2023-05-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du tycker inte det finns någon slags proportionalitetsprincip att ta hänsyn till?
Gå mot röd gubbe= Polisen hoppar sönder ditt huvud och gör dessutom husrannsakan där din fastighet tas i beslag och förverkas?

Naturligtvis kan även poliser göra fel. Att bränna runt med en jävla MC i någons villaträdgård är inte okej i detta fallet. Vad hade hänt om någon unge blivit påkörd i denna galna jakt?
Polismannen ifråga borde få kicken för dåligt omdöme.

Enligt dig är att vara en polis e bara att bära uniform och skita i allt . En polis ska göra sitt jobb oavsett situation. En polis e lagen .i Sverige får inte en polis göra sitt jobb . Allt de gör så gör de fel . Tycker att polisen ska vara som i usa . Hårt mot hårt .
Citera
2023-05-11, 18:56
Medlem
Men varför prejar han inte horungen? Skitsamma om ungen blir invalid???
Citera
2023-05-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Alltså, när jag var ung för några decennier sedan, så körde alla ungar trimmat, och på bakhjulet.

Alla andra förutom jag och mina bröder. Farsan hade stenkoll!!
Citera
2023-05-11, 19:03
Medlem
Hade varit bra om Polisen jobbade såhär intensivt för att fånga in våldtäktsmän osv... Men ja, denna polisman kände sig personligen ärekränkt och ville sätta ner foten, verkar det som.

Jakten startar vid Big Boy i Pite, eller iallafall så börjar videon där. Ungdomar har samlats där i alla år, om de kör på bakhjulet å lallar runt där är väl inte så farligt, iallafall inte farligare än att köra som galningar i trafiken.

Nu är det längesen jag körde moped, men på min tid hade man inte några fjolliga vespor med skottkärrehjul, utan de flesta hade "crossmoped" eller åtminstone en moped med något grovmönstrade däck. På så sätt kunde man utan problem, utan fara för annan, och utan drama ganska enkelt dra in på första bästa stig/skogsväg i lugn hastighet. Då är man betydligt smidigare på en moped än en stor klumpig BMW-cykel. Då gav polisen upp direkt och ingen skada på människa eller egendom inträffade.

Däremot skulle jag stanna direkt om det var i stan, där har man liksom ingen chans att skaka bort en motorcykel. Finns ingen vits att försöka rymma då, det blir bara värre och pinsammare - och farligare. Så mitt tips är att om du lallar runt som en idiot i stan på din trimmade skottkärremoped, stanna och ta ansvar istället för ett rutinstopp istället för att riskera liv och lem och andras hälsa.
Citera
2023-05-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Men varför prejar han inte horungen? Skitsamma om ungen blir invalid???

Normalt är det ju så att polisen bör inte göra farliga efterföljanden om det enda brottet är trimmad moped/bakhjulskörning. Riskerna står inte i proportion till brottet.
Citera
2023-05-11, 19:06
Medlem
Kommer åklagaren, tro, att låta de tre juristerna i hovrätten pröva frågan? Prövningstillstånd antar jag?
Citera
2023-05-11, 19:19
Medlem
Folketstempels avatar
Hjälmkameran visar regnummer samt brottet. De kan sedan hämta ungarna hos föräldrarna i lugn och ro utan att stressa dem till att köra ihjäl sig då deras omdömen inte är mogna än.
Citera
2023-05-11, 19:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Hjälmkameran visar regnummer samt brottet. De kan sedan hämta ungarna hos föräldrarna i lugn och ro utan att stressa dem till att köra ihjäl sig då deras omdömen inte är mogna än.
Känner att polisens omdöme inte heller är riktigt moget ännu.
Citera
2023-05-11, 19:24
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Känner att polisens omdöme inte heller är riktigt moget ännu.
Exakt, beter sig en polis som femtonåringen som ska jagas, då är de inga lagens väktare i realiteten.
Citera
2023-05-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilkarlos
Enligt dig är att vara en polis e bara att bära uniform och skita i allt . En polis ska göra sitt jobb oavsett situation. En polis e lagen .i Sverige får inte en polis göra sitt jobb . Allt de gör så gör de fel . Tycker att polisen ska vara som i usa . Hårt mot hårt .
En polis är väl ändå inte lagen utan ska upprätthålla den?
Citera
2023-05-11, 19:43
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel

Hur ska du bevisa vem som körde i efterhand?

Moppeungen valde att dra den gången. Nästa gång stannar han nog...
Citera
2023-05-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvarpaplats
En polis är väl ändå inte lagen utan ska upprätthålla den?

Då tycker jag att ni inte ska klaga om kriminaliteten i Sverige . Polisen får inte göra nåt . Tummen upp för kriminella i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in