2023-06-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Låter tråkigt. Vid en bodelning så blir det kärvt. Min mor lever på de pengarna varje månad som sjukpensionär. Det är inte något flådigt liv. Vad ska dessa 12 000 betala? Jag själv satsar på ca 30 000 per månad i dagens penningvärde när jag ska släppa arbetslivet. Då gäller det att mina investeringar går åt rätt håll. Tänker mig att jag behöver ca 10 miljoner när jag går i pension.
Vi har inga skulder så försäkring, el, bil, och det livsmedel vi inte är självförsörjande på idag.
Vi lever på mindre än så idag och har inte tråkigt...
Hon har enskilda tillgångar och likaså jag så ingen av svälter ihjäl vid en bodelning...
Citera
2023-06-07, 15:52
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Investeringar,
Hittar något som är intressant, jag analyserar hur investeringen kan öka i värde och om man kan ordna med finansiering som motsvarar det man behöver. Förklarar caset för chefen, han säger go och så hoppas jag att jag inte tryckt fel i Excel och så väntar man allt från 4 dagar eller 1 år innan man gör exit på caset.

Som att byta pokemonkort när man var yngre, fast korten är värda 100-1 000 miljoner och du måste förstå finans för att fatta vad som är viktigt när man byter kort, och för att inte se ut som en idiot när du pratar med medinvesterare. Men 6 års universitetsstudier har väl lärt mig något.

Och ja. det är superchill jobb, sitter ju här och skriver på Flashback som en jävla apa och slår ihjäl tid för har inget på agendan kommande 2 h. Jobbiga var att ta sig hit kan inte understryka hur jobbigt det varit.
Jobbar du för en fond då?
Citera
2023-06-08, 10:50
Medlem
Går upp 08, äter en god macka och dricker lite färskpressad juice, solar och badar och går ner till stranden i södra Europa och tar mig en drink och solar lite till, drar till nån resturang, shoppar ibland.

Repeat.
Citera
2023-06-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Jobbar du för en fond då?

Nje, inte riktigt,
Har varit med och bidragit till att skapa någon fond innan som vi sålt externt via ett av systrarna vi har. Liknande PE men högt intag av extern kap med ibland. Case till case. Vi har ganska många olika typer av rättigheter ( från FI/FT) att skapa dealar så att säga.
Citera
2023-06-08, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sandro127
Går upp 08, äter en god macka och dricker lite färskpressad juice, solar och badar och går ner till stranden i södra Europa och tar mig en drink och solar lite till, drar till nån resturang, shoppar ibland.

Repeat.

Det låter jättetråkigt. Vad gör du när du bir gammal och behöver vård och omsorg?
Citera
2023-06-08, 16:18
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Det låter jättetråkigt. Vad gör du när du bir gammal och behöver vård och omsorg?

Då flyttar han till Sverige.
Citera
2023-06-08, 18:07
Medlem
Citat:

Är ganska lat som människa, gillar att chilla mycket, sola, hänga med folk, äta god mat, träna, bada, spela pc spel. Meka med bilen.

Medans mina kompisar med barn bygger altan till frugan eller sätter upp ett vindskydd eller åker till Astrid Lindgrens värld.

Har ingen plan när jag blir gammal faktiskt, dock 35år kvar att jobba.
Citera
2023-06-08, 18:36
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Nje, inte riktigt,
Har varit med och bidragit till att skapa någon fond innan som vi sålt externt via ett av systrarna vi har. Liknande PE men högt intag av extern kap med ibland. Case till case. Vi har ganska många olika typer av rättigheter ( från FI/FT) att skapa dealar så att säga.
och är det inte svårt att hitta kortsiktiga invetstrings cases? Känns som det snabbt söder och om du gör många sådana missar irad lär du inte va super populär.

Nu kanske det inte hänt dig, men lär hänt andra i liknande position.

Jag menar, att jobba som deal-tipsare. Det visste jag knappt var en grej. Ens track record lär ju vara ens cv om man säger så.
Citera
2023-06-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
och är det inte svårt att hitta kortsiktiga invetstrings cases? Känns som det snabbt söder och om du gör många sådana missar irad lär du inte va super populär.

Nu kanske det inte hänt dig, men lär hänt andra i liknande position.

Jag menar, att jobba som deal-tipsare. Det visste jag knappt var en grej. Ens track record lär ju vara ens cv om man säger så.

Detta går väldigt Off-topic nu men ja,

Tror inte du har insikt riktigt i hur sådant här fungerar. Vet du vad invsteringsfirmor gör ?
inte direkt Wolf of Wall Street.
Om jag finner ett företag som jag analyserar är värt 400miljoner och jag startar en prosses att finna JV-investerare så är det inte direkt så att jag hittar ett "AB" i en telefonkatalog utan mera jag som under en 6mnd period analyserar hela företagets sektor och företaget i sig. Alla deals jag varit med i har slutat positivt, går något dåligt så är det inte jag som gjort något fel, antingen kan man skiten eller så kan man det inte och då är frågan varför man ens lyckats ta sig till en sådan firma....
Citera
2023-06-09, 12:33
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Den allt sämre vården i Sverige är ju ett starkt skäl att dra, inget skäl att återvända.
Citera
2023-06-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon

Ja för sverige har en bra vård och omsorg!!!!😂
Citera
2023-06-09, 12:35
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Den allt sämre vården i Sverige är ju ett starkt skäl att dra, inget skäl att återvända.

Kamprad flyttade till sverige igen när han fick ont i ryggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in