Citat:
Ursprungligen postat av
Atamon
Som jag brukar säga, dags att byta ordet miljonär rakt av mot miljardär, det är inte år 1880 längre, en miljon är ingen större summa idag.
Hade vi infört euron så hade det varit en halvstor summa men ändå inget häpnadsväckande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pa.Forever
En miljon är kaffe pengar. Men att man är miljonär kan också betyda att man har 400 miljoner, eller 950 miljoner!
Citat:
Ursprungligen postat av
Atamon
Jäpp, bytet till miljardär som uttryck för en rik person är motiverat.
Jo, miljonär är ju troligen majoriteten av alla vuxna i Sverige. Totalt meningslös titel.
Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Vi borde införa nåt uttryck för folk med över 10 miljoner kr. Miljonär kan man bli med egentligen vilket arbetarklassyrke som helst så länge man sparar 5-10 000 i månaden. Eller halva stockholms medelklass som gjort bostadsklipp de senaste 25 åren. Lever ett vanligt Svenssonliv som akademiker i Stockholm och har några miljoner på sparkontot. Egentligen inte gjort nåt speciellt för att ha det. Levt ett halvtråkigt liv utan stora utgifter samtidigt som jag haft heltidsarbete utan uppehåll.
10 mille i tillgångar (cash/sparkonto, aktier, fonder och fastigheter) har ju många i den bättre medelklassen. Fullkomligt normalt för många svenskar.
Tror man skulle behöva en gräns på lite högre än så (kanske någonstans 30-100 mille), men annars så håller jag med i vad du skriver.