2023-06-09, 12:40
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Ja för sverige har en bra vård och omsorg!!!!😂

Billigare än i Schweiz, det räckte för schnåljåpen Kamprad.
Citera
2023-06-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Kamprad flyttade till sverige igen när han fick ont i ryggen.

Han var ju lite speciell och extremt snål men alla med pengar som drar får bättre vård utomlands med en försäkring. Själv har jag en försäkring som ger bästa privata vård utan vårdköer, inte en chans att jag skulle välja att ställa mig i kö i Sverige.
Citera
2023-06-09, 13:09
Medlem
Citat:
Billigare än i Schweiz, det räckte för schnåljåpen Kamprad.

Billig?

11.5% i skatt för skitvården i sverige.
Citera
2023-06-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Det låter jättetråkigt. Vad gör du när du bir gammal och behöver vård och omsorg?
Då kör han till doktorn
Citera
2023-06-09, 15:49
Medlem
Citat:
Kamprad flyttade till sverige igen när han fick ont i ryggen.
Nej det gjorde han inte, hans hustru dog och så kände han sig ensam och flyttade då tillbaks till Småland i den lilla byn han kom ifrån
Citera
2023-06-09, 16:37
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Nej det gjorde han inte, hans hustru dog och så kände han sig ensam och flyttade då tillbaks till Småland i den lilla byn han kom ifrån

Sant, tror faktiskt han opererade ryggen i Schweiz.
Citera
2023-06-09, 21:27
Medlem
glimmandes avatar
Vi borde införa nåt uttryck för folk med över 10 miljoner kr. Miljonär kan man bli med egentligen vilket arbetarklassyrke som helst så länge man sparar 5-10 000 i månaden. Eller halva stockholms medelklass som gjort bostadsklipp de senaste 25 åren. Lever ett vanligt Svenssonliv som akademiker i Stockholm och har några miljoner på sparkontot. Egentligen inte gjort nåt speciellt för att ha det. Levt ett halvtråkigt liv utan stora utgifter samtidigt som jag haft heltidsarbete utan uppehåll.
Citera
2023-06-11, 15:33
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
I dagens penningvärde kommer jag behöva 12 tusen och min sambo lika så....
Det kommer vi klara med god marginal!

Låter extremt tunt och även riskfyllt att kalkylera med så låga inkomster. Då har du inte mycket till marginal varken för att leva livet (men det är ju olika hur vi är och har för krav), men framför allt så har du extremt liten marginal om oförutsedda saker händer.
Citera
2023-06-11, 15:39
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Som jag brukar säga, dags att byta ordet miljonär rakt av mot miljardär, det är inte år 1880 längre, en miljon är ingen större summa idag.

Hade vi infört euron så hade det varit en halvstor summa men ändå inget häpnadsväckande.

Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
En miljon är kaffe pengar. Men att man är miljonär kan också betyda att man har 400 miljoner, eller 950 miljoner!

Citat:
Jäpp, bytet till miljardär som uttryck för en rik person är motiverat.

Jo, miljonär är ju troligen majoriteten av alla vuxna i Sverige. Totalt meningslös titel.

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Vi borde införa nåt uttryck för folk med över 10 miljoner kr. Miljonär kan man bli med egentligen vilket arbetarklassyrke som helst så länge man sparar 5-10 000 i månaden. Eller halva stockholms medelklass som gjort bostadsklipp de senaste 25 åren. Lever ett vanligt Svenssonliv som akademiker i Stockholm och har några miljoner på sparkontot. Egentligen inte gjort nåt speciellt för att ha det. Levt ett halvtråkigt liv utan stora utgifter samtidigt som jag haft heltidsarbete utan uppehåll.

10 mille i tillgångar (cash/sparkonto, aktier, fonder och fastigheter) har ju många i den bättre medelklassen. Fullkomligt normalt för många svenskar.

Tror man skulle behöva en gräns på lite högre än så (kanske någonstans 30-100 mille), men annars så håller jag med i vad du skriver.
Citera
2023-06-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Låter extremt tunt och även riskfyllt att kalkylera med så låga inkomster. Då har du inte mycket till marginal varken för att leva livet (men det är ju olika hur vi är och har för krav), men framför allt så har du extremt liten marginal om oförutsedda saker händer.
Kommer sannolikt ha mer men 12000 är ett minimum...
Citera
2023-06-11, 17:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjgjtrjtk
Kommer sannolikt ha mer men 12000 är ett minimum...

Vi får verkligen hoppas på det. Med fler år av kraftig inflation, fler år av fortsatta prishöjningar på livsmedel, fortsatt höga energipriser och elpriser, så kan du lätt ligga pyrt till om något oväntat händer.
Citera
2023-06-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Det hela är väldigt enkelt.

Miljonär, mångmiljonär= 1.000.000- 999.000.000 kr.

Dollar miljonär= 1.000.000- 999.000.000$ eller ca 10.800.000 kr -10.814.000.000 kr.

Låter dock coolare att vara miljadär i kr än dollar miljonär.

Varför ska man ha ett annat uttryck för miljonär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in