2023-05-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur stort andel investerar ni?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow
Sover tills jag vaknar. Sätter på alldeles för mycket kaffe och dricker upp allt medan jag tittar på dagens börsklimat. Investerar statiskt 5% av årets utdelningar månatligen som sker per automatik den 5e och 15e. Ligger alltid med en kreditskuld på 200k och återinvesterar eller tar ut när summan trillar under. Sätter mig utomhus och röker lite pipa och funderar med anteckningsblocket redo. Därefter tränar jag (försöker ha en vilodag i veckan ungefär). Lätt att träna när man inte har något jobb att bry sig om. Läser rätt så mycket, men det blir oftast skönlitteratur och i mitt fall så är jag en fantasy-buff och är just nu på 10e boken i bokserien the sword of truth av terry goodkind.

Innan var det jobb 7-16 som gällde där man blev totalt knullad mentalt, vilket gjorde att jag till slut fick nog och sa upp mig förra året. Miljonär har jag dock varit längre än så.

Det enda jag saknar är tillfredsställelsen jag får av att hjälpa andra människor. Visst sker det även i det vardagliga livet men det är inte samma sak att hjälpa folk du älskar. Att hjälpa främlingar känns bättre på något vis. Som om att du gör världen till en bättre plats genom lite vänlighet om du fattar vad jag menar.

Annars så, livet är gott!
Citera
2023-05-11, 18:09
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
😂

För att man har ett års spend behöver man inte jobba? Ok.

Det beror ju såklart på hur många miljoner man äger, men det är ju uppenbart att TS syftar på dem som är ekonomiskt oberoende.
Citera
2023-05-11, 18:19
Medlem
Går upp runt 7, åker till mitt deltidsjobb 40 minuter senare. Gör vad jag ska och äter lunch med en kompis nån gång i veckan. Kommer hem vid tre, har hunnit kolla börsen ett antal ggr under dagen.
Lever löjligt lugnt och enkelt. Min chef undrar varför jag jobbar och väntar på min frivilliga uppsägning som nog inte ligger så långt borta !
Citera
2023-05-11, 18:23
Medlem
ziggarillens avatar
Sover till kl. 12 ca. Treo, 1 cigg och kaffe.
Frukost som jag gjort helt själv.
Städar lite.
Kollar börsen.
Spelar för 50:- på ATG
Kollar på TV efter en hemlagad middag.
Somnar vid ca 4.00
Citera
2023-05-11, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Detta. Att vara miljonär i svenska kronor är inte så mycket att skryta med och leder inte till några större möjligheter till lyx.

Det du beskriver stämmer på mig också.

Ska man va ute efter det som ts antyder lär man ju öka till mångmiljonär, minst 10 miljoner.

Ja, exakt så här är det. Det är absolut ingenting som skiljer en miljonär (hur man nu definierar det) från en vanlig svenne. Man jobbar precis som vanligt, man bråkar med sin fru precis som vanligt, man åker på semester precis som vanligt, man går på fotbollsträning och muttrar över småkostnader precis som vanligt.

Enda skillnaden är väl att man ofta har marginal att trycka in några tusenlappar i sparandet varje månad. När man har gjort det i några år så blir det sjusiffrigt, men sedan vet man också att man borde lägga om taket och investera i solceller....

Det är inget soeciellt. Se till att leva ett normalt liv och prioritera sparande bara, så ska det nog bli bra.
Citera
2023-05-11, 18:42
Medlem
sT3AKs avatar
Vad har ni för rutiner? Inga speciella rent vardagligt. Ekonomiskt däremot har en stor del av nettolönen investerats på börsen varje månad i många år.
När går ni upp/sover? Går upp ca 0600-0630, och somnar runt 2300-0030. Är industriknegare.
Hur stort andel investerar ni? Investerade en lång tid ca 10k i månaden, nu är det lägre iom inflationen, ränta, hyra etc..
Hur ofta tränar ni? Tränar gym rätt tufft 2-4 gånger i veckan, dock har jag fysiskt jobb så hade räckt med väldigt basic calisthenics någon gång i veckan för att gå +-0 kcal och behålla muskelmassa.
Hur ofta läser ni? Böcker? Aldrig. Wikipedia, Twitter, Youtube etc däremot spenderas det mycket tid på. Alltid levt efter mottot "Knowledge is power" och har alltid suktat efter kunskap.
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer? Ser ut som en medelsvensson, industrikneg 40h veckan, träffar släkt och vänner på helgen. Dock reser jag utomlands betydligt mer än gemene man, cirka 4 gånger per år. Livet ser ut som innan man var miljonär, skillnaden är ekonomisk trygghet. Krävs många miljoner alternativt väsentligt högre lön för att ändra livsstilen. Kan ju iofs ta av kapitalet och leva som en kung i några år men då tar ju den ekonomiska resan slut. Jag siktar mot ett trevligt ekonomiskt oberoende liv och det kräver att man inte tuggar av kapitalet och låter tiden göra sitt.
Citera
2023-05-11, 18:46
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Ja, exakt så här är det. Det är absolut ingenting som skiljer en miljonär (hur man nu definierar det) från en vanlig svenne. Man jobbar precis som vanligt, man bråkar med sin fru precis som vanligt, man åker på semester precis som vanligt, man går på fotbollsträning och muttrar över småkostnader precis som vanligt.

Enda skillnaden är väl att man ofta har marginal att trycka in några tusenlappar i sparandet varje månad. När man har gjort det i några år så blir det sjusiffrigt, men sedan vet man också att man borde lägga om taket och investera i solceller....

Det är inget soeciellt. Se till att leva ett normalt liv och prioritera sparande bara, så ska det nog bli bra.
Precis så är det och skulle man sväva omkring och tokhandla allt man ser så tog pengarna slut i ett nafs. Planerar precis som du även fast det i mitt fall gäller att fixa balkongen i min bostadsrätt. Hade jag 1 miljard skulle jag troligen göra allting annorlunda och ha en helt annan bil.
Citera
2023-05-11, 18:57
Medlem
TS borde ha förtydligat ->

Gäller det ”miljonärer” som har en bostad som är värderad till 2,7 miljoner men köptes 2016 för 1,7 miljoner. Medan personen har 158kr på sparkontot … MEN tror sig ha 1 mille ”fast den ligger i huset” rena d så spekulationer och blir det en rejäl sättning i bostadsmarknaden så är utgångsläget annorlunda.

Glöm inte vinstskatt så bara efter det d de å är dessa ”miljonärer” inte längre så miljonäriga
Citera
2023-05-11, 19:13
Medlem
Sover tills jag vaknar.
Ger hunden frukost.
Går promenad nere vid havet.
Äter frukost.
Är produktiv på något vis genom att göra min tillvaro bättre (slänger sopor, bygger något, handlar aktier mm)
Tar siesta.
Ger hunden mat och promenad.
Äter middag.
Kollar film eller spelar Xbox.
Pluggar språk innan läggdags.

Typ så. Inga fasta tider.
Citera
2023-05-11, 19:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Och varför skulle man inte jobba om man är miljonär?
Man kan vara less på sitt jobb, sin chef, sina arbetskamrater osv. För gammal och lat för att söka nytt eller omskola sig.

Valde att sluta arbeta rätt tidigt när jag kunde, nu sover jag tills jag vaknar, äter brunch springer/joggar/ tränar mina hundar 8km - dryga milen mest varje dag det inte regnar eller snöar. Byggt ett hönshus och skall skaffa höns för första gången nu, pysslar lite med min MC och mina bilar, träffar min särbo, träffar min vuxna dotter och hennes familj. Brukar semestra i min sommarstuga eller åka upp till norra Norrland för att vandra och fiska lite. Jagar på hösten, både på egen mark och med andra.

Lever ett behagligt liv men ingen annan lyx än det jag nämnt och framför allt.. Ingen säger någonsin till mig vad jag skall göra! Blev näästan Dollarmiljonär, men inte riktigt, nu lever jag på avkastning plus jag "äter" kapitalet då allt inte ligger på börsen i dagsläget
Citera
2023-05-11, 19:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Bor man i ett land med ett av världens högsta skatter så krävs det en oftanlig summa miljoner för att kunna definiera sig som rik. Därmed betyder det inte att bara för att man är rik så har man andra rutiner. De flesta runt mig arbetar och lever som vanligt, sedan kanske man kan unna sig fler saker under tidens gång, som städhjälp, dyrare hus, fler resor, dyr bil osv men för övrigt är det inte så mycket som ändras. Med hög inkomst kommer oftast också stort ansvar med långa arbetsdagar och pressat schema över lag.
Det där förstår däremot inte jag.

Citat:
Bor man i ett land med ett av världens högsta skatter så krävs det en oftanlig summa miljoner för att kunna definiera sig som rik.

Om du inte behöver jobba, men ändå kan ställa mat på bordet.. vad menar du att du behöver mer?

Citat:
Därmed betyder det inte att bara för att man är rik så har man andra rutiner. De flesta runt mig arbetar och lever som vanligt, sedan kanske man kan unna sig fler saker under tidens gång, som städhjälp, dyrare hus, fler resor, dyr bil osv men för övrigt är det inte så mycket som ändras.

nej, är det ekonomiskt fördelaktigt så kanske det är möjliga val..själv går jag mycket hellre hemma och städar själv isåfall, som nu, när jag renoverar huset i lugn och maklig takt.
skulle aldrig anställa en "städhjälp".
hela vitsen som jag ser det är ju att SLIPPA gå till ett jobb.
Citat:
Med hög inkomst kommer oftast också stort ansvar med långa arbetsdagar och pressat schema över lag
Då tycker jag man har felprioriterat.
Citera
2023-05-11, 20:16
Medlem
haha TS måste vara väldigt fattig, brukar gå på biblioteket ock läsa gratis , jag har några miljoner på kontot kontant just nu , är arbetslös stämplar ,bor i en billig bra hyresrätt 2:a 64 kvm 5300 kr /mån (funderar på att skaffa en billigare )
går aldrig på krogen eller restaurang kan bli en pizza per månad som jag hämtar ,kläder köper jag på tradera billigt ock det blir mycket internet största lyxen är nog en påse öl ibland
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in