2023-05-11, 17:53
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Jo, men inte hur som helst.

Någonstans under jakten kände jag att polisen hade kunnat lägga ner. I min bok är det inte okej att jaga en person som inte är misstänkt för annat än att inte stannat för polisen och att köra trimmat på bakhjulet, i villaträdgårdar.
Köra på bakhjulet är grov vårdslöshet i trafik och där finns fängelse i straffskalan (om myndig).

Någonstans måste man sätta ner foten och inte låta buset pissa på oss!
Citera
2023-05-11, 17:53
Medlem
Citat:
Naturligtvis gör man en bedömning. I det här fallet var det en unge som körde en trimmad moped på bakhjulet, och som inte stannat för polisen.

Kanske en jakt i villaträdgårdar inte riktigt var befogad i mina ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Den var hundra procent befogad, tingsrätten ogillade åtalet.

Citat:
Jo, såg att polisen blev friad. Det innebär inte att jag måste hålla med rätten. Det jag såg på filmen kändes inte som en okej jakt på en moppeunge som inte stannat, som körde trimmat och på bakhjulet.

Observera att det inte betyder att jag inte anser att polisen ska jaga kriminella.

Du får nog läsa tingsrättens dom en gång till, goofer.

Man säger att det enligt 9 § i FAP 104-1 krävs synnerliga skäl för att påbörja ett förföljande att och att sådana skäl inte kan anses ha förlegat i det aktuella fallet. Det var alltså fel av polismannen att påbörja ett förföljande i denna situation. Att tingsrätten sedan ogillar åtalet då man anser att detta åsidosättandet endast utgjorde ringa brott, är en annan sak. Förföljandet skedde fortfarande inte i enlighet med myndighetens föreskrifter.

Det är naturligtvis inte proportionerligt att jaga ungdomar på mopeder för bötesbrottslighet. Det finns exempel på när detta slutat med dödlig utgång. Polisen får utreda denna brottslighet med andra metoder, exempelvis genom att åka hem till ungdomen.
Senast redigerad av hengli 2023-05-11 kl. 18:00.
Citera
2023-05-11, 17:58
Medlem
Citat:
Den var hundra procent befogad, tingsrätten ogillade åtalet.
Skulle det kanske kunna bero på att tingsrätter i 99 fall av 100 alltid dömer till polisers fördel? Polisers ord är lag i tingsrätten i stort sätt, vill man ha mer juridiskt korrekta beslut så måste man överklaga till högre instans.

Att en tingsrätt håller polisen om ryggen är lika förvånande som att din mamma skulle säga att du är en bra kille. Det krävs en ganska extremt handling innan din mamma kommer sluta skydda dig.

Och förövrigt så ansåg tingsrätten att han gjort fel, det är bara det att man gjort allt man kan för att ändå förminska och skydda polisens agerande.

Citat:
Fast det vet man ju inte innan man stoppat den som smiter eller hur?
Citat:
Rimligt är väl att åtminstone en polis som i detta fallet följer efter och kontrollerar varför föraren vill smita?
Anledningen till att han ville stoppa pojken var väl för att han körde på bakhjulet?? Eller har du någon annan information som vi andra inte har fått? Var han misstänkt för att ha mördat någon och ansågs vara en fara för samhället?

Fanns det misstanke om att han begått ett allvarligt brott och är en fara så är det självklart att man ska jaga honom, är det för att killen åkt på bakhjulet så är det fullständigt orimligt att utsätta killen och alla i området för livsfara.

Om polisen eller killen hade kört ihjäl ditt barn som var ute och sparka boll, hade du då fortfarande tyckt att det var rimligt att ha en jakt i ett bostadsområde för att stoppa en moppepojke som åkt på bakhjulet? Om du inte tycker att det fortfarande hade varit okej så är du en hycklare.
Citera
2023-05-11, 18:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Köra på bakhjulet är grov vårdslöshet i trafik och där finns fängelse i straffskalan (om myndig).

Någonstans måste man sätta ner foten och inte låta buset pissa på oss!
Jo, men i min bok är det mer vårdslöst av en polis att jaga en person med motorcykel för ett ganska milt brott inne bland villaträdgårdar.

Vilken i dag vuxen man har inte kört trimmat och på bakhjulet i femtonårsåldern? Känns som att den som inte gjort det inte riktigt haft någon ungdom.

Självklart ska polisen beivra sådant, men inte till vilket pris som helst. Det var liksom inte palmemördaren polisen jagade. Lite hänsyn till andra skulle uppskattas.

Btw: Har du någon källa till att man kan få fängelse för att åka på bakhjulet?
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-05-11 kl. 18:03.
Citera
2023-05-11, 18:02
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hengli
Du får nog läsa tingsrättens dom en gång till, goofer.

Man säger att det enligt 9 § i FAP 104-1 krävs synnerliga skäl för att påbörja ett förföljande att och att sådana skäl inte kan ansågs föreligga i det aktuella fallet. Det var alltså fel av polismannen att påbörja ett förföljande i denna situation. Att tingsrätten sedan ogillar åtalet då man anser att detta åsidosättandet endast utgjorde ringa brott, är en annan sak. Förföljandet skedde fortfarande inte i enlighet med myndighetens föreskrifter.

Det är naturligtvis inte proportionerligt att jaga ungdomar på mopeder för bötesbrottslighet. Det finns exempel på när detta slutat med dödlig utgång. Polisen får utreda denna brottslighet med andra metoder, exempelvis genom att åka hem till ungdomen.

Ok, tack för klargörande!

Men jag hävdar ned en dåres envishet att polisen måste få stoppa de som smiter, ung som gammal.
Åka bakhjulet är mer än böter. Detcär grov vårdslöshet och körkortsindragning och där finns även fängelse i upp till två vid grovt brott.

Det som triggar polisen här är ju att ungjäveln inte stannar på hans order utan skiter I det och kör vidare.

Jag är för hårdare metoder, samhällsutvecklingen idag har visat att saft och bulle inte fungerar.
Citera
2023-05-11, 18:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag är för hårdare metoder, samhällsutvecklingen idag har visat att saft och bulle inte fungerar.
Tror de flesta i tråden är för hårdare metoder, inte minst jag.

MEN INTE OM MAN RISKERAR ANDRA MÄNNISKORS LIV.

Tror det är det där jag skrev i versaler som du inte riktigt kan ta in.
Citera
2023-05-11, 18:07
Medlem
goofers avatar
Citat:
Jo, men i min bok är det mer vårdslöst av en polis att jaga en person med motorcykel för ett ganska milt brott inne bland villaträdgårdar.

Vilken i dag vuxen man har inte kört trimmat och på bakhjulet i femtonårsåldern? Känns som att den som inte gjort det inte riktigt haft någon ungdom.

Självklart ska polisen beivra sådant, men inte till vilket pris som helst. Det var liksom inte palmemördaren polisen jagade. Lite hänsyn till andra skulle uppskattas.

Btw: Har du någon källa till att man kan få fängelse för att åka på bakhjulet?

Ja åkt på bakhjulet har man väl gjort (200km/h på Nynäsvägen är personligt pers) och jag tror polisen slitit i det i det här fallet men det som triggar är när han smiter trots att han identifierar polisen och att polisen vill att han stannar.
Detta triggar polisen ungefär som trasan som triggar greyhounds på en tävling, de jagar efter och inget stoppar dem förens de fått tag i trasan.
Citera
2023-05-11, 18:09
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja åkt på bakhjulet har man väl gjort (200km/h på Nynäsvägen är personligt pers) och jag tror polisen slitit i det i det här fallet men det som triggar är när han smiter trots att han identifierar polisen och att polisen vill att han stannar.
Detta triggar polisen ungefär som trasan som triggar greyhounds på en tävling, de jagar efter och inget stoppar dem förens de fått tag i trasan.
Någonstans där. Ungarna har retat upp polisen, och hen tar det personligt, hämtar ut en mc och redan där tar det stopp gällande det professionella.

Någon i tråden skrev att polisen inte fick fatt i ungen.
Citera
2023-05-11, 18:11
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JJLuzifer
Hur tänkte du nu?
Uppenbart inte alls.
Citera
2023-05-11, 18:19
Medlem
.
Citera
2023-05-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilkarlos
Polisen har inte gjort fel . Han ska göra så , han ska ta kriminella som bryter mot lagen

Du tycker inte det finns någon slags proportionalitetsprincip att ta hänsyn till?
Gå mot röd gubbe= Polisen hoppar sönder ditt huvud och gör dessutom husrannsakan där din fastighet tas i beslag och förverkas?

Naturligtvis kan även poliser göra fel. Att bränna runt med en jävla MC i någons villaträdgård är inte okej i detta fallet. Vad hade hänt om någon unge blivit påkörd i denna galna jakt?
Polismannen ifråga borde få kicken för dåligt omdöme.
Citera
2023-05-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Nu är han ju själv kriminell, borde han då rikta sitt handeldvapen mot sig själv?

Här gör polisen sitt jobb . Jagar en kriminell. Sen påstår ni att polisen gör inget . När de gör nåt så gör de fel . Hur fan ska ni ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in