och annat. Vill ha så få olika tillgångar som möjligt. Mindre stress och mer frihet bara.

Att kunna resa, sova/vakna när jag vill, äta vad jag vill och göra vad jag vill, och ta dag för dag, det är frihet för mig. Just nu kan jag göra det och det nöjer jag mig med.

Nästan alla mina ägodelar, förutom möbler och köksredskap, får plats i en enda ryggsäck. Brukar ta med rubbet när jag reser. Älskar den friheten. Max två ryggsäckar så har jag med verkligen allt, inkl. gardiner och lakan hahah.
Senast redigerad av Rocinha 2023-05-11 kl. 16:34.
Citera
2023-05-11, 16:34
Medlem
När jag sålde mitt företag och slutade lönearbeta så var drömmen sovmornar och resor, det som hände när jag tog sovmorgon var att jag inte somnade alls nästa natt, så jag var tvungen att fortsätta med väckning. Resor blev det inte heller, tråkigt att resa själv och alla jag kände jobbade, så ganska snart började jag lönearbeta igen, visserligen deltid med fria arbetstider. Men det är rätt skönt med arbetskamrater, AW, vara en del i något större än mig själv, känna sig behövd
Citera
2023-05-11, 16:38
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur stort andel investerar ni?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
Osv…
Vägen hit är genom godkända betyg i grundskola och gymnasiet.
Aldrig riktigt varit en sådan person som vill ha det senaste, utan köpt det jag behövt och i bland känt för att lyxa till min tillvaro med enkla saker. Jag strävade heller aldrig efter att nå första miljonen. Det kom av sig självt efter ett antal års sparande på börsen och vid sidan av.

Jag tror att jag blev varse om att jag faktiskt var miljonär 2018-19(någonstans där) när jag gjorde den första riktiga sammanställningen av mina pengar, både på börsen och bankkonton. Då minns jag att jag precis kunde räkna hem mig som miljonär. Idag har jag kanske runt 1.2 miljoner på bankkonto och aktiesparande. Hade haft mer om det inte vore för att jag börjat bygga hus. Så jag lär inte vara miljonär så länge till.

Kan ju tillägga att det inte känns ett skit speciellt över att vara miljonär. Men riktigt skoj är det ändå att kunna titulera sig som det idag(även om 1 miljon knappast är mycket idag som det var förr).
Jag går till jobbet och gör det jag ska, som vanligt. Det enda jag inte behöver bekymra mig över är den ekonomiska sitsen och det är väldigt skönt. Fast jag har blivit lite snålare sedan jag tog reda på min ekonomiska status, hehe.

Vad har ni för rutiner?
- jobbar heltid på industri.

När går ni upp/sover?
- går upp när dom flesta brukar gå upp för sina jobb.

Hur stort andel investerar ni?
- olika, men så mycket som möjligt. Minst 3000:- in på börsen i månaden hade jag som regel förr.

Hur ofta tränar ni?
-Inte ofta.

Hur ofta läser ni?

- Olika perioder i livet. Gillar att läsa mer faktaböcker om saker och ting.

Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
- Som jag beskrev innan. Jag är nog något mer prismedveten idag. Exempelvis tänker mer på om jag kan få samma vara till bättre pris någon annanstans i närheten när jag handlar. Hatar att betala överpris för skit som inte ska kosta mycket.

En annan sak jag ser som väldigt viktigt är att jag ska se till att fortsätta jobba. Hatar tanken att behöva nagga i onödan på mitt sparande. Men tanken är ändå att jag ska använda upp mina pengar till slut och fortfarande under tiden som jag är någorlunda ung. Är 31 idag.

Senast redigerad av Peripheryy 2023-05-11 kl. 16:42.
Citera
2023-05-11, 16:40
Medlem
Rocinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
När jag sålde mitt företag och slutade lönearbeta så var drömmen sovmornar och resor, det som hände när jag tog sovmorgon var att jag inte somnade alls nästa natt, så jag var tvungen att fortsätta med väckning. Resor blev det inte heller, tråkigt att resa själv och alla jag kände jobbade, så ganska snart började jag lönearbeta igen, visserligen deltid med fria arbetstider. Men det är rätt skönt med arbetskamrater, AW, vara en del i något större än mig själv, känna sig behövd

Förstår 100% vad du menar. Vill (och behöver) ha något att göra under dagarna. Var nära att börja jobba ett "vanligt jobb" igen. Men insåg att jag är i fel land bara. Sverige är otroligt tråkigt att bo i om du är företagare och inte känner andra företagare. Utomlands träffar jag nytt folk hela tiden, ser till att planera in massa saker att göra med dom, m.m.

Personligen har jag nog 10x mer roligt utomlands. Har dock börjat hänga med fler företagare här i Sverige och det har hjälpt en del.

Om inget annat kan du hänga med mig och en del andra svenska företagare på resor. Försöker hänga med fler företagare ("likasinnade"), som har lika flexibla scheman som jag. Försök hitta fler som är i din sits, istället för att gå tillbaka till kontorslivet. Det finns bättre saker där ute. Måste bara söka sig till rätt folk - eller land.

Under oktober ska jag och fem andra jag träffade här i Sverige (i en Facebookgrupp för företagare) ut och segla runt Australien. Blir borta ca. 6 veckor. En av dem har en båt vi ska bo på och kommer besöka en del olika ställen runt AUS. Finns fler platser lediga, bara att hänga på. Svårt att hitta folk som bara inte är fast i sina jobb. Helt gratis, behöver bara ha råd för din egen mat och shopping. Kommer besöka flera städer, dyka, fiska, sola och bada, m.m.
Senast redigerad av Rocinha 2023-05-11 kl. 16:47.
Citera
2023-05-11, 17:22
Medlem
Rocinhas avatar
Mitt tips till alla är att bara göra det ni är bra på idag. Det går att tjäna pengar på nästan vad som helst. Gör det ni kan och det som ni trivs med. Starta eget och försök ert bästa.

Jag hade kanske tur men jag startade en e-handelssida och den tog fart på 1.5 år, idag driver jag fyra e-handelssidor som alla går bra. Aldrig behövt lägga ned något projekt, utan det har bara fungerat sedan första sidan jag gjorde.

Föreställ ert liv om fem år och försök att få till det som ni vill ha det. Satsa 100% på det och ge inte upp. Berätta inte för någon för de kommer förmodligen bara ställa till med problem. Avundsjuka och skepticism är galet vanligt i detta jante-landet.

Mina föräldrar var helt emot det, så bröt mer eller mindre banden med dem i 2-3 år tills de insåg företagandet var en bra väg i livet för mig.

Planera allt, föreställ er hur ni utför allt och hur resultatet blev, och bara kör. Försök öppna en e-handel om ni kqn, istället för en fysisk butik. Det är betyyyyydligt billigare.

En webbplats kostar mig 60kr per månad för webhosting och domännamn. Det är inte ens kostnaden av en pizza. Hade jag haft fysiska butiker hade det kostat tiotusentals med hyra och försäkring, anställda, m.m.

Jag började med dropshipping första året. Sedan gick jag över till att köpa in i (mindre) bulks och la paketen i min lägenhet och källarförråd, det var helt fullt med paket i vardagsrummet och hallen. Åkte varannan dag till postombudet (3min bilväg) och skickade paket till kunderna med "PostNord - Skicka direkt". Personalen kände igen mig efter ett tag haha (shoutout till Patrik på Preem). När jag började få in större volymer ordrar så gick jag över till 3PL (tredjeparts logistik) och kör det än idag. Hyr alltså plats i ett lager och de sköter all logistik åt mig. Jag varken ser eller rör paketen idag. Köper in från Asien och det skickas till lagret, lagret skickar till mina kunder när ordrar kommer in. Lagt minimalt på msrknadsföring. Gör 99% av allt helt gratis via Instagram.

Började med under 1000kr för allt (webbserver, domännamn, etikettmaskin för paket, m.m.). Idag drar mina fyra webbplatser in sammanlagt runt 450.000 SEK i vinst per månad och det ökar lite varje månad. Har inga anställda, utan jag sköter allting helt själv än idag (inkl. kundtjänst).

Se till att dokumentera hela er resa. Kollar ibland på mina gamla bilder med paket i vardagsrummet och det är sjukt hur mycket som hänt på bara 6 år. Enormt mycket kan hända på 5-10 år. Det tog mig lite över 1.5 år innan jag började tjäna över 10.000 SEK per månad, men bara ytterligare ett halvår efter det tjänade jag mer än på mitt förra kontorsjobb.

Som Zlatan sa, "bollen är rund - allting kan hända".

Men inget händer om ni aldrig försöker.
Senast redigerad av Rocinha 2023-05-11 kl. 17:40.
Citera
2023-05-11, 17:37
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag skulle säga att dollarmiljonär smäller fortfarande ganska högt. Är man inte helt bakom flötet så kan man gå i pension och ha ett helt OK liv med ett sånt kapital.

Hermi-Tage är dollarmiljonär. Det funkar inte alls bra att gå i pension om man har barn och bor i Stockholm. Allt kapital är bundet i min bostad. Pengarna skapar inga överdrivna excesser av sovmorgnar med långsam läsning av pappersutgåva av SVD.

Den enda skillnaden som kapitalet har inneburit för mig är att Riksbankens räntemöten inte påverkar mig speciellt mycket.
För övrigt är det som vanligt.
Citera
2023-05-11, 18:02
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
För att man inte behöver?

😂

För att man har ett års spend behöver man inte jobba? Ok.
Citera
2023-05-11, 18:06
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Glöm inte den årliga semestern till Spanien också. Den vardagliga miljonären måste ju få kunna lyxa till det lite ibland när denne tillåts en välförtjänt utstämpling och semester.

Med småbarn. Nejtack blir inte så mycket semester av det 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in