2023-05-17, 05:38
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Du hoppar mellan begreppen rik och miljonär.
Mitt inlägg som du citerade tog upp begreppet "rik".

Ingen har sagt att "det för något speciellt" att ha en miljon, även om många säkert skulle vara överlyckliga för det. Speciellt dem som har en negativ förmögenhet, dvs. de som har större skulder än tillgångar. För dem skulle det vara en dröm att hamna på noll.

Det luktar rätt mycket avundsjuka att sätta gränsen för rik till 100 miljoner, som att dem med "bara" har 50 miljoner minsann inte ska tro att de har något speciellt. Mycket Jante här.

Ja det blir onekligen en märklig diskussion i en tråd som heter "Ni som är miljonärer" när å ena sidan man räknar in folk som har ett hus men det är belånat som fan, och å andra sidan folk som vill räkna "Procent av befolkningen" helt godtyckligt, och en tredje som vill räkna det som en 1:a följt av 6 nollor, fast enbart i en annan valuta..

Jag tycker nog inte det är så svårt enligt TS egentligen.

ÄGER du en miljon, efter lån/skulder/liknande, då är du miljonär.
Även om det bara är 1.
Citera
2023-05-17, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det blir onekligen en märklig diskussion i en tråd som heter "Ni som är miljonärer" när å ena sidan man räknar in folk som har ett hus men det är belånat som fan, och å andra sidan folk som vill räkna "Procent av befolkningen" helt godtyckligt, och en tredje som vill räkna det som en 1:a följt av 6 nollor, fast enbart i en annan valuta..

Jag tycker nog inte det är så svårt enligt TS egentligen.

ÄGER du en miljon, efter lån/skulder/liknande, då är du miljonär.
Även om det bara är 1.

Javisst och säger man inte annat så menar man 1 miljon av landets valuta, annars kan man t.ex. säga dollar-miljonär.

Givetvis räknas bostad också men det är nettoförmögenheten som räknas, dvs. tillgångar minus skulder. Att värdet av tillgångarna sedan kan förändras i framtiden är en helt annan diskussion.
Citera
2023-05-17, 05:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Javisst och säger man inte annat så menar man 1 miljon av landets valuta, annars kan man t.ex. säga dollar-miljonär.

Givetvis räknas bostad också men det är nettoförmögenheten som räknas, dvs. tillgångar minus skulder. Att värdet av tillgångarna sedan kan förändras i framtiden är en helt annan diskussion.

precis.

Saker och ting är inte alltid som man vill, men folk presenterar " som man vill" som utgångspunkten.
Citera
2023-05-17, 11:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Du hoppar mellan begreppen rik och miljonär.
Mitt inlägg som du citerade tog upp begreppet "rik".

Det är TS och tråden som gör felet att blanda samman detta, vilket just exakt varit min poäng att det är fel att likställa en miljonär (som nästan alla svenskar är) med att vara "rik".

Citat:
Det luktar rätt mycket avundsjuka att sätta gränsen för rik till 100 miljoner, som att dem med "bara" har 50 miljoner minsann inte ska tro att de har något speciellt. Mycket Jante här.

Nu drar du halmgubbar. Säger tvärt emot vad du påstår (läs inlägget som du just citerade) att du kan lika gärna ha gränsen vid 50 istället för 100. Helt OK om du vill ha den på 50. Lär dig läsa vad som skrivs.

Nej, ingen avundsjuka alls. Tvärt om.
Citera
2023-05-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det är TS och tråden som gör felet att blanda samman detta, vilket just exakt varit min poäng att det är fel att likställa en miljonär (som nästan alla svenskar är) med att vara "rik".

Nu drar du halmgubbar. Säger tvärt emot vad du påstår (läs inlägget som du just citerade) att du kan lika gärna ha gränsen vid 50 istället för 100. Helt OK om du vill ha den på 50. Lär dig läsa vad som skrivs.

Nej, ingen avundsjuka alls. Tvärt om.

Nej TS skrev inget om att vara rik, inte ett ord i sin trådstart.

Det luktar som sagt väldigt mycket Jante här att så starkt trycka på att man inte är rik om man "bara" har betydligt mer än de allra flesta.

Citat:
För att vara seriöst rik så skulle jag nog klassa miljardärer, eller iaf. de med tillgångar på minst 100 miljoner.

Hmm, vad var det nu du sa ovan om halmgubbar?
Senast redigerad av expat2021 2023-05-17 kl. 11:31.
Citera
2023-05-17, 11:31
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Det som TS alluderar till är att ta reda på vanor hon en grupp som TS betraktar som exklusivt. Problemet är att om den definitionen som TS använder sig av innefattar majoriteten av befolkningen så är det inte direkt något exklusivt.

Citat:

Det luktar som sagt väldigt mycket Jante här att så starkt trycka på att man "bara" har betydligt mer än de allra flesta.

Tvärt om för mig.

Har själv över 10+ MSEK, och jag är mer noga med att just inte betrakta mig som rik, vilket jag varken är eller känner mig som. Tvärt om; detta är något som de flesta svenskar i medelklassen har. Eftersom så många har tillgångar-skulder (fastigheter, pensionssparande, aktier, fondsparande, etc.) som lätt kommer upp runt 10 MSEK, så blir det löjligt att definiera det som varken "rik" eller som något exklusivt.
Citera
2023-05-17, 11:33
Medlem
peterpanps avatar
[quote=expat2021|84488714
Hmm, vad var det nu du sa ovan om halmgubbar?[/QUOTE]

Som sagt; miljardärer hade passat TS bättre om man vill fråga en verkligt exklusiv grupp människor hur de lever och arbetar.

Sedan gällande "rik" (som du hänger upp dig på), så är jag helt OK om du vill sätta gränsen vid 50 MSEK än 100 MSEK. Vilket jag redan kommenterat (men du läser lite random i forumet, som vanligt).
Citera
2023-05-17, 11:39
Medlem
Citat:
Det som TS alluderar till är att ta reda på vanor hon en grupp som TS betraktar som exklusivt. Problemet är att om den definitionen som TS använder sig av innefattar majoriteten av befolkningen så är det inte direkt något exklusivt.

Varför måste det var något exklusivt?
Det kommer inte från TS utan det är dina tankar.

Citat:
Tvärt om för mig.

Har själv över 10+ MSEK, och jag är mer noga med att just inte betrakta mig som rik, vilket jag varken är eller känner mig som. Tvärt om; detta är något som de flesta svenskar i medelklassen har. Eftersom så många har tillgångar-skulder (fastigheter, pensionssparande, aktier, fondsparande, etc.) som lätt kommer upp runt 10 MSEK, så blir det löjligt att definiera det som varken "rik" eller som något exklusivt.

Du får betrakta dig hur du vill men detta är inget TS frågat efter.

Hur man känner sig beror mycket på förändringar och inte på den nivå man befinner sig på. Skulle jag plötsligt förlora så mycket att jag hamnade på 10 miljoner skulle jag också känna mig fattig då jag är van vid mycket mer. När jag däremot låg på 10 miljoner efter en stark uppgång kände jag mig rik. Rik är som sagt helt subjektivt.
Citera
2023-05-17, 11:46
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Läs inlägg #1:

Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?
Citera
2023-05-17, 11:47
Medlem
Citat:
Läs inlägg #1:

Du ser, inte ett ord om att vara rik.
Citera
2023-05-17, 11:54
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Du ser, inte ett ord om att vara rik.

Rik är något som du diskuterat (och jag och andra också).

Men jag kommenterade ditt inlägg som du skrev med följande:

Citat:

Och svarade då med TS inlägg #1:

Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vankliga svenskar != exklusivt.
Citera
2023-05-17, 11:55
Medlem
Citat:
Rik är något som du diskuterat (och jag och andra också).

Men jag kommenterade ditt inlägg som du skrev med följande:

Och svarade då med TS inlägg #1:

Vankliga svenskar != exklusivt.

Som sagt du hittar inget om exklusivitet eller att vara rik där.
Ordet “exklusivt” betyder att något är inte tillgängligt för många andra eller att någon har en “ensamrätt” till något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in