2023-05-14, 14:52
Medlem
Miljonär är möjligen en sak, och en miljonärslivsstil en annan. Jag tillhör periodvis båda kategorierna, som nu - då jag tar minimal hänsyn till om det är en 7:a eller 9:a framför nollorna.

Dessa perioder är dock relativt korta; med mitt kapital är det fortfarande compounding som är prioritet.

Dock, för närvarande bränner jag mer pengar än brukligt;
Strösslar BTC och ETH på meme coins, testar olika blockchain-nätverk och skiter fullständigt i höga transaktionsavgifter. Sprätter dyrbara sats på BRC20s och annat on-chain jag inte riktigt förstår mig på. Floor price på NFTer bryr jag mig inte så mycket om, givet med vissa undantag. Därtill, flygresor inkl +1 kors och tvärs, D&D (dining&dating,) inredning, kläder, teknik...

Rutinen för stunden är med att andra ord som vilken medelsvensson som helt; konsumerar hejdlöst utan några större betänkligheter kring att kapitalet är fullständigt risk-on.

-
Senast redigerad av juniorobserver 2023-05-14 kl. 15:06.
Citera
2023-05-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
OnT så är jag fattig miljonär, dvs i SEK och det påverkar inte mig speciellt mycket. Gör som de flesta andra småbarnsföräldrar med hus och bolån

Förklara hur du är miljönär när du har skulder.
Citera
2023-05-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47

Det är förstås nettot som är relevant, tillgångar minus skulder.
Citera
2023-05-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Sover tills jag vaknar.

Frukost med TV4 morgontv och SvD papperstidning i regel vid 09.00.

Kollar börsen men placerar inga nya pengar där, det behövs inte.

Tränar runt tre gånger i veckan.

Läser och lyssnar på musik.

Träffar vänner och har det bra i största allmänhet.

Det är ungefär en beskrivning av mig.
Frukost-Tv ibland, kollar börsen och placerar ibland.
Gymmar 3 - 4 ggr / veckan,
Läser en del ( blir mest på datorn )
Träffar vänner när lusten faller på. (ganska ofta)
Någon Ålandsresa ibland ensam eller med kompisar.
Är handledare i Seniornet och hjälper seniorer en gång i veckan med dator, platta och mobiler.
Är själv pensionär.
Citera
2023-05-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Three47

Alla vettiga människor köper hus med bolån.
Alternativkostnaden att låta pengarna ligga döda i en bostad är idiotisk. Istället för att bara få 3-4% avkastning för det låsta kapitalet i form av uteblivna rängebetalningar från min sida smittar jag indexfonder med 8-10% och låter börsen jobba för mig.

Man får ju till och med göra rönteavdrag så det är ännu mer fördelaktigt att låna pengar och istället sätta in i fonder och aktier.

Till och med AP7 såfa eller "soffan" som de flesta sparar i har ju 1.25 i hävstång.
Citera
2023-05-14, 20:12
Medlem
Papper1512s avatar
Värdelös tråd. Nästan alla som jobbar är väl miljonärer?

För mig har inte mycket ändrats. Har samma rutiner som de flesta.
Citera
2023-05-14, 20:27
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
10 msek i avkastningsbara tillgångar, exkl hus som är värt 11
msek (dagens värde) och belånat till 50%.
Krafsar kanske ihop 7-10 msek ytterligare innan det är pensionsdags.

Har konservativ bakgrund med gamla pengar i familjen, det är fult att visa upp tillgångar vilket präglat mitt beteende. Jag framstår nog som lite udda jämfört med kollegorna som känner sig rika och köper Teslor och Montcler-jackor.

Inte jätterik men har iaf några kronor över. Har utöver det pensionskapital på ca 4,5 msek men det blir till pensionen så egentligen inget att tillgodoräkna sig.

Köp inga dyra bilar, båtar eller vattenskotrar.
Vänta med att köpa det du vill ha. Hitta ett bättre pris när en ny modell introducerats.

Inga spontanresor utan sparar till allt innan.

Sätter årsmål och fattar alla löpande beslut mot dem.

Planera inköpen, oavsett om det är mat eller kläder. Hitta bra prisnivåer för dessa behov.

Spontaninköp är ett beteende som gör dig fattig. Att tänka i ord som ”att unna sig” är en varningssignal som leder dig åt fel håll. Du ska inte unna dig något utan istället hela tiden investera det kapital du har, och planera inköpen.

Spara först, konsumera sedan och njut.

Stora köp får bara vara fast egendom som ökar i värde över tid. D v s hyresfastigheter, bostadshus eller fritidshus.

Umgås med likasinnade, läs böcker/ljudböcker osv som leder dig i rätt riktning. Följ inga jävla influencers, de tenderar att visa upp en förvrängd verklighet som kan kullkasta din motivation.

De som har pengar brukar kunna köpa saker billigare, de dels kan köpa större kvantiteter och har cash när tillfällen dyker upp.
Istället för att spara pengar är det mycket effektivare att öka inkomster, det man ska undvika är konsumtionslån och om man vill unna sig lyxgrejer då ska man inte använda pengarna från sin stack utan från de inkomster som man genererat och då kanske istället för att lägga en miljon på en lyxbil investerar man dessa pengar 50/50 i bitcoin och guld.
Det är inte heller lönt att köpa en en villa för 10 miljoner eftersom dessa pengar är bättre att investera och istället hyra en lägenhet.
Citera
2023-05-14, 23:42
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
De som har pengar brukar kunna köpa saker billigare, de dels kan köpa större kvantiteter och har cash när tillfällen dyker upp.
Istället för att spara pengar är det mycket effektivare att öka inkomster, det man ska undvika är konsumtionslån och om man vill unna sig lyxgrejer då ska man inte använda pengarna från sin stack utan från de inkomster som man genererat och då kanske istället för att lägga en miljon på en lyxbil investerar man dessa pengar 50/50 i bitcoin och guld.
Det är inte heller lönt att köpa en en villa för 10 miljoner eftersom dessa pengar är bättre att investera och istället hyra en lägenhet.

Ang bostad, där jag vill bo finns inget att hyra. Dessutom är utvecklingen på att äga sin bostad under lång tid ofta en bra affär, förutsatt att du bor i ett attraktivt område. Se bara till att köpa i rätt område och inte i Strömsund typ, de har haft en negativ prisutveckling.
Citera
2023-05-15, 00:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur stort andel investerar ni?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow

Att ha några miljoner, eller några tiotal miljoner, om man räknar in aktier, fonder, fastigheter, etc. är ju något normalt för de flesta svenskar i den bättre delen av medelklassen.

För att vara seriöst rik så skulle jag nog klassa miljardärer, eller iaf. de med tillgångar på minst 100 miljoner.

Men för att ge tips på hur du uppnår hyfsad framgångsrik medelklass, som de flesta jag känner med mig, är att gå en vettig högskole/universitetsutbildning inom ett område som har en hyfsad efterfrågan och lönenivå, men gärna något som du själv också är intresserad av och brinner för.
Citera
2023-05-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fleshripper
Skillnaden är att då blir man inte miljonär

Nej då är man kanske inte behov av det? För man är redan.

Men de inte så de svårt o bli miljonär, de bara låna lite och köpa ett lgh, o 5 år senare e man där o förbi. Va e grejen? Du kan sova resten av dagen.
Citera
2023-05-15, 01:55
Medlem
Jag är helt ekonomiskt oberoende och jobbar säkert minst 10 timmar om dagen. För att det är kul! Massor av spännande projekt och utmaningar. Jag skulle gissa att den stora skillnaden är att jag faktiskt inte måste. Jag skulle när som helst kunna hoppa av och ändå ha 100 tals miljoner att leva av. Jag kommer ändå aldrig att kunna göra av med det. Och jag vill inte heller. Har ett bekvämt liv och behöver inte mer. Det som gör mig mest lycklig är min underbara fru och mina barn.
Citera
2023-05-15, 02:17
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Frågan var vilka rutiner har miljonärer... och då kan jag säga dig att de som har bara en miljon på banken har inga speciella rutiner, de måste gå upp tidigt och gå till jobbet som alla andra.
Därför skiljer sig inte deras rutiner gentemot andra.

Det är först när du har åtminstone 20 miljoner som du kan ha dina egna rutiner då du gör som du vill, du är inte längre beroende av en arbetsgivare.

Nej, absolut inte.

I förra inlägget tyckte du man skulle ha 30 miljoner för
Att kallas miljonär, och nu skall du ha 20 för att inte vara beroende av en arbetsgivare.

Du gissar ju bara, eller så utgår du från dig själv, och då har du alltför dyra vanor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in